vem av er som har eller har hört ino

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Prozac

Inläggav Prozac » 2006-01-19 18:01

hej Adagio

Det verkar som om alla som kommer ifrån "källaren" genomgått en metamorfas eller programering, låter lite läskigt.

Jag har kommit ut ur källaren i Lahäll utan ett par INO under armen. Var och är impad av pi60 men gillade inte Pip pga vad jag upplevde som nasalt mellanreg och överdriven diskant. IÖ själv tror jag blev lite stött på mig när jag försökte ringa in hans musiksmak (dumt av mig erkännes, men det är alltid intressant att höra om en högtalardesigner favoriserar viss musik, viss klang)

I alla fall kan du lugnt åka till Lahäll på "programmering". Det enda du riskerar är ett hål i lädret.
Ha en rimligt trevlig dag.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-19 19:25

Att jämföra högtalare är förskräckligt svårt, i alla fall om man vill jämföra dem med hjälp av lyssning.
Människans hörselminne är alldeles för kort för att det skall gå att lyssna på olika platser, så enda möjligheten är att högtalarna står bredvid varandra i samma rum.
Att släpa massor med olika högtalare till IÖ källare när han ständigt har flera månaders väntetid för lyssningar är inte rimligt.
De flesta butiker har långt sämre rumsakustiska förutsättningar än det är hos IÖ, så även om man anser sig minnas bra så haltar ändå jämförelsen ordentligt.

Frågan om det till stor del är rummet som gör att det låter bra hos IÖ har diskuterats en del, och är en mycket relevant fråga.
Om man vänder på frågan till "Hur många högtalare har du lyssnat på i lika bra rum som IÖ's källare?" så blir det nog ganska tunnt med antalet.

Visst blev jag imponerad av pi60s hos IÖ, men det var mycket mer som var givande. En större förståelse för hur viktigt det är att få till rummet bra är ett av de viktigaste minnena.
Jag är inte alls säker på att pi60s är "världens bästa högtalare", men jag har hittills inte hört någon som är i närheten av lika bra i den prisklassen, och det gör att pi60s står högt upp på önskelistan. Trots detta står pi60s längre ner på listan än ett akustiskt väl iordningställt rum.
Jag hoppas att detta ger Adagio en mer nyanserad bild av hur personer påverkas av att gå på demo i IÖ's källare.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2006-01-19 20:16

Många intressanta analyser av flera personer här på forumet, ingen nämnd 8) .

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-20 01:49

Rydberg skrev:
Verkar detta stämma för FBK? Han har ju nämligen varit på demo

Ps Det som är lite extra roligt är att FBK quotade den quotade meningen ovan och sa "Tack Adagio Absolut de bästa inlägg som jag någonsin har läst på detta forum." . Det verkar alltså som FBK håller med om att alla blir programmerade men samtidigt visar han själv inte upp de vanliga "programmeringssyndromen". Då kanske inte Adagios utlåtnade stämmer och då är det märkligt att FBK tycker att det var "Absolut de bästa inlägg som jag någonsin har läst på detta forum", märkligt är bara förnamnet Ds

Misstänkte att det kanske skulle komma reaktioner på min hyllning till Adagios inlägg och jag tycker att han har rätt i det mesta, men inte allt. Men så pass mycket att det var det bästa inlägg som jag har läst här.

Den punkt som du tar upp Rydberg delar jag inte med Adagio, då jag inte har blivit programerad varken under eller efter besöket hos IÖ, så han har inte lyckats att sälja in sitt tänk på mig i alla fall. Jag tror att om man delar mycket av IÖs åsikter innan ett besök i denna källare så är det lättare att bli programerad efter att ha besökt denna källare för att det låter riktigt bra där och med det så menar jag inte att du och andra inte kan tänka själva för det vet jag att ni kan :) :wink:

Och som Adagio skrev så är rummet hos IÖ optimerat för hans högtalare och det är det som får mig att avvakta om eventuellt inköp. För vad är jag hjälpt av att Ino låter bra i IÖ källare? Inget alls! Har man inte dessa möjligheter med akustikfixande som råder där, så kanske det är bättre att satsa på något annat. För om jag väljer Ino så vill jag kunna komma så nära det resultat som IÖ har i sin källare som möjligt, inte 50% av det. Annars så kan det vara för min del, då det även finns andra alternativ på marknaden som låter bra, färgat eller inte.
Mayro skrev:
Självkritik borde du lära dig en del om kanske.. Som du mantrar varenda en som inte förljer din "mästare" så är det inte sååå förtvivlat underligt en del inte numera pallar med att umgås med en som har prenumrerat på "sanningen"..

Sedan så kan vi vända på detta som maryo skrev. Att personer tar avstånd ifrån en, bara för att man inte ställer in sig i Ino ledet helt och hållet, mycket tråkigt :(

Användarvisningsbild
patrikf_inaktiv

Inläggav patrikf_inaktiv » 2006-01-20 07:38

Ruggigt klarsynta inlägg av Adagio. Jag får intryck av att flera som verkar känna sig stötta inte är medvetna om att placebo "drabbar" allt. Inte bara dyra kablar. Och det innebär inte att tex INO skulle kunna vara bäst i allafall.

Jag är övertygad om att finns en o- eller medveten tanke som har med ovanstående att göra bakom att man bara kan handla efter att ha fått en personlig demonstration av konstruktiören själv.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-20 08:22

patrikf skrev:Ruggigt klarsynta inlägg av Adagio. Jag får intryck av att flera som verkar känna sig stötta inte är medvetna om att placebo "drabbar" allt. Inte bara dyra kablar. Och det innebär inte att tex INO skulle kunna vara bäst i allafall.

Jag är övertygad om att finns en o- eller medveten tanke som har med ovanstående att göra bakom att man bara kan handla efter att ha fått en personlig demonstration av konstruktiören själv.

Fast man kan ju ta och provspela & mäta IÖ's sinc på lite andra bra högtalare och jämföra om man skulle misstänka att Ino bara är bra pga placebo så får man nog omedelbart motbevis. :wink:

Självklart är det lättare att sälja en högtalare som låter bra än en som låter dåligt och ett bra rum säljer därför bättre än ett dåligt. Det gäller hifibutiker också.

Fast det går att köpa Ino utan personlig demonstration. Jag hade bara hört piP hos Hifirocker och fick sedan Absolut Hälarhjälp. :) Sen finns ju några studiomodeller att köpa via ett företag som har studioprylar... och det händer ju man kan få tag på en begagnad Ino när ägaren byter upp sig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2006-01-20 12:05

FBK: Och som Adagio skrev så är rummet hos IÖ optimerat för hans högtalare och det är det som får mig att avvakta om eventuellt inköp.

Om man tror på det som IÖ säger så är ett rum dämpat på det viset bra för alla högtalare. Dvs enligt IÖ så är rummet inte specialgjort på något sätt för att passa Ino audio högtalare.
Grundprincipen är att mer dämpning är bättre.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2006-01-20 12:23

silvervarg skrev:
FBK: Och som Adagio skrev så är rummet hos IÖ optimerat för hans högtalare och det är det som får mig att avvakta om eventuellt inköp.

Snarare att IÖ är mer kompetent till att dämpa ett rum korrekt än någon annan hifihandlare har gjort sina demorum. Är det inte positivt att mannen är kompetent? 8O
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 15:57

hmm. "Man" har väl efterfrågat om att få låna högtalare av iö och mäta såg jag nån stans.. Tror det var EA som frågade detta.. Om det stämmer vet jag inte. Men läst NÅGON skriva något om detta har jag gjort..

Kan det varit här på forumet??

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-20 16:52

Vet att någon studiotekniker på studioforum eller vad det heter hade mätt på pr10(tror jag) som dom hade med gott resultat. Tydligen lät det och mätte bättre än de andra burkarna dom hade(Dynaudio och Genelec tror jag).

Nåväl, bara att söka på studioforum så hittar intresserade säkert tråden.

Mvh

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-20 17:55

Hmmm :roll: . Om man läser hela stycket så framkommer det vad jag menar.
Och som Adagio skrev så är rummet hos IÖ optimerat för hans högtalare och det är det som får mig att avvakta om eventuellt inköp. För vad är jag hjälpt av att Ino låter bra i IÖ källare? Inget alls! Har man inte dessa möjligheter med akustikfixande som råder där, så kanske det är bättre att satsa på något annat. För om jag väljer Ino så vill jag kunna komma så nära det resultat som IÖ har i sin källare som möjligt, inte 50% av det. Annars så kan det vara för min del, då det även finns andra alternativ på marknaden som låter bra, färgat eller inte

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2006-01-20 20:21

alltså jag tycker det är bra att man verkligen får veta vad högtalarna kan prestera i rätt miljö...naturligvis bör man ju lyssna i andra rum också....helst i sitt eget...

men ni får det att framstå som lurendrejeri för att iö har fixat sitt rum så att man verkligen får se vad dom kan prestera...

det är ju faktiskt så att inga högtalare kan prestera bättre än det rum dom spelar i...vanlig hederlig fysik...inget hokus pokus...

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-01-20 22:12

FBK skrev: För om jag väljer Ino så vill jag kunna komma så nära det resultat som IÖ har i sin källare som möjligt, inte 50% av det.

Vilken högtalartilverkare kan ge dig 100% tillbaka?
Amatörakustiker, utnämd av Niclas enmansklubb

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-20 22:21

men ni får det att framstå som lurendrejeri för att iö har fixat sitt rum så att man verkligen får se vad dom kan prestera...

Kom på att då jag sålde beg prylar för länge sedan så hade jag sämre förutsättningar än köparen snudd alltid...Så dom som köpte fick alltid bättre resultat än jag visade.. Detta va rätt kul faktiskt.. :)

Men men. Jag har sett rätt många skriva att det inte krävs så mycket fixande med rum osv... Varför har då ingen fått bättre resultat än Iö då 8O 8O

DET är en sak som trådarna utvisat. Hur sjutton förklarar man detta "fenomen" för mig o andra som kanske undrar. För ett "fenomen får man väl anse det då det sägs dom inte är sååå svåra att hantera.. Dom sägs ju vara som alla andra enbart..

Och ändå har inget stigit fram och sagt dom fått bättre resultat..

Lite konstigt detta. Kan någon förklara detta för mig? Och för andra som ev undrar också.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-20 22:44

Varför man inte fått det bättre än Öhman är väl av den enkla anledningen att han optimerat sitt lyssningsrum så mkt det går och behövs för de högtalare han demar. Kanske lite nedslående; det blir inte bättre än så. :wink: Han vet antagligen exakt hur de funkar, och exakt vad som krävs. Och utformar lyssningsrummet därefter.

Det är ju också därför det är rätt noggranna råd på hur man får ut det maximala ur ino-burkarna, och att man mer eller mindre "tvingas" att gå på en demo för att kunna handla (piP undantaget, vad jag förstår) för att just man skall få en del av manualen muntligt. Nackdelen är en ngt tungrodd försäljningsstrategi dels pga detta. Hade man velat tjäna feta stålars på burkarna så skulle man antagligen gjort annorlunda.

Mårten Design tror jag nyttjar liknande strategi. Alla system som de säljer, iaf de dyrare, skall mätas in med mätutrustning hos kund för att kunna säkerställa att man fått det man betalat för. Mao, det är inte bara en manick man köpt, utan en hel funktion inklusive dess installation.

Vid närmare eftertanke så borde det erbjudas alla kunder som handlar hifi, iaf första gången. Dirty Music i Kristianstad erbjuder detta, om jag inte är helt ute och cyklar.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
flateartharn

Inläggav flateartharn » 2006-01-20 22:47

Det finns en mycket intressant parallell till IÖ/Ino på ett annat forum.

På englska Pink Fish Media finns en man som heter Les Wolstenholme och som driver Avondale Audio. Han beter som på forumet ungefär som IÖ gör på faktiskt.se (konstiga utbrott och anklagelser hit-å-dit) och även de mest tveksamma blir omvända efter ett besök på "Avondale Towers" (hemma hos Les).

Avondales produkter finns inte heller på öppna marknaden. Produkter som funnits på öppna marknaden ett tag testas ju av många och med olika intressen, rum, elektronik och front-ends. Och förtjänar därmed sitt rykte (gott eller ont).

På forumet som helhet går dyrkan av Les och hans modifierngar/produkter i vågor. Just nu nere i en liten vågdal men för ett halvår/år sen på en höjdpunkt.

Les har också byggt upp en "vi mot dom andra - dom andra som inte förstår" sekt, t.ex. är det bannlyst att diskutera hans grejor på Naim-forumet vilket ju bara höjer effekten. Att sen bannbullan inte beror på att Naim är oroliga för att hans produkter är bättre glömmer man lätt - utan den beror på att Les hotade Naim med stämning för förtal när fler av deltagarna på Naim-forum sågade hans modifieringar rätt rejält. Som sagt - vissa produkter tycks inte klara sig när inte sektledaren kikar över axeln.

Så IÖ har en tvillingbror i england. Och det finns säkert fler ... om nån är intresserad av att bygga Les slutsteg (NCC200/az260) så har jag trafo, färdigt PSU, kretskort (utan komponenter) och låda ;:))

Användarvisningsbild
Baltazar

Inläggav Baltazar » 2006-01-20 22:49

Tänk vad man kan om man verkligen bara vill! :roll:

Men men. Jag har sett rätt många skriva att det inte krävs så mycket fixande med rum osv... Varför har då ingen fått bättre resultat än Iö då Shocked Shocked

Jag har aldrig hört något prestera bättre än anläggningen hos I.Ö. Vad är det som är så konstigt? Alla högtalare är beroende av rummets akustik, är det så konstigt? Jag förstår ärligt talat inte vad du är ute efter. Det är dock tydligt att det är personligt...

Användarvisningsbild
hayabusa

Inläggav hayabusa » 2006-01-20 23:26

Fattar inte att jag orkat läsa 4 sidor, av den här skiten till sandlåda. :roll: Hjärntvättad kanske??? 8O

adagio

Inläggav adagio » 2006-01-21 01:33

Sandlåda? Vad kallar du då detta eviga tjatande om ormolja och förhatliga dyrkablar och hur dumma i huvudet de som köper den eller den lurendrejeriprodukten är?
Frågan har utvecklats i topicen och min fråga är varför alla som gillar Ino tror att de inte påverkats subjektivt av iÖ? Det är klart att ingen klarar av att inte påverkas av situationer och personer.
Det är så med alla högtalare eller audioprodukter, vi blir påverkade, vi kanske gillar det vi ser och hör eller inte, en stark personlighet kan manipulera vem som helst till att tycka in den riktning den personen vill.
Enklast är grupptryck, det räcker med två mot en. Små, små saker som kroppsspråk, komentarer mm räcker för att förändra någons instälning.
Jag påverkas helt klart av allt jag läser, hör och ser. Min smak förändras dessutom undan för undan den är inte statisk.
Det finns andra teorier om högtalarkonstruktion och akustik, varför har just IÖ patent på sina, inte för att han fel, men det finns andra som också har rätt.
OK allla får tycka som de vill, jag har inte med det attt göra.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 01:46

Ja Adagio, du har faktiskt en poäng i ditt resonemang men i vilket syfte framför du det ? :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-01-21 01:48

adagio skrev: min fråga är varför alla som gillar Ino tror att de inte påverkats subjektivt av iÖ?

Kan mycket väl vara så att IÖ har påverkat mig, den största påverkan tycker jag är att jag verkligen har börjat uppskatta HiFi.

Användarvisningsbild
nl1970

Inläggav nl1970 » 2006-01-21 01:48

Dubbelpost

Användarvisningsbild
b_lindroos

Inläggav b_lindroos » 2006-01-21 02:59

Vee-Eight skrev:Varför man inte fått det bättre än Öhman är väl av den enkla anledningen att han optimerat sitt lyssningsrum så mkt det går och behövs för de högtalare han demar. Kanske lite nedslående; det blir inte bättre än så. :wink: Han vet antagligen exakt hur de funkar, och exakt vad som krävs. Och utformar lyssningsrummet därefter.

Öhman har ordnat ett bra lyssningsrum utan några större akustiska ingrepp. Men enligt honom själv går det att pressa ur bättre ljud än så från högtalarna.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2006-01-21 03:14

Vee-Eight skrev:Varför man inte fått det bättre än Öhman är väl av den enkla anledningen att han optimerat sitt lyssningsrum så mkt det går och behövs för de högtalare han demar. Kanske lite nedslående; det blir inte bättre än så. :wink: .

Hur var det nu med källkritiken? :wink: Ovanstående stämmer inte. Rummet är relativt sparsamt reglerat avseende efterklang etc.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-21 03:35

Saken är väl den att, man får inte bättre lyssningsrum än man optimerat det till ihop med de högtalare det gäller.

De flesta av oss har nog inte kunskaper nog för att klara av att optimera akustiken i rummet, och skulle förmodligen snabbare komma till ett bättre/billigare resultat med hjälp av en akustiker.

Vissa grundrecept finns alltid att ta till, men hjälper föga för perfection.

Nån för eller emot? :wink:

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-21 03:42

Morello och b_lindroos redde ut en del av vad en något förvånad E* tyckte fattades, men vad är det som gör att inte ett större antal människor träder fram och berättar att de åstadkommit bättre resultat än i Ingvars demorum, trots att det alltså är fullt möjligt?

Kanske:

1. De hänger inte här på Faktiskt. Väldigt många gör inte det. De kanske nöjer sig med att utforska fonogram.

2. Alla har inte dedikerade musiklyssningsrum och saknar därmed möjligheter att fritt härja med akustikåtgärder. Bara en sådan enkel sak som heltäckningsmatta tycks vara svårt för många att acceptera...

3. Vem/vilka som frågar och sättet det görs på.

Några idéer bara. Hoppas att jag inte förvärrade något nu eller upprepade något som redan sagts (orkar inte läsa så himla noga).

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Re: vem av er som har eller har hört ino

Inläggav Naqref » 2006-01-21 03:45

Mayro skrev:Så. vem har hört ino hos iö och eller hos johan Lindroos och anser dom hört bättre?

Har hört bättre på två ställen.

1. I Enkede.
2. I Täby hos IÖ 8O (Det var i den äldre uppställningen (kan i o f s minnas lite dåligt... teflonminne har vi all mer objektivt när det gäller ljudminnet)).
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2006-01-21 04:13

Har hört bättre på två ställen.

1. I Enkede.

Intressant Nagref!

Vad avlyssnades då?

MVH Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

hajen1

Inläggav hajen1 » 2006-01-21 09:21

Mayro, ber om ursäkt för OT eftersom tråden egentligen inte vänder sig till mig. Jag har nämligen aldrig hört Inohögtalare men det sätt IÖ demar sina högtalare är ju förbaskat bra. Man får chansen att lyssna på dem i rätt miljö, att kunna ställa frågor till konstruktören,att få tips om uppställningar, invinklingar, lyssningsmiljö osv. Jag har även för mig att IÖ ( mot betalning ) gör " hembesök " för de som önskar för att mäta upp lyssningsrummet och ge tips om hur man skall gå till väga.
( Rätta mig om jag minns fel ) Nåväl, det sättet att bemöta ev kunder på tycker jag är beundransvärt.

Är själv ingen av IÖ:s adepter och har ibland en annorlunda uppfattning än honom men detta obehagliga tjat om" sektledare " står mig upp i halsen. :( Din ev fejd med IÖ Mayro lägger jag mig däremot inte i. Vet för lite om bakgrunden och är inte heller intresserad!

Om jag ser någon som liknar Ron Jeremy i Stockholm så kommer jag fram och hälsar om det är OK för dig!
McIntoshnörd!

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2006-01-21 09:39

Jag valde att köpa piP efter att ha hört Tansks piP på DIY träffen i Göteborg. Jag blev väldigt imponerad av ljudet piP presterade, och då hade jag aldrig talat med IÖ.

Efter att ha skaffa piP har jag besökt källaren och lyssnat på pi60s.

När jag byter ut piP så blir det helt klart Ino igen, antagligen i14.

Skulle jag inte köpa Ino blev det nog OA 51,3, har lite svårt för spridningen dock. Allt blir så utsmetat och "suddigt", men väldigt bra ljud.

En åsikt i mängden.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi