Moderator: Redaktörer
lennartj skrev:Att köra digitalt enbart i basen förstör tajmingen. Digital signalbehandling tar ALLTID tid!
BellsnWhistles skrev:Tackar, jag har sett den sidan men lyckades inte förstå hur/om det gick att beställa något.
Så tack för tipset.
Någon som har något mer förslag?
lennartj skrev:IngOhmans infra-tillsats till cr80s och cr80es-delningsfiltren kan åstadkomma en kompensation som med vissa subwooferkonstruktioner i praktiken gör samma sak som Linkwitz transform.
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:IngOhmans infra-tillsats till cr80s och cr80es-delningsfiltren kan åstadkomma en kompensation som med vissa subwooferkonstruktioner i praktiken gör samma sak som Linkwitz transform.
Stämmer det verkligen?
BellsnWhistles skrev:Tack alla för tipsen.
Jag vill ha en analog av den anledningen som lennartj skriver, känns "fel" att digitalisera om man spelar analog källa.
Harryup skrev:BellsnWhistles skrev:Tack alla för tipsen.
Jag vill ha en analog av den anledningen som lennartj skriver, känns "fel" att digitalisera om man spelar analog källa.
Personligen så tycker jag att det är en faktisktskröna. Ingen har jämfört olika filter men man drar "alla filter" över en kam för att det kanske är hörbart. Personligen tycker jag att det är dags för folk som varnar att testa istället. Är det ett problem med alla filter, vissa filter eller inga filter? För länge sedan så varnades det ofta allmänt för aktiva filter då det kunde bli termisk kompression. Sen började CR filtren säljas och lite mini-dsp och plötsligt så är det problemet inte existerande längre i nån större utsträckning.
Personligen tycker jag att rådet är lika bra som att varna för dåliga förstärkare eller högtalare utan att nämna något speciell modell.
/Harryup
Elfsberg skrev:400 USD för en kanal och en ingreppspunkt. Nej, tack.
lennartj skrev:Harryup skrev:BellsnWhistles skrev:Tack alla för tipsen.
Personligen så tycker jag att det är en faktisktskröna. Ingen har jämfört olika filter men man drar "alla filter" över en kam för att det kanske är hörbart. Personligen tycker jag att det är dags för folk som varnar att testa istället. Är det ett problem med alla filter, vissa filter eller inga filter? För länge sedan så varnades det ofta allmänt för aktiva filter då det kunde bli termisk kompression. Sen började CR filtren säljas och lite mini-dsp och plötsligt så är det problemet inte existerande längre i nån större utsträckning.
Personligen tycker jag att rådet är lika bra som att varna för dåliga förstärkare eller högtalare utan att nämna något speciell modell.
/Harryup
Om du läser hela mitt inlägg som citatet är plockat från ser du att jag inte påstått att digitala filter skulle orsaka några hörbara oönskade effekter, det handlar om principen!
Det är en kostnadsfråga också, jag är helnöjd med mitt analoga delningsfilter + eq.
Ska jag digitalisera behövs först och främst en ADC i paritet med min DAC, t.ex https://mytekdigital.com/brooklyn-adc/ och bara den kostar 3 ggr mer än mitt analoga delningsfilter, därtill ett riktigt digitalt filter/eq med digitalt in och ut som dels går till min befintliga Mytek DAC för topparna och ytterligare två par DAC-kanaler för mina 4 basar, men till dem kanske det finns standard-DACar av tillräcklig kvalitet inbyggda i det digitala filtret, som kan utnyttjas och slutligen behöver mitt 1 kW klass-D slutsteg bytas mot minst 4x250W om jag ska få några fördelar av digitaliseringen, som att kunna justera fas/delay och eq separat för varje bas.
Kalejdokom skrev:Elfsberg skrev:400 USD för en kanal och en ingreppspunkt. Nej, tack.
Nog är det stereo, det där filtret, så du har 100% fel.
lennartj skrev:Jag har inte hört någon anläggning med digitalt filter där de inbyggda omvandlarna använts utan att jag upplevt brister i mikrodynamik och mikrodetaljer.
Det är inga stora brister, men "det är de små, små detaljerna som gör det" för att citera visan.
I några fall har jag fått möjlighet att lyssna även utan det digitala filtret, men då bara på topparna, och detaljerna har kommit fram bättre.
Har jag lagt ner decenniers tweakande för att kunna uppfatta även vad som händer i scenens bakre hörn på välgjorda analoga inspelningar tänker jag inte sätta in något i signalvägen som spolierar dessa ansträngningar.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster