Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
HK430

Re: Vilken är den absolut sämsta högtalare du lyssnat på

Inläggav HK430 » 2017-02-16 00:53

ino i32s

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-02-16 10:02

HK430 skrev:ino i32s

Sämsta är nog att ta i, lite tråkiga kan jag väl skriva under på.

Men ganska uppenbart flamebait ;)
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-02-16 10:06

Dom där Jamo hos bakerman, någon tunn spånskiva och 80-tals-häftiga-i-pojkrummet-design.

Eller en annan het uttjatad kandidat, Larsen på mässa, det är fanimigt riktigt jävla illa!
Håller mina garagehögtalare ala Proson eller är det någon JWS högre.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-02-16 11:19

Vad som verkligen har låtit sämst och vad som jag enligt dagsform, förväntningar, prisvärdhet uppfattat som sämst har jag faktiskt ingen aning om. Däremot har det ju hänt mer än en gång att man hört en högtalare i ett sammanhang och tyckt att det inte låter något vidare för att senare eller tidigare ha hört den i ett annat sammanhang och tyckt att det låtit väsentligt bättre. Det som många ggr förvånar mig är att folk använder så olika musik och olika kvalité på inspelningar och ändå tycker att man utifrån det kan avgöra om en högtalare är bra eller inte. Sen är det möjligen så att folk underförstått menat att vad som dom tycker låter bra på en viss typ av musik men oftast framförs egna upplevelser och slutsatser i mycket objektiva ordalag.
Så mitt bidrag till vad som jag tyckt låtit sämst har jag inte fäst något avseende på.

/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-16 12:06

Harryup skrev:Däremot har det ju hänt mer än en gång att man hört en högtalare i ett sammanhang och tyckt att det inte låter något vidare för att senare eller tidigare ha hört den i ett annat sammanhang och tyckt att det låtit väsentligt bättre. Det som många ggr förvånar mig är att folk använder så olika musik och olika kvalité på inspelningar och ändå tycker att man utifrån det kan avgöra om en högtalare är bra eller inte. Sen är det möjligen så att folk underförstått menat att vad som dom tycker låter bra på en viss typ av musik men oftast framförs egna upplevelser och slutsatser i mycket objektiva ordalag.

Det där jag benägen att hålla med om. Det är inte så att alla inspelningar låter bra via bra högtalare. En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra. Riktigt dåliga högtalare har man ju hört men även bra högtalare i fel miljö eller spelade på för hög volym. Just det där med ljudnivån kan gå galet på mässor. För stora rum, störigt och många lyssnare kräver sitt. I hemmamiljö kan det bli helt annorlunda.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-16 14:59

RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.

Nej, den blir väl snarare sämre då en bra högtalare avslöjar bristerna.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Kilkenny

Inläggav Kilkenny » 2017-02-16 16:39

Ju sämre det låter desto bättre högtalare då? :)
Det blåser upp till snus

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-02-16 18:15

Kilkenny skrev:Ju sämre det låter desto bättre högtalare då? :)

Du har förstått sambanden :D .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

BosseS

Inläggav BosseS » 2017-02-16 18:22

Harryup skrev:Vad som verkligen har låtit sämst och vad som jag enligt dagsform, förväntningar, prisvärdhet uppfattat som sämst har jag faktiskt ingen aning om. Däremot har det ju hänt mer än en gång att man hört en högtalare i ett sammanhang och tyckt att det inte låter något vidare för att senare eller tidigare ha hört den i ett annat sammanhang och tyckt att det låtit väsentligt bättre. Det som många ggr förvånar mig är att folk använder så olika musik och olika kvalité på inspelningar och ändå tycker att man utifrån det kan avgöra om en högtalare är bra eller inte. Sen är det möjligen så att folk underförstått menat att vad som dom tycker låter bra på en viss typ av musik men oftast framförs egna upplevelser och slutsatser i mycket objektiva ordalag.
Så mitt bidrag till vad som jag tyckt låtit sämst har jag inte fäst något avseende på.

/Harryup

Visst är det så, man ska nog inte döma en högtalare efter en enda snabb lyssning. Kommer ihåg Mirage från nån mässa på 90-talet, vet inte modell men antagligen deras största. Det var det bästa jag någonsin hört, på den mässan. På efterföljande mässor åren efter var den tvärtom bland de sämsta...

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-16 18:33

Kilkenny skrev:Ju sämre det låter desto bättre högtalare då? :)

Japp, det kallas transparens.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-02-16 18:48

Evil_Homer skrev:
HK430 skrev:ino i32s

Sämsta är nog att ta i, lite tråkiga kan jag väl skriva under på.

Men ganska uppenbart flamebait ;)

Ja sämsta var att ta i men dom har för lite dist för mig :) så det blir just tråkigt som du säger.

Kanske hade ändrat min åsikt om jag ägde dom själv och hade nå feta steg så man vågade maxa dom.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-02-16 20:53

Sämsta högtalaren jag hört är väll någon slags plastlåda från OnOff, typ...

Men sämsta högtalaren som ändå har ambitioner är ju mer intressant !
Där vet jagxdock inte vad dessa olika högtalare heter...
Men det mesta med stora trattar är hemskt, Focal är hopplösa ja, typ så. :)

Så jag kan inte riktigt ange något specifik modell som är hemskast.
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-02-16 21:20

Den här jävla skiten. Tänk er sämsta sortens beigea datorhögtalarplastburkar från nittiotalet, fast större, dyrare och sämre. Mycket större. Ofattbart mycket dyrare. Och minst like mycket sämre som de är större. Extremt burkigt, resonant, instängt, nasalt - alla negativa intryck man kan tänka sig. Tyvärr klarar de i kraft av sin storlek av att producera väsentligt större mängder oljud än datorhögtalarplågorna.

Enligt hr. Salabert är den stora hemligheten bakom dessa tortyrredskap att de fanértunna lådväggarna väger så lite som möjligt. Och elementkorgen måste ha ett udda antal ekrar. Jämna antal låter illa. Eller väsentligt sämre i alla fall. Hur nu någonting skulle kunna göra det. Fem och sju låter bättre än tre, och alla bättre än nio. Dämpning får naturligtvis inte användas!
Bilagor
ocelia.jpeg
ocelia.jpeg (74.9 KiB) Visad 2652 gånger
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
MartinX

Inläggav MartinX » 2017-02-18 13:05

Jag minns Ocellia från någon av Arken mässorna, man spelade någon väldigt gles långsam klassisk musik, jag bytte till Mozart symfoni nr 40, jag ville inte vara för elak men även detta grötades ihop fullständigt, högtalaren klarade inte av den minsta komplexitet utan att fullständigt misslyckas, försäljaren var inte oartig men bytte tillbaka till den förgående demomusiken efter 2 minuter, detta måste vara en av de sämsta högtalarna någonsin sett till pris prestanda förhållandet.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-18 13:36

Märkligt. Jag tyckte Ocellia lät speciellt trevligt på klassisk musik. Ett lätt och trevligt anslag. Mycket feeling. Röster lät dock märkligt. Skulle inte köpa högtalaren, men det är väl knappast det sämsta jag hört. Svårt som 17 att utse "det sämsta". Vad ska räknas in? Valfria par kinatillverkade datorhögtalare för ca 150:- på Kjell.com? Lätt sämre än Ocellia. Kul jämförelse dock :o .
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-18 13:50

Jag har aldrig förstått mig på Burmester. Deras högtalare/system har alltid låtit totalt intetsägande.

Här är en länk: https://www.burmester.de/en/
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-02-18 13:52

Anvantgarde, eller vad de heter, med stora vita trattar. Har alltid låtit fantastiskt dåligt i i mina öron. Jag är inte kompatibel med dessa alls. Honkiga horn när det är som sämst.
Sedan är de dyra också, som grädde på moset. Och gärna drivna av något med rör (som jag heller inte är kompatibel med). Så dessa är för mig de med sämst pris/prestanda jag har hört.

Martin Logan kommer nog på min andraplats här, de är jag heller inte kompatibel med. Även om de verkar ha en uppåtgående trend. De lät nästan ok senast jag hörde dem.

Burmesters största setup lät fruktansvärt bra på mässor förr i tiden, tyckte jag. Men på senare år har det gått utför, verkar det som.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-18 14:57

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.

Det där är en intressant fråga, tycker jag.

Min uppfattning/erfarenhet är att anläggningar som stegvis görs bättre och bättre oftast initialt förändrar sin återgivning på så vis att skillnaderna ökar - de bästa inspelningarna låter bättre :) och de sämsta låter sämre. :(

Men när det börjar bli riktigt, riktigt bra så tycker jag avståndet slutar att öka (skillnaderna låter så stora som de är) men ALLA inspelningar växer i kvalitet! De bästa blir bättre. De sämsta blir också bättre, inte på så vis att felen blir mindre men man förstår dem bättre och det blir lättare att bortse ifrån dem. De maskerar inte längre musiken.

De bästa anläggningar jag har hört har kännetecknats BÅDE av att de bästa inspelningarna låter helt fantastiskt, och att de sämsta går utmärkt att spela - i betydelsen att musiken talar högre än felen! :)

- - -

Sammanfattning:

I dåliga, smalbandiga (mellanregisterdominerade) och orent spelande anläggningar tränger musiken fram på ungefär samma sätt oavsett inspelningens kvalitet. Man tänker inte så mycket på ljudkvaliteten utan fokuserar nästan instinktivt på musiken.

I halvbra anläggningar är det är lätt hänt att felen talar högre än musiken. Och som sagt - det beror inte på att anläggningarna är för bra, det beror på att de inte är tillräckligt bra. Ofta är någon viktig länk då mer eller mindre försummad.

I de bästa anläggningarna så faller allt på plats, alla inspelningar låter så bra som de kan och de bästa låter fenomenalt bra. Musiken har hela tiden huvudrollen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-18 15:00

PS. Förr i tiden fanns det ofta filter på anläggningarna, så man kunde välja att aktivera beroende på vad man spelade. Alltså inte bara vanliga bas- och diskantkontroller utan även t ex LP-filter och HP-filter. Och det finns definitivt fall där dåliga inspelningar kan vinna på att spelas smalbandigare. T ex 60 - 8000 Hz. Gärna en mildare avrullning uppåt.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
chrisss

Inläggav chrisss » 2017-02-18 17:19

Stämmer väl med mina erfarenheter/uppfattning.

Fetade det jag tyckte var viktigast.

IngOehman skrev:Min uppfattning/erfarenhet är att anläggningar som stegvis görs bättre och bättre oftast initialt förändrar sin återgivning på så vis att skillnaderna ökar - de bästa inspelningarna låter bättre :) och de sämsta låter sämre. :(

Men när det börjar bli riktigt, riktigt bra så tycker jag avståndet slutar att öka (skillnaderna låter så stora som de är) men ALLA inspelningar växer i kvalitet! De bästa blir bättre. De sämsta blir också bättre, inte på så vis att felen blir mindre men man förstår dem bättre och det blir lättare att bortse ifrån dem. De maskerar inte längre musiken.

De bästa anläggningar jag har hört har kännetecknats BÅDE av att de bästa inspelningarna låter helt fantastiskt, och att de sämsta går utmärkt att spela - i betydelsen att musiken talar högre än felen! :)
Vh, iö

Kan tyckas paradoxalt men det tycks vara så :D

IngOehman skrev:I dåliga, smalbandiga (mellanregisterdominerade) och orent spelande anläggningar tränger musiken fram på ungefär samma sätt oavsett inspelningens kvalitet. Man tänker inte så mycket på ljudkvaliteten utan fokuserar nästan instinktivt på musiken.

I halvbra anläggningar är det är lätt hänt att felen talar högre än musiken. Och som sagt - det beror inte på att anläggningarna är för bra, det beror på att de inte är tillräckligt bra. Ofta är någon viktig länk då mer eller mindre försummad.

I de bästa anläggningarna så faller allt på plats, alla inspelningar låter så bra som de kan och de bästa låter fenomenalt bra. Musiken har hela tiden huvudrollen.
Vh, iö

Det är skönt att vara så nöjd att jag inte tänker på fel och ev. uppgraderingar :D
Christian Lindblom
0704 - 91 51 56

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-02-18 23:19

IngOehman skrev:
Panelguy skrev:

Det där är en intressant fråga, tycker jag.

Min uppfattning/erfarenhet är att anläggningar som stegvis görs bättre och bättre oftast initialt förändrar sin återgivning på så vis att skillnaderna ökar - de bästa inspelningarna låter bättre :) och de sämsta låter sämre. :(

- - -

Sammanfattning:

I dåliga, smalbandiga (mellanregisterdominerade) och orent spelande anläggningar tränger musiken fram på ungefär samma sätt oavsett inspelningens kvalitet. Man tänker inte så mycket på ljudkvaliteten utan fokuserar nästan instinktivt på musiken.

Vh, iö

+1. Bra formulerat tycker jag. Stämmer väldigt väl med mina egna erfarenheter.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2017-02-19 21:00

De där Ocellia ni pratar om - jag har för mig att Mats Meyer-Lie testade dem för Hifi&Musik en gång för en massa år sen. Givetvis fick de en kanonrecension som allt annat. Jag minns att jag var väldigt skeptisk till de lövtunna väggarna. Dock har jag aldrig hört dem tyvärr - det hade varit intressant!

Föregående

Återgå till Generellt om hifi