Mello, nu årgång 2017!

Allt om musik, musikvideo, konserter, festivaler osv.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Mello, nu årgång 2017!

Inläggav petersteindl » 2017-03-05 18:49

PerStromgren skrev:Ok, det är bred genre, även i din bok. Då tycker jag nog att Statement platsar, men att du (och juryn) inte tycker det får jag givetvis acceptera.

Statement har inte de ingredienser som en schlager bör ha, anser jag. Det är något som inte stämmer i melodin. Jag har nu lyssnat på Statement 4-5 ggr och jag kommer inte ens ihåg låten. Skulle inte kunna nynna. Låten kan nog funka bra i andra sammanhang men inte som schlager. Det är mina synpunkter. Till och med Finlands låt har en melodi och refräng som bär låten och gör den lättillgänglig. Om det är hårdrock, heavy metal, jazz eller smörpop spelar ingen roll. En schlager sitter på en gång. Fenomenet går säkert att förklara.

Här är ett exempel på en riktigt usel schlager men en fullständigt fantastisk låt skriven av Owe Törnqvist, kanske den bästa låten som någonsin framförts på en Eurovisionsschlagerfestival. Men det är ingen schlager. Den kom sist i finalen och det var en rejäl missbedömning från Monicas skivbolag. Hon skulle stått på sig och avstått.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-05 19:18

ESC har inget med schlager att göra - den kopplingen är ett svenskt konstigt påfund. Det är en låt-tävling, imte ens en sångtävling.

Jag har inget problem att nynna på Loreens bidrag, det är ett av de mer unika och sätter sig mest därför.
Däremot gillar jag in när tävlingen politiseras, så jag skulle aldrig rösta på den som totalvinnare.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-05 20:15

Nattlorden skrev:ESC har inget med schlager att göra - den kopplingen är ett svenskt konstigt påfund. Det är en låt-tävling, imte ens en sångtävling.

Jag har inget problem att nynna på Loreens bidrag, det är ett av de mer unika och sätter sig mest därför.
Däremot gillar jag in när tävlingen politiseras, så jag skulle aldrig rösta på den som totalvinnare.

Då vill jag förtydliga. Det är en tävling med låtar där sång skall ingå. Sången är det kanske viktigaste inslaget. Instrumentala låtar ingår inte i tävlingen.

Franska: Concours Eurovision de la chanson (Une chanson ou un chant est une œuvre musicale composée d'un texte et d'une mélodie destinée à être interprétée par la voix humaine.).

Engelska: Annual international TV song competition (A song, most broadly, is a single (and often standalone) work of music that is typically intended to be sung by the human voice with distinct and fixed pitches and patterns using sound and silence and a variety of forms that often include the repetition of sections).

Tyska: Liederwettbewerb der Eurovision (Lied, ist der Sammelbegriff für kleinere, knapp gegliederte gesungene Kompositionen aus Musik und Liedtext)

För mig är det klart att det är en tävling med låtar med sång. Song, Lied, Chanson.

Vi kan lämna begreppet schlager åt sidan än så länge men en låt med sång skall ingå.

Det behöver alltså inte vara en schlager för att följa reglerna att få ställa upp. Men i princip har alla vinstmelodier varit någon form av schlagerkoncept. Det gäller nog alla låtar som kommit bland de 6 främsta låtarna.

D v s den bästa låten/schlagern har störst chans att vinna eller i alla fall vara med bland de 5 bästa andra låtarna som är schlagers. Så har i alla fall jag uppfattat Melodifestivalen/Eurovision genom åren.

Sedan kan man diskutera om en låt blir en schlager efter det att den framförts och spelats eller om låten i sig är en schlager. I princip blir en låt till en schlager. Men de som kan sin sak kan även fylla låten med de ingredienser som behövs för att bli en schlager. Det gäller bara att veta vilka ingredienserna är. Man behöver kunna de rätta do's and don'ts.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-05 20:26

Tack för att du förtydligade att jag hade rätt. :D

Song, inte singing contest.

Norge vann t.ex. med en hyffsat instrumental låt. Secret Garden - "Nocturne". Så int behövs he sjungas myck, int.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-05 22:24

Nattlorden skrev:Tack för att du förtydligade att jag hade rätt. :D

Song, inte singing contest.

Norge vann t.ex. med en hyffsat instrumental låt. Secret Garden - "Nocturne". Så int behövs he sjungas myck, int.

Ja det där är en låt i den högre skolan och en av de allra bästa genom tiderna i ESC. Jag skulle hellre ställa upp med låten Nocturne än med låten Statement.

Wiki skrev:The group won the Eurovision Melody Grand Prix Contest for Norway's second time in 1995 with the composition "Nocturne". It was the only time to date that a predominantly instrumental piece has won the Eurovision Song Contest, although a few Norwegian lyrics, written by screenwriter Petter Skavlan, were included to ensure that the entry adhered to the contest's rules.

Som jag ser det har låten alla do's och inga don'ts för att vara en schlager och vinnare. Sången behövs i låten och vore det en tävling i sång så skulle hon varit utan konkurrens och med lätthet vunnit. Vad hände sedan med Gunnhild Tvinnereim d v s sångerskan?

Nu innehåller låten i princip alla ingredienser för att ta hem spelet samt ett storslaget framförande. En sann schlager. Låten är ju till och med episk av stora format.

Med vänlig hälsning
Peter
Senast redigerad av petersteindl 2017-03-05 22:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-05 22:27

Man brukar alltid framhålla att det var en svensk artist med i Bobbysocks som vann för Norge, men sällan har jag hört nämnas att det även var med en svensk artist i Secret Garden som alltså också vann för Norge. Åsa Jinder.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-05 22:42

Det är/var en Irländsk-Norsk duo med gästmusiker bl. a. Åsa Jinder. Den norske sångerskan Gunnhild Tvinnereim, sjöng/sjunger i Oslo Gospel Choir. Inte undra på att hon sjunger helt överlägset. Det är ju bara en massa superproffs med. Även Barbra Streisand sjöng någon/några av deras låtar.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-05 23:02

Här är mer Secret Garden.

Det ligger i linje med vad jag tyckte. Episkt av storformat och superproffsigt. Det är inte så mycket att tillägga.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-03-06 08:16

Bra schlager? Några ex
Stad i ljus/Körberg
Fångad i en stormvind/Carola
Lat det svinge/Bobbysocks (hette de tror jag)

Dvs enkel uppbyggnad, trallvänligt, sätter sig snabbt = schlager för mig

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-06 09:53

sportbilsentusiasten skrev:Bra schlager? Några ex
Stad i ljus/Körberg

Inget i den genren som tilltalar dig de senaste 25 åren, alltså?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-06 11:52

Melodifestivalen brukar ges öknamnet "schlagerfestival" av främst kvällspressen. SVT har i alla fall inte använt det begreppet på länge.
Nuförtiden är det ju mest syntmusik, om man nu ska karaktärisera det på något sätt.
Det är också lite märkligt att det är artisten som får vinnarstatyetten, när det är låtarna som tävlar.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-03-06 12:27

PerStromgren skrev:
Stad i ljus/Körberg

Inget i den genren som tilltalar dig de senaste 25 åren, alltså?

Såklart. Notera ordet exempel :wink:

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-06 13:14

paa skrev:Melodifestivalen brukar ges öknamnet "schlagerfestival" av främst kvällspressen. SVT har i alla fall inte använt det begreppet på länge.
Nuförtiden är det ju mest syntmusik, om man nu ska karaktärisera det på något sätt.
Det är också lite märkligt att det är artisten som får vinnarstatyetten, när det är låtarna som tävlar.

Fast på 60 och på 70-talet så uppfattade i alla fall jag det som att det var artisten och sången d v s sjungandet och framförandet som var fokus för tävlandet. Man bedömde en helhet av många egenskaper och parametrar där betoningen låg på sången d v s sjungandet, melodin och framförandet i TV. Det sistnämnda är essensen d v s vision är en stor del. Jag är inte säker på att fokus skulle ha ändrats. En Eurovision på radio är ingen Eurovision.

Mvh
Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-06 13:46

Var det inte vid något tillfälle så att alla bidrag sjöngs av samma sångare? Då var det ju verkligen en tävling mellan låtar!

(Jo, det var Ingvar Wixell och året var 1965. )

Angående schalger finns detta att läsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen skrev:Melodifestivalens bidrag har ofta utgjort en lokal definition av begreppet "schlager", med lättaktig pop, som gick i en glidning från inspiration av jazz och swing under 1960-talet över till inspiration av disco under 1970-talet. Efter att melodin Waterloo av ABBA vann 1974 gick trenden för resten av decenniet mot långsammare popballader, som de av Lasse Berghagen och Björn Skifs. Även dansband och dansbandsartister deltog med framgång. Under 1980-talet dominerades tävlingen av lättsmälta dansbands- och poplåtar, som de av Kikki Danielsson och Lotta Engberg, medan framgångarna under 1990-talet huvudsakligen gick till popballader. I samband med att telefonomröstningarna infördes 1999 blev det allt tuffare för balladerna, och musiken började gå mot "ren" pop och disco.

En viss konformism (det samtida svenska "schlager"-begreppet) fanns länge, men den började brytas när tävlingens upplägg förändrades 2002 och fler artister, grupper och bidrag som tidigare betraktats som för tävlingen alltför "udda" började nå större framgång och uppmärksamhet, bland annat Brandsta City Släckers med sin trallvänliga och humoristiska rock, Sarek, Nordman med sin etnopop samt The Ark med sin glamrock. I början av 2000-talet har även andelen elektroniska instrument i låtarna ökat, då liveorkestern avskaffats.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-06 14:19

PerStromgren skrev:Var det inte vid något tillfälle så att alla bidrag sjöngs av samma sångare? Då var det ju verkligen en tävling mellan låtar!

(Jo, det var Ingvar Wixell och året var 1965. )

Angående schalger finns detta att läsa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Melodifestivalen skrev:Melodifestivalens bidrag har ofta utgjort en lokal definition av begreppet "schlager", med lättaktig pop, som gick i en glidning från inspiration av jazz och swing under 1960-talet över till inspiration av disco under 1970-talet. Efter att melodin Waterloo av ABBA vann 1974 gick trenden för resten av decenniet mot långsammare popballader, som de av Lasse Berghagen och Björn Skifs. Även dansband och dansbandsartister deltog med framgång. Under 1980-talet dominerades tävlingen av lättsmälta dansbands- och poplåtar, som de av Kikki Danielsson och Lotta Engberg, medan framgångarna under 1990-talet huvudsakligen gick till popballader. I samband med att telefonomröstningarna infördes 1999 blev det allt tuffare för balladerna, och musiken började gå mot "ren" pop och disco.

En viss konformism (det samtida svenska "schlager"-begreppet) fanns länge, men den började brytas när tävlingens upplägg förändrades 2002 och fler artister, grupper och bidrag som tidigare betraktats som för tävlingen alltför "udda" började nå större framgång och uppmärksamhet, bland annat Brandsta City Släckers med sin trallvänliga och humoristiska rock, Sarek, Nordman med sin etnopop samt The Ark med sin glamrock. I början av 2000-talet har även andelen elektroniska instrument i låtarna ökat, då liveorkestern avskaffats.

Per, som jag ser det pekar det du hänvisar till på att det snarast visar på raka motsatsen till din slutsats. Det är i alla fall så jag ser det. Ingvar Wixell var en svensk operasångare och en av 1900-talets ledande baryton. Hans röst karaktäriserades som varm, fast och kraftfull. Hans scennärvaro gjorde honom till en dramatisk uttolkare av operaroller. Det är vad Sverige väljer som artist för att skicka just honom och ingen annan till Eurovision Song Contest. Han hade ju redan vunnit svenska melodifestivalen utan att behöva tävla. Sverige väljer den bästa sångaren för ändamålet i att tävla i sång utomlands. Sedan låter man honom sjunga alla svenska nominerade melodier och röstar fram vilken av melodierna han skall sjunga i en internationell tävling. Det är han som är stjärnan. I min värld är det sångaren i detta fall som är i totalfokus och inte låtarna. Sverige ville skicka den bästa sångaren att tävla i sång utomlands. :) Jag ser alltså motsatsen till det du ser och det gäller samma företeelse. :D

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-06 14:49

Stad i ljus/Körberg

En låt ÄR inte en schlager, det kan däremot blir en. Om förutsättningarna (som INTE kan beskrivas med låtens konstruktion) finns där.

Det finns inget (ett) recept för en schlager, men däremot många. Inga av dem behöver vara framgångsrika. Bara för att en person säger "såhär gör man för att det skall bli en schlager" så behöver det absolut inte bli en schlager (i ordets rätta betydelse) av det.

Tron att det finns ett recept (som dessutom ofta ändras från år till år eftersom receptskaparna tror att receptet bäst reverse engineeras från nyliga framgångar...) har i själva verket lett till att en förfärlig massa junk-musik skapas. Junkmusik som påfallande ofta får storstryk av musik som skapats av människor som inte härmar utan skapar nytt.

Schlager är inte en beskrivning av musiken, det är en beskrivning av musikens framgång. Först när man förstått det kan man skapa riktigt bra musik, som om den får rätt exponering förvisso kan bli till schlagers.

En sak till förtjänar att nämnas - melodifestivalen heter inte något annat än det. Att folk kallar den för schlagerfestivalen berättar bara att de inte begriper bättre. I en festival kan man inte få fram schlagerigheten, i bästa fall får man en indikation på schlagerpotentialen, men det sanna svaret på dess schlagerpotentiel finns i antalet radiotimmar och sålda fonogram EFTER att tävlingen är över.

Och som sagt - tävlingen heter melodifestivalen. Iden att melodierna/låtarns skall vara av en specifik sort är nog huvudskälet till den extremt lpga kvaliteten på musiken. Och tyvärr går det utför år efter år. Allra största försämringen uppstod väl kanske det år då orkestern försvann, vilket satte fokus på sound och style istället för på själva musiken, som hade huvudrollen då "intrumentet" var lite mera givet. Kanske hjälpte även orkestern till på så vis att den ställde högre krav på kompositörerna.

Viktig sammanfattning: Schlager betyder att en låt blivit framgångsrik. Ordet säger INTE något om låtens konstruktion.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-03-06 14:56, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-03-06 14:52

petersteindl skrev:Jag ser alltså motsatsen till det du ser och det gäller samma företeelse. :D

:D

(Vad var det för hypotes och anti-hypotes som båda stärktes av att man såg en svart ko till? Jag letade nyss, men kom inte ihåg logiken bakom detta!)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-06 15:01

IngOehman skrev:
Stad i ljus/Körberg

En låt ÄR inte en schlager, det kan däremot blir en. Om förutsättningarna (som INTE kan beskrivas med låtens konstruktion) finns där.

Det finns inget (ett) recept för en schlager, men däremot många. Inga av dem behöver vara framgångsrika. Bara för att en person säger "såhär gör man för att det skall bli en schlager" så behöver det absolut inte bli en schlager (i ordets rätta betydelse) av det.

Tron att det finns ett recept (som dessutom ofta ändras från år till år eftersom receptskaparna tror att receptet bäst reverse engineeras från nyliga framgångar...) har i själva verket lett till att en förfärlig massa junk-musik skapas. Junkmusik som påfallande ofta får storstryk av musik som skapats av människor som inte härmar utan skapar nytt.

Schlager är inte en beskrivning av musiken, det är en beskrivning av musikens framgång. Först när man förstått det kan man skapa riktigt bra musik, som om den får rätt exponering förvisso kan bli till schlagers.

En sak till förtjänar att nämnas - melodifestivalen heter inte något annat än det. Att folk kallar den för schlagerfestivalen berättar bara att de inte begriper bättre. I en festival kan man inte få fram schlagerigheten, i bästa fall får man en indikation på schlagerpotentialen, men det sanna svaret på dess schlagerpotentiel finns i antalet radiotimmar och sålda fonogram EFTER att tävlingen är över.

Och som sagt - tävlingen heter melodifestivalen. Iden att melodierna/låtarns skall vara av en specifik sort är nog huvudskälet till den extremt lpga kvaliteten på musiken. Och tyvärr går det utför år efter år. Allra största försämringen uppstod väl kanske det år då orkestern försvann, vilket satte fokus på sound och style istället för på själva musiken, som hade huvudrollen då "intrumentet" var lite mera givet. Kanske hjälpte även orkestern till på så vis att den ställde högre krav på kompositörerna.

Viktig sammanfattning: Schlager betyder att en låt blivit framgångsrik. Ordet säger INTE något om låtens konstruktion.

Vh, iö

Fast jag ser den svenska melodifestivalen såsom en uttagning av det nationella svenska bidraget till den internationella tävlingen d v s till Eurovision Song Contest (ESC). ESC arrangeras av Europeiska radio- och TV-unionen (EBU)

Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-06 15:02

PerStromgren skrev:
petersteindl skrev:Jag ser alltså motsatsen till det du ser och det gäller samma företeelse. :D

:D

(Vad var det för hypotes och anti-hypotes som båda stärktes av att man såg en svart ko till? Jag letade nyss, men kom inte ihåg logiken bakom detta!)

Ingen aning.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-06 15:42

Jag har ett specialintresse som jag närt nästan hela livet, som har ko-anknytning.

Nämligen att studera öronen på svartvitbrokig nötkreatur!

Redan som barn på 60-talet noterade jag nämligen att fläckarna (mönstret av omväxlande svart och vitt över deras kroppar) inte följde något speciellt mönster, men att öronen alltid var svarta! 8O

Det bevisar självklart inte att ingen svartvitbrokig biffel kan ha ett vitt öra, men hittills har jag inte sett en enda biffel av denna ras, men vita öron. Har stött på några få med rejält med hår som växer inuti örat och sticker fram, som är vitt och inte svart, men ingen med vita öronutsidor.

OM någon skulle stöta på en sådan biffel, ta en bild!! :)

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:
Stad i ljus/Körberg

Vh, iö

Fast jag ser den svenska melodifestivalen såsom en uttagning av det nationella svenska bidraget till den internationella tävlingen d v s till Eurovision Song Contest (ESC). ESC arrangeras av Europeiska radio- och TV-unionen (EBU)

Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.

Med vänlig hälsning
Peter

Ja.

Och?

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-03-06 15:52, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-06 15:52

petersteindl skrev:Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.

Nej. Ett bidrag. Det finns inget som hindrar att man byter artist. Vi var väldigt nära att behöva göra det med "Stad i ljus", här ifrån repetitionen:

låtskrivaren själv - Py Bäckman

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-06 16:04

Fast att man byter ut en artist betyder ju inte att artisten inte blivit utvald dessförinnan.

Man väljer ett bidrag, ja. Det är detta man tävlar med. Men van väljer öven en hel massa annat, som man förvisso får byta. T ex har man vid flera tillfällen bytt språk och ändrat texter.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-06 17:00

IngOehman skrev:Jag har ett specialintresse som jag närt nästan hela livet, som har ko-anknytning.

Nämligen att studera öronen på svartvitbrokig nötkreatur!

Redan som barn på 60-talet noterade jag nämligen att fläckarna (mönstret av omväxlande svart och vitt över deras kroppar) inte följde något speciellt mönster, men att öronen alltid var svarta! 8O

Det bevisar självklart inte att ingen svartvitbrokig biffel kan ha ett vitt öra, men hittills har jag inte sett en enda biffel av denna ras, men vita öron. Har stött på några få med rejält med hår som växer inuti örat och sticker fram, som är vitt och inte svart, men ingen med vita öronutsidor.

OM någon skulle stöta på en sådan biffel, ta en bild!! :)

petersteindl skrev:
IngOehman skrev:En låt ÄR inte en schlager, det kan däremot blir en. Om förutsättningarna (som INTE kan beskrivas med låtens konstruktion) finns där.

Vh, iö

Med vänlig hälsning
Peter

Ja.

Och?

Vh, iö

Tävlingen är inte slut bara för att någon vunnit finalen i Melodifestivalen. I princip är det därefter som tävlingen börjar.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-06 17:42

Bra synpunkt där!

Tävligen om vad som kommer att nå schlagerstatus.

Vh, iö

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-07 00:40

petersteindl skrev:
paa skrev:Melodifestivalen brukar ges öknamnet "schlagerfestival" av främst kvällspressen. SVT har i alla fall inte använt det begreppet på länge.

Fast på 60 och på 70-talet så uppfattade i alla fall jag det som att det var artisten och sången d v s sjungandet och framförandet som var fokus för tävlandet. Man bedömde en helhet av många egenskaper och parametrar där betoningen låg på sången d v s sjungandet, melodin och framförandet i TV. Det sistnämnda är essensen d v s vision är en stor del. Jag är inte säker på att fokus skulle ha ändrats. En Eurovision på radio är ingen Eurovision.

Mvh
Peter

Se vad jag hittade på Youtube som kommentar till Owe Törnkvists låt "När min vän" sjungen av Monica Zetterlund:
1962 visades inte Melodifestivalen i TV, utan sändes enbart i radio och vinnaren utsågs av lyssnarna genom poströstande. Det här bidraget, skrivet av Owe Törnqvist, kom på andra plats efter Inger Berggrens Sol och vår.
I tävlingen framfördes varje bidrag av två artister och När min vän framfördes även av Carli Tornhave.
Owe Törnqvist spelade själv in låten, men den gavs inte ut förrän 1990.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-07 01:25

petersteindl skrev:

Fast på 60 och på 70-talet så uppfattade i alla fall jag det som att det var artisten och sången d v s sjungandet och framförandet som var fokus för tävlandet.

Jag delar inte din uppfattning. Det var låten som tävlade. Då som nu. Artisten/erna hade i uppdrag att hjälpa låten att vinna genom att framföra den så väl som möjligt.

Sen kan man självklart diskutera vad som utgör "låten" eller melodin. Det är inte orimligt att hävda att det är låten med just det aktuella arrangemanget och med den specifika artisten, som tävlar - eftersom det oundvikligen är det som de som röstar, har att rösta på.

Men det ändrar inte det faktum att det är melodierna som tävlar.

Rent språkligt kan man självklart hävda att det är dumt att ordet melodi har du bel betydelse, det kan användas för att ange huvudstämman, och det kan anvöndas som synonym till låt eller sång. Och bara för att göra det önnu värre så är även ordet "sång" tvetydigt. Det kan betyda röstljud, men det kan även betyda låt. En sång kan alltså framföras på t ex luta.

petersteindl skrev:Man bedömde en helhet av många egenskaper och parametrar där betoningen låg på sången d v s sjungandet, melodin och framförandet i TV. Det sistnämnda är essensen d v s vision är en stor del. Jag är inte säker på att fokus skulle ha ändrats. En Eurovision på radio är ingen Eurovision.

Mvh
Peter

Eurovision var (och är) väl bara en titel på TV-sändning som skedde parallellt över hela europa. Men under många år så sändes faktiskt ljudet parallellt på radio (P2 har jag för mig) med annan kommentator vissa pr, men musiken sändes helt parallellt. Så man kunde välja att se bilden på TV men lyssna på radio.

Det du skriver om vad man "röstade på" är intressant och lämnar öppet vilka "man" var.

Om jag minns rätt (är inte säker på detta dock) så var det under alla år som expertjurys röstade så att de lyssnade på musiken, inte tittade. Sedan telefonröstandet blivit en stor sak (som även tyvörr gjort festivalen till ett hemskt kommersiellt spektakel) så är det förstås annorlunda, samtidigt som det i väldigt hög grad flyttat åsiktsvikten till barn och ungdomar, som har en positivare inställning till att lägga ansträngningar och pengar på att rösta, vilket förmodligen även gjort artisten viktigare eftersom barn och ungdomar i högre grad har känslor för idoler och därför i mindre grad ser (/hör) till musiken.

Vh, iö

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-07 02:05

paa skrev:
petersteindl skrev:

Mvh
Peter

Se vad jag hittade på Youtube som kommentar till Owe Törnkvists låt "När min vän" sjungen av Monica Zetterlund:
1962 visades inte Melodifestivalen i TV, utan sändes enbart i radio och vinnaren utsågs av lyssnarna genom poströstande. Det här bidraget, skrivet av Owe Törnqvist, kom på andra plats efter Inger Berggrens Sol och vår.
I tävlingen framfördes varje bidrag av två artister och När min vän framfördes även av Carli Tornhave.
Owe Törnqvist spelade själv in låten, men den gavs inte ut förrän 1990.

Bra paa, det var med denna låt året efter d v s 1963 som Z vann Melodifestivalen men kom sist i Eurovision Song Contest där hon tydligen inte fick en enda poäng. Melodifestivalen bör inte förväxlas med Eurovision Song Contest som är en produktion först och främst för TV.

Med vänlig hälsning
Peter

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-03-07 08:31

Nattlorden skrev:
petersteindl skrev:Inför en Eurovision Song Contest ger EBU de tävlingsländer som är intresserade av att delta i uppgift att välja ut en artist och ett tävlingsbidrag.

Nej. Ett bidrag. Det finns inget som hindrar att man byter artist. Vi var väldigt nära att behöva göra det med "Stad i ljus", här ifrån repetitionen:

låtskrivaren själv - Py Bäckman
[ YouTube ]

Här är ett bra exempel på hur mycket artisten betyder. Py, underbar i sig, gör INTE låten rättvisa alls!!
Men det är tufft av Py att gå upp o tävla.

Som jag redan skrivit, Salo's låt hade vunnit men honom.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-03-07 12:26

För den som vill jämföra:

https://m.youtube.com/watch?v=DJi_Yq8HdtU

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-07 12:52

Bästa versionen:

FöregåendeNästa

Återgå till Musikstugan