Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav petersteindl » 2017-03-12 17:59

Jag tror att jag nog skulle välja att dimensionera så att porten inte ger upp innan elementet. Det beror i och för sig på om det finns snäva begränsningar gällande baslådans storlek/volym/utseende.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-03-12 18:38

Precis, ibland får den bästa porten inte plats...
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-12 21:14

Lite bilder från helgens slit...

Rörigt på balkongen men riktigt kanonväder :D

Bild

Rörkapning.

Bild

Hantelpress :wink:

Bild

Lånade hem några ordentliga limknektar från jobbet.

Bild

Lite dålig vinkel men ändå, ser väl inte så tokigt ut i ofärdig låda?

Bild

Slipade och klara för målning

Bild

/Fredrik

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-12 22:02

väldigt vackert arbetade.
Det blir nog jättebra både utseende och ljudmässigt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-12 22:11

paa skrev:
MagnusÖstberg skrev:Elegant är att porten ger upp lite tidigare så det låter sämre.

När porten ger upp så går elementet fortare i ändlägena, och det blir och låter som det är elementet som ger upp. Om det är elegant vet jag inte?

Före och före. Lite före, ungefär samtidigt som elementet ger upp mekaniskt. Då SKA det låta förjävligt från elementet. De portar som Rishna har misstänker jag kommer ge upp påtagligt tidigare än elementet. Är man auktoritetstroende kan man ju jämföra med portarna på Profundus Y. Å andra sidan - är det svårt att nå rätt tonkurva med större portar så är det ju inte mycket att be för.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-12 22:13

Rishna skrev:Lite bilder från helgens slit...

Snyggt! Jag känner avundssjukan stiga med oroväckande hastighet. Gäller både projekt som hantverk.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-12 22:16

Verkligen fint. I synnerhet portarnas infästning.
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-12 22:23

Först och främst, gillar det jag ser! Lådorna ser mycket bra ut!

Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...

Vänta nu, ska du inte mäta upp avstämningen och provspela innan du går vidare?
.....

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-12 23:07

AndersD skrev:Först och främst, gillar det jag ser! Lådorna ser mycket bra ut!

Rishna skrev:...Slipade och klara för målning...

Vänta nu, ska du inte mäta upp avstämningen och provspela innan du går vidare?

Nej för fasiken! Här byggs bara två lådor och det kommer bli hur bra som helst :wink:. Skulle det bli att jag flyttar till större inom en inte alltför avlägsen framtid kan jag alltid bygga ett par lite mer kapabla lådor. Jag tror dock inte att dessa skäms för sig på något vis, åtminstone inte förrän jag spelar riktigt starkt vilket jag inte har planer på.

Har någon tips på vettigt slutsteg att driva dem med så småningom? Jag sålde mitt fina gamla Nad 2200 i ett svagt ögonblick och det hade jag behövt nu :cry:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-12 23:16

har du räknat med stagnigen då den ser ut som i värsta faktiskt laget.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-12 23:43

Japp, allt invändigt tar bort c:a 7 liter från de 130 liter lådorna rymmer om de är tomma, sen snor väl elementet någon liter till kan jag tro. Summa summarum ska lådorna vara avstämda till c:a 23 Hz enligt WinISD. Jag kommer därtill att stoppa in en hel del polyestervadd i lådorna på väl valda ställen för att om möjligt lura elementen att tro att lådorna är en aning större. Jag har läst här i tråden att stenull och fårull ska vara bättre men jag kommer att använda polyestervadd inledningsvis, sen får vi se. På tal om det förresten; var i lådorna gör sig dämpmaterialet bäst?

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-13 00:11

Rishna skrev:Japp, allt invändigt tar bort c:a 7 liter från de 130 liter lådorna rymmer om de är tomma, sen snor väl elementet någon liter till kan jag tro. Summa summarum ska lådorna vara avstämda till c:a 23 Hz enligt WinISD. Jag kommer därtill att stoppa in en hel del polyestervadd i lådorna på väl valda ställen för att om möjligt lura elementen att tro att lådorna är en aning större. Jag har läst här i tråden att stenull och fårull ska vara bättre men jag kommer att använda polyestervadd inledningsvis, sen får vi se. På tal om det förresten; var i lådorna gör sig dämpmaterialet bäst?

Kör du med polyestervadd spelar det inte så stor roll eftersom det inte dämpar särskilt mycket. Använder man fyllnadsmaterial som verkligen dämpar (skum eller mineralull) blir det mer kritiskt. Polyestervadd är dock bra på "få lådan att verka större". Räkna med ca 10-13% större än den mekaniska volymen. Håll det borta från portöppningarna, lämna en spalt mellan vadd och element, i synnerhet om det är bakventilerat, och låt det finnas en fri gång mellan element och den del av lådan där de inre portmynningarna befinner sig.

Om avstämningen blir 23 Hz är det bara ren tur. Portlängder är notoriskt svåra att bestämma. Jag skulle nog i alla fall mäta impedanskurvan efteråt.

/DQ-20
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-13 03:13

Snyggt jobbat! Du funderade inte på att göra baffeln av två lager mdf så du kunde försänka elementet? Personligen tycker jag det är snyggare så.

Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...
"Lyrics is just a waste of time between Solos."

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-13 07:49

Nusse skrev:Snyggt jobbat! Du funderade inte på att göra baffeln av två lager mdf så du kunde försänka elementet? Personligen tycker jag det är snyggare så.

Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...

Jo, tanken fanns där från början men jag har inte tillgång till fräs. Det blir också lättare att lyfta ur elementen ur lådorna vid behov om de inte är försänkta. Men... jag håller med dig om att det är snyggare.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 09:19

Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...

Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.

Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.

Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!
.....

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-13 09:28

AndersD skrev:
Nusse skrev:...Om avstämningen blir bli 22 lr 23 Hz kanske inte spelar så stor roll...

Och om den blir 15Hz?
"doglas" (eller vad han heter) hade problem för något år sedan som han skrev om i en tråd här nånstans. Har för mig att portlängden i slutändan blev en tredjedel av vad som simulerats.

Min erfarenhet är att stora lådor (>100l) och stora rör (100mm) är problematiska att simulera. I många fall blir portlängden 1/3-del av vad som simulerats.

Nu är rören lite klenare i denna konstruktionen så det kanske inte blir så fel? Hoppas verkligen det, hade varit synd på de fina lådorna!

Har iofs inte gjort någon låda med två rör, men Basta (vilket jag testat puttat in värdena för detta element i) brukar inte ha speciellt mycket fel. Jag gissar på 22 Hz 8)

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 09:43

Nusse skrev:
AndersD skrev:

Och om den blir 15Hz?

Har iofs inte gjort någon låda med två rör, men Basta (vilket jag testat puttat in värdena för detta element i) brukar inte ha speciellt mycket fel. Jag gissar på 22 Hz 8)

Och om längden på rören är tagna direkt ur ett simuleringsprogram gissar jag på 15Hz 8)

hittade doglas tråd......
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=55709&full=1
.....

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-03-13 10:01

Att basera en basreflexlådas avstämning enbart efter simulering är en stor risk. Det skulle jag aldrig göra. Min erfarenhet är att det aldrig stämmer. Det enda säkra är att mäta. Jag håller tummarna för att du har tur och att det stämmer.
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Nusse

Inläggav Nusse » 2017-03-13 10:08

Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-13 10:10

skulle avstämningen hamna lägre så är det nog inte hela världen. 15 Hz istället för 22 Hz ger -5 dB maximal output vid 30 Hz, vid 20 Hz är det lika medan det är +10 dB vid 15 Hz. Enligt Basta alltså.
Men kurvan blir ju flackare så utan EQ kan det ju upplevas basfattigare. Nivån vid 20 Hz ligger -5dB enligt simuleringen. Men den upplevda skillnaden beror ju på rummet och den EQ som används.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 10:16

Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?

Allt funkar, beror på vad man har för förväntningar, krav och tidigare erfarenheter!

Hamnar avstämningen ner mot 15-16Hz kommer den att sakna output vid 25-30Hz och eventuellt drar den iväg i grupplöptid (har inget sim-program tillgängligt, blir gärna rättad). Det senare är inte så lyckat......
.....

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-13 10:42

AndersD skrev:
Nusse skrev:Eventuellt får vi aldrig se någon uppmätning, men om det visar sig att avstämningen landar på allt mellan 18-23 Hz, så kan väl det funka?

Allt funkar, beror på vad man har för förväntningar, krav och tidigare erfarenheter!

Hamnar avstämningen ner mot 15-16Hz kommer den att sakna output vid 25-30Hz och eventuellt drar den iväg i grupplöptid (har inget sim-program tillgängligt, blir gärna rättad). Det senare är inte så lyckat......

Min simulering visar en väldigt bra grupplöptid (20 ms) vid 15 Hz avstämning. Ganska likt en sluten låda i avrullning. Ganska bra till rum med påtagligt rumsstöd. Ger rummet mindre stöd så kan det kanske uppfattas basfattigt utan någon EQ pålagt.
Är rumsstödet så dåligt att frekvenser under 20 Hz knappt finns, ja då är det ju en mycket sämre lösning förstås. I det fallet är ju den extra effekttåligheten under 20 Hz inte speciellt användbar.

För mig och mitt rum hade jag dock gått på en lägre avstämning (typ 15-18 Hz).
Senast redigerad av Kraniet 2017-03-13 10:57, redigerad totalt 1 gång.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-13 10:51

Jag skulle gärna låta mäta högtalarna så småningom, förutsatt att någon med dylik utrustning har vägarna förbi Halmstad :wink:

Jag är lite nyfiken; hur kan det skilja så mycket från simulering till verklighet? En resonanslåda har den avstämning den har liksom, oberoende av elementet, eller?

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 11:23

Rishna skrev:Jag skulle gärna låta mäta högtalarna så småningom, förutsatt att någon med dylik utrustning har vägarna förbi Halmstad :wink:

30 mil ToR för mig tyvärr. Förhoppningsvis finns det någon mer närboende faktisian med mätutrustning......

Kraniet visar ju att grupplöptiden förmodligen inte blir problematisk och då återstår bara att det kan bli lite dålig output runt 25-30Hz. Detta kan ju lösas med lite EQ om behovet uppstår.

Hoppas att jag inte låtit negativ med mina påståenden.
Tycker bara att du har väldigt fina drivers och du har byggt en låda som adresserar mycket av problematiken som många glömmer. Två rör istället för ett är bättre med tanke på portkapaciteten och dessutom har du placerat portarna klokt, långt från driver och långt från varandra. Vore synd om allt detta jobb inte utnyttjades till fullo pga en felaktig avstämning.

Men, vi vet ju inte vad resultatet blir än och vi håller tummarna för att det blir riktigt bra!
.....

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 11:38

Rishna skrev:...En resonanslåda har den avstämning den har liksom, oberoende av elementet, eller?

Jo, så har jag också uppfattat det och så räknar nog de flesta simuleringsprogram.

Rishna skrev:Jag är lite nyfiken; hur kan det skilja så mycket från simulering till verklighet?

Jag passar frågan men hoppas någon kunnig kan förklara.
Mina upptäckter (under snart tio år och kanske 50-60 konstruktioner) är att stora lådor och grova rör gör att simuleringarna stämmer sämre.

Ett exempel är ett par trädgårdshögtalare jag byggde. Volym cirka 150 liter och ett reflexrör med en diameter på 100mm, avstämningsfrekvens ca 25Hz.
För att landa på 25Hz i detta fallet fick portarna vara ca 25% av vad simuleringsutfallet visade.

Ett annat exempel är mina skrivbordshögtalare, 3 l, 20mm rör och avstämning vid 55Hz. Här prickade jag nästan, cirka 80% av längden jmf med simuleringarna.

En gemensam faktor är dock att rören alltid blir längre när man simulerar jmf med verkligheten.
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-13 11:41

Ja att simulera resonansfrekvensen verkar inte vara helt trivialt. Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.

Jag har samma erfarenhet som AndersD att rören i praktiken kan bli betydlgit kortare än vad simuleringarna visade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-03-13 11:46

AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.

Precis!

Jag tror att utformning av mynningarna är en stor osäkerhetsfaktor och att dessa har en stor del i hur lång den effektiva längden blir
.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-03-13 11:51

AndersD skrev:
AndreasArvidsson skrev:...Rörens effektiva längd är inte samma som dessa fysiska, men det tror jag de flesta simuleringsprogram försöker ta hänsyn till. Mer eller mindre lyckat.

Precis!

Jag tror att utformning av mynningarna är en stor osäkerhetsfaktor och att dessa har en stor del i hur lång den effektiva längden blir

Säkerligen och avstånd till angränsande ytor. Om röret ligger nära en vägg så blir garanterat den effektiva längden påverkad jämfört med om röret mynnar ut i frifält.

Fråga mig dock inte hur man skall kunna räkna på alla dessa parametrar. Att många saker påverkar är uppenbart, men hur vet jag inte riktig. Som jag förstått det så är det prototyplådor och/eller ombyggnad som gäller för att konstruera en bra helmholtz. Slutna lådor kan nästan vem som helst bygga bra, men portade är tyvärr betydligt mer komplicerade.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-13 11:56

+1

Och detta har vi haft uppe i flera trådar tidigare. Troels Gravesen har gjort mätningar som visar på att verklig portlängd ofta hamnar på ca 70% av simulerad längd. Min erfarenhet är exakt densamma. Här är länk till Troels laborationer:

http://www.troelsgravesen.dk/vent_tuning.htm

Dessutom är det ju en stor tillfredsställelse att faktiskt mäta upp och se hur lådan presterar/beter sig (även om man är nöjd med ljudet).

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-03-13 14:02

Men om det är 8% chans att det blir gudomligt, 35% chans att det blir utmärkt, och 65% chans att det blir bra och 80% chans att det låter rätt ok så kanske det räcker, särskilt som det alltid går att bygga nya lådor.

:-)
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum