Är dynamik-mätarna nåt att lita på?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

RogerJoensson

Re: Är dynamik-mätarna nåt att lita på?

Inläggav RogerJoensson » 2017-02-25 22:21

JB skrev:
RogerJoensson skrev:
JB skrev:t även ny musik där mixen låter lite lägre än mycket annan ny musik men istället har en fyllig och relativt lättlyssnad ljudbild, här är ett bra exempel på en låt från 2016:
https://www.youtube.com/watch?v=ZI3wS8-6xVY

Min upplevelse:
Instrumentdisten i sig har jag inget emot, men det går ju knappt att höra vad trummisen (eller de andra instrumenten heller för den delen) spelar i de starka passagerna. 8O Fullständigt söndermalt.
Var är ansatserna, pulsen, trycket (fyrverkerierna liksom)? I mina öron ett riktigt bottenskrap, som låter ännu sämre om man skruvar upp volymen.
Jag skiter fullständigt i vilket led man skapat soundet, men glöm att jag köper det. -För i mina öron låter det fullständigt sketet och gör låten ointressant.

Fast det är ju precis så dom vill att det ska låta, dvs den distade synthen växer och blir skitigare och skitigare och tillslut överröstar allt annat =P

Mycket möjligt, men du drog fram det som ett exempel på att inte "så många "tävlar" i att låta högst nuförtiden" och "ny musik där mixen låter lite lägre än mycket annan ny musik men istället har en fyllig och relativt lättlyssnad ljudbild". Lyssnar man på de starka partierna är ljudet fullständigt söndertrasat och inte är det synten som trasats värst. Det är resten. Det låter lika illa i köksradion kan jag meddela.
Jag menar inte att man inte ska få producera sådant som jag tycker låter skit, men som ett exempel på att det här med dynamikstympning inte är så farligt längre, tycker jag det här var ett väldigt eh... opedagogiskt exempel.
-Har du själv lyssnat på youtubelänken? -Kanske har låten bearbetats och snålkodats i flera lager, tagit skada av detta och inte låter som du tror i den "utgåvan"?

Till Ingvar: Om det här spåret https://www.youtube.com/watch?v=ZI3wS8-6xVY inte låter som mastringsskadat gör i sina värsta stunder, med limiterfladder och filtertrassel (som dålig mp3) så undrar jag om du överhuvud taget har lyssnat. Om du har dåligt med tid hoppa fram till 4:30 och börja spela där. -Eller svarade du på något annat inlägg än det närmast ovanför ditt svar?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
JB

Inläggav JB » 2017-02-25 22:46

RogerJoensson skrev:
JB skrev:
RogerJoensson skrev:Min upplevelse:
Instrumentdisten i sig har jag inget emot, men det går ju knappt att höra vad trummisen (eller de andra instrumenten heller för den delen) spelar i de starka passagerna. 8O Fullständigt söndermalt.
Var är ansatserna, pulsen, trycket (fyrverkerierna liksom)? I mina öron ett riktigt bottenskrap, som låter ännu sämre om man skruvar upp volymen.
Jag skiter fullständigt i vilket led man skapat soundet, men glöm att jag köper det. -För i mina öron låter det fullständigt sketet och gör låten ointressant.

Fast det är ju precis så dom vill att det ska låta, dvs den distade synthen växer och blir skitigare och skitigare och tillslut överröstar allt annat =P

Mycket möjligt, men du drog fram det som ett exempel på att inte "så många "tävlar" i att låta högst nuförtiden" och "ny musik där mixen låter lite lägre än mycket annan ny musik men istället har en fyllig och relativt lättlyssnad ljudbild". Lyssnar man på de starka partierna är ljudet fullständigt söndertrasat och inte är det synten som trasats värst. Det är resten. Det låter lika illa i köksradion kan jag meddela.
Jag menar inte att man inte ska få producera sådant som jag tycker låter skit, men som ett exempel på att det här med dynamikstympning inte är så farligt längre, tycker jag det här var ett väldigt eh... opedagogiskt exempel.
-Har du själv lyssnat på youtubelänken? -Kanske har låten bearbetats och snålkodats i flera lager, tagit skada av detta och inte låter som du tror i den "utgåvan"?

Youtubelänken låter ungefär som orginallåten, jag hör ingen större skillnad iaf.
Skulle ju även kunna vara så att smaken är som baken och att jag inte upplever det partiet som lika "svårlyssnat" som dig, och hur många låtar nuförtiden har över 13 i crest?
Låten har en del dynamik för att vara så pass ny, dom svaga partierna låter lite svagare än dom höga distade partierna tex, och trummorna låter mer som trummor än vad dom brukar.
Och hela skivan (som faktiskt är en melodisk dödsmetall skiva tro det eller ej, även om detta är en lugn låt) är ganska mörkt mixad jämfört med majoriteten av musiken som släpps idag (enligt mina öron iaf)

Så därför tyckte jag att den stack ut lite jämfört med mycket annat som släpps idag, speciellt när det gäller Metal.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-26 11:10

JB skrev:
RogerJoensson skrev:
JB skrev:

Youtubelänken låter ungefär som orginallåten, jag hör ingen större skillnad iaf.
Skulle ju även kunna vara så att smaken är som baken och att jag inte upplever det partiet som lika "svårlyssnat" som dig,...

Tycker du att Roger är svårlyssnad, eller menade du "som du"?

JB skrev:...och hur många låtar nuförtiden har över 13 i crest?

Själva låtarna har det nog ofta, men som de släpps på är de oftast tillrryckta, ja. Du har så rätt. :(

JB skrev:Låten har en del dynamik för att vara så pass ny, dom svaga partierna låter lite svagare än dom höga distade partierna tex, och trummorna låter mer som trummor än vad dom brukar.
Och hela skivan (som faktiskt är en melodisk dödsmetall skiva tro det eller ej, även om detta är en lugn låt) är ganska mörkt mixad jämfört med majoriteten av musiken som släpps idag (enligt mina öron iaf)

Så därför tyckte jag att den stack ut lite jämfört med mycket annat som släpps idag, speciellt när det gäller Metal.

Jag håller med dig. Ett klart intressant exempel. Speciellt den distade synten är kul då dess dist är påtagligast då materielet är som minst komprimerat. :)

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 11:35

philip skrev:Vi är alla överens om att EBU128 behövs. Inte på CD (som ändå är dött) men för digital distribution. Jag är dock inte alls överens med Svante som jag tycker har en elitistisk och egocentrerad syn på frågan.

Jag tror också att vi alla är i sak överens, och det som du inte är överens med mig om är min smak och att jag kanske uttrycker den på ett alltför direkt sätt ibland. Jag uttrycker mig också om vad jag tror om orsaken till produktioner med låg toppfaktor, och du har en annan bild av det. Jag tar mig ändå den rätten att debattera även de subjektiva aspekterna av det, för jag tycker de är viktiga. Jag tror också att vi har lite olika prognos för vad som händer om man lyckas införa lufsning på bred front, men det är oproblematiskt och det är ju inte möjligt att få veta vem som har rätt förrän det är infört. Det är synd att du kallar det elitistiskt och egocentrerat. Loudnessrejsandet har berövat mig och många andra musikupplevelser och det beror på ett systemfel. Jag gör vad jag kan för att fixa det. Utan att förbjuda dig att producera lågtoppfaktormusik.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-02-26 12:07

IngOehman skrev:Ett klart intressant exempel. Speciellt den distade synten är kul då dess dist är påtagligast då materielet är som minst komprimerat. :)

Jo, kanske det. -Det finns ju trots allt en viss kontrast mellan de svagare och starka passagerna och den svagt inmixade sången låter förhållandevis ren. -Den verkar ha mixats in efter att resten krossats. Även om toppklippningen och värsta limiteringen kanskle inte ligger absoult sist i kedjan, så konkurrerar den väl med de medelnivåstarkaste mastringarna. I de starka passagerna ligger crest på eller under 10! och det är de passagerna jag utryckte åsikter om.

Hur det än är med det att det är typ "så man vill att det ska låta" så konkurrerar det väl med den ordentligt mastringsskadade musiken på dagens marknad och man har samma fördelar i medelljudnivåkonkurrensen eller erbjuder samma underläge för dem som vill skapa andra typer av sound. Jag tror inte att det bara råkade bli så när man rattade soundet...

Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 13:15

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Ett klart intressant exempel. Speciellt den distade synten är kul då dess dist är påtagligast då materielet är som minst komprimerat. :)

Jo, kanske det. -Det finns ju trots allt en viss kontrast mellan de svagare och starka passagerna och den svagt inmixade sången låter förhållandevis ren. -Den verkar ha mixats in efter att resten krossats. Även om toppklippningen och värsta limiteringen kanskle inte ligger absoult sist i kedjan, så konkurrerar den väl med de medelnivåstarkaste mastringarna. I de starka passagerna ligger crest på eller under 10! och det är de passagerna jag utryckte åsikter om.

Hur det än är med det att det är typ "så man vill att det ska låta" så konkurrerar det väl med den ordentligt mastringsskadade musiken på dagens marknad och man har samma fördelar i medelljudnivåkonkurrensen eller erbjuder samma underläge för dem som vill skapa andra typer av sound. Jag tror inte att det bara råkade bli så när man rattade soundet...

[ Bild ]

Jag är inte säker på om jag lyssnar på samma klipp nu, men om det är den här ni diskuterar
så är det ju oljud av värsta sort. Och jag håller med, den låga toppfaktorn har inte uppstått av en slump. Exakt vad som rörde sig i huvudet på den som producerade kan man inte veta, för mig förefaller det som att man har lärt sig ett sätt att göra, alla andra gör ju så, kanske har man börjat gilla hur det låter. Kanske har man gett upp att spela starkt, att låta ljudstyrka vara ljudstyrka och signalerar i stället starkt ljud med oljud. De svaga partierna är ju lika starka som de starka, men de starka låter bara mer illa.

Och Philip, om du undrar så är det ovanstående mina subjektiva värderingar som jag får ha och får uttrycka. Det är bara att de är uttrykta på en teknokrats vis.

Och oavsett om det är resultatet av ett skickligt medvetet val av produktionssätt eller om det är resultatet av att producenten följer strömmen och inte bryr sig om hur illa det låter så är den objektiva konsekvensen att produktionen deltar i och driver loudnessrejsandet. När man hör detta vill man dra ner så lågt att nästa låt i spellistan knappt kommer att höras alls. Om inte även den är loudnessrejsad. Först den dag som Spotify och alla andra implementerar en vettig nivåkompensation typ R.128 kommer det att gå att konkurrera på lika villkor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-02-26 13:21

Svante skrev:Jag är inte säker på om jag lyssnar på samma klipp nu, men om det är den här ni diskuterar

Japp. Det är den. Jag tog ett klipp från den sista starka passagen och MasVisade i inlägget ovanför ditt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 14:34

En ytterligare fundering. När man renderar sitt projekt i tex Protools, visst är det väl så att man väljer hur mycket headroom den renderade filen ska ha? Alltså hur mycket under full utstyrning som den starkaste toppen ska ligga. Om det är så så ger ju det ett extra tryck på loudnessrejsandet, för om man lyckas trycka ihop det lite till så "vinner" man samma skillnad i nivå. Och, det är här min huvudpoäng, man kanske inte reflekterar över att det är så utan bara tycker att den mer ihoptryckta låter bättre bara för att den var starkare. Alltså även i producentledet.

Sådana här defaultinställningar har större genomslagskraft än man kan tro. Om det i renderingsrutan i stället hade stått en headroomangivelse i dBLUFS så kanske de jämförelser som uppstår spontant hade varit annorlunda, och kanske hade producenterna tyckt annorlunda.

Bara en tanke...

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-26 15:03

Jag tor den största utmaningen för EBU128 kommer bli rent praktisk. Lyssnade på en låt på youtube igår, som förvisso var ordentligt hoptryckt men av någon anledning inte uppladdad med full volym, och det gick inte att få till en bra lyssningsvolym i hörlurar genom min telefon. Det är många idag som endast lyssnar på musik på detta och liknande sätt. Det skulle behövas en standard för apparaterna med samt bort med lagen som begränsar volymen i dylika apparater. Annars finns det en stor risk att de digitala distributörerna helt enkelt struntar i att implementera EBU128.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-26 15:10

Svante skrev:En ytterligare fundering. När man renderar sitt projekt i tex Protools, visst är det väl så att man väljer hur mycket headroom den renderade filen ska ha? Alltså hur mycket under full utstyrning som den starkaste toppen ska ligga. Om det är så så ger ju det ett extra tryck på loudnessrejsandet, för om man lyckas trycka ihop det lite till så "vinner" man samma skillnad i nivå. Och, det är här min huvudpoäng, man kanske inte reflekterar över att det är så utan bara tycker att den mer ihoptryckta låter bättre bara för att den var starkare. Alltså även i producentledet.

Sådana här defaultinställningar har större genomslagskraft än man kan tro. Om det i renderingsrutan i stället hade stått en headroomangivelse i dBLUFS så kanske de jämförelser som uppstår spontant hade varit annorlunda, och kanske hade producenterna tyckt annorlunda.

Bara en tanke...

Jag vet inte hur det är med Pro Tools men mina mjukvaror klipper helt enkelt, så man får sänka vid rendering. Logic har en limiter som går att sätta på vid rendering, vet inte om den är på eller av som standard.

Choose a normalization setting from the Normalize pop-up menu:

Off: No normalization is applied.

Overload Protection Only: Downward normalization takes place only for overloads (levels above 0 dB, which would lead to clipping), but no normalization takes place for lower levels.

On: The project (incoming audio) is scanned for the highest amplitude peak, then the level is increased so that the peak is at the maximum possible level (without clipping).

Edit: Kolla precis min DAW (Nuendo) och där finns möjlighet att rendera med nivåstyrning och som standard är den inställd på -23dB

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 15:48

philip skrev:Jag tor den största utmaningen för EBU128 kommer bli rent praktisk. Lyssnade på en låt på youtube igår, som förvisso var ordentligt hoptryckt men av någon anledning inte uppladdad med full volym, och det gick inte att få till en bra lyssningsvolym i hörlurar genom min telefon. Det är många idag som endast lyssnar på musik på detta och liknande sätt. Det skulle behövas en standard för apparaterna med samt bort med lagen som begränsar volymen i dylika apparater. Annars finns det en stor risk att de digitala distributörerna helt enkelt struntar i att implementera EBU128.

Nja, det borde inte slopas, men ersättas med en lufsmätare. Eller fel, en luspl-mätare (gissa vad den egenpåhittade förkortningen betyder...). Initiativet att skydda våra och våra barns öron är i sig lovvärt. Implementeringen av skyddet är dock vansinnig.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2017-02-26 15:54

Svante skrev:
philip skrev:Jag tor den största utmaningen för EBU128 kommer bli rent praktisk. Lyssnade på en låt på youtube igår, som förvisso var ordentligt hoptryckt men av någon anledning inte uppladdad med full volym, och det gick inte att få till en bra lyssningsvolym i hörlurar genom min telefon. Det är många idag som endast lyssnar på musik på detta och liknande sätt. Det skulle behövas en standard för apparaterna med samt bort med lagen som begränsar volymen i dylika apparater. Annars finns det en stor risk att de digitala distributörerna helt enkelt struntar i att implementera EBU128.

Nja, det borde inte slopas, men ersättas med en lufsmätare. Eller fel, en luspl-mätare (gissa vad den egenpåhittade förkortningen betyder...). Initiativet att skydda våra och våra barns öron är i sig lovvärt. Implementeringen av skyddet är dock vansinnig.

Fast problemet är att apparaten inte vet vad för hörlurar som används. Eller finns det en teknisk lösning för det med?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 16:55

philip skrev:
Svante skrev:

Fast problemet är att apparaten inte vet vad för hörlurar som används. Eller finns det en teknisk lösning för det med?

Den tekniska lösningen på det är väl idag att man specar en max känslighet på lurarna. På ett sätt är väl det bra ur välljudssynpunkt, eftersom hög känslighet kan leda till att man kompromissar bort ljudkvalitet. Ett annat sätt att lösa det vore att lurarna kunde kommunicera med hörlursförstärkaren på något sätt, men då är man på väg mot aktiva lurar. Vilket kanske vore bra det också, då kunde begränsningen sitta i dem.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-26 17:17

Vad är det för vettigt med att det finns en toppvärdesbegränsning överhuvudtaget menar du?

Sen tror jag du blandar ihop känslighet med verkningsgrad när du skriver om samband mellan känslighet och låg ljudkvalitet. Det är verkningsgraden de handlar om då.

Lurar kan ha vitt skilda impedanser, så en lur med viss känslighet och en impedans om 25 ohm kan ha väsentligt lägre verkningsgrad än en annan lur med mycket lägre känslighet och 800 ohms impedans. Så menar man verkningsgrad så bör man inte skriva känslighet.

Dessutom kan den där luren med den mycket högre verkningsgraden och 800 ohms impedans vara även ljudkvalitetsöverlägsen den lågohmiga luren, på grund av t ex ett större format.

Men jag blir hur som helst skrämd när jag ser tankar yttras om att begränsa känslighet OCH att begränsa spänningssving...

Vad är nästa steg? Att påtvinga tillverkare av högtalare att hålla sig under en viss känslighet och tillverkare av förstärkare att se till så att det klipper vid 10 W? Eller kanske man bara skall tillåta aktiva högtalare... Då är man ju säker på att de kan begränsas. Eller hur var det?

- - -

Det där är en fruktansvärt viktig synpunkt.

Toppbegränsningen som finns i dagens avspelare är något av det mest idiotiska som hittats på, och den har dessutom hjälpt till att driva på loudness race! 8O

Jag varnade för detta problem och framförallt de föreslagna lösningarna, redan får många år sedan då det var på tal att attackera hörselskadeproblematiken vid höglurslyssning på detta vis.

Lösningen sprungar ur den urbota okunniga uppfattningen att transieta ljud är farliga, vilket (om man tror att det är sant) kan få lösningen att begränsa toppvärdet att verka vettig. Tyvärr är nästan alla människor som arbetar med ljudtrycksfrågor idag, felunderrättade, och speciellt märkligt är det inte att de fått det mesta om detta om bakfoten, om man läser hur litteraturen ser ut.

Men i verkligheten så är det tvärtom - transienttoppar måste ha EXTREMT hög nivå för att bli i närheten så farliga som statiska ljud som exponerar hörseln under lång tid.

Nu har man dock snedseglat så långt i fel riktning att det är svårt att vända skutan, och apparater byggs idag så att de inte KAN spela transienter i högdynamiskt programmaterial på vettigt hög nivå. :(

Enda lösningen är att använda höglurar med väsentligt högre känslighet än den man räknar med när toppbegränsningen läggs. Det vill säga det finns förstås en lösning till - att adders en hörlursbooster.

En nödlösning som kanske är bättre än inget är att öka gain och acceptera att det kommer all klippa i topparna på högdynamiskt programmaterial.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-02-26 17:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-02-26 17:31

Vad är det för apparater mer än telefoner som har begränsning av max nivå?

(Telefoner betraktar jag personligen inte som hifi-apparater och struntar i hur dom låter och gör.)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-26 17:37

Alla bärbara spelare (när begränsningen infördes så var det inte ens typiskt att telefoner kunde användas på det sättet).

Är inte på det klara med vad du vill ha sagt med att berätta hur du betraktar telefoner? Och att du inte brur dig. :(

Jag bryr mig i allra högsta grad om hur de låter, trots att jag praktiskt taget aldrig själv använder telefoner till musiklyssning. Men andra gör det ju, och iden att den inte skulle kunna vara "HiFi-kvalitet" låter lite dinosarisk dessutom. Tror du alltså att det inte kan låta bra om ett par goda höglurar ansluta till en telefon använd som källa? :o

Konstig uppfattning i så fall.

Så saker är som de är, inte som någon väljer att betrakta dem, och problemet finns även om det inte drabbar just dig eller mig. Det hoppas jag du håller med om - alltså att man faktikst kan bry sig om något även för andras skull. Detta är ju ett globalt problem som drabbar miljontals människor.

Jag riskerar knappast att bli stenad, men det hindrar mig inte att bli upprörd över at ät stening fortfarande 2017 förekommer på vår planet.

Man kan bry sig om saker för att de behöver göras något åt.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-02-26 17:55, redigerad totalt 3 gånger.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 17:39

IngOehman skrev:Lösningen sprungar ur den urbota okunniga uppfattningen att transieta ljud är farliga, vilket (om man tror att det är sant) kan få lösningen att begränsa toppvärdet att verka vettig. Tyvärr är nästan alla människor som arbetar med ljudtrycksfrågor idag, felunderrättade, och speciellt märkligt är det inte att de fått det mesta om detta om bakfoten, om man läser hur litteraturen ser ut.

Fast... Vet du att det är anledningen till hur det ser ut? Jag kan tänka mig att standarden helt enkelt är satt utan insikt om loudness war. Att man tror att toppfaktorn är typ samma hela tiden och att ingen skulle drömma om att sänka den för att få högre medelnivå.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 17:41

PerStromgren skrev:Vad är det för apparater mer än telefoner som har begränsning av max nivå?

(Telefoner betraktar jag personligen inte som hifi-apparater och struntar i hur dom låter och gör.)

Fast bortsett från lurarna är de nog ganska hyfsade. Och oavsett vilket bidrar toppnivåbegränsningen till loudness war, och då finns det all anledning att du ska bry dig.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-26 17:49

Svante skrev:
IngOehman skrev:Lösningen sprungar ur den urbota okunniga uppfattningen att transieta ljud är farliga, vilket (om man tror att det är sant) kan få lösningen att begränsa toppvärdet att verka vettig. Tyvärr är nästan alla människor som arbetar med ljudtrycksfrågor idag, felunderrättade, och speciellt märkligt är det inte att de fått det mesta om detta om bakfoten, om man läser hur litteraturen ser ut.

Fast... Vet du att det är anledningen till hur det ser ut? Jag kan tänka mig att standarden helt enkelt är satt utan insikt om loudness war. Att man tror att toppfaktorn är typ samma hela tiden och att ingen skulle drömma om att sänka den för att få högre medelnivå.

Ja, det vet jag eftersom jag talat med några som varit inblandade i sättningen av standarden, och även varit på några föreläsningar där man berättat varför det är så bra att toppbegränsa.

Men det du skriver om att standarden kan vara satt utan insikt i loudness war förstår jag inte.

Det är väl väldigt troligt att den är satt utan insikt även i detta? Varför skulle de ha haft loudness war med i tankarna?

Har jag skrivit något som antytt något sådant menar du? Du måste ha missförstått något av det jag skrivit. Jag har bara skrivit att sättet som begräsningen är gjord på, MEDVERKAR till framtagandet av allt mera sönderkomprimerad och medelvärdesstark musik.

Men jag har verkligen inte påstått att det varit någons avsikt. Det är bara ännu ett exempel på en utveckling som de inte begrep skulle komma som följd av det korkade beslutet att toppbegränsa.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-02-26 17:51

PerStromgren skrev:Vad är det för apparater mer än telefoner som har begränsning av max nivå?

Jag föredrar telefoner där man kan höra det som sägs kontra telefoner där man inte kan höra det som sägs. :) Men det är jag det och det är subjektivt och behöver således inte gälla någon annan.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-26 17:58

:)

Fast... telefoners ljudkvalitet som telefoner har inte överdrivet mycket att göra med deras potential som musikspelare. ;)

Med det sagt delar jag din uppfattning.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 18:28

IngOehman skrev:Men det du skriver om att standarden kan vara satt utan insikt i loudness war förstår jag inte.

Det är väl väldigt troligt att den är satt utan insikt även i detta? Varför skulle de ha haft loudness war med i tankarna?

Om man lever i tron att all musik har ungefär samma toppfaktor och att man typiskt inte försöker påverka den, då funkar ju en toppnivåbegränsning lika bra som en medelnivåbegränsning. Loudness war ger 10 dB högre medelnivå än vad en typisk oprocessad popproduktion ger. Därför borde de ha haft loudness war i tankarna. Men jag tror inte att de har haft det. Vad du tror visste jag inte, eller det var iaf inte med i min tankekedja.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-26 18:47

Okej, det såg ut som om du ifrågasatte det jag skrivit (jag hade i ett tidigare inlägg skrivit om och hur toppvärdesbegränsningen faktiskt bidragit till loudness war) och sen skrev att du trodde att toppvärdesbegränsningen beslutatdes utan kunskap om loudness war.

Då ville jag göra klart att det du skrev ju stämmer med vad jag skrivit, bortsett ifrån att du inte verkar tro att de som satt standarden har tänkt på att begränsa peakljudtryck. Men det har de.

Och det var dumt tänkt av dem.

Vh, iö

- - - - -

PS. Varför har du inte kvar texten i foten om ditt branschagerande, t ex sjuan? Jag tror faktiskt.se kräver att man redovisar sådant. Har förresten en potentiell kund till dig. Ringer strax!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2017-02-26 19:53

I princip alla personliga, bärbara, batteridrivna bapparater (även sådan som drivs av DC via väggbula) som spottar ut ljud avsedda för att kopplas ihop med en stereohörlur. Dvs. bärbar FM-radio, gammal hederlig freestyle, MP3-spelare, "streaming devices" mobiltelefoner.

Aha, jag tycker gott att marknadens bästa smartfåns är att betrakta som hifi-apparater. :)
Har du provat en iPhone från 4s och framåt in i sterjon eller med en bra hörlur?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-26 22:41

IngOehman skrev:PS. Varför har du inte kvar texten i foten om ditt branschagerande, t ex sjuan? Jag tror faktiskt.se kräver att man redovisar sådant. Har förresten en potentiell kund till dig. Ringer strax!

Sjuan.. :D Tolvan finns inte kvar annat än som websida där programmen erbjuds fritt. I övrigt har jag två jobb, men inget av dem har med hifi att göra.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-02-27 09:57

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-02-27 17:17

philip skrev:
IngOehman skrev:
philip skrev:
På vad bygger du detta påstående?

Det som har hänt sedan sist vi diskuterade detta för 10 år sedan är att ett flertal nya lågdynamiska sub-genres uppkommit. Även om de fanns för 10 år sedan och jag då hänvisade till bl.a fransk house/techno eller Timbaland/Dark Child R&B pop så är de vanligare idag. Stora delar av EDM scenen har anammat ett lågdynamiskt sound, det beror INTE på något race, musiken spelas av DJ:s som har volymkontroller till sitt förfogande.

Ja, det har de, och därför har de inget eller lite med frågan att göra. Så du behöver inte ta upp dem.

Jag har om inte dagligen så i varje fall veckligen kontakt med musiker, ljudtekniker och producenter som förtvivlat konstaterar att de får klagomål på att det de skapar tillsammans i studior inte är tillräckligt starkt, så de måste backa och göra om, offra ljudkvaliteten för att tillgodose krav om nivå från människor senare i kedjan. Det kan även vara de själva som tycker att det blir för svagt (relativt det mest), och som därför blir tvugna att offra ljudkvalitet trots att de inte vill. DET är det som är loudness war.

Klagomålen kommer ibland från skivbolaget men oftare kommer de från radiostationer som klagar på att det är för svagt och inte "radiomässigt". Och finns det en väg som musik tar som i högre grad än någon annan har pressat fram loudness ear så är det den kommersiella radion. De vill vara starkast på etern, och de vill/orkar inte längre processa det som är för dynamiskt och svagt. Det vill säga, det gör de förstås, men inte med en individuell process. De kör samma på allt.

Om dette är någonting som du inte känner igen så beror det nog helt enkelt på att det du släpper ifrån dig ÄR tillräckligt starkt. Det vill säga du är en del av kriget - du är en soldat för vinnarna, men du märker det inte eftersom du inte konfronteras med de fiender du besegrar. De vars musik inte har en chans för att den är för dynamisk, vilket när man reglerar toppvärdet betyder för svag.

Det är inte ditt fel, och jag vet att de flesta mastrare ser problemet, och är för R128.

Så kanske är alla som deltagit i den hör tråden i princip överens om allt? :)

Vh, iö

Jag måste säga att jag blir förvånad över detta. Jag säger absolut inte att du har fel men jag ligger ofta, nästan alltid, långt under mina konkurrenter/kollegor i absolut volym. Har deltagit i flera masteringsundersökningar (där flera etablerade mastrare får mastra samma låt som diskussionsunderlag) där jag legat i botten så att säga. Mina masters låter fint i P2, P3 och P4, lyssnar inte på kommersiella kanaler och det gör nog inte mina kunder heller.

Det kanske är så enkelt att jag är en fantastisk mastrare och alla andra ganska kassa. Jag har i för sig världens bästa lyssning till hjälp så det kanske inte är så konstigt.

Vi är alla överens om att EBU128 behövs. Inte på CD (som ändå är dött) men för digital distribution. Jag är dock inte alls överens med Svante som jag tycker har en elitistisk och egocentrerad syn på frågan.

Det kanske är lite onödigt att jag citerar allt härovan, men mina få kommentarer gäller ju liksom allt härovan.

Först och främst tror jag du är en av de bästa. Ja, och det baserar jag på hur dina mastringar låter jämfört med andras mastringar.

Jag menar att F128 definitivt behövs även för CD. Även om alla CD-butiker är borta så säljs det en hel del CD fortfarande från nätbutiker.

Men på radio är det viktigast (eftersom det är där som man slåss mest med volym) och därför är det lite sorgligt en radioversion av R128 kommer att lägga det lufsade medelvärdet mycket högre än -23 dB... :?

När det gäller uttryck som att ligga "...långt under mina konkurrenter/kollegor i absolut volym" blir de för mig lite underliga när man inte ens ligger långt under klippning. :)

Men jag förstår vad du menar.

Har bara svårt att acceptera att vi skall anpassa terminologin så absurt till det tillstånd välden hamnat i efter Loudness War, att några dB börjar kallas för långt under. Men så blir det förstås när typ all dynamik har utrotats från jordens yta.

Men min uppfattning är nog ändå att inte ens ett Lufsat medelvärde om -23 dB ligger långt under klippnivå. Det är ju bara 23 dB! Så med en crestfaktor på bara drygt 10 dB så kan man inte långt under någon. Man ligger ju inte ens långt under en till fyrkantvåg klippt signal!

Filmsoundtrack har inte sällan mer än 30 dB crestfaktor och ännu oftare ligger medelvärdet mer än 30 dB under klippning.

När det gäller din uppfattning om Svantes attityd såsom varande elitistisk och egocentrerad så håller jag lite med om det förstnämnda. Kanske det sistnämnda också, men nästan alla har ju en egocentrerad världsbild, även du och jag.

Men ja, jag reagerar också på att Svante ofta framställer sig på ett väldigt elitistiskt vis. På så vis att han skriver på ett sätt som ger i varje fall mig intrycket att han tycker att andra har fel (dålig smak, saknar bra referenser...) - trots att det gäller smakfrågor. Å andra sidan tycker jag det är okej att han skriver så. Det gör inget, tycker jag.

Och kanske är jag lite elitistisk jag också, alltså när jag tänker i varje fall. Men jag försöker inte vara det när jag skriver, för jag inser ju att det är fel att försöka framställa åsikter som fakta, hur mycket man än tycker om sin egen åsikt. Men å andra sidan har jag ju själv gjort åtskilliga lyssningar med massor av öron, för att få en känsla av hur lika eller olika folk faktiskt tycker, om de presenteras för skillnader på samma sätt, och det jag kommet fram till är att de faktiskt tycker rätt så lika varandra. Mera lika än de själva tror. Och nästan utan undantag så gillar folk det som händer när man backar genom en produktion, om man nivåkompenserar, när man tittar på de flesta mastringarna.

Därför tror jag att R-128 faktiskt, när det lanceras på bred front, KOMMER att leda till mera dynamiska produktioner. Inte från alla och inte oavsett allt, men statistiskt så är jag rätt så säker på att många kommer att finna att man faktiskt kan använda det tillgängliggjorda dynamikområdet till att skapa musik med mera liv, mera tryck och många, många flera och urskiljbarare detaljer.

Platt, mosat, kompakt, tätt och murliknande kan vara mäktigt på sitt sätt, men det passar inte all musik.

Med R-128 får alla möjlighet att göra det sound de vill utan att förlora möjligheten att konkurrera på lika villkor.

Vh, iö

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-02-27 19:04

Jag kan skaka på huvet och undra hur man kan tycka det är meningsfullt att det ena låter mer pressat än det andra, men det är bara att acceptera att dynamisk galenmixning/mastring accepteras, rent av hyllas, även på hififorum...

Sista halvminuten av den här låten fångade mitt intresse lite extra för en stund. 8O
Jag vet inte om det finns olika versioner, men dynamiskt låter det väldigt lika på Spotify och youtube i alla fall, så jag gissar att det är ungefär så här köpeutgåvorna låter.
Än en gång tycker jag att MasVis säger rätt mycket som stämmer med hur pressat det låter i mina öron (crest <10).
https://soundcloud.com/soliti/big-wave- ... ing-in-the

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-02-28 00:51

Ja, nyss hemkommen från Studio Blue och en tjuvlyssning på Claes jazzinspelningar kan man säga att kontrasten är maximal. I Claes inspelningar gick det faktiskt att höra att det var en bas, ett trumset och en flygel som spelade. Och att de stod i ett rum. Mellan högtalarna. Ja inte basen då, som var linead. F*n vet om jag inte såg tre stycken Claes där också mellan högtalarna.

Det där andra Kentlika var ju bara en enda smet. Man kan undra om de spelade bra eller dåligt. Jag vet inte.

Användarvisningsbild
ottovonkopp

Inläggav ottovonkopp » 2017-02-28 09:41

Jag har full respekt för de som gillar skränig och grötig musik men att någon kan gilla skränigt och grötigt ljud kan jag för mitt liv inte förstå.

Med tanke på rådande ljudideal.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi