Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:JB skrev:Det är av den här anledningen många tror att vinylutgåvor är bättre än CDn även när dom har samma master, eftersom vinylens begränsningar (speciellt bruset skulle jag gissa) ökar crest-värdet rejält
Njae, det är ju rätt så ofta inte alls samma varken mix eller i synnerhet mastring.
Men när det är det, menar du att de som säger att vinylmediet är bättre gör det baserat på mätningar av crestfaktor?
Hur många mäter sådant?
Dock har du självklart en poäng i att den som mäter det, och drar den slutsatsen, gör det på felaktiga grunder. Crestfaktor är inte samma sak som dynamik.
Vh, iö
Tell skrev:Men när det är det, menar du att de som säger att vinylmediet är bättre gör det baserat på mätningar av crestfaktor?
Tänker föresten så här, att det egentligen bara är låga o "dåliga" värden i dessa mätningar som kan säga nåt om ljudkvaliten, medans högre o "snyggare" värden KAN indikera på bra ljudkvalitet, samtidigt som dom också kan vara lätt uppfuskade. Tänker jag rätt?
Bill50x skrev:Tell skrev:Men när det är det, menar du att de som säger att vinylmediet är bättre gör det baserat på mätningar av crestfaktor?
Tänker föresten så här, att det egentligen bara är låga o "dåliga" värden i dessa mätningar som kan säga nåt om ljudkvaliten, medans högre o "snyggare" värden KAN indikera på bra ljudkvalitet, samtidigt som dom också kan vara lätt uppfuskade. Tänker jag rätt?
Crestfaktorn är bara en av de detaljer man kan bedöma kvaliteten på. Man kan ju lyssna också
Men visst är det så att något mäter illa så ÄR det illa men om något mäter bra så KAN det vara bra. Eller är det tvärtom?
/ B
philip skrev:IngOehman skrev:Ja, jag missade att du användt en kompressor, men det ser som sagt ut som en är använd.
När det gäller texten du citerar (som jag inte skrivit men ändå kan försöka försvara) så får jag intrycket att du av något skäl bortser ifrån väldigt viktiga delar av texten, t ex "För det mesta" och "typiskt".
Det är väldigt viktigt att man inte hoppar över dom delarna av texten om man vill veta vilka tolkningar som är tillåtna och inte minst hur försiktig man måste vara med tolkningarna.
Vh, iö
Jo, men det jag vände mig mot, i den förra tråden jag och Svante diskuterade i (Missade du den så är det den låsta hårdrockstråden under skivor), är att Masvis används som bevis för dålig mastering (eller kvalitet i allmänhet) när programmet inte säger något om detta. Av flera skäl.
philip skrev:1. Allpass-grafen korrelerar inte med verkligheten på ett sådant sätt att man kan göra några analyser av inspelnings/mix/masteringprocessen.
philip skrev:2. Om man ändå beaktar allpass-grafen så säger Masvis inget om vem eller vilket verktyg som i så fall bearbetat masterbussen. Är det artisten/mixaren eller mastraren? Är det en mjuk kompression, en bandspelare, en brickwall-limiter eller något annat?
philip skrev:3. Låter det ens dåligt? Man får såklart tycka vad man vill men utgångsläget måste ändå vara att det låter som det är avsett att låta. Att klanka ner på artister och producenter får man göra men att använda Masvis som något sorts bevis på sin egna goda smak är inte ok.
Bill50x skrev:Tell skrev:Men när det är det, menar du att de som säger att vinylmediet är bättre gör det baserat på mätningar av crestfaktor?
Crestfaktorn är bara en av de detaljer man kan bedöma kvaliteten på. Man kan ju lyssna också
Men visst är det så att något mäter illa så ÄR det illa men om något mäter bra så KAN det vara bra. Eller är det tvärtom?
/ B
Låter dåligt | Låter bra
*--------------+---------------*
Mäter dåligt | 1 | 2 |
-+--------------+---------------*
Mäter bra | 3 | 4 |
*--------------+---------------*
IngOehman skrev:JB skrev:Det är av den här anledningen många tror att vinylutgåvor är bättre än CDn även när dom har samma master, eftersom vinylens begränsningar (speciellt bruset skulle jag gissa) ökar crest-värdet rejält
Njae, det är ju rätt så ofta inte alls samma varken mix eller i synnerhet mastring.
Men när det är det, menar du att de som säger att vinylmediet är bättre gör det baserat på mätningar av crestfaktor?
Hur många mäter sådant?
Dock har du självklart en poäng i att den som mäter det, och drar den slutsatsen, gör det på felaktiga grunder. Crestfaktor är inte samma sak som dynamik.
Vh, iö
JB skrev:IngOehman skrev:JB skrev:Det är av den här anledningen många tror att vinylutgåvor är bättre än CDn även när dom har samma master, eftersom vinylens begränsningar (speciellt bruset skulle jag gissa) ökar crest-värdet rejält
Hur många mäter sådant?
Vh, iö
Mjorå är medveten om att det ofta är en annan master på vinylutgåvan, men jag har flera gånger sett folk på forum som blivit jätteglada över att dom hittat en vinyl-ripp av ett album som dom tycker låter mycket bättre än CDn (förmodligen mest baserat på att vinylen haft några extra dB crest när dom kikat), sedan har det visat sig vara precis samma master som på CDn =P
IngOehman skrev:Har han skrivit något sådant? Jag ifrågasätter det inte (i betydelse säger att det måste vara fel), men jag vill ställa frågan. Har han så har han, men det förvånar mig i så fall mycket. Det låter inte som Svantes stil, alls.
Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud.
Tell skrev:Enligt artikeln jag länkade en bit högre upp har dom flesta vinyler nuförtiden utgått ifrån en CD-master o sen ytterligare genomgått den här bandpass-filtreringen jag visat exempel på (i vilken utsträckning det stämmer vore ju intressant o veta iofs). Så först den grejen ger "bättre" värden i dessa mätnigar, men också extra dist, fasrotation osv ifrån allt vad vinyl gör ger också "bättre" värden. O det här är ju nånting som är väldigt spritt som att vinyl är bättre för att dom har en bättre master när så inte alls är fallet. Som sagt, http://dr.loudness-war.info är ju lite av en riktlinje för många.
Var egentligen lite det här jag ville upplysa o diskutera om med den här tråden, men var väl inte helt tydlig med det, o nu har det såklart övergått i en MasVis-tråd den här också
philip skrev:IngOehman skrev:Har han skrivit något sådant? Jag ifrågasätter det inte (i betydelse säger att det måste vara fel), men jag vill ställa frågan. Har han så har han, men det förvånar mig i så fall mycket. Det låter inte som Svantes stil, alls.
Det hade varit lättare om du läste den tråden men här kommer ett citat från Svante.Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud.
AndreasArvidsson skrev:Jag tror du tolkar Svante annorlunda än mig. Det jag tolkar är "FÖR LÅG toppfaktor". Dvs att något har komprimerats för mycket och att det är ett recept för oljud.
Svante skrev:Alltså, uttalandet om låg toppfaktor är lyft ur sitt sammanhang. Om vi talar om en ordinär popinspelning med en toppfaktor på 8-10 dB kan man vara tämligen säker på att det finns ett mått av oljud i ljudkvaliteten.
Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
IngOehman skrev:Låg toppfaktor är INTE ett säkert recept för oljud.
philip skrev:Svante skrev:Alltså, uttalandet om låg toppfaktor är lyft ur sitt sammanhang. Om vi talar om en ordinär popinspelning med en toppfaktor på 8-10 dB kan man vara tämligen säker på att det finns ett mått av oljud i ljudkvaliteten.
Nu är du ute och cyklar igen. Varför skaffar du dig inte kunskap om musikproduktion innan du börjar uttala dig som en guru? Och stå för det du skriver.
philip skrev:Tar vi uttalandet i sitt sammanhang blir det än värre.Här är det på sin plats att påpeka igen att en låg toppfaktor är ett säkert recept för oljud, men att en hög toppfaktor bara är en förutsättning för bra ljud. Det går alldeles utmärkt att göra dåligt ljud med hög toppfaktor. Jag har lyssnat lite på Witherscape och de två utgåvorna, och visst är det skillnad, men det är en skrämmande indikator att den högdynamiska blir utnämnd bland de bästa produktionerna 2016. Det säger något om hur lång väg tillbaka hårdrocksgenren har innan man kan tala om välljud. När man har slutat masterprocessa behöver man lära sig att behandla resten av signalkedjan ok också.
Du har noll och ingen förståelse för att andra människor inte delar din musiksmak.
philip skrev:Jag bifogar ett exempel på en mix jag mastrade 2015. Inte enbart för att det är ett tydligt exempel på hur fel du har utan även för att det var en av de absolut bäst producerade mixarna jag mastrade det året.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot], Google Adsense [Bot] och 77 gäster