Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Rishna

Re: Nu ska jag bygga ett par rejäla basmoduler...

Inläggav Rishna » 2017-03-18 16:22

Nusse skrev:Snabbt jobbat och snyggt blev det också. Det verkar ju tom låta bra :D
Vore lite spännande om du kan få till en impedansmätning så vi alla får lite sinnesro ang avstämningen :wink:

Ja, det skulle vara om någon med utrustning och kunskap hade vägarna förbi Halmstad endera dagen. :wink:

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-03-18 17:05

Rishna skrev:
Perfector skrev:Duktig nätdel, men är det fotovinkeln eller ser kondingarna ut som om det är lätt rundade kanntoppar?
Vad skulle bli resultatet med nya kondingar, ett värde större och en spänningsnivå upp men samma storlek?

Sånt där begriper jag mig inte på men det skulle säkert bli kanon! :D Jag är inte kvalificerad inom området elektroteknik utan håller mig till hemmasnickeri :wink: .

inga fel på dom om man ser uppifrån .

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-19 10:46

Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.

Alltid är det något som ska jävlas men det är klart, de har några år på nacken...

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-19 20:33

Rishna skrev:Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.

Alltid är det något som ska jävlas men det är klart, de har några år på nacken...

har samma problem med mitt nad/steg. det är utgångsreläerna som är kaput :(
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-19 20:37

Kraniet skrev:
Rishna skrev:Det attans 216 fick plötsligt för sig att börja brusa i höger kanal av okänd anledning. Det brusar konstant bakom musiken på en klart hörbar nivå så det blir att försöka få det reparerat. Det är inte tal om något "brum" utan snarare "vitt" brus. Som tur är köpte jag två st. 216 av samma säljare varav det andra fungerar felfritt, så jag slipper stå utan.

Jösses, ja är det så okomplicerat kan jag byta själv förutsatt att aktuellt relä går att få tag i.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2017-03-20 09:38

Rishna skrev:
Kraniet skrev:

Jösses, ja är det så okomplicerat kan jag byta själv förutsatt att aktuellt relä går att få tag i.

jag har ett 2200, det är kanske lite äldre? Jag hade lite problem att hitta bra utbytesrelän. Fick tag i några som verkade vettiga, men jag har inte haft någon framgång vad gäller att få liv i stegen. Men jag är heller inte riktigt vän med småelektronik.. :)

Det var conrad jag beställde från

edit: just det, nu kommer jag ihåg att jag ju hade mer problem. vridkontakten som ställer in vilken spänning steget ska jobba med gick sönder också.. Men på det stora hela kan jag väl ärligt säga att jag inte ansträngt mig för noga..
Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka.. 8O
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-03-20 09:56

Kraniet skrev:
Rishna skrev:
Kraniet skrev:

jag har ett 2200, det är kanske lite äldre? Jag hade lite problem att hitta bra utbytesrelän. Fick tag i några som verkade vettiga, men jag har inte haft någon framgång vad gäller att få liv i stegen. Men jag är heller inte riktigt vän med småelektronik.. :)

edit: just det, nu kommer jag ihåg att jag ju hade mer problem. vridkontakten som ställer in vilken spänning steget ska jobba med gick sönder också.. Men på det stora hela kan jag väl ärligt säga att jag inte ansträngt mig för noga..
Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka.. 8O

En tanke som slår mig är att det borde finnas elektroniska dito som inte har rörliga delar.
Möjligen kan man söka efter sån'a och se om det går att konvertera.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-03-20 09:56

Kraniet skrev:Har ett annat slutsteg av märke Proton som också behöver nya relän.. Undrar om det är smittsamt, sån där reläsjuka.. 8O

Det kan vara exakt samma reläer... NAD och Proton samkörde ju en gång i tiden.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Rishna

Inläggav Rishna » 2017-03-20 11:09

Kraniet skrev:
Rishna skrev:
Kraniet skrev:

Jag har haft ett Nad 2200 som jag bytte relän på. Jag fick två nya, identiska med de som satt i steget sedan nytt, skickade till mig från Hifi-klubben i Danmark. Den enda skillnaden var färgen då de nya var svarta. De tog inte ens betalt för dem :D . Sen fungerade slutsteget perfekt.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-22 22:59

Wow, vilken service. 8O
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Föregående

Återgå till DIY-forum