KUNGSHÖGTALAREN

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Re: KUNGSHÖGTALAREN

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-21 12:16

chrisss skrev:
_Fredrik_ skrev:Självklart ska KUNGSHÖGTALAREN vara tämligen okänslig när det kommer till akustiska förutsättningar.

Vilka egenskaper gör en högtalare okänslig för rummet?

Den enda jag kan komma på är snäv spridning. Det är svårt att få till för lägre frekvenser.
Alternativt kan man sitta så nära att direktljudet dominerar.

Är inte alla högtalare känsliga för rummet?

Ett dåligt rum förstör ju allt.

You tell me, jag har bara noterat att vissa högtalare är mer eller mindre förlåtande när det kommer till rummet. Genelec har kanske snävare spridning än många "hemma-högtalare"?

Jag vet dock att 8351 och 8260 (deras nya tre-vägare) har väldigt hög direktivitet ganska långt ner i frekvens. Detta är inte självupplevt dock, bara nåt jag fått berättat.

Jag känner att det blir 8351 för mig snart. 8)
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2017-02-21 12:21

_Fredrik_ skrev:
chrisss skrev:
_Fredrik_ skrev:Självklart ska KUNGSHÖGTALAREN vara tämligen okänslig när det kommer till akustiska förutsättningar.

Den enda jag kan komma på är snäv spridning. Det är svårt att få till för lägre frekvenser.

You tell me, jag har bara noterat att vissa högtalare är mer eller mindre förlåtande när det kommer till rummet. Genelec har kanske snävare spridning än många "hemma-högtalare"?

Jag vet dock att 8351 och 8260 (deras nya tre-vägare) har väldigt hög direktivitet ganska långt ner i frekvens. Detta är inte självupplevt dock, bara nåt jag fått berättat.

Ja, just waveguide gör väl att diskanten inte sprider lika mycket. Således borde den vara mindre känslig för rumspåverkan. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-21 12:28

Genelec eller inte, tycker nog att Mello-programmen är ganska tunt mixade. Många tv-program låter betydligt bättre. Vi har ett ganska enkelt 2.1 datorsystem kopplade till hörlursuttaget på tv'n och det finns säkert massor av orsaker till varför det inte är så rättvist. Men jag har rattat in det hela så det låter hyggligt på de flesta produktioner, riktigt bra tom. Men det gäller inte Mello som låter tunt och tom skrikigt (och nej, jag tänker inte på programledarna, det är ju mode att de ska skrika hela tiden. Tänk på Luuk...)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-21 13:23

Bill50x skrev:Genelec eller inte, tycker nog att Mello-programmen är ganska tunt mixade. Många tv-program låter betydligt bättre. Vi har ett ganska enkelt 2.1 datorsystem kopplade till hörlursuttaget på tv'n och det finns säkert massor av orsaker till varför det inte är så rättvist. Men jag har rattat in det hela så det låter hyggligt på de flesta produktioner, riktigt bra tom. Men det gäller inte Mello som låter tunt och tom skrikigt (och nej, jag tänker inte på programledarna, det är ju mode att de ska skrika hela tiden. Tänk på Luuk...)

/ B

Du måste ju ha KUNGSHÖGTALAREN, annars blir det ju helt fel. :wink:

Som jag skrev, jag tyckte mello lät bra, dock väger jag in att dom förmodligen inte har oceaner av tid för en sån mix. Jag förstår inte riktigt skepsisen mot att det är STOR skillnad hur en mix låter när man lyssnar med högtalaren det är mixat påoch random högtalare. Detta är ännu tydligare när det inte är super-väl-mixat.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-02-21 14:48

chrisss skrev:

Fast graden av anpassningsbehov kan variera. Bra högtalare behöver bara normal möblering och lite mattor på golvet så är man hemma. Andra kräver ombyggnad av stora mått.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-21 14:57

hifikg skrev:Fast graden av anpassningsbehov kan variera. Bra högtalare behöver bara normal möblering och lite mattor på golvet så är man hemma. Andra kräver ombyggnad av stora mått.

:D

/ B

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-21 15:11

hifikg skrev:
chrisss skrev:Vilka egenskaper gör en högtalare okänslig för rummet?

Fast graden av anpassningsbehov kan variera. Bra högtalare behöver bara normal möblering och lite mattor på golvet så är man hemma. Andra kräver ombyggnad av stora mått.

Jag håller med chrisss; ett dåligt rum förstör alla högtalare och även de bästa högtalarna på marknaden vinner stort på ett bra rum. Om någon kunde uppfinna en högtalare som låter riktigt bra oavsett rum så sätt upp mig på ett par.

Sedan finns det alltid grader även i helvetet och olika högtalare påverkas olika mycket av olika rum, men jag har aldrig hört en högtalare som låter sitt bästa i ett "normalt" rum.

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-02-21 15:48

Tonkontroller är himla bra.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-21 15:49

AndreasArvidsson skrev:Sedan finns det alltid grader även i helvetet och olika högtalare påverkas olika mycket av olika rum, men jag har aldrig hört en högtalare som låter sitt bästa i ett "normalt" rum.

Det har jag. Att behöva sitta i en madrasserad cell för att avnjuta ett fonogram är absurt. För dem som gillar total isolering finns ett alternativ - hörlurar. För oss andra är en bra akustisk miljö en som man trivs i, som det går bra att samtala i. En miljö som känns bekväm. Inte ett död-dämpat rum utan naturliga reflexer. Människans hjärna är konstruerad för att kunna avkoda ljud i olika miljöer, vi känner igen en röst oavsett om det är ute på gatan eller i badrummet. Detsamma gäller INTE tex intermodulationsdistorsion i en förstärkare. Därför kan eventuella fel i en förstärkare eller uppspelare vara mycket viktigare än akustiken trots att "felen" upplevs som större. Problemet är just detta, att man upplever "akustik" som ett problem när det i själva verket bara ar en skillnad i miljö. Det hindrar inte att det finns dåliga miljöer men det är en annan sak.

/ B

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-02-21 15:50

Zzombie skrev:Tonkontroller är himla bra.

För vad?

/ B

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-02-21 15:51

Till en hel det talas om i tråden...tunt ljud t ex. Men det går säkert att byta mellan olika kablar i 10 000 kr-klassen också

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-21 16:00

Bill50x skrev:Det har jag. Att behöva sitta i en madrasserad cell för att avnjuta ett fonogram är absurt. För dem som gillar total isolering finns ett alternativ - hörlurar. För oss andra är en bra akustisk miljö en som man trivs i, som det går bra att samtala i. En miljö som känns bekväm. Inte ett död-dämpat rum utan naturliga reflexer. Människans hjärna är konstruerad för att kunna avkoda ljud i olika miljöer, vi känner igen en röst oavsett om det är ute på gatan eller i badrummet. Detsamma gäller INTE tex intermodulationsdistorsion i en förstärkare. Därför kan eventuella fel i en förstärkare eller uppspelare vara mycket viktigare än akustiken trots att "felen" upplevs som större. Problemet är just detta, att man upplever "akustik" som ett problem när det i själva verket bara ar en skillnad i miljö. Det hindrar inte att det finns dåliga miljöer men det är en annan sak.

/ B

Nu drar du en massa förhastade slutsatser. Jag tycker inte om hörlurslyssning och ju trevligare ett rum är att lyssna på musik i desto trevligare är det som oftast att prata i också tycker jag. Det finns massor med väldigt välljudande rum som är mycket trevliga att vistas och samtala i. Rum med väldigt dålig akustik trivs jag mindre bra i.

Att ett rum är akustikåtgärdat behöver dessutom inte betyda att det finns massor med absorbering på väggen. Eller "madrasserad cell" som du så arrogant kallade det. Det kan tex betyda att man satt in basfällor för att ta hand om resonanser i basen. Jag har då aldrig pratat med någon musikälskare som tycker att stora resonanser pga rumsmoder tillför musiken något och dessa har så gott som alla "normala" rum.

Att kunna känna igen en röst i olika miljöer har ingenting med ljudkvalité att göra och du känner igen en röst även om förstärkaren klipper, men det tror jag inte du vill ha ändå. Det finns heller inget som säger att man skall ha dålig elektronik bara för att man bryr sig om akustik. Jag förespråkar att man bryr sig om bägge.

Jag vidhåller att alla "normala" rum är i behov av någon form av akustikingrepp för att låta optimalt. Det finns så klart vissa rum som trots att de inte byggts för musikåtergivning gör detta fenomnalt bra, men dessa är inte speciellt vanliga och bör nog klassas som det onormala. Det kan nog dessutom gå att få dessa rum ännu lite bättre med riktade ingrepp.

Jag har inget större intresse av att diskutera subjektiva åsikter. Om du tycker om rum med lång efterklang så har jag inga invändningar emot det.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-21 16:26

Men vi som har varit med lite längre har möjligen en lite annan bild av ett "normalt rum". Vi är inte uppvuxna med det minimalistiska inredningsideal som råder idag. När vi började intressera oss för återgivning i hemmamiljö var det ofta fullt med stoppade möbler, bokyllor, tavlor med kraftiga ramar, rejäla gardiner, mattor och mängder med diffuserande prylar. Det blev på så sätt båda diffusion och absorbtion i rummet. Alla refererar inte till ett vardagsrum i miljonprogrammet där väggarna är av betong och efterklangen hopplöst lång. Det "vanliga rum" som Stig Carlsson pratade om var heller inte likt många av dagens rum. Nu har ju John Larsen också uttryckt något liknande och hans vardagsrum är heller inte speciellt illaljudande. Kala rum med öppen planlösning är ingen höjdare, det tror jag inte någon tycker mera än heminredarna...

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2017-02-21 16:27

"Normala rum" idag innebär kala väggar, dvs utan tavlor eller bokhyllor, samt kala golv utan nämnvärt med mattor. Dessutom oftast betongväggar.
Jag har inte hört högtalare som låtit bra i sådana omgivningar (kanske inte säger så mycket).
Men att det blir mycket ekon är ofrånkomligt.

Själv möblerar vi med mycket mattor på golvet och tavlor på väggarna samt absorberande möblering. Det blir en ganska trevligt ljudmiljö för högtalarna att jobba i. Fått bra betyg av hifivänner som förvånats över hur bra det låtit trots relativt blygsam utrustning.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-21 16:30

Så sant Roger. Dagens kala inredningsmode är ingen höjdare för ljudet. Mitt vardagsrum har alltid vart väldigt ombonat, men jag skulle inte klassa det som normalt heller. Skall vi prata om en högtalare som fungerar i "normala rum" så får man nog ta in hur gemene man faktiskt bor.

En annan intressant tanke är att hur tror ni att vardagsrum hos personer som har råd med högtalare i miljonklassen ser ut? Jag skulle bli förvånad om det ser ut som hos Stig. Något sådant här skulle jag inte förvåna mig att se i någon flådig takvåning.
Bild

Med det sagt så är det så klart inte alla rika som bor/inreder på detta sätt.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-21 16:31

Bill50x skrev:

För vad?

/ B

Genelecs enkla tonkontroller (se till 8040) tycker jag funkar utmärkt för hemmabruk i syfte att kompensera för tonkurvproblem som har t.ex. med basåtergivningen att göra. Tycker inte att det påverkar "soundet", utan tar bara bort en del oönskvärdheter. Nagrania har helt suveräna möjligheter med sina 8260 att få till en hyfsat jämn tonkurva utan att madrassera rummet.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-21 16:38

Tonkontroller hjälper föga om rummet har för lång efterklang. På något vis har det genom åren blivit en förskjutning av att ha ljudanläggningen framme på vettig plats till att ställa undan allt så det inte syns. På 70-talet när intresset var långt större än idag fick anläggningarna synas!

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-02-21 16:40

RogerGustavsson skrev:Tonkontroller hjälper föga om rummet har för lång efterklang.

För det behövs en stor, mjuk matta

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-21 16:41

Jo visst, det kan ju inte vara helt kalt, men i även ett vanligt trevligt ombonat rum, med soffor, mattor, gardiner, blommor, farfars hund, m.m. kan tonkontroller vara en hjälp för att fixa vissa tonkurveproblem som möblerna inte kan lösa. Alternativet är väl akustikfix, men hur skoj är det i ett vanligt rum?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-02-21 16:51

På mitt jobb sitter vi i "kontorssviter", 2-4 personer i varje och det är öppet till en bred korridor. Har varit mycket klagomål genom åren på att det är störigt. Vi har lagt in speciella golvmattor, heltäckning med ett extra lager inunder och lagt till mera gardiner. Det gjorde en del men då den öppna ytan är stor hör man det mesta snacket ändå.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-02-21 16:55

Ranefjord skrev:Jo visst, det kan ju inte vara helt kalt, men i även ett vanligt trevligt ombonat rum, med soffor, mattor, gardiner, blommor, farfars hund, m.m. kan tonkontroller vara en hjälp för att fixa vissa tonkurveproblem som möblerna inte kan lösa. Alternativet är väl akustikfix, men hur skoj är det i ett vanligt rum?

Inte jätte, men hur skoj är det med en massa sladdar och elektronik i ett vardagsrum? eller en massa basar? eller en massa högtalare? Framförallt: Hur skoj är det med dåligt ljud i ett vardagsrum?
Man får prioritera helt enkelt. Hos mig så var det inget svårt val för mitt rum var väldigt dåligt med sina betongväggar och parkettgolv så skulle jag få någon större njutning av musik och film så var det akustikfix som krävdes. Så här i efterhand är både jag och frugan nöjda med resultatet :)
Men visst skulle ett eget musik/bio-rum vara drömmen så man kunde få ett mer traditionellt vardagsrum.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-02-21 17:01

Din rackare. :P

Kul tråd!
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2017-02-21 17:05

Jo, det är ju en kompromiss. Carlssonhögtalare har ju en viss fördel där ju. Men Genelecarnas EQ sitter inbyggd i högtalarna. Du ser den inte, så det blir inte "extra elektronik". Till Genelecarna räcker med ett försteg/streamer eller en CD med volymkontroll för att det ska bli musik. Ja, och så några sladdar, men inte så många. Tycker det är en bra kompromiss.

Så här har jag det uppställt. Ok, det var somras så Benchmarken fick stå lite mer luftigt (den blir varm). Vanligtvis står den i skåpet. Riktigt skönt att kunna ha högtalarna så nära bakväggen och det funkar tack vara EQ'n (Detta är också Genelecs rekommendation).

Bild
Senast redigerad av Ranefjord 2017-02-21 17:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-02-21 17:06

Bill50x skrev:

För vad?

/ B

För att manipulera frekvensgången eller vad man skall kalla det. Helt klart den snabbaste och enklaste metoden för detta.
Synd bara att 99% av dom tonkontroller som finns inbyggda i stereoapparater är konstruerade åt helvete, så man egentligen inte kan få något vettigt gjort. En del hemmabioförstärkare har dock användbara saker. + några få stereotillverkare som Accuphase och McIntosh har också, men kostar skjortan. Technics hade bra tonkontroller på några försteg på 80-talet men har nu slutat med det.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-21 18:58

Ranefjord skrev:Jo, det är ju en kompromiss. Carlssonhögtalare har ju en viss fördel där ju. Men Genelecarnas EQ sitter inbyggd i högtalarna. Du ser den inte, så det blir inte "extra elektronik". Till Genelecarna räcker med ett försteg/streamer eller en CD med volymkontroll för att det ska bli musik. Ja, och så några sladdar, men inte så många. Tycker det är en bra kompromiss.

Så här har jag det uppställt. Ok, det var somras så Benchmarken fick stå lite mer luftigt (den blir varm). Vanligtvis står den i skåpet. Riktigt skönt att kunna ha högtalarna så nära bakväggen och det funkar tack vara EQ'n (Detta är också Genelecs rekommendation).

[ Bild ]

Jag tycker också Genelec lirar väldigt bra med lamino.

En självkarhet idag och för KUNGSHÖGTALAREN är ju förstås inbyggda slutsteg, allt annat går fetbort. Då har vi sållat bort det värsta krafset, skönt.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2017-02-21 19:34

Och med Philips MFB-teknik lite mer drag i basen...

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2017-02-21 19:47

Det var en tekniker från Genelec som var här hemma vid två tillfällen och mätte in mina 8260. När det gäller tonkontroller så finns det inga vettiga sådana på konsumentmarknaden. Jag använder själv ett analogt från BSS Varicurve FCS 926 som är ett fembands parametriskt filter med variabelt Q-värde. I min TC electronik som jag f.ö har två stycken av eftersom jag även har ett musikrum. TC:n har också ett inbyggt flerbandigt parametriskt filter. Om ni vill så kan ni titta in på min JBL rigg som den såg ut 2008... Det var då det och nu måste jag nog medge att anläggningen idag är ännu större.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp ... ms=jbl,gcs

Mina Genelec 8260 tillkom för fyra fem år sedan till vårat vardagsrum.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2017-02-21 20:55

Den där länken var ju inte av genelec-kvalitet direkt. :wink:

Du använder alltså inte deras kalibreringssystem?
Hifi Is Great Everyday

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2017-02-21 21:45

Nä men högtalarna är aktivt delade med hjälp av dBx Driverack 260 och en BSS Omnidrive 366, man kan även skymta en Velodyne DD18. Hur som helst så låter det bättre än Genelec 8260. Det är roligare att lyssna på mina JBL. :)
Det är så klart flera år mellan Genelec och dBx Driverack men båda är automatiserade men med lite manuell hjälp så att man får det att låta bra.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-02-21 23:10

Nagrania skrev:Nä men högtalarna är aktivt delade med hjälp av dBx Driverack 260 och en BSS Omnidrive 366, man kan även skymta en Velodyne DD18. Hur som helst så låter det bättre än Genelec 8260. Det är roligare att lyssna på mina JBL. :)
Det är så klart flera år mellan Genelec och dBx Driverack men båda är automatiserade men med lite manuell hjälp så att man får det att låta bra.

Du får fixa till en liten bild på dina JBL med DD18 Nagrania, (sådant är mycket uppskattat)så folk får se hur ett system som verkligen kan hantera dynamik ser ut :wink: För här kan vi prata om det mest dynamiska system jag hört (sk. HigEnd burkar för många 100t på mässor kan slänga sig i väggen totalt) och det är himla roligt att lyssna på 8)
Och sedan när man tänker på hur rummet är utformat så får de som "tror" att stort system kräver stort rum en väckarklocka att bita i :mrgreen:
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi