Mastringsproblemet äntligen uppmärksammat av andra än LTS!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-19 21:10

Mayro!

Har inte på något sätt uteslutet några inom audiobranschen verksamma individer. Var bara så att Pär och jag har växlat lite ord om detta utanför forumet för länge sedan. Jag tycker ändå det kan vara svårt/olämpligt att sitta på flera stolar om man vill vara "obunden". I offentliga sammanhang är det inte tillåtet med sådan "flerstolssittning".
Hur pass "offentligt" det här skulle kunna bli har jag ingen uppfattning om. Vill du tolka detta på annat sätt, är det upp till dig.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-19 21:43

Sorry. Det syntes inte det var interna saker i ditt inlägg Roger G..

Men just detta faktum som Ea talar om angående hans snudd sågning han råkade ut för.. Och nu enligt alla som ser här "hjältens" insteg med hurrarop kan bli lite lustigt att se... :lol: :lol:

Sedan kommer du med snacket om två stolar osv .. Iö med flera än två stolar som han nattar ner rumpan på ...

Ändå såg du nog endast ditt inlägg vända sig till Ea.. Detta gjorde flera om du tittar... Ea har ju branchens stämpel på sig... Där skiljer allt sig..Iö är inte detsamma av nån underlig anledning..

Ni får i varje fall börja tala klarspråk ändå om Iös deltagande här.. Han är o förblir en handlare som tillverkar o kränger högisar...

Sedan är det väl helt ok att han drar i detta.. Jag hejade på honom då ez försökte tidigare.. Men då var Iö helt kallsinnig till att delta..

Kul att se han tydligen ändrar sig nu..

Saken är nämligen att detta ämne gagnar alla inklusive handlarna Ea och Iö eller sladd..

Men mest oss ALLA oavsett vi har ino eller mp3.. Även en bra inspelad mp3 kopia låter bättre än en dålig sådan..

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-19 21:58

Fast jag tycker inte att IÖ tillhör branschen som diskuteras nu eftersom han inte utger komprimerade skivor. Att han tillhör branschen som säljer högtalare motsäger ju inte att han skulle vilja till varje pris ha bra inspelningar och återgivning. Ökar ju bara intresset för musik och mera hårdvara borde kunna säljas lättare.
Branschen tycker jag alltid är dom/de som tillhandahåller det som är den produkt eller tjänst som diskuteras. Till motsatten hör dom som konsumerar tjänsten eller köper produkten.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2006-01-19 22:20

Mayro skrev:Ni får i varje fall börja tala klarspråk ändå om Iös deltagande här.. Han är o förblir en handlare som tillverkar o kränger högisar...

Bara för att du hyser agg till honom eller vad då? Pär och Ingvar är båda krämare och ingen av dem har på något sätt försökt dölja detta, allra minst de båda. Ingen av dem har väl heller nyttjat detta forum för att sälja sina proukter?

Åter till ämnet mastering. Har inte sett någon presentera en "vägkarta" mot dålig mastering! Gör gärna ett förtydligande om hur man har tänkt sig få fram detta i dagens mediebrus. Hur många är överhuvudtaget medvetna om vad detta är? Hur skulle uppslutningen kunna tänkas se ut? Vem ska man ställa mot väggen? Vilken medvetenhet finns inom musikerna, ljudteknikerna eller producenterna? Jo, jag vet att det låter pessimistiskt i någras öron men det räcker inte med önskningar om att det skulle kunna vara annorlunda.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-19 22:42

Jag hyser inget agg mot Iö. Men anmärker på då man skiljer på iö ifrån andra handlare som säljer prylar.. Så eftersöker endast liknande synsätt på alla säljare konsekvetare än det som görs...

Så ena inte hängs för liknande inlägg som den andre får hurrarop på. I alla fall om målet rätt tydligt går att se att det är detsamma...

sedan har jag aldrig anmärkt på att Iö äntligen nu gått in i denna fråga. Tvärt om så stödjer jag även honom till 100% såväl som EA eller alla som angagerar sig..

För man säger att Iö är en handlare såsom andra som tillverkar o säljer eller agenter o butiker. Så har man inte sagt ont om honom eller dom. Utan jag har endast sagt till er som komenterar angående era inlägg samt neröstande eller höjande.. DVS att ni bör faktiskt behandla alla lika...

vilket i denna topic blev rätt tydligt ni inte gjorde om man ser på tidigare trådar där Ea gjorde allt i sin makt för att undslippa era ideer genom att ändra vad topicnamn osv va så ni skulle vara nöjda.. men det va inte nog i alla fall.. Sedan kommer denna tråden och ni står i parad direkt..

Detta borde ni faktiskt gjort även då Ea försökte..

Men nog om detta. Hoppas ni fattar. Så kan dessa mera kunniga pojkar kanske faktiskt hitta på nåt tillsammans. För ensam är svag.. Enade blir klart starkare.. Och ska man svänga denna skuta så är sammarbete nog A och O tror jag. Då hjälper föga att vara splittrade..

Så ge alla som ger sitt bidrag stöd oavsett om man heter Iö eller Ea...

Jag stöttar dom båda. Samt alla fler som kan tänkas ge sig in i detta ev projekt...

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-20 01:06

EngelholmAudio skrev:Hur kan du vara mot en branschorganisation utan att veta något alls om: vem som skall driva den, med vilka medel den skall drivas, mot vilka mål som önskas uppnå, med vilka verktyg man vill nå dit?

Du missförstår mig, vilket säkerligen beror på att jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.

Kanske missförstod jag på samma gång det du skrev, när jag fick intrycket att du menade att det var en branschorganisation som skulle bekämpa just det elände som branschen har skapat, och försvarar?

Jag är på inget sätt mot en branschorganisation, men jag personligen intresserar mig inte så mycket för sådana (i varje fall inte när branchen uttrycker sina intressen som idag). Det är ju att hindra det som branschen VILL göra dåligt, som är ämnet här, det vill säga att hitta vägar att bekämpa det dåliga.
Det jag talar om här är en reaktion MOT det som branschen gör dåligt, jag talar om en organisation som tar tillvara konsumenternas intressen - LTS.

Problemet med branschen själv är ju att den domineras av företag som är nästan fullständigt ekonomiskt styrda (inte av passion) och sålunda väljer de alltid de mest lönsamma lösningarna, exempelvis att följa John, och John är "för ögoblicket rådande trend".

Eftersom trenden går mot alt värre komprimering av musiken, vill ingen i (fonogram-)branschen komma efter, för då låter de svagare och blir inte spelade i den kommersiella radion. Jag vet, har stött på hur många av ljudkvalitetsskäl (för bra!) refuserade inspelningar som helst. Den som påstår motsatsen (att oskadad musik skulle vara lika kommersiellt gångbart som okomprimerad, i det gytter av vansinniga förutfattade meningar som råder i såväl hifi-branschen som radiobolagen) är inte insatt i ämnet.

Oskadad musik är gångbart endast i en oskadad och utbildad värld, och det är lika vilktigt att konsumenterna förstår att de har volymkontroll som att skivbolagen förstår att konsumenterna förstår det! Och att radiostationerna förstår att de alldeles själv kan förstöra även okomprimerade fonogram, så de behöver inte refusera musik bara för att den är välljudande.

Som alla förstår är det inte hifi-branschen, utan konsumenterna (och kanske europeiska radiounionen?) som KAN göra något åt eländet.

Lobbying via klarsynta och i sanning välljudssökande journalister som Michael Madsen är bra, därför applåderar jag det! Men kanske är det nödvändigt med även nya styrningar av tillåtna deviationer i radiosammanhang? Jag tror det vore den enskilda åtgärd som skulle vara mest positiv.

Min uppfattning är kanske extrem, men jag skulle helst se att man upphörde helt med att titta på maxdeviation, utan definierade ett ny medelnivåkrav som var allenarådande, således att ingen programpunkt (tal, låt, sats i verk...) tilläts ha en medelnivå högre än -18 dB relativt dagens maxmodulation (visst, även -12 dB skulle vara bättre än ingenting).

Med en sådan reglering skulle alla radioprogramproducenter ha kvar den frihet som finns idag när det gäller att skapa de sound de önskar - den som vill presentera ett programmaterial med <2 dB dynamik skulle kunna göra det - men det skulle inte längre ske på bekostnad av dem som vill erbjuda fulldynamik. Man skulle inte längre kunna överrösta sina ljudkalitetskonkurrenter genom att komprimera sin musik till oigenkännslighet (eller i varje fall oskönhet).

Vh, iö

- - - - -

PS. Fast det är klart... En branschorganisation som kunde (i hemlighet) infiltreras av folk som bryr sig om ljudkvalitet och som förordar förändringar MOT branschens intressen utan att branschen skulle märka det.

Jag tror, tyvärr, inte vi längre lever i en tid där de ekonomiska intressena ger sig så lätt. Det var lättare när fonogram- och hifi-branscherna dominerades av musik- och teknik-styrda intressen - på den tiden när nästan alla företag kontrollerades av folk som hade en dröm om vad de ville åstadkomma för produkter :P , och inte vilket ekonomiskt resultat eller vilken marknadsandel de ville ha. :?

Idag ser det annorlunda ut. Marknaden (skivbolagen) domineras av de stora aktiebolagen med 100% ekonomisk drivkraft. De är, tyvärr, inte ett dugg intresserade av att erbjuda ljudkvalitet om de inte tjänar pengar på det. Jag tror (men vet förstås inte) att det som behövs är åtgärder för att de stora aktörerna skall tjäna pengar på att göra i sanning bättre produkter (icka att förblanda med det mest kommersiellt effektiva bländverket).

Samtidigt som man kan beklaga att verkligheten ser ut på det viset, kan man med glädje konstatera att det finns undantag! Någon nämnde tidigare i denna tråd skivbolag som BIS, som finns av helt andra skäl än att maximera sin egen vinst. BIS är styrt av en person som vet vilken produkt han (Robert von Bahr) vill skapa, och som gör det så bra han kan, och till så överkomligt pris som han mäktar. Kort sagt - en sann vän till konsumenterna.

När elogerandet ändå är igång (jag startade ju tråden för att dela ut en): En stor Eloge även till Robert von Bahr!

PPS. Angående påståendet att jag skulle vara "i branschen". Jag har absolut ingenting med några skivbolag att göra alls, och vad gäller min lilla högtalarproducerande hobbyverksamhet har jag sedan jag startade 1977 inte tagit ut en enda krona i lön någonsin!

Sammanlagt har verksamheten de 29 år jag hållit på kostat mig en bra bit över 1 000 000:-, och det värsta året någonsin var 2005. :( Dessa förluster genom åren har jag bekostat ur egen kassa genom att arbeta som hyggligt välbetald elektronikkonstruktör heltid (plus MYCKET övertid!). Det man tjänar på ett håll kan man ju ha råd att förlora på ett annat, utan att det gör något, annat än att det aldrig blir pnger över. Därför bor jag i lägenhet så långt utanför staden att E18 inte ens har belysning på nätterna, och kör en mycket liten fransk småbil.

Sedan våren 2005 driver jag en verksamhet ytterligare (som jag hoppas skall uppvisa vinst redan nästa eller näst nästa år) för att jag skall ha råd att kunna fortsätta med högtalarna.

Men - sedan november 2005 (då jag märkte hur det stod till ekonomiskt) och minst fram till april i år har jag dragit hårt i nödbromsen för att jag skall ha råd att betala min hyra och inte svälta ihjäl, och jag tar inte emot några beställningar på högtalare alls längre (med några få undantag, och då bara i mdf eller enkel lackfinish). Om allt går som jag vill med alla projekt jag håller på med hoppas jag att jag kan starta igen i april eller så, men jag kommer aldrig att driva Ino Audio som ett företag där jag skall kunna ta ut en lön att leva på.

Jag har förstått att vissa finner detta ofattbart, men som jag ser det kommer jag troligen inte att leva 100 år från nu (kanske inte ens om 20 år), och även därefter kommer tiden att fortsätta att gå, inte bara hundratals utan tusen- och miljontals år vidare. En människa går bara en kort tid på jorden, och nog är det rimligt att försöka hitta i varje fall en sak, som man gör av passion, för att man tror att man kan vara andra till nytta? Så att ens lilla tid på jorden blir värdefull? Något där man inte kompromissar. Det tycker i varje fall jag.
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-20 01:45, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-20 01:18

Bra inspelningar har ju för mig blivit viktigare ju bättre saker jag kunnat spela på. Jag kanske har utvecklats också, vem vet. Men blir det inte förbaskat svårt att övertyga den köpstarka medelsvensson att de eg vill ha bättre skivor om de har liten möjlighet att uppleva dess fulla potential? Hur skapar man en förändring i en kultur? Låter som svåra saker i mina öron iaf.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 01:34

för att helt tala om vad jag tror man gjort då man totalt slutat bry sig om skivornas kvalitet osv.. Samt samtidigt branchen av hifi backat till att bli en designsäljande som glömt att musik har bas tex..

Jo man har tagit bort intresset för hifi i breda lager och spiralen neråt har gått fortare o fortare..

Så i denna fråga tror jag både vi konsumenter och hifi säljande brach kommer kunna sluta som vinnare. Och det lustiga även skivbolagen i slutändan... OM man jobbar tillsammans..

Skivbolagen svänger då dom ser lönsamhet.. Den kommer då dom ändrar sig... Betänk att det faktiskt växt upp en hel industri med välinspelade skivor vid sidan om dessa stora..

Så självklart finns det kr att hämta.. Jag skulle direkt bli mer skivköpande om bra musik även lät bra.. men inte fasiken köper jag musiken som ger kalla kårar om man spelar den via annat än transistorn inte.. aldrig..

Så stå på Iö EA och alla ni som kanske kan tillsammang göra förändring.. Endast LTS räcker inte.. Alla forumet måste gå ihop i sammarbete i denna fråga.. Hoppas ni inser detta och rivar ev prestigemurar o jobba på..

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-20 01:38

Huruvida "endast LTS" räcker eller inte räcker beror väl på vad LTS är och blir?

Ju fler som bryr sig och går med - desto mera kan LTS göra. :P

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-20 02:25

Vee-Eight skrev:Bra inspelningar har ju för mig blivit viktigare ju bättre saker jag kunnat spela på. Jag kanske har utvecklats också, vem vet. Men blir det inte förbaskat svårt att övertyga den köpstarka medelsvensson att de eg vill ha bättre skivor om de har liten möjlighet att uppleva dess fulla potential? Hur skapar man en förändring i en kultur? Låter som svåra saker i mina öron iaf.

Ett bra inlägg och en bra fråga, V8!

Hur kan man ge fler möjlighet att upptäcka fonogrammens stora värde? (Orden övertyga och medelsvensson byter jag förvisso gärna ut mot upplysa/möjliggöra respektive musikälskare.)

Jag kan berätta vad mitt lilla bidrag skulle kunna bli framöver: Helt lokalt skulle jag vilja starta en musikklubb, med en lokal för högklassig fonogramlyssning. Den inspelade musiken förtjänar nämligen bättre, och musikälskarna förtjänar bättre. Biografsalonger behöver kompletteras med fonografsalonger (såvida det inte existerar biografer med exceptionellt bra musikåtergivningspotential).
  Jag vill alltså ge alla musikälskare tillgång till riktigt fin musikåtergivning, utan att man t.ex. behöver plats för det hemma, ha ovanligt snälla grannar eller välisolerat boende, mycket pengar och/eller kunskap om hur man åstadkommer god återgivning samt en portion ren tur på den snåriga marknaden och i sitt HiFi-sökande.

Jag vill driva den klubben så ideellt som möjligt, men jag skulle förstås vilja kunna betala min hyra och köpa mat, vilket kanske kan gå med ca 6 000 kr i månaden.

Men nu orkar jag inte berätta mer än så i kväll, för jag känner nästan ingen lust alls i dag. Man blir ju bara nedvärderad och bråkad med i dagens samhälle. :( Ja, utom på Faktiskt då.

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paradigm

Varningstext på skivor

Inläggav paradigm » 2006-01-20 10:11

Jag har som sagt diskuterat den här frågan, av och till och på något forum, så föreslog jag en varningstext på skivan.

T ex:
CAUTION!
Please turn your volume down, before playing this record!
"The music on this record is uncompressed and the dynamic's could easily damage your speakers, if you do not have an equippment capable of handling a wide dynamic range."

Eller nåt i den riktningen, då tror jag att en sådan varningstext, skulle skapa både nyfikenhet och köplust hos konsumenten och samtidigt gynna HiFi butikerna och vem vet, kanske rent av skapa en ny Hiffi boom som på sjuttio-talet...

/Rolle

PS: Tack IÖ, för din moralfilosofiska viljeriktning. Jag tror att vi tänker rätt lika i det avseendet.
Som inbiten gammal JBL fanatiker, kanske jag ändå borde försöka lyssna på ett par INO iaf, eftersom det är så många som lovprisar dem. DS.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-20 10:18

Telarc har sedan länge försett konvoluten med liknande texter. :lol:
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-20 10:21

IngOehman skrev:
EngelholmAudio skrev:Hur kan du vara mot en branschorganisation utan att veta något alls om: vem som skall driva den, med vilka medel den skall drivas, mot vilka mål som önskas uppnå, med vilka verktyg man vill nå dit?

Du missförstår mig, vilket säkerligen beror på att jag inte uttryckte mig tillräckligt tydligt.
Tack jag skall läsa hela ditt inlägg när jag får tid! Förstår att du lagt ner mycket tid på att skriva detta inlägg. :)
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-20 10:23

E skrev:
Vee-Eight skrev:Bra inspelningar har ju för mig blivit viktigare ju bättre saker jag kunnat spela på. Jag kanske har utvecklats också, vem vet. Men blir det inte förbaskat svårt att övertyga den köpstarka medelsvensson att de eg vill ha bättre skivor om de har liten möjlighet att uppleva dess fulla potential? Hur skapar man en förändring i en kultur? Låter som svåra saker i mina öron iaf.

Ett bra inlägg och en bra fråga, V8!

Hur kan man ge fler möjlighet att upptäcka fonogrammens stora värde? (Orden övertyga och medelsvensson byter jag förvisso gärna ut mot upplysa/möjliggöra respektive musikälskare.)

Jag kan berätta vad mitt lilla bidrag skulle kunna bli framöver: Helt lokalt skulle jag vilja starta en musikklubb, med en lokal för högklassig fonogramlyssning. Den inspelade musiken förtjänar nämligen bättre, och musikälskarna förtjänar bättre. Biografsalonger behöver kompletteras med fonografsalonger (såvida det inte existerar biografer med exceptionellt bra musikåtergivningspotential).
  Jag vill alltså ge alla musikälskare tillgång till riktigt fin musikåtergivning, utan att man t.ex. behöver plats för det hemma, ha ovanligt snälla grannar eller välisolerat boende, mycket pengar och/eller kunskap om hur man åstadkommer god återgivning samt en portion ren tur på den snåriga marknaden och i sitt HiFi-sökande.

Jag vill driva den klubben så ideellt som möjligt, men jag skulle förstås vilja kunna betala min hyra och köpa mat, vilket kanske kan gå med ca 6 000 kr i månaden.

Men nu orkar jag inte berätta mer än så i kväll, för jag känner nästan ingen lust alls i dag. Man blir ju bara nedvärderad och bråkad med i dagens samhälle. :( Ja, utom på Faktiskt då.

Mvh E*

Jag ÄLSKAR din idé och jag har själv haft funderingar i den riktningen.

Jag har också gjort lite sonderingar, för att försöka hitta en klubblokal, där man kan bjuda in människor till musiklyssning och samtal, i mindre grupper. DET skulle kännas som en meningsfull uppgift för mig.

Vem vet, någon här på forumet kanske kan tipsa om en sådan lokal/klubbstuga...

Hoppas och drömma, kan man ju alltid få göra.

/Rolle
Senast redigerad av paradigm 2006-01-20 10:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-20 10:28

Morello skrev:Telarc har sedan länge försett konvoluten med liknande texter. :lol:

OK, då kanske kan vi hoppas att det sprider sig till andra bolag och genrer också snart... :D

/Rolle

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-20 10:29

Ett litet tillskott i kampen om bättre inspelningar är kanske att sälja bra skivor i våra hifiaffärer? Speciellt Robban på Audio Concept har bara sålt skivor till mig, jag måste vara hans sämsta kund om jag fortsätter på detta viset. :oops:

Men iaf, man får återbesök om man kan erbjuda lite sjysst musik, tex skivan man demade med etc etc. Kan detta vara en idé?
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

MickeN

Inläggav MickeN » 2006-01-20 10:47

I datorvärlden verkar det ju finnas någon sorts pakt mellan mjukvaruföretagen (framför allt microsoft då) och hårdvaruföretagen. Varje ny mjukvaruversion är typ en tiopotens tyngre än föregående vilket betyder att alla måste köpa nya datorer.
Varför kan inte musikbranchen göra likadant? Om skivbolagen sänkte kompressionsgraden på inspelningarna skulle ju många bli tvungna att köpa större förstärkare för att kunna spela på samma nivå som tidigare. Det kanske till och med skulle vara så att vanligt folk skulle få upp ögonen för att musik faktiskt låter olika på olika anläggningar och spendera mer pengar på ljudpryttlar! En sönderkomprimerad musiksnutt låter ju lika illa på en plastig skrutt-stereo inhandlat på COOP som den gör på en högklassig anläggning med högtalare som av en häldelse råkar ha samma namn som den plastiga skruttanläggningen... (ett namn på tre bokstäver som börjar på i och slutar på o)

Fast nu går jag kanske lite för långt i mina förhoppningar...

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-20 11:26

Bara vi slipper bråken om vem som sitter på för många stolar osv. Det tjänar vi inte på. Heja Ingvar, Per :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 16:06

IngOehman skrev:Huruvida "endast LTS" räcker eller inte räcker beror väl på vad LTS är och blir?

Ju fler som bryr sig och går med - desto mera kan LTS göra. :P

Vh, iö

Här hoppas jag du finner andra vägar att få mer medlemmar än via som du säger man kan stödja via gå med i LTS..

Vill du marknadsföra din förening endast eller göra något Iö?

denna fråga är mer tydlig än någonsin här.. Nu sitter du mer på "LTS stolen" än den nyttjande av kraft du kan bidra med TILLSAMMANS med andra...Där man oavsett vilken klubb man ingår kan göra gemensamma ansträngningar.. LTS kommer aldrig någonsin kunna påverka ensamma...Detta vet du Iö..

Hoppas du tänker om här och går in såsom en stor kraft. samt med allt stöd du får av dina medlemmar i din förening UTAN att se det som marknadsläge för utökande..Detta handlar inte om enskilda föreningar utan om hela vår njutning oavsett tillhörighet eller synsätt..

Så.. mitt råd.. Skippa dom inpissade reviren och jobba tillsammans..

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 16:07

Vee-Eight skrev:Ett litet tillskott i kampen om bättre inspelningar är kanske att sälja bra skivor i våra hifiaffärer? Speciellt Robban på Audio Concept har bara sålt skivor till mig, jag måste vara hans sämsta kund om jag fortsätter på detta viset. :oops:

Men iaf, man får återbesök om man kan erbjuda lite sjysst musik, tex skivan man demade med etc etc. Kan detta vara en idé?

Tips. Wolfgang creative audio.... Han har många trevliga saker i skivhyllorna sina också..

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-20 16:14

Jag för kampen för egen del, för jag finner det rätt dumt att samla på dåligt material. :)

Mayro:

Wolfgang brukar besökas ofta på mässa. Och Marten Designs skivhylla. 8)
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-20 18:33

- Mayro

Alltså, jag är ny här på forumet och jag menar inget illa, men jag har säkert redan läst i kanske dussinet, eller fler inlägg, att du vill lyfta fram att IÖ sitter på flera stolar och att han behandlas annorlunda, än övriga medlemmar.

OK, jag har fattat budskapet för länge sedan och jag tänker inte lägga mig i, huruvida det är så, eller inte, men tror du verkligen det gagnar forumet, att du upprepar samma budskap, i inlägg efter inlägg och tror du det bidrar till IÖ's vilja att fortsätta dela med sig av sin oomtvistade sakkunskap, här på forumet?

Kan vi inte lämna den biten snart och överlåta åt moderatorerna och medlemmarna själva, att avgöra om han har gjort sig skyldig till ett övertramp och isf överlåta åt var och en att vända sig till moderatorn, med sina besvär!?

I all välmening.

/Rolle

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 18:57

paradigm
I all välmening så anser jag dig ha fullkomligt rätt. OM man någonsin såg en enda som styrde upp LIKA då det kommer till Iö´s deltagande som man gör om tex Ea´s deltagande i trådar liknande denna.....eller andra säljande

Förvånande nog om du nu läst alla dessa trådar så tycks du inte notera den rätt markanta skillnaden som man ser om man följde den tidigare tråden där EA försökte föra fram i stort exakt samma diskution . Och hur sedemera nu Iö säger liknande och man står lit de parad i räta linjer o hurrar...

Så igen så skriver jag här så även du kan läsa följande...

JAG säger inget om att IÖ tog intsiativ här. tvärt om stödjer jag honom till 100%..

Däremot så anser jag er.. MEDLEMMARNA här.. att NI bör se över ert aggerande så ni behandlar ALLA säljare på i alla fall LIKNANDE sätt...

Ock det va det jag sagt.. Vilket nu går fram...hoppas jag.

Sedan kom inlägget om LTS från Iö. Där han säljer in medlemskap osv.. Där det tidigare talades om att man inte gillade att Ea satt på olika stolar osv..

Då Iö uppvisade exakt att han satt på LTS stolen mer än aggerastolen. och uppmanade att man kan stödja genom att bli medlem i LTS anser jag det rätt uppenbart vara rena marketingen för att genom detta mastringssnack få medlemmar att ansluta sig. Och detta skulla då vara den väg man kan göra något.. Detta ville jag markera eftersom ingen gjorde så av er andra här...

Jag törs svära på att vilken annan säljare som skulle skrivit liknande här om en annan förening eller liknande skulle gå en hastig forumsdöd till mötes. Och tro mig.. då var det en underdrift detta jag säger..

denna fiktiva person skulle inte någonsin igen kunna skriva ett inlägg utan det stog en syrlighet typ". jaha.. ska du rekrytera igen" eller liknande...

Så.. Du som ny medlem. Som vill verka opartisk borde kanske också vara så såsom jag försöker vara här på forumet...via att läsa in VAD som sägs. Och inte vad du tror sägs..
Jag stödjer Iö till 100%.. Ingen tvekan alls. Men inte i raggandet av nya medlemmar som mål för att kunna aggera.. Detta kan Iö göra ändå med befintliga medlemmar i samråd med andra som även dom har pulver bakom sig..

med all respekt o välmening
Tobbe

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-20 19:04

Mayro

Ett tips i all välmening

Försök se nyanserna i livet, allting är inte svart/vitt. :wink:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 19:05

Låt mig ställa en fråga som torde vara lätt att besvara..

Varför kan inte LTS med IÖ söka öppet samarbete medelst att rakt skriva ut att man är villig att inleda samarbete med alla som kan ingå samt påverka. DVS andra forum samt handlare o ja alla snart sagt som kan aggera...vi alla tjänar ju på det. Oavsett om vi är säljare tillverkare eller kunsumenter..

Varför är detta skeende helt obefintligt i text o mening :?:
varför ser det ut som det är viktigare VEM som leder än vad resultaten blir?

Detta torde inte behöva bli en bok i svar samt massa bråk.. VAD eller VARFÖR ser reviren viktigare ut än samarbete.. :?:

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 19:07

Larsho skrev:Mayro

Ett tips i all välmening

fattar inte varför du skall nu också in o tjafsa.. men vill du också ingå i gänget så var så god..

men trodde faktiskt mer om just dig även om du och jag inte delar åsikter direkt..

tråkigt detta tycker jag.. Men det är ditt beslut..

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-20 19:08

- Mayro

Nu lyckades du skriva samma sak ÄNNU EN GÅNG, fastän jag just sagt att jag redan HAR förstått ditt budskap... Jag menar, budskapet ditt, HAR ju redan gått fram till mig och säkert alla andra också, så du behöver inte förtydliga en gång till, det var ju det jag skrev om i mitt förra inlägg.

Så, låt oss please gå vidare och låt moderatorn och var och en själv avgöra, vad som är ett övertramp.

/Rolle

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-20 19:10

Mayro skrev:
Larsho skrev:Mayro

Ett tips i all välmening

fattar inte varför du skall nu också in o tjafsa.. men vill du också ingå i gänget så var så god..

men trodde faktiskt mer om just dig även om du och jag inte delar åsikter direkt..

tråkigt detta tycker jag.. Men det är ditt beslut..

OK, så jag tillhör skaran tjafsare nu?

/Rolle

Användarvisningsbild
Larsho

Inläggav Larsho » 2006-01-20 19:10

Mayro

Nu får du lugna ner dig lite, menade inget illa med inlägget, varför måste du hugga en i ryggen direkt o förolämpa :?: 8O

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-20 19:17

Denna tråd handlar inte om Öhman som person utan att mastringsproblemet uppmärksammas inte bara av LTS. Håll er till ämnet. Fler klavertramp av denna sort kommer att beivras på det sätt redaktionen finner passande. Detta är INTE öppet för diskussion.
- Carlsson Illuminati -

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi