

Moderator: Redaktörer


philipbtz skrev:Ser bra ut!
rajapruk skrev:Är basarna placering "bestämd" nu?
rajapruk skrev:Snygg matta!
Det hade varit kul att se en average på 5 micpositioner runt lyssningsplatsen. Runt 50cm mellan varje position, som en 5-a på en tärning, där mittpunkten är din sweetspot. Alla i samma höjd, öronhöjden.
Det är så jag själv kommer mäta för att "tunea in helheten med rummet" på slutet med EQ för att uppnå min önskade housecurve. Innan dess kommer jag försöka tunea in högtalarens listening-window rak med "pseudo-ekofria" mätningar (närfält, gating, off-axis och sånt).
Det hade också varit intressant att se samma 5 mätningar average, fast med mikrofonerna på golvet.
Det hade också varit kul att se impulsresponsen för den enstaka mätningen från lyssningspositionen, för att se hur reflektionerna ser ut.
Ett vattenfall hade varit kul att se med, för att se efterklangstiden i rummet.
Sorry för all svengelska


solhaga skrev:rajapruk skrev:Är basarna placering "bestämd" nu?
Baserat på ovanstående mätningar, ja.
Men det dröjer ett tag innan hjulen åker av. Mattorna är bara 133x195 cm; än så länge är lätt flytta runt basarna.
rajapruk skrev:På vattenfallet är tidsaxeln klippt, du behöver öka så att man ser mer än 300ms, och på frekvensaxeln hela vägen upp till 20khz.
Kommer aldrig ihåg vad diagrammet heter i Rew som jag skulle vilja se för rummet reflektioner, den kallas även "ETC" ibland, energy time curve. Filtered IR tror jag den heter i REW. Ställ in så att bara första 30ms i tid syns.




rajapruk skrev:Bifogar sånt ETC-diagram som jag tänkte på (som jag gjort med REW). Här ser man en jämförelse med och utan dämpning (ett berg av kuddar) på den bakre väggen i mitt rum. Man ser t.ex att en reflex runt 8ms dämpats ner.
Man kan se när i tiden reflexer kommer fram, och hur starka de är.
Man brukar inte vilja ha några starka reflexer (över -20dB till -15dB någonting) inom de första 20-30ms.
En overlay. Grön kurva är utan dämping, röd kurva är med dämpning på bakväggen. Allt det gröna som skymtar fram är alltså det som blev bortdämpat.
solhaga skrev:rajapruk skrev:Bifogar sånt ETC-diagram som jag tänkte på (som jag gjort med REW). Här ser man en jämförelse med och utan dämpning (ett berg av kuddar) på den bakre väggen i mitt rum. Man ser t.ex att en reflex runt 8ms dämpats ner.
Man kan se när i tiden reflexer kommer fram, och hur starka de är.
Man brukar inte vilja ha några starka reflexer (över -20dB till -15dB någonting) inom de första 20-30ms.
En overlay. Grön kurva är utan dämping, röd kurva är med dämpning på bakväggen. Allt det gröna som skymtar fram är alltså det som blev bortdämpat.
Ok, men då ser väl min kurva ovan ganska bra ut?
solhaga skrev:Tack och tack.
Tycker dock inte att det är värt att EQ:a i de nedre registren; även direktljudet skulle ju minska.
rajapruk skrev:solhaga skrev:Tack och tack.
Tycker dock inte att det är värt att EQ:a i de nedre registren; även direktljudet skulle ju minska.
Du väljer såklart den kurva du vill ha
EQ långt ner i frekvens kan ha en del andra nackdelar också.
Men det fina i kråksången är ju att du kan prova med ett knapptryck eller två
rajapruk skrev:Är du nöjd med nya tekniksetupen, nu efter en tids användande?
Gissar att det är bättre på många sätt.
rajapruk skrev:Jag hade tyckt det var kul med att se separata mätningar på basar, woofer och diskant (5 mätningars medelvärdet i sweetspot för alla 3), så man ser hur delningen ser ut dem emellan. Gärna visat i samma diagram (overlay).
rajapruk skrev:Såg att du har -18dB digital gain på vissa kanaler. Det är rätt mycket. Inget du kan justera med gain på slutstegen?
Eller så är det inget problem med 64-bitars processing? Skickar du 64-bitar till dacen?
rajapruk skrev:Nej jag menar med all processing påslagen, för att se vad det är du lyssnar på just nu.
1. Alla basarna spelandes ihop i mono, mäts i de fem positionerna, sedan average på detta.
2. Respektive AMT mätt för sig, 5-pos average, sedan average på detta av L och R tillsammans.
3. Respektive mid/woofer mätt för sig, 5-pos average, sedan average på detta av L och R tillsammans.
Till slut dessa 3 kurvor i samma diagram. Ingen smoothing. 50dB skala/spann på magnitud-axeln. 20-20.000Hz på frekvens-axeln.
Sedan gärna en fjärde kurva , med teoretisk total (summering) av de 3 kurvorna också, om du listar ut hur man gör det i REW.
Det blir lite mätande25 stycken.
Men inte så bökigt om du mäter en micposition i taget, och sen bara togglar mute på de olika kanalerna. 5 mätningar per micposition, i 5 micpositioner.
Jag hade valt 50-60cm mellan micpositionerna i "femman".
Detta förutsatt att det är ett 3-vägs system totalt sett delningsmässigt? Bas, midbas och diskant?
Eller är det 2-vägs? 2,5?
solhaga skrev:Tack för tipsen, Tarzan och rajapruk.
Vad menas med "MMM"?
Tarzan skrev:solhaga skrev:Tack för tipsen, Tarzan och rajapruk.
Vad menas med "MMM"?
Det var från PDFen som rajapruk länkade till. Moving Mic Measurement.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster