Moderator: Redaktörer
paa skrev:MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.
När porten ger upp så går elementet fortare i ändlägena, och det blir och låter som det är elementet som ger upp. Om det är elegant vet jag inte?
Rishna skrev:Lite bilder från helgens slit...
Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...
AndersD skrev:Först och främst, gillar det jag ser! Lådorna ser mycket bra ut!Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...
Vänta nu, ska du inte mäta upp avstämningen och provspela innan du går vidare?
Rishna skrev:Japp, allt invändigt tar bort c:a 7 liter från de 130 liter lådorna rymmer om de är tomma, sen snor väl elementet någon liter till kan jag tro. Summa summarum ska lådorna vara avstämda till c:a 23 Hz enligt WinISD. Jag kommer därtill att stoppa in en hel del polyestervadd i lådorna på väl valda ställen för att om möjligt lura elementen att tro att lådorna är en aning större. Jag har läst här i tråden att stenull och fårull ska vara bättre men jag kommer att använda polyestervadd inledningsvis, sen får vi se. På tal om det förresten; var i lådorna gör sig dämpmaterialet bäst?
Nusse skrev:Snyggt jobbat! Du funderade inte på att göra baffeln av två lager mdf så du kunde försänka elementet? Personligen tycker jag det är snyggare så.
Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
AndersD skrev:Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.
Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.
Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!
Nusse skrev:AndersD skrev:Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.
Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.
Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!
Har iofs inte gjort någon låda med två rör, men Basta (vilket jag testat puttat in värdena för detta element i) brukar inte ha speciellt mycket fel. Jag gissar på 22 Hz
Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?
AndersD skrev:Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?
Allt funkar, beror på vad man har för förväntningar, krav och tidigare erfarenheter!
Hamnar avstämningen ner mot 15-16Hz kommer den att sakna output vid 25-30Hz och eventuellt drar den iväg i grupplöptid (har inget sim-program tillgängligt, blir gärna rättad). Det senare är inte så lyckat......
Rishna skrev:Jag skulle gärna låta mäta högtalarna så småningom, förutsatt att någon med dylik utrustning har vägarna förbi Halmstad
Rishna skrev:...En resonanslåda har den avstämning den har liksom, oberoende av elementet, eller?
Rishna skrev:Jag är lite nyfiken; hur kan det skilja så mycket från simulering till verklighet?
AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.
AndersD skrev:AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.
Precis!
Jag tror att utformning av mynningarna är en stor osäkerhetsfaktor och att dessa har en stor del i hur lång den effektiva längden blir
Användare som besöker denna kategori: gapeno och 23 gäster