Moderator: Redaktörer
darkg skrev:Du kan bygga en testlåda och fylla med stearin, sen stöper du ljus av densamma och klockar brinntiden, så är det bara att kalkylera volymen den vägen.
rajapruk skrev:MagnusÖstberg skrev:Adhoc skrev:Ja, bilden visar en "kränga-på-packning". Det kan vara den billigaste lösningen produktions- och tidsmässigt och även OK i övrigt men inte nödvändigtvis den bästa tekniskt.
Håller med, skulle valt en bättre lösning när man kan. Kostar ju inte en krona i sammanhanget.
Jag förstår varken problemet, eller lösningen. Ni får gärna förklara det närmare, så att en 3-åring skulle förstå typJag har aldrig grejat med högtalarelement tidigare.
Till att börja med förstår jag inte vad det är ni menar är en packning på bilden. Packning för mig skulle vare en lövtunn ring typ som ligger mellan korg och låda.
Att använda alla 8 skruvarna är väl hyffsat självklart?
rajapruk skrev:Jag hade tänkt mig skruvar med en såndär gängad grej med taggar (på baksidan av mdf:en) som man skruvar in i, vad det nu heter.
Adhoc skrev:Coolhetsfaktorn är viktigt! Klart du skall gå på den istf en bättre lösning, du sparar säkert en tjuga också.![]()
rajapruk skrev:Ok. Jag ser det som positivt att det alltså ingår en packning. Slipper jag fixa en sådan!
Oroar mig inte jättemycket för att funktionen inte skall vara fullgod.
Att det ser coolt ut skadar ju inte heller![]()
Jag hade tänkt mig skruvar med en såndär gängad grej med taggar (på baksidan av mdf:en) som man skruvar in i, vad det nu heter. Det borde väl bli ok? Eller kanske inte funkar så nära kanten?
MagnusÖstberg skrev:Fuck, jag tror nog jag skall släppa det här projektet helt
MagnusÖstberg skrev:För att det är ditt projekt och inget annat. Jag har tillräckligt många egna jag borde engagera mig i.
Jag skiter väl egentligen i om du har tätning överhuvudtaget liksom
rajapruk skrev:Adhoc skrev:Coolhetsfaktorn är viktigt! Klart du skall gå på den istf en bättre lösning, du sparar säkert en tjuga också.![]()
Jag vet inte att det är en bättre lösning, jag vet bara att du säger det
Det kanske finns fördelar med en bredare anläggningsyta också? Stabilitet/vibrationer? Lufttäthet över tid? Trycket fördelas på större yta så man kan dra hårdare? Mer friktion?
Hur kan en o-ring vara dyrare än den här "krängepå-packningen"? Det fattar jag inte.
Jag känner mig trygg med en JBL-standardlösning på detta. För min del kan vi släppa detta nu.
(jag är tacksam för all input och förslag)
rajapruk skrev:paa skrev:rajapruk skrev:Nice! Men så vill inte jag ha det, och tur är det, för någonstans där tog mina matte-kunskaper att räkna volym slut
OK, men ritar man upp tvärsnittet i CAD så får man direkt ytans storlek därifrån.
Låter fuskigt
rajapruk skrev:Han som säljer elementen jag har köpt säger att det inte finns någon tillhörande packning.
Extemt förvirrat det här. Men adhoc säger ju att han ser en packning på bilden, och att den bygger massor åt flera olika håll.
Adhoc skrev:Ja, bilden visar en "kränga-på-packning". Det kan vara den billigaste lösningen produktions- och tidsmässigt och även OK i övrigt men inte nödvändigtvis den bästa tekniskt.
Kraniet skrev:
Troels har ju ett tips på sin sida ang att enkelt kunna lyfta ut elementet ur lådan. Du gängar helt enkelt upp två upp av hålen så du kan skruva i maskinskruv. På så vis kan du enkelt lyfta lös elementet.
rajapruk skrev:Adhoc skrev:Ja, bilden visar en "kränga-på-packning". ...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 245 gäster