Moderator: Redaktörer
HK430 skrev:ino i32s
Harryup skrev:Däremot har det ju hänt mer än en gång att man hört en högtalare i ett sammanhang och tyckt att det inte låter något vidare för att senare eller tidigare ha hört den i ett annat sammanhang och tyckt att det låtit väsentligt bättre. Det som många ggr förvånar mig är att folk använder så olika musik och olika kvalité på inspelningar och ändå tycker att man utifrån det kan avgöra om en högtalare är bra eller inte. Sen är det möjligen så att folk underförstått menat att vad som dom tycker låter bra på en viss typ av musik men oftast framförs egna upplevelser och slutsatser i mycket objektiva ordalag.
RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.
Kilkenny skrev:Ju sämre det låter desto bättre högtalare då?
Harryup skrev:Vad som verkligen har låtit sämst och vad som jag enligt dagsform, förväntningar, prisvärdhet uppfattat som sämst har jag faktiskt ingen aning om. Däremot har det ju hänt mer än en gång att man hört en högtalare i ett sammanhang och tyckt att det inte låter något vidare för att senare eller tidigare ha hört den i ett annat sammanhang och tyckt att det låtit väsentligt bättre. Det som många ggr förvånar mig är att folk använder så olika musik och olika kvalité på inspelningar och ändå tycker att man utifrån det kan avgöra om en högtalare är bra eller inte. Sen är det möjligen så att folk underförstått menat att vad som dom tycker låter bra på en viss typ av musik men oftast framförs egna upplevelser och slutsatser i mycket objektiva ordalag.
Så mitt bidrag till vad som jag tyckt låtit sämst har jag inte fäst något avseende på.
/Harryup
Kilkenny skrev:Ju sämre det låter desto bättre högtalare då?
Evil_Homer skrev:HK430 skrev:ino i32s
Sämsta är nog att ta i, lite tråkiga kan jag väl skriva under på.
Men ganska uppenbart flamebait
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.
Nej, den blir väl snarare sämre då en bra högtalare avslöjar bristerna.
IngOehman skrev:Min uppfattning/erfarenhet är att anläggningar som stegvis görs bättre och bättre oftast initialt förändrar sin återgivning på så vis att skillnaderna ökar - de bästa inspelningarna låter bättreoch de sämsta låter sämre.
Men när det börjar bli riktigt, riktigt bra så tycker jag avståndet slutar att öka (skillnaderna låter så stora som de är) men ALLA inspelningar växer i kvalitet! De bästa blir bättre. De sämsta blir också bättre, inte på så vis att felen blir mindre men man förstår dem bättre och det blir lättare att bortse ifrån dem. De maskerar inte längre musiken.
De bästa anläggningar jag har hört har kännetecknats BÅDE av att de bästa inspelningarna låter helt fantastiskt, och att de sämsta går utmärkt att spela - i betydelsen att musiken talar högre än felen!
Vh, iö
IngOehman skrev:I dåliga, smalbandiga (mellanregisterdominerade) och orent spelande anläggningar tränger musiken fram på ungefär samma sätt oavsett inspelningens kvalitet. Man tänker inte så mycket på ljudkvaliteten utan fokuserar nästan instinktivt på musiken.
I halvbra anläggningar är det är lätt hänt att felen talar högre än musiken. Och som sagt - det beror inte på att anläggningarna är för bra, det beror på att de inte är tillräckligt bra. Ofta är någon viktig länk då mer eller mindre försummad.
I de bästa anläggningarna så faller allt på plats, alla inspelningar låter så bra som de kan och de bästa låter fenomenalt bra. Musiken har hela tiden huvudrollen.
Vh, iö
IngOehman skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev: En dålig inspelning blir inte bra bara för att högtalarna är bra.
Nej, den blir väl snarare sämre då en bra högtalare avslöjar bristerna.
Det där är en intressant fråga, tycker jag.
Min uppfattning/erfarenhet är att anläggningar som stegvis görs bättre och bättre oftast initialt förändrar sin återgivning på så vis att skillnaderna ökar - de bästa inspelningarna låter bättreoch de sämsta låter sämre.
Men när det börjar bli riktigt, riktigt bra så tycker jag avståndet slutar att öka (skillnaderna låter så stora som de är) men ALLA inspelningar växer i kvalitet! De bästa blir bättre. De sämsta blir också bättre, inte på så vis att felen blir mindre men man förstår dem bättre och det blir lättare att bortse ifrån dem. De maskerar inte längre musiken.
De bästa anläggningar jag har hört har kännetecknats BÅDE av att de bästa inspelningarna låter helt fantastiskt, och att de sämsta går utmärkt att spela - i betydelsen att musiken talar högre än felen!
- - -
Sammanfattning:
I dåliga, smalbandiga (mellanregisterdominerade) och orent spelande anläggningar tränger musiken fram på ungefär samma sätt oavsett inspelningens kvalitet. Man tänker inte så mycket på ljudkvaliteten utan fokuserar nästan instinktivt på musiken.
I halvbra anläggningar är det är lätt hänt att felen talar högre än musiken. Och som sagt - det beror inte på att anläggningarna är för bra, det beror på att de inte är tillräckligt bra. Ofta är någon viktig länk då mer eller mindre försummad.
I de bästa anläggningarna så faller allt på plats, alla inspelningar låter så bra som de kan och de bästa låter fenomenalt bra. Musiken har hela tiden huvudrollen.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 36 gäster