HEM 2017 – nu med bilder

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

HEM 2017 – nu med bilder

Inläggav hifikg » 2017-01-18 13:45

Vem ska dit. Räcker upp en hand.
http://highendmassan.se/category/2017/
Senast redigerad av hifikg 2017-02-20 21:19, redigerad totalt 1 gång.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
pinnen

Re: HEM 2017

Inläggav pinnen » 2017-01-18 14:01

Nej. Det visade sig i en tråd längre ner att högt slut inte finns. :wink:
Ju äldre jag blir ju mer förstår jag hur mycket det är jag inte förstår

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-01-18 14:32

hifikg skrev:Vem ska dit. Räcker upp en hand.
http://highendmassan.se/category/2017/

Troligen på söndagen, ev ett litet besök på slutet av lördagen också.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-01-18 15:23

Den här gången ska jag lyssna längre på det som är roligt och skippa det mesta. Att garva åt någon kabelnasare ingår också i planeringen, kanske Lasse kan göra min dag där, eller någon från Nordost som hävdar att jorden är platt!

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2017-01-18 17:19

Japp jag har bokat och bor även på hotellet så man kan dra i sig en uppgraderings-stänkare när andan faller på :-)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
Lassej

Inläggav Lassej » 2017-01-18 23:05

Ska dit på lördagen.

Mvh
Lasse

Användarvisningsbild
Fostex

Inläggav Fostex » 2017-01-19 20:33

Jag tänkte nog gå!
Mycket kul - lite tid
Medverkar i LTS styrelse och tekniksektion

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-18 23:00

Och priset för mest naturtrogna ljud går i år till...

Lasses Hifi!!

Bildkvaliteten suger, mobiltelefoner är inga kameror. Fast de är med. Alltid.
Bilagor
5245_spel.jpg
5245_spel.jpg (263.92 KiB) Visad 5257 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-18 23:51

Dagens fynd gjorde killen som lade beslag på de här skapelserna, hoppas det är någon från forat!
De lät löjligt bra, särskilt med tanke på prislappen och just de här exemplaren såldes till extra bra pris.
Bilagor
9823_prisvard.jpg
9823_prisvard.jpg (332.7 KiB) Visad 5212 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-18 23:55

Noterade att ett par av mässans största högtalare, Wilson någonting, hade tilldelats ett av mässans minsta rum. Det blev trångt och det blev varmt.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-18 23:58

Ska du dit imorgon så missa inte en sväng i Sennheisers speciella "hytt". Att lyssna i hörlurar för nära 600.000 spänn är en upplevelse de flesta av oss inte unnar sig tillräckligt ofta. Lady Be Good från Jazz at the Pawnshop fick ännu en ny dimension efter att ha avhörts i de underverken.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 00:07

Ska det bli bra på en mässa ska man välja bra musik. Det gjorde Vivid och det blev bra. För övrigt tycker jag att det var ovanligt många som lyckats ovanligt bra den här mässan. Det fanns små högtalare från t ex Buchardt Audio som fungerade riktigt fint när jag var där (då höll killen i rummet på att fixa för han var missnöjd med någon baspuckel, så det kanske inte låtit okej tidigare under dagen) och stora från t ex MBL som lirade gudomligt och för en gångs skull fungerade, äntligen, Marten riktigt, riktigt bra, det var glädjande. Jag gillar när svenska högtalare levererar. Focal imponerade med halvstora byggen och Martin Logans senaste skulle jag kunna ha som andrahögtalare alla dagar i veckan. De få som lät illa har jag redan glömt, men någon kanske kommer att påminna mig.
Bilagor
5346b_vivid.jpg
5346b_vivid.jpg (234.81 KiB) Visad 5180 gånger

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 00:21

hifikg skrev:Noterade att ett par av mässans största högtalare, Wilson någonting, hade tilldelats ett av mässans minsta rum. Det blev trångt och det blev varmt.

Sacha 2 var det. Tyckte det lät högst mediokert.
Senast redigerad av Panelguy 2017-02-19 00:30, redigerad totalt 1 gång.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 00:28

hifikg skrev:Ska det bli bra på en mässa ska man välja bra musik. Det gjorde Vivid och det blev bra. För övrigt tycker jag att det var ovanligt många som lyckats ovanligt bra den här mässan. Det fanns små högtalare från t ex Buchardt Audio som fungerade riktigt fint när jag var där (då höll killen i rummet på att fixa för han var missnöjd med någon baspuckel, så det kanske inte låtit okej tidigare under dagen) och stora från t ex MBL som lirade gudomligt och för en gångs skull fungerade, äntligen, Marten riktigt, riktigt bra, det var glädjande. Jag gillar när svenska högtalare levererar. Focal imponerade med halvstora byggen och Martin Logans senaste skulle jag kunna ha som andrahögtalare alla dagar i veckan. De få som lät illa har jag redan glömt, men någon kanske kommer att påminna mig.

Håller helt med om att MBL lät väldigt bra, även Marten och Focal lät bra. Vivid är säkert en väldigt bra högtalare men här tyckte jag inte det lät bra, alldeles för bumlig bas. Var tusan höll Martin Logan till?...alltid nå´t rum man missar.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-19 01:19

Ska bli intressant att se bilderna som dyker upp ifrån mässan och se hur många utställare som vågat sig på att inte rigga dyrare än dyrare som det nuförtiden är det vanliga. Mässorna mer åren har gått i den riktningen, något som jag tycker är synd och inte får breda massan att förstå att det inte behöver kosta massor för att få bra ljud. Men det kommer väl branschen på när det kundunderlaget bara minskar med åren. Men den utvecklingen så måste de tar mer betalt för produkterna för att överleva och det har man ju bla sett på hur mycket High End högtalare kostar jämfört emot förr utan att låta direkt bättre. Men skit samma egentligen nu när ingenting varken får ta plats eller synas,utan det viktigaste nuförtiden är ju tillgänglighet och inte kvalite.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 01:35

FBK skrev:Ska bli intressant att se bilderna som dyker upp ifrån mässan och se hur många utställare som vågat sig på att inte rigga dyrare än dyrare som det nuförtiden är det vanliga. Mässorna mer åren har gått i den riktningen, något som jag tycker är synd och inte får breda massan att förstå att det inte behöver kosta massor för att få bra ljud. Men det kommer väl branschen på när det kundunderlaget bara minskar med åren. Men den utvecklingen så måste de tar mer betalt för produkterna för att överleva och det har man ju bla sett på hur mycket High End högtalare kostar jämfört emot förr utan att låta direkt bättre. Men skit samma egentligen nu när ingenting varken får ta plats eller synas,utan det viktigaste nuförtiden är ju tillgänglighet och inte kvalite.

Jag skulle nog säga att det mestadels var dyrare riggar, högtalare för 400-tusen och uppåt i flera fall och de som kostade runt tvåhundra var i sammanhanget "billiga". Ja nog känns det i alla fall som om "high-end" kostar betydligt mer än förr, eller?...

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-19 11:01

Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 15:57

RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?

Det börjar komma upp en del bilder på Euphonia. Förutom det jag nämnt tyckte jag Kef Blade med Hegel lät väldigt imponerande. Har hört högtalaren tidigare och tyckt den låtit instängd men här lät det väldigt bra när jag lyssnade. JBL´s K2 hade en fantastiskt bra bas i det lilla rum de spelade i. Demades tillsammans med Mark Levinson. Septon, som tagit över agenturen för ARC och Sf, visade upp nya Tradition; Guerneri och Serafino tillsammans med ARC REF6/250SE. Tyckte nästan stativaren lät bättre då golvarna hade lite större problem med rummet. QRS nya Sky High lät bra tyckte jag.
Det som förvånade mig lite var att det var så pass stora problem i basen i många rum. Visst, det är mässa men de flesta rummen är stora med möjlighet till fri placering av högtalarna och en del använde sig också av basabsobenter. Några rum var kvadratiska (exempelvis Audionord´s) och det spelar ju naturligtvis in.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 15:58

Panelguy skrev:
RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?

Det börjar komma upp en del bilder på Euphonia. Förutom det jag nämnt tyckte jag Kef Blade med Hegel lät väldigt imponerande. Har hört högtalaren tidigare och tyckt den låtit instängd men här lät det väldigt bra när jag lyssnade. JBL´s K2 hade en fantastiskt bra bas i det lilla rum de spelade i. Demades tillsammans med Mark Levinson. Septon, som tagit över agenturen för ARC och Sf, visade upp nya Tradition; Guerneri och Serafino tillsammans med ARC REF6/250SE. Tyckte nästan stativaren lät bättre då golvarna hade lite större problem med rummet. QRS nya Sky High lät bra tyckte jag.
Det som förvånade mig lite var att det var så pass stora problem i basen i många rum. Visst, det är mässa men de flesta rummen är stora med möjlighet till fri placering av högtalarna och en del använde sig också av basabsobenter. Några rum var kvadratiska (exempelvis Audionord´s) och det spelar ju naturligtvis in.

Ja, Hegel gjorde ett bra intryck den här gången.
Bilagor
5532_hegel.jpg
5532_hegel.jpg (675.63 KiB) Visad 4772 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:00

Det bör väl ha funnits någon med kamera på mässan? Kikar ni nooooga så ser ni att det här är MBL´s uppsättning. Välljudet berodde säkert på Stromtanken... eller kanske inte.
Bilagor
5244_mbl.jpg
5244_mbl.jpg (523.54 KiB) Visad 4768 gånger

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 16:03

hifikg skrev:
Panelguy skrev:

Ja, Hegel gjorde ett bra intryck den här gången.

Ja här var det inga problem i basen trots rejält tryck, i alla fall inte då jag var där.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:03

Totem plockade ut en hel del ljud ur sin, relativt, enkla rigg
Bilagor
3524_totem.jpg
3524_totem.jpg (323.37 KiB) Visad 4765 gånger

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 16:05

hifikg skrev:Det bör väl ha funnits någon med kamera på mässan? Kikar ni nooooga så ser ni att det här är MBL´s uppsättning. Välljudet berodde säkert på Stromtanken... eller kanske inte.

Kul att du lägger upp bilder :) . Tror inte det berodde på Stromtanken men bra lät det helt klart.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:08

Här avlyssnas BACCH systemet, eller hur det nu förkortas, det var en upplevelse att sitta på rätt ställe, kameraövervakad och kalibrerad. Även Robert som sitter rakt bakom kan njuta, till viss del, av effekterna. Resten av publiken fick nöja sig med "vanligt" välljud. Elektroniken för en halv mille kunde göra vilken lådhögtalare som helst till ett par OA-52. Fantastiskt! Dessutom hävdades det att man kan placera högtalarna precis hur som helst utan att förlora effekten.
Bilagor
5249_bacch.jpg
5249_bacch.jpg (202.35 KiB) Visad 4757 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:11

Hifi-consult och Sladd förfogade över ett av de större rummen. De fyllde det med skön musik av olika slag. Klart godkänt. Kanske berodde det på de sanslöst dyra kabelhärvorna?
Bilagor
3188_hc.jpg
3188_hc.jpg (335.41 KiB) Visad 4754 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:14

Inte heller Electrocompaniet skämdes för sig, men det var knökfullt så jag kom inte så nära in på ljudet.
Bilagor
0340_electro.jpg
0340_electro.jpg (303.64 KiB) Visad 4742 gånger

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2017-02-19 16:16

hifikg skrev:Hifi-consult och Sladd förfogade över ett av de större rummen. De fyllde det med skön musik av olika slag. Klart godkänt. Kanske berodde det på de sanslöst dyra kabelhärvorna?

Personligen tyckte jag det lät bättre där än i en del andra rum med dyrare prylar. QRS:arna kostade 180 papp vilket i jämförelse får ses som ett fynd :wink:

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:20

Marten lirade jazz och levererade ljud av toppklass. Om det berodde på akustikfixet eller de dyra jormakablarna kan jag inte bedöma. Ett ljud som jag hade kunnat leva med länge, om jag inte känt till Carlsson alltså.
Bilagor
9185_akustik.jpg
9185_akustik.jpg (201.89 KiB) Visad 4735 gånger
0043_marten.jpg
0043_marten.jpg (321.45 KiB) Visad 4735 gånger

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-19 16:25

I väntan på riktiga bilder så lägger jag även ut den här. Annorlunda formade högtalare, snygga rör, men ljudet lämnade inget bestående minne efter sig. Kanske valde de bara fel musik.
Bilagor
1807_formula.jpg
1807_formula.jpg (231.39 KiB) Visad 4718 gånger

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-19 16:27

Panelguy skrev:
FBK skrev:Ska bli intressant att se bilderna som dyker upp ifrån mässan och se hur många utställare som vågat sig på att inte rigga dyrare än dyrare som det nuförtiden är det vanliga. Mässorna mer åren har gått i den riktningen, något som jag tycker är synd och inte får breda massan att förstå att det inte behöver kosta massor för att få bra ljud. Men det kommer väl branschen på när det kundunderlaget bara minskar med åren. Men den utvecklingen så måste de tar mer betalt för produkterna för att överleva och det har man ju bla sett på hur mycket High End högtalare kostar jämfört emot förr utan att låta direkt bättre. Men skit samma egentligen nu när ingenting varken får ta plats eller synas,utan det viktigaste nuförtiden är ju tillgänglighet och inte kvalite.

Jag skulle nog säga att det mestadels var dyrare riggar, högtalare för 400-tusen och uppåt i flera fall och de som kostade runt tvåhundra var i sammanhanget "billiga". Ja nog känns det i alla fall som om "high-end" kostar betydligt mer än förr, eller?...

Exakt vad jag säger, det kostar MYCKET mer än förr, och det tyder på att det säljs mindre och för att få ihop det så kostar varje pinal mer. Ett exempel som jag brukar ta upp är Infinity sigma som kostade 69 eller om det var 79 tusen 1997, vilket motsvarar under 84-97 idag och hur mycket burkar finns det för den pengen som har dennes resurser ? Ja det finns några märken som fortfarande säljer rejäla burkar under 100, men ofta är det frågan om det dubbla och uppåt.
Vill man få prestanda för pengen idag så är det bara aktiva studioburkar som gäller som jag ser det, och då sparar man in pengar på slutsteg på köpet så det brukar bli riktigt prisvärt. För mig är det en gåta att tex Adam Audio (som jag kör med) inte ställer ut på Hifi mässor som tex Genelec gör, de skulle öka deras försäljning utan minsta tvekan. Tex. deras mycket rejäla stativhögtalare https://www.thomann.de/se/adam_s3xv.htm ... l_114943_3 skulle vara hur kul som helst att få höra på en mässa.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi