Moderator: Redaktörer
hifikg skrev:Vem ska dit. Räcker upp en hand.
http://highendmassan.se/category/2017/
hifikg skrev:Noterade att ett par av mässans största högtalare, Wilson någonting, hade tilldelats ett av mässans minsta rum. Det blev trångt och det blev varmt.
hifikg skrev:Ska det bli bra på en mässa ska man välja bra musik. Det gjorde Vivid och det blev bra. För övrigt tycker jag att det var ovanligt många som lyckats ovanligt bra den här mässan. Det fanns små högtalare från t ex Buchardt Audio som fungerade riktigt fint när jag var där (då höll killen i rummet på att fixa för han var missnöjd med någon baspuckel, så det kanske inte låtit okej tidigare under dagen) och stora från t ex MBL som lirade gudomligt och för en gångs skull fungerade, äntligen, Marten riktigt, riktigt bra, det var glädjande. Jag gillar när svenska högtalare levererar. Focal imponerade med halvstora byggen och Martin Logans senaste skulle jag kunna ha som andrahögtalare alla dagar i veckan. De få som lät illa har jag redan glömt, men någon kanske kommer att påminna mig.
FBK skrev:Ska bli intressant att se bilderna som dyker upp ifrån mässan och se hur många utställare som vågat sig på att inte rigga dyrare än dyrare som det nuförtiden är det vanliga. Mässorna mer åren har gått i den riktningen, något som jag tycker är synd och inte får breda massan att förstå att det inte behöver kosta massor för att få bra ljud. Men det kommer väl branschen på när det kundunderlaget bara minskar med åren. Men den utvecklingen så måste de tar mer betalt för produkterna för att överleva och det har man ju bla sett på hur mycket High End högtalare kostar jämfört emot förr utan att låta direkt bättre. Men skit samma egentligen nu när ingenting varken får ta plats eller synas,utan det viktigaste nuförtiden är ju tillgänglighet och inte kvalite.
RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?
Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?
Det börjar komma upp en del bilder på Euphonia. Förutom det jag nämnt tyckte jag Kef Blade med Hegel lät väldigt imponerande. Har hört högtalaren tidigare och tyckt den låtit instängd men här lät det väldigt bra när jag lyssnade. JBL´s K2 hade en fantastiskt bra bas i det lilla rum de spelade i. Demades tillsammans med Mark Levinson. Septon, som tagit över agenturen för ARC och Sf, visade upp nya Tradition; Guerneri och Serafino tillsammans med ARC REF6/250SE. Tyckte nästan stativaren lät bättre då golvarna hade lite större problem med rummet. QRS nya Sky High lät bra tyckte jag.
Det som förvånade mig lite var att det var så pass stora problem i basen i många rum. Visst, det är mässa men de flesta rummen är stora med möjlighet till fri placering av högtalarna och en del använde sig också av basabsobenter. Några rum var kvadratiska (exempelvis Audionord´s) och det spelar ju naturligtvis in.
hifikg skrev:Panelguy skrev:RogerGustavsson skrev:Inte många rapporter/biler på faktisk.se Finns det någon annanstans?
Det börjar komma upp en del bilder på Euphonia. Förutom det jag nämnt tyckte jag Kef Blade med Hegel lät väldigt imponerande. Har hört högtalaren tidigare och tyckt den låtit instängd men här lät det väldigt bra när jag lyssnade. JBL´s K2 hade en fantastiskt bra bas i det lilla rum de spelade i. Demades tillsammans med Mark Levinson. Septon, som tagit över agenturen för ARC och Sf, visade upp nya Tradition; Guerneri och Serafino tillsammans med ARC REF6/250SE. Tyckte nästan stativaren lät bättre då golvarna hade lite större problem med rummet. QRS nya Sky High lät bra tyckte jag.
Det som förvånade mig lite var att det var så pass stora problem i basen i många rum. Visst, det är mässa men de flesta rummen är stora med möjlighet till fri placering av högtalarna och en del använde sig också av basabsobenter. Några rum var kvadratiska (exempelvis Audionord´s) och det spelar ju naturligtvis in.
Ja, Hegel gjorde ett bra intryck den här gången.
hifikg skrev:Det bör väl ha funnits någon med kamera på mässan? Kikar ni nooooga så ser ni att det här är MBL´s uppsättning. Välljudet berodde säkert på Stromtanken... eller kanske inte.
hifikg skrev:Hifi-consult och Sladd förfogade över ett av de större rummen. De fyllde det med skön musik av olika slag. Klart godkänt. Kanske berodde det på de sanslöst dyra kabelhärvorna?
Panelguy skrev:FBK skrev:Ska bli intressant att se bilderna som dyker upp ifrån mässan och se hur många utställare som vågat sig på att inte rigga dyrare än dyrare som det nuförtiden är det vanliga. Mässorna mer åren har gått i den riktningen, något som jag tycker är synd och inte får breda massan att förstå att det inte behöver kosta massor för att få bra ljud. Men det kommer väl branschen på när det kundunderlaget bara minskar med åren. Men den utvecklingen så måste de tar mer betalt för produkterna för att överleva och det har man ju bla sett på hur mycket High End högtalare kostar jämfört emot förr utan att låta direkt bättre. Men skit samma egentligen nu när ingenting varken får ta plats eller synas,utan det viktigaste nuförtiden är ju tillgänglighet och inte kvalite.
Jag skulle nog säga att det mestadels var dyrare riggar, högtalare för 400-tusen och uppåt i flera fall och de som kostade runt tvåhundra var i sammanhanget "billiga". Ja nog känns det i alla fall som om "high-end" kostar betydligt mer än förr, eller?...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 20 gäster