Moderator: Redaktörer
Fralle skrev:Den vänstra kanalen var starkare än den högra när jag körde från skivspelaren. Jag tystade nyss att byta position på kablarna från skivspelaren i förstärkaren, dvs satte den röda kabeln till den vänstra kanalen och vice versa och då blev signalerna lika starka. Ingen aning om varför. Men kan jag köra så verkligen?
darkg skrev:Intressant och oväntat!
PerStromgren skrev:Den enda förklaringen jag kan tänka mig att du har två fel som tar ut varann.
Kan du koppla något annat till förstärkaren och undersöka samma sak?
Fralle skrev:Igår märkte jag att det finna ett annat sätt att balansera ljudet, utan att behöva flytta om höger och vänster signal. Nämligen att om jag trycker in contour/loudness-knappen blir ljudet balanserat enligt mätarna. Det vill jag absolut inte behöva göra, utan har då hellre höger signal i vänster och vice versa. Men är det någon som blir klokare kring problemet av den informationen?
PerStromgren skrev:Den enda förklaringen jag kan tänka mig att du har två fel som tar ut varann.
Kan du koppla något annat till förstärkaren och undersöka samma sak?
PerStromgren skrev:Har din förstärkare utgång för bandspelare (tape)? Har du något du kan koppla in där och kontrollera om obalansen mellan kanalerna finns redan där?
UrSv skrev:Var bor du?
Jag skulle kunna tänka mig att mäta på den där bara för att kontrollera hur det verkligen ser ut med drivning med låg impedans och mäta kanalobalansen lite mer tillförlitligt.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 20 gäster