Mastringsproblemet äntligen uppmärksammat av andra än LTS!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-20 19:18

Paradigm, du skriver fina inlägg och håller vänlig ton.
Sådant uppskattar jag mycket.

sorry för OT
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
GunnarJansson

Inläggav GunnarJansson » 2006-01-20 20:45

Konstigt gnäll på en del om remastringar på CD. Klart att det finns en del som har skitljud precis som LP skivor har från början. Alla remastringar har ju inte varit lyckade. Men finns ju faktiskt massor med CD plattor som fått ett lyft. Ett exempel är ju Uriah Heeps gamla oremastrade. Att jämföra dom med dom nyare remastrade är som natt och dag. Även om USA pressade Uriah Heep LP hade bra ljud. Jämfört med dom engelska LP både på Vertigo och Bronze. Som hade katastrof ljud. Doors 24 bitars lite äldre remastrade CD är ju guld jämfört med LP. Undantag finns ju alltid. Där CD remastringen låter precis som från LP:en. Då är ju vitsen helt borta.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-20 23:30

GunnarJansson skrev: Klart att det finns en del som har skitljud precis som LP skivor har från början.

Du med mig skämta aprillo? Klart att det skiljer på olika LP också. Och gör det inte det så bör man kolla sin skivspelare.

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-21 09:20

Harryup skrev:
GunnarJansson skrev: Klart att det finns en del som har skitljud precis som LP skivor har från början.

Du med mig skämta aprillo? Klart att det skiljer på olika LP också. Och gör det inte det så bör man kolla sin skivspelare.

Det var nog det Gunnar sa och menade, att det varierar på LP skivor också.

/Rolle

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-21 12:24

Nja, "precis som LP skivor har ifrån början" tolkar jag som något annat.

Användarvisningsbild
oliver

Inläggav oliver » 2006-01-21 15:42

Pink Floyd skapade debatt om just det här med dålig ljudkvalitet på CD skivorna för några år sedan,om inte nån lyssnade då så lär nog ingen lyssna nu heller.
Dom borde ju vara stora nog att kunna påverka tycker man.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-21 15:46

oliver skrev:Pink Floyd skapade debatt om just det här med dålig ljudkvalitet på CD skivorna för några år sedan,om inte nån lyssnade då så lär nog ingen lyssna nu heller.
Vad har David Gilmore som inte jag har? 8O :wink: 8) :lol:

Jag tror att debatten då togs upp i High Fidelity. Tyvärr hade deras (=PF's) tester inte gett nått "bra" resultat.
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-21 15:48

oliver skrev:Pink Floyd skapade debatt om just det här med dålig ljudkvalitet på CD skivorna för några år sedan,om inte nån lyssnade då så lär nog ingen lyssna nu heller.

Men dom jobbar väl inte så mycket nu längre tyvärr, bortsett nån enstaka konsert.

/Rolle

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-21 16:09

Jag tycker det verkar som om det är dags att förfina voKabulären för den här diskussionen. 8)

Att mastra betyder bara att göra en master. I praktiken är nästan alla remastrade fonogram försedda med en MASTRINGSPROCESSNING som skadat musiken illa.

Det som denna tråd handlar om är egentligen inte mastring, utan mastringsprocessning.

Med detta sagt är det självklart att det går att hitta fall där illa mastringsprocessade LP-utgåvor släppta på CD - med en mastring UTAN mastringsprocessning - låter väldigt mycket bättre än de gjorde på LP. Men det beror i regel inte på att någon "bra mastringsprocess" har tillförts, alltså det är någon "vits att mastringsprocessa för att få fram välljud". Snarare visar det att man kan nå välljud genom att i en nyutgåva ta bort (eller rättare sagt inte lägga till) den dåliga mastringsprocessning som vissa (i synnerhet europautgåvor när det gäller amerikansk musik) var drabbade med för vinlylsläppet.

Det är också viktigt att klargöra att det inte är själva LPn man återutger på CD, utan det är antingen studiobandet som fanns före LPn ommixad/nymixad, ett band med den ursprungliga tvåkanalsmixen, eller i förekommande fall det gamla gravermasterbandet (men det är faktiskt rätt ovanligt, och tur är det!).

Oavsett vilket kan man välja att addera en ny masterprocess eller att inte göra det. Allra bäst kan det bli om man utgår ifrån det ursprungliga studiobandet och börjar från början, men avstår att skada materialet med de filtreringar, kompression, monokoppling i basen och annat elände som kanske gjordes för LP-utgåvan.

Man alltså utgå ifrån flera olika källor, och dessutom hantera dem på flera olika sätt.

Många variabler blir det... men bara man komer ihåg att mastrad som ord inte behöver betyda mastringprocessad hoppas jag diskussionen skall kunna fortgå på ett konstruktivt sätt, utan missförstånd. Mitt förslag är alltså att vi skriver processad när vi menar det, och inte bara mastrad.

Liksom alla andra tumregler och förenklingar är det olämpligt att skriva mastrad när man menar mastringsprocessad, och även jag skall försöka sluta synda därvidlag. :wink:

Alltså: Syftet med tråden var att ta upp problemen med mastringarna, men dessa problem heter noggrannade angivet: Mastringsprocessning.

Vh, iö

edit: stavningsrättning
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-21 16:47, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 16:17

Iö. Kan du tala om vad du och LTS gör ifråga om detta ämne.. och vad av det ni gjort som gett resultat hörbart för oss som konsumenter?

Och vad ni har i linen att göra?

DET vore intresant läsning tror jag får många med mig.
Och skriv nu inte detta att "gå med i LTS o läs molt".

Detta torde man på ett forum kunna delge så folk ser vad resultaten har uppnått. samt vad som görs..

Jag har tyvärr inte själv hört någon förbättring under alla mina år inom hifin då det gäller muskbäraren..

För att skriva faktautryck osv är en sak. Men att presentera resultat är en annan.

MVH
Tobbe

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-21 16:20

Tack för snabblektionen IÖ, jag ska försöka hålla isär de för mig något diffusa begreppen i fortsättningen.

Jag har sagt det förut, i många olika sammanhang, att språket är ett väldigt trubbigt instrument och det gäller tydligen i lika hög grad inom det här området. :)

Skillnaderna mellan Vinylutgåvan och CD-utgåvan kan ju vara enormt stor, allt från ingen skillnad knappt, till jättestor åt båda hållen och då verkar det ju rimligt att det är ljudteknikernas kunskap, läs klåfingrighet, som gör skillnaden.

/Rolle
Senast redigerad av paradigm 2006-01-21 16:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-21 16:21

IngOehman skrev:förfina volabulären

Verkligen humoristiskt! :lol: (Kunde inte låta bli.)

Mvh E*(n som egentligen lyssnar på "På minuten".)
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-21 16:26

E skrev:

Ska jag tro att du aldrig har sluntit på tangenterna?

Det går att tolka välvilligt, utan att anmärka på stavfel, om man VILL. :wink:

Förlåt OT't igen.

/Rolle

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-21 16:29

paradigm skrev:Det går att tolka välvilligt

Vad sjutton gjorde jag då? 8O Det var ju välvilligt i allra högsta grad. Fasen, det var inte mening att starta en diskussion om det. Moderatorer: Dra mig i örat! :oops:

"Ska jag tro att du aldrig har sluntit på tangenterna?"
- Inte med samma omedvetna humor, tyvärr.

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-01-21 16:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tank
Redaktör

Inläggav Tank » 2006-01-21 16:31

/Dra E örat.
Signatur under konstruktion - vänligen avvakta skarpt läge...

Användarvisningsbild
paradigm

Inläggav paradigm » 2006-01-21 16:43

E skrev:
paradigm skrev:Det går att tolka välvilligt

Vad sjutton gjorde jag då? 8O Det var ju välvilligt i allra högsta grad. Fasen, det var inte mening att starta en diskussion om det. Moderatorer: Dra mig i örat! :oops:

"Ska jag tro att du aldrig har sluntit på tangenterna?"
- Inte med samma omedvetna humor, tyvärr.

Mvh E*

Kan vi vara överens om att det är en viss skillnad ändå, att skratta åt någon och att skratta med någon.

F'låt OT IGEN.

/Rolle

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-21 16:49

Grabbar: Det är lugnt!

Ni får korrigera min stavning hur mycket ni vill, min grava ordblindhet (som faktiskt gjorde att jag läste E's inlägg flera gånger innan jag såg att jag skrivit fel :oops: ) har jag levt med hela livet, och jag lärde mig inte läsa förrän i 10-årsåldern. Bilda riktiga meningar med stor bokstav, kommateringar och punkt började jag få stil på i 25årsåldern.

Vill man bättra sig så kan man! Även om handikappet alltid kommer att finnas kvar i grunden och göra att jag nog inte kommer att kunna bli riktigt duktig.

Men jag tar tacksamt emot rättningar. Det är tack vare sådana man kan bli bättre, om man själv vill.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-21 16:55, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-21 16:50

Aj.

Givetvis, paradigm, men jag är nästan säker på att Ing. inte tar illa upp. I annat fall: Ber tusen gånger om ursäkt. (Red.: Se där!)

På ämnet:
Är det någon som vet hur det går med förslaget till förändring av radions nivåbegränsning (via Radiounionen)? Är det Mossberg som jobbar på det här?

Mvh E*

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2006-01-21 16:57

Mayro skrev:Iö. Kan du tala om vad du och LTS gör ifråga om detta ämne.. och vad av det ni gjort som gett resultat hörbart för oss som konsumenter?

Detta torde man på ett forum kunna delge så folk ser vad resultaten har uppnått. samt vad som görs..

Jag har tyvärr inte själv hört någon förbättring under alla mina år inom hifin då det gäller muskbäraren..

För att skriva faktautryck osv är en sak. Men att presentera resultat är en annan.

MVH
Tobbe

Bara för din information: Räkna inte med att jag läser dina inlägg, och jag tänker definitivt inte slösa bort tid på att kommentera dem, så det är ingen idé att du frågar mig om något.

H, iö
Senast redigerad av IngOehman 2006-01-21 17:02, redigerad totalt 1 gång.

EngelholmAudio_inaktiv

Inläggav EngelholmAudio_inaktiv » 2006-01-21 17:00

E skrev:

K och L sitter ju nära varandra på tangentbordet.

Något jag fick erfarenhet av när jag halkade med fingrarna när jag skulle skriva ordet "kul" till en tjej-kompis. :oops:
vänligen
// Pär Engelholm
// Engelholm Audio (.com)
// info@engelholmaudio.com

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-21 17:05

EngelholmAudio skrev:Något jag fick erfarenhet av när jag halkade med fingrarna när jag skulle skriva ordet "kul" till en tjej-kompis. :oops:

luk?

;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 17:12

:P
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2006-01-21 17:16

Jisses, vad har jag startat nu - inte ens Naqref kan hålla sig i skinnet. :)

Repris:

Är det någon som vet hur det går med förslaget till förändring av radions nivåbegränsning (via Radiounionen)? Är det Mossberg som jobbar på det här?

Mvh E*

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 17:17

IngOehman skrev:
Mayro skrev:Iö. Kan du tala om vad du och LTS gör ifråga om detta ämne.. och vad av det ni gjort som gett resultat hörbart för oss som konsumenter?

MVH
Tobbe

Bara för din information: Räkna inte med att jag läser dina inlägg, och jag tänker definitivt inte slösa bort tid på att kommentera dem, så det är ingen idé att du frågar mig om något.

H, iö

nähä.. kan det bero på att det inte under alla år uppnåtts något resultat ifrån LTS ? eller pga av rent larv tro.. :?:

För jag frågar dig såsom LTS representant här Iö.. För du företräder väl LTS antar jag.. :?:

Du skrev man kunde via medlemskap göra påverkan möjlig. Och då vill man ju veta vad dom som stödjer LTS uppnått till idag självklart. Inte alls konstigt att fråga sådant ifrån dig som startar en topic i ämnet..

Fast du kanske gjorde det för att enbart reda ut vad orden betyder och inte för att försöka skapa resultat framgent..

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2006-01-21 17:17

E skrev:Jisses, vad har jag startat nu - inte ens Naqref kan hålla sig i skinnet. :)

Sorry. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-21 17:20

Mayro, har du svårt att förstå ?

Liksom du väljer att inte svara på mina frågor väljer Ingvar att inte svara på dina.
Ha ett fint liv.

Användarvisningsbild
pinnen

Inläggav pinnen » 2006-01-21 17:23

Det räcker nu Mayro :evil:

Dra inte ner denna både viktiga och intressanta tråd ner till din nivå,

Tack på förhand !

Användarvisningsbild
Mayro_inaktiv

Inläggav Mayro_inaktiv » 2006-01-21 17:25

är det förbjudet att efterfråga VAD LTS med iö har uppnått för resultat tills idag?. Förvånande ... 8O

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2006-01-21 17:28

Mayro! Om du inte passar dig så blir du avstängd från forumet. :D :wink:

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2006-01-21 17:40

Det finns ju andra än IÖ som är med i LTS. Så den som vill svara på frågan gör så, annars så skiter man i det.

Övriga kan återgå till ämnet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi