Nattlorden skrev:ESC har inget med schlager att göra - den kopplingen är ett svenskt konstigt påfund. Det är en låt-tävling, imte ens en sångtävling.
Jag har inget problem att nynna på Loreens bidrag, det är ett av de mer unika och sätter sig mest därför.
Däremot gillar jag in när tävlingen politiseras, så jag skulle aldrig rösta på den som totalvinnare.
Då vill jag förtydliga. Det är en tävling med låtar där sång skall ingå. Sången är det kanske viktigaste inslaget. Instrumentala låtar ingår inte i tävlingen.
Franska: Concours Eurovision de la chanson (
Une chanson ou un chant est une œuvre musicale composée d'un texte et d'une mélodie destinée à
être interprétée par la voix humaine.).
Engelska: Annual international TV song competition (
A song, most broadly, is a single (and often standalone) work of music that is typically intended
to be sung by the human voice with distinct and fixed pitches and patterns using sound and silence and a variety of forms that often include the repetition of sections).
Tyska: Liederwettbewerb der Eurovision (
Lied, ist der Sammelbegriff für kleinere, knapp gegliederte
gesungene Kompositionen aus Musik und Liedtext)
För mig är det klart att det är en tävling med låtar med sång. Song, Lied, Chanson.
Vi kan lämna begreppet schlager åt sidan än så länge men en låt med sång skall ingå.
Det behöver alltså inte vara en schlager för att följa reglerna att få ställa upp. Men i princip har alla vinstmelodier varit någon form av schlagerkoncept. Det gäller nog alla låtar som kommit bland de 6 främsta låtarna.
D v s den bästa låten/schlagern har störst chans att vinna eller i alla fall vara med bland de 5 bästa andra låtarna som är schlagers. Så har i alla fall jag uppfattat Melodifestivalen/Eurovision genom åren.
Sedan kan man diskutera om en låt blir en schlager efter det att den framförts och spelats eller om låten i sig är en schlager. I princip blir en låt till en schlager. Men de som kan sin sak kan även fylla låten med de ingredienser som behövs för att bli en schlager. Det gäller bara att veta vilka ingredienserna är. Man behöver kunna de rätta do's and don'ts.
Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.