Bill50x skrev:Det har jag. Att behöva sitta i en madrasserad cell för att avnjuta ett fonogram är absurt. För dem som gillar total isolering finns ett alternativ - hörlurar. För oss andra är en bra akustisk miljö en som man trivs i, som det går bra att samtala i. En miljö som känns bekväm. Inte ett död-dämpat rum utan naturliga reflexer. Människans hjärna är konstruerad för att kunna avkoda ljud i olika miljöer, vi känner igen en röst oavsett om det är ute på gatan eller i badrummet. Detsamma gäller INTE tex intermodulationsdistorsion i en förstärkare. Därför kan eventuella fel i en förstärkare eller uppspelare vara mycket viktigare än akustiken trots att "felen" upplevs som större. Problemet är just detta, att man upplever "akustik" som ett problem när det i själva verket bara ar en skillnad i miljö. Det hindrar inte att det finns dåliga miljöer men det är en annan sak.
/ B
Nu drar du en massa förhastade slutsatser. Jag tycker inte om hörlurslyssning och ju trevligare ett rum är att lyssna på musik i desto trevligare är det som oftast att prata i också tycker jag. Det finns massor med väldigt välljudande rum som är mycket trevliga att vistas och samtala i. Rum med väldigt dålig akustik trivs jag mindre bra i.
Att ett rum är akustikåtgärdat behöver dessutom inte betyda att det finns massor med absorbering på väggen. Eller "madrasserad cell" som du så arrogant kallade det. Det kan tex betyda att man satt in basfällor för att ta hand om resonanser i basen. Jag har då aldrig pratat med någon musikälskare som tycker att stora resonanser pga rumsmoder tillför musiken något och dessa har så gott som alla "normala" rum.
Att kunna känna igen en röst i olika miljöer har ingenting med ljudkvalité att göra och du känner igen en röst även om förstärkaren klipper, men det tror jag inte du vill ha ändå. Det finns heller inget som säger att man skall ha dålig elektronik bara för att man bryr sig om akustik. Jag förespråkar att man bryr sig om bägge.
Jag vidhåller att alla "normala" rum är i behov av någon form av akustikingrepp för att låta optimalt. Det finns så klart vissa rum som trots att de inte byggts för musikåtergivning gör detta fenomnalt bra, men dessa är inte speciellt vanliga och bör nog klassas som det onormala. Det kan nog dessutom gå att få dessa rum ännu lite bättre med riktade ingrepp.
Jag har inget större intresse av att diskutera subjektiva åsikter. Om du tycker om rum med lång efterklang så har jag inga invändningar emot det.