Ogjort skrev:Hej intressanta tråden.
Jag har en undran som någon kanske kan svara på?
(den kanske har passerat någonstans - men att jag missat)
Utifrån det jag sett och läst från Meridian, så har jag tolkat det som att: för att uppnå alla de (påstådda) fördelarna med MQA
så måste även samplingen, alltså första A/D-steget utföras av en MQA-kodare. (de beskriver ju en specifik samplingsprocess).
Då uppstår det en som företaget tydligen kallar "MQA-certified" ljudfil. (med nyckel o hela millevitten)
Men om man "bara" utgår från en redan existerande konventionellt framställd högupplöst fil (t.ex. PCM 96/24) så innebär MQA-tekniken
"endast" en snålkodning för att krympa datamängden i FLAC-containern.
Har jag fattat helt fel?
Om inte - så verkar det ju helt orimligt att Tidal skulle ha över 30 000 MQA-filer, eftersom det fortfarande inte finns någon på marknaden tillgänglig
MQA A/D. (utanför Meridian alltså).
Med hopp om upplysning.
Anders O.
Lite drygt 20 inlägg ovanför ditt har jag försökt beskriva MQA. Det finns en del bilder med i inlägget. Det behövs vad jag förstår ingen speciell MQA A/D.
Man kan utgå ifrån en befintlig 192/24 och göra om denna kod till MQA. Sådan apparat med inbyggd MQA-kodning har Tidal via Meridian. Så har jag förstått det.
Man kan göra en sample rate convertering från befintlig 44/16 till 192/24 och därefter göra kodning till MQA.

Det får extremt stora fördelar. . . . . . . . för Meridians plånbok.

Man kan även sample rate konvertera 96/24 till 192/24 och göra MQA kodning och strömma filerna som MQA.
Jag har förstått det som att själva A/D processen hos Meridian ger en 24/192. Efter A/D sker MQA kodning.
Har man spelat in med 24/192 där någon form av filter finns på ingången av A/D så kan man välja en Meridian D/A med deras speciella digitala rekonstruktionsfilter. Se bild ovan.
Då får man hela paketet med det Meridianska ljudet. Det kostar ju lite, förståss, i form av royalty.
Det fiffiga är att Meridianaktier går upp och det är ju kanonbra för dem som har Meridianaktier.
Sedan har vi det där med vattenstämplar och allt annat som tillkommer så att Meridian med sitt goda hjärta kan skydda producenter och artister. . . typ

Själv har jag ännu inte sällat mig till MQA-ismen och blivit MQA-ist.
Med vänlig hälsning
Peter