Var hitta analog Linkwitz transform eq?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Var hitta analog Linkwitz transform eq?

Inläggav BellsnWhistles » 2017-03-12 20:46

Jag skulle vilja ha en analog burk med justerbar LT, någonting i stil med http://www.emeraldphysics.com/products/bom som jag mejlat men tveksamt om den verkligen finns tillgänglig....

Även diy går bra men krav att kretskort finnes.
Någon som har tips?
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
n-puh

Re: Var hitta analog Linkwitz transform eq?

Inläggav n-puh » 2017-03-12 22:16

Här återfinns Elliot Sound Projects LT-kort http://sound.whsites.net/project71.htm

Klicka på den lilla kretsikonen för att få fram uppgifter om hur beställa kort.

Justerbar är den inte mer än att du får mäta upp egenskaperna för valt baselement i sluten låda och anpassa värdena på komponenterna för kortet. Alltså snarare en skräddarsydd lösning.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-03-12 23:28

Tackar, jag har sett den sidan men lyckades inte förstå hur/om det gick att beställa något.
Så tack för tipset.

Någon som har något mer förslag?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-03-12 23:31

Längst upp i DIY avdelningen bland de klistrade trådarna, finns en tråd om LT av Slaith.
Där kanske du hittar något matnyttigt :) .
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-13 11:31

IngOhmans infra-tillsats till cr80s och cr80es-delningsfiltren kan åstadkomma en kompensation som med vissa subwooferkonstruktioner i praktiken gör samma sak som Linkwitz transform. Det kan kanske vara av rättighetsskäl som cr80s+infra bara marknadsförs för att användas tillsammans med inos egna infrabassystem.

När jag byggt mina fyra 25-liters OB52-lådor med en 10" Bremenbas i varje, avstämda för q=0,5 ville jag snabbt komma igång och spela och var äntligen medveten om min ovana att aldrig bli klar med elektronikbyggen i "lösvikt". Då var det bara att betala vad det kostade för en så pass unik produkt, 5.800 SEK för cr80s+infra för 8 år sedan.

Här finns trådar om t.ex. "Kaffefitret" som startade ungefär samtidigt och fortfarande inte är i mål, så för mig har ino-filtret definitivt varit värt pengarna.
Info om mitt projekt hittar man här
http://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?p=768795#p768795
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-13 12:08

Om kravet är ställbart filter så är det mycket som talar för ett aktivt/digitalt filter. Med en DSP har du ju i princip obegränsade möjligheter, inte bara att ställa frekvens och branthet, utan även q-värde, fas, delay mm, som ju ger ytterligare optimeringsmöjligheter och som inte ett analogt filter kan göra. Varför måste det vara analogt?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-13 13:15

Spelar man övervägande analoga källor bär det emot, psykologiskt, att mala oxfilen till köttfärs och sedan försöka pressa ihop den till en tournedos som inte bara är välsmakande utan även har rätt konsistens.
Med högklassiga A/D- och D/A-omvandlare går det säkert att åstadkomma en DSP-lösning som jag inte kan detektera i blindtest, men de billiga med simpla industristandard-chipen tycker jag inte håller måttet.
Att köra digitalt enbart i basen förstör tajmingen. Digital signalbehandling tar ALLTID tid!
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-13 16:47

lennartj skrev:Att köra digitalt enbart i basen förstör tajmingen. Digital signalbehandling tar ALLTID tid!

Ja, men gå då "all in" och kör digitalt även till topparna 8) . Då får man dessutom alla fördelarna jag nämnde även till topparna.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-13 18:02

Finns ingen anledning att byta mitt analoga filter när mitt system fortfarande är BÄST! :oops: (var é jante?)

Många subwoofersystem kan spela starkare än mitt, men det är mer än tillräckligt för mig.
Jag har fortfarande inte hört något system, varken i butik, på mässa, annan demo eller i
hem som är fullt kapabelt till väl under20 Hz (mitt går till 7 hz) som spelar så tight,
välartikulerat och detaljerat som mitt eget! 8)

Bremenbasarna är fantastiska i korrekt dimensionerade slutna lådor optimalt placerade i
rummet. :D

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-03-13 20:54

BellsnWhistles skrev:Tackar, jag har sett den sidan men lyckades inte förstå hur/om det gick att beställa något.
Så tack för tipset.

Någon som har något mer förslag?

Inga problem att handla därifrån. Korten utan komponenter verkar kosta 18 US-Dollar/kanal+frakt.

lennartj skrev:IngOhmans infra-tillsats till cr80s och cr80es-delningsfiltren kan åstadkomma en kompensation som med vissa subwooferkonstruktioner i praktiken gör samma sak som Linkwitz transform.

Stämmer det verkligen?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-13 21:43

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:IngOhmans infra-tillsats till cr80s och cr80es-delningsfiltren kan åstadkomma en kompensation som med vissa subwooferkonstruktioner i praktiken gör samma sak som Linkwitz transform.

Stämmer det verkligen?

Buden om vad Linkwitz transform egentligen är verkar variera högst avsevärt beroende på var man läser om idén.
Jag har inte tid att jämföra diverse skriverier med Linkwitz egna http://www.linkwitzlab.com/filters.htm#9
men den korrektion Peter Steindl rekomenderade mig att åstadkomma för sina 10" baselement i 25 l låda tycker jag att
passar in rätt bra på vad Linkwitz skriver i länken ovan och går att åstadkomma med cr80s+infra.

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-03-14 21:34

Tack alla för tipsen.
Jag vill ha en analog av den anledningen som lennartj skriver, känns "fel" att digitalisera om man spelar analog källa.
Angående cr80s + infra så kräver ju den att man delar, burken jag söker tänkte jag man ska kunna köra även på fullregisterhögtalare (om det någonsin skulle bli aktuellt med en sån setup).
Inframodulen i cr80s tar hänsyn till rummet också och dessutom så är den egentligen anpassad för Ingvars egna basar och inga andra vilket gör att den inte är en typisk LT och ej heller generell (även om det säkert funkar bra med många andra system också, jag har kört den till xtz 12.18p i sluten konfiguration vilket blev hyfsat).

Ingen som hört talas om denna som jag länkade till tidigare, http://www.emeraldphysics.com/products/bom ?
Jag har fått kontakt med dem, den finns och den kan skickas till Sverige för $26.

Fast jag fattar inte riktigt rattarna....

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-15 00:17

Aldrig hört talas om, men produkten låter ju intressant "på pappret", även om Tape Monitor verkar mycket 80-tal...

Dock, har jag inget förtroende för företag som säljer nätkablar som ser ut som damsugarslangar och tycker dom är värda 10.000 kr men säljer dom för "endast" 2.000 kr 8O .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-15 05:35

BellsnWhistles skrev:Tack alla för tipsen.
Jag vill ha en analog av den anledningen som lennartj skriver, känns "fel" att digitalisera om man spelar analog källa.

Personligen så tycker jag att det är en faktisktskröna. Ingen har jämfört olika filter men man drar "alla filter" över en kam för att det kanske är hörbart. Personligen tycker jag att det är dags för folk som varnar att testa istället. Är det ett problem med alla filter, vissa filter eller inga filter? För länge sedan så varnades det ofta allmänt för aktiva filter då det kunde bli termisk kompression. Sen började CR filtren säljas och lite mini-dsp och plötsligt så är det problemet inte existerande längre i nån större utsträckning.
Personligen tycker jag att rådet är lika bra som att varna för dåliga förstärkare eller högtalare utan att nämna något speciell modell.

/Harryup

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-15 13:53

400 USD för en kanal och en ingreppspunkt. Nej, tack.

Kolla här!

viewtopic.php?f=3&t=63914
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-15 19:32

Harryup skrev:

Personligen så tycker jag att det är en faktisktskröna. Ingen har jämfört olika filter men man drar "alla filter" över en kam för att det kanske är hörbart. Personligen tycker jag att det är dags för folk som varnar att testa istället. Är det ett problem med alla filter, vissa filter eller inga filter? För länge sedan så varnades det ofta allmänt för aktiva filter då det kunde bli termisk kompression. Sen började CR filtren säljas och lite mini-dsp och plötsligt så är det problemet inte existerande längre i nån större utsträckning.
Personligen tycker jag att rådet är lika bra som att varna för dåliga förstärkare eller högtalare utan att nämna något speciell modell.

/Harryup

Om du läser hela mitt inlägg som citatet är plockat från ser du att jag inte påstått att digitala filter skulle orsaka några hörbara oönskade effekter, det handlar om principen!
Det är en kostnadsfråga också, jag är helnöjd med mitt analoga delningsfilter + eq.

Ska jag digitalisera behövs först och främst en ADC i paritet med min DAC, t.ex https://mytekdigital.com/brooklyn-adc/ och bara den kostar 3 ggr mer än mitt analoga delningsfilter, därtill ett riktigt digitalt filter/eq med digitalt in och ut som dels går till min befintliga Mytek DAC för topparna och ytterligare två par DAC-kanaler för mina 4 basar, men till dem kanske det finns standard-DACar av tillräcklig kvalitet inbyggda i det digitala filtret, som kan utnyttjas och slutligen behöver mitt 1 kW klass-D slutsteg bytas mot minst 4x250W om jag ska få några fördelar av digitaliseringen, som att kunna justera fas/delay och eq separat för varje bas.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-03-15 20:37

Elfsberg skrev:400 USD för en kanal och en ingreppspunkt. Nej, tack.

Nog är det stereo, det där filtret, så du har 100% fel :D .

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-15 22:25

lennartj skrev:
Harryup skrev:

/Harryup

Om du läser hela mitt inlägg som citatet är plockat från ser du att jag inte påstått att digitala filter skulle orsaka några hörbara oönskade effekter, det handlar om principen!
Det är en kostnadsfråga också, jag är helnöjd med mitt analoga delningsfilter + eq.

Ska jag digitalisera behövs först och främst en ADC i paritet med min DAC, t.ex https://mytekdigital.com/brooklyn-adc/ och bara den kostar 3 ggr mer än mitt analoga delningsfilter, därtill ett riktigt digitalt filter/eq med digitalt in och ut som dels går till min befintliga Mytek DAC för topparna och ytterligare två par DAC-kanaler för mina 4 basar, men till dem kanske det finns standard-DACar av tillräcklig kvalitet inbyggda i det digitala filtret, som kan utnyttjas och slutligen behöver mitt 1 kW klass-D slutsteg bytas mot minst 4x250W om jag ska få några fördelar av digitaliseringen, som att kunna justera fas/delay och eq separat för varje bas.

Min princip är att jag inte har några särskilda principer. Testa så får man se vad som händer. Vad skall du med en ADC till för att du kör ett digitalt aktivt elektronisk filter? De har ju analoga ingångar också så det behövs ingen ADC, tvärtom så det ger det ju problemet med volymkontroller för alla kanaler efter filtret.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-15 22:46

Kalejdokom skrev:
Elfsberg skrev:400 USD för en kanal och en ingreppspunkt. Nej, tack.

Nog är det stereo, det där filtret, så du har 100% fel :D .

Då vetefan om det inte är ännu sämre.
Asså, jag gissar bara nu..
det är fyra rattar som alla konfigurerar EN ingreppspunkt - och den ingreppspunkten läggs sedan på båda kanalerna?

Men du har 100% rätt. ;)
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2017-03-15 23:15

Jag har inte hört någon anläggning med digitalt filter där de inbyggda omvandlarna använts utan att jag upplevt brister i mikrodynamik och mikrodetaljer.
Det är inga stora brister, men "det är de små, små detaljerna som gör det" för att citera visan.
I några fall har jag fått möjlighet att lyssna även utan det digitala filtret, men då bara på topparna, och detaljerna har kommit fram bättre.
Har jag lagt ner decenniers tweakande för att kunna uppfatta även vad som händer i scenens bakre hörn på välgjorda analoga inspelningar tänker jag inte sätta in något i signalvägen som spolierar dessa ansträngningar.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-03-16 11:06

lennartj skrev:Jag har inte hört någon anläggning med digitalt filter där de inbyggda omvandlarna använts utan att jag upplevt brister i mikrodynamik och mikrodetaljer.
Det är inga stora brister, men "det är de små, små detaljerna som gör det" för att citera visan.
I några fall har jag fått möjlighet att lyssna även utan det digitala filtret, men då bara på topparna, och detaljerna har kommit fram bättre.
Har jag lagt ner decenniers tweakande för att kunna uppfatta även vad som händer i scenens bakre hörn på välgjorda analoga inspelningar tänker jag inte sätta in något i signalvägen som spolierar dessa ansträngningar.

Nä, varför skulle du göra det. Min åsikt är att alla digitala filter låter inte likadant och inget låter bättre än hur det är inställt. Men att prata i termer "digitala filter" som en homogen grupp känns väldigt konstigt för mig. Lite som att säga att jag har hört anläggningar med transistorförstärkare inte låta bra så att jag kör bara rör, eller tvärt om och då vill man varna andra för att lyssna på det också.
Nu opponerar jag mig inte alls enbart mot din åsikt som du förstås får ha utan mera generella tongångar där folk som förmodligen lagt ner extremt liten tid på att själv undersöka skillnader ändå per automatik varnar för saker som dom inte testat. Förstår faktiskt inte vad nån annan skall ha för nytta av en varning för typ en onödigt AD-DA omvandling kan vara hörbar. Klart att den kan vara hörbar, eller också inte. Men med ett filter är det ju inte enbart det man lyssnar på, det intressanta är ju hur låter det med ett filter eller hur låter det med att annat filter. Helst då förstås likadant inställt efter att man optimerat inställningen. Allt kan ju vara hörbart. Dåliga kontakter, dåliga kablar, dåliga förstärkare, dåliga inspelningar, dåliga rum, etc.

mvh/Harryup

Återgå till Generellt om hifi