Problem med balanskontroll

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fralle

Problem med balanskontroll

Inläggav Fralle » 2017-03-01 15:08

Köpte nyss en vintageförstärkare, Harman kardon a402 och har stött på ett problem med balanskontrollen. Denna saknar mittläge, till skillnad från bas och diskanpotarna där det finns ett läge i mitten där det klickar till,men klockan 12 är läget för balans mellan högtalarna enligt manualen. Problemet är ju att det beror ju då på hur man har satt tillbaka potarna efter rengöring, som nog fler än jag har gjort sedan 1976. Summan av kardemumman är att jag får förlita mig på displayens decibelmätare när jag ställer in balansen. Det märkliga då är att jag kan hitta ett läge där ljudet är balanserat mellan höger och vänster för en kanal i taget. Exempelvis balanserat för skivspelare, men då mäter den ljudet som betydligt högre på vänster högtalare när jag tittar på tv. Rattar jag då in ljudet för tvn så hamnar det ur balans för skivspelaren. Hur jag än gör lyckas jag inte hitta ett läge där mätarna är överens om att ljudet är balanserat för alla kanaler. Hur är det ens möjligt?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Problem med balanskontroll

Inläggav darkg » 2017-03-01 15:40

Jag misstänker skivspelaren!
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-02 01:05

Hur tänker du då?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-02 01:13

Om balansen är rätt för en ingång, men inte en annan, eller rätt för den andra men inte den ena, så kan felet finnas i någon av källorna, och i så fall tror jag att skivspelaren är den första att misstänka. Men det kan förstås vara så att du har anledning att lita på den, det vet jag inget om :-)

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-02 01:17

När balansen är rätt för en källa kan du prova att byta plats på höger-vänster på en källa som då är i obalans. Kanske blir det fel åt andra hållet - och då är det ju källan som felar.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-03 16:10

Den vänstra kanalen var starkare än den högra när jag körde från skivspelaren. Jag tystade nyss att byta position på kablarna från skivspelaren i förstärkaren, dvs satte den röda kabeln till den vänstra kanalen och vice versa och då blev signalerna lika starka. Ingen aning om varför. Men kan jag köra så verkligen? Kablarna i spelaren kan jag inte ändra på då de sitter inne i spelaren.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-03 16:30

Då är ju nåt skumt. Återgår det till det ursprungliga problemet om du byter tillbaks? Det låter ju som dålig kontakt eller kass kabel.
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-03 16:42

Fralle skrev:Den vänstra kanalen var starkare än den högra när jag körde från skivspelaren. Jag tystade nyss att byta position på kablarna från skivspelaren i förstärkaren, dvs satte den röda kabeln till den vänstra kanalen och vice versa och då blev signalerna lika starka. Ingen aning om varför. Men kan jag köra så verkligen?

Javisst. Det som händer är att höger och vänster kanal kommer ur fel högtalare. det kan du fixa (om du tycker att det behövs) genom att skifat höger och vänster högatalre också.

Men jag tror också att du helt enkelt hade dålig kontakt. Byt tillbaka så är det troligen OK då också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-03 16:59

Jag kan förstå att man kan tro det, och jag trodde det också. Men jag har testat ändra tillbaka och då är det svag signal i den ena högtalaren igen. Detta gäller oavsett vilken phonoingång jag väljer, det finns nämligen två på denna förstärkare. Enda möjligheten att fixa är när jag sätter höger kabel till vänster ingång och vice versa. Kablarna borde inte vara kassa då de sitter på en nyinköpt rega planar 3, men man vet ju aldrig.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-03 17:24

Det här måste vi klara ut.

1. Ställ balanskontrollen i fysiskt mittläge.
2. Spela en skiva och notera vilken högtalare som låter starkast.
3. Växla sladdarna från skivspelaren och lyssna igen.

Om den starkaste återgivningen växlar från ena sidan till den andra när du gör detta måste det vara skivspelaren, på något sätt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-03 17:50

Testat och det är det som är så märkligt. Har jag balansen i neutralt läge och kablarna kopplade som de ska vara är ljudet klart starkare från höger högtalare, men ändrar jag kablarna så att ljudet spegelvänds, alltså höger kabel till vänster kanal så jämnas ljudet ut och högtalarna får balans i ljudet. Har som sagt två phonoingångar och oavsett vilken jag väljer kvarstår problemet, och den enda lösning jag hittat är att koppla vänster högtalare till höger kanal. Ringde just Tomis elektronik där jag köpte den ifrån och han hade aldrig hört om något liknande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-03 17:59

Intressant och oväntat!

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-03 18:04

darkg skrev:Intressant och oväntat!

Haha! Ja, oväntat minst sagt. Kan verkligen inte för mitt liv klura ut hur det kan fungera som en lösning.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-03 22:42

Den enda förklaringen jag kan tänka mig att du har två fel som tar ut varann.

Kan du koppla något annat till förstärkaren och undersöka samma sak?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-03 23:45

PerStromgren skrev:Den enda förklaringen jag kan tänka mig att du har två fel som tar ut varann.

Har tänkt den tanken jag också, för det är det enda jag kan komma på. Jag har ju tvn och datorn kopplad dit men där finns inga problem. Tyvärr ingen annan skivspelare att koppla phono just nu. Men om någon bor i Stockholms-området och är sugen på att felsöka bjuder jag gladeligen på kaffe eller några öl:)

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-06 10:39

Igår märkte jag att det finna ett annat sätt att balansera ljudet, utan att behöva flytta om höger och vänster signal. Nämligen att om jag trycker in contour/loudness-knappen blir ljudet balanserat enligt mätarna. Det vill jag absolut inte behöva göra, utan har då hellre höger signal i vänster och vice versa. Men är det någon som blir klokare kring problemet av den informationen?

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-06 15:02

Problemet låter ordentligt skumt.

Om du har tillgång till en dator och lite sladdar skulle du kunna skapa en 1 kHz sinuston och dämpa den så att den passar i förstärkarens ingång. Se till att signalen når både höger och vänster ingång med samma spänning och mät på högtalarutgången, samtidigt med att du vrider på balanskontrollen (och trycker in och ur loudnesskretsen). Det borde ge en indikation på ev fel. Gör samma samma med en linjeingång. Ev. kan du mäta på tape-utgång också.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-03-07 09:47

Fralle skrev:Igår märkte jag att det finna ett annat sätt att balansera ljudet, utan att behöva flytta om höger och vänster signal. Nämligen att om jag trycker in contour/loudness-knappen blir ljudet balanserat enligt mätarna. Det vill jag absolut inte behöva göra, utan har då hellre höger signal i vänster och vice versa. Men är det någon som blir klokare kring problemet av den informationen?

Det låter för mig som oxid i den omkopplaren. Tryck in-ut flera gånger (50-100 gånger). Hjälper det inte så plocka isär och rensa med elektronikrengöring.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-08 10:06

Jag hade en audiopro förstärkare med balansproblem. Där visade det handla om en trasig IC-krets.
Dock var det inte samma skumma balansfenomen som du beskriver.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-08 10:23

PerStromgren skrev:Den enda förklaringen jag kan tänka mig att du har två fel som tar ut varann.

Jag börjar starkt luta åt en teori här som ligger i linje med det du beskriver med två problem som tar ut varandra.

Efter felsökning igår tycker jag mig se och höra följande:

Om allt är kopplat som det ska vara, alltså höger till höger och vänster till vänster; Då är den högra signalen klart starkare än den vänstra. Detta är en hörbar skillnad och syns tydligt på displayen dessutom. Om jag däremot kopplar den högra signalen till den vänstra blir ljudet något högre, men inte lika högt som det var när höger kabel satt i den högra ingången, men något högre än när den vänstra satt i vänster ingång. Detta kan jag höra (även om det är en liten skillnad) och jag kan dessutom se det på displayen. När jag då sätter den vänstra kabeln in i den högra ingången blir signalen något starkare än när vänster kabel satt i vänster ingång, men klart svagare än när höger kabel satt i höger ingång.

Min teori just nu är följande: Det rör sig om att vänster ingång OCH vänster RCA kontakt är svagare än höger ingång och höger RCA kontakt. Det vill säga att när allt är kopplat som det ska så sitter den starka signalen i den starka ingången, men när det är felkopplat sitter den starka signalen i den svaga ingången och vice versa. När det är kopplat på det sättet kan jag nå balans för då blir höger och vänster jämnstarka, eller snarare då jämndåliga.

Vad tror ni? Är det möjligt att det kan ligga till på det här sättet? Vad som motsäger denna teori är att problemet kvarstår ju om jag byter till Phono 2, med samma resultat. Och dessa bör väl vara separerade från varandra? Att vänster ingång skulle vara svag på både phono 1 och phono 2 känns ju mycket långsökt. Ändock är detta det närmaste en logisk slutsats jag kan komma.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-08 10:57

Har din förstärkare utgång för bandspelare (tape)? Har du något du kan koppla in där och kontrollera om obalansen mellan kanalerna finns redan där?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-08 11:29

Var bor du?

Jag skulle kunna tänka mig att mäta på den där bara för att kontrollera hur det verkligen ser ut med drivning med låg impedans och mäta kanalobalansen lite mer tillförlitligt.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-08 12:16

PerStromgren skrev:Har din förstärkare utgång för bandspelare (tape)? Har du något du kan koppla in där och kontrollera om obalansen mellan kanalerna finns redan där?

Ja den har ingång för tape och jag har ett gammalt dammigt kasettdäck någonstans.
UrSv skrev:Var bor du?

Jag skulle kunna tänka mig att mäta på den där bara för att kontrollera hur det verkligen ser ut med drivning med låg impedans och mäta kanalobalansen lite mer tillförlitligt.

Verkligen snällt av dig, om det är så att du bor i närheten. Jag bor i Aspudden i Stockholm.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-08 14:10

Attans, jag bor i Linköping så inte direkt nästgårds.

Användarvisningsbild
Fralle

Inläggav Fralle » 2017-03-08 16:28

Ja det var ju typiskt, men tack ändå. Har du tips på vad jag behöver i mätverktyg om jag ska kunna mäta RCA kablarna, utgångarna och kanske även pickupen?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-03-08 16:45

En tongenerator för typ 50 Hz och en multimeter kommer man långt med men ett oscilloskop hade ju inte varit fel.

Återgå till Generellt om hifi