Basportar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Basportar

Inläggav paa » 2017-03-24 10:14

HK430 skrev:vad gör man då om man skulle vilja ha mindre flås, behålla avstämningen men inte vill gå igenom krånglet att bygga om till slitsport?

Man byter ut 6" porten till två 4" eller fyra 3", och rundar av kanterna på in- och utsidan av porten med förslagsvis en 6 mm radiefräs.
För att det ska lyckas på insidan så får man sätta en liten baffel på inre änden av röret.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Cortado
Redaktör

Inläggav Cortado » 2017-03-24 11:01

paa skrev:
HK430 skrev:vad gör man då om man skulle vilja ha mindre flås, behålla avstämningen men inte vill gå igenom krånglet att bygga om till slitsport?

Man byter ut 6" porten till två 4" eller fyra 3", och rundar av kanterna på in- och utsidan av porten med förslagsvis en 6 mm radiefräs.
För att det ska lyckas på insidan så får man sätta en liten baffel på inre änden av röret.

Eller så drar man ner volymen! :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2017-03-24 11:04

IngOehman skrev:Muskelminnet ÄR i själva verket just en sorts tankemönster.

Visst, men inte på samma plats och på samma nivå som "tänkande" (abstrakt; modellbaserat).

IngOehman skrev:Det du säger om att det kan vara en fördel för en lärare att själv ha tänkt väldigt fel och ha behövt olära sig för att förstå rätt, är dock absolut rätt. Men fördelen är ju inte att man är expert på att få eleverna att göra samma misstag, utan att man kan skydda eleverna från att hamna fel på samma sätt!

Jag tror vi är eniga om metoderna. Det är bara hjärnans funktionssätt för "tänkande" som jag inte vill modellera som "olärande", utan bara "lärande" för högre nivåer av tänkande. Vi glömmer inte hur vi tänkte utan lär oss att sätta det vi som tidigare betraktade som kunskap i nytt perspektiv. Vi lär oss mer och förstår att vissa tankemodeller inte var effektiva eller stod i strid med empiriska resultat. Genom att sätta oss in i dessa tankemönster förstår vi också var det går fel, vilket kan var nyttigt när man försöker lära ut något. Om man själv aldrig omfattats av en viss tankemodell, får man göra det genom att försöka förstå andra. Jag tänker mig att det är så du haft det med spikfötter: man pratar med människor som tror att en spikfot är en "mekanisk diod" och försöker förstå hur de tänker och vilka andra tankemodeller som är sammanflätade med deras "världsbild". Sedan försöker man hitta en serie strategier för att visa var tankefelet ligger med, förhoppningsvis, åtföljande "polettnedtrillning". Pedagoger talar väl om "nycklar". Det blir lite som sånnadäringa bilder där man kan se två olika objekt lite beroende på hur man uppfattar det. När man väl sett båda kan man byta perspektiv och förstå båda. (Felet med den analogin är att det i bilden inte finns någon skillnad mellan rätt och fel.)

IngOehman skrev:Jag säger inte att man skall ta ifrån elever känslan av att ha nått aha-upplevelser (myntnedtrillande) genom egna funderingar/av egen kraft, jag säger bara att det inte är ett egenvärde att det tar lång tid att få dem. Jag säger rent av att det är bättre om det går snabbt. ;)
Som sagt - vi är nog väldigt ense om pedagogiken.

Och att preparera elever för möjligheten att deras bild av hur saker hänger samman faktiskt kan vara helt fel, brukar vara till deras fördel. Något som gör det lättare för dem att överge tumregler och ifrågasätta alla sina förutfattade meningar.

Som sagt - vi är nog väldigt ense om pedagogiken.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-03-25 05:17

paa skrev:

Jag har en(1) 3" port med trattändar. Det tillsammans med den låga avstämningen, typ 15hz, förklarar iaf att det inte är ett mysterium att den flåsar.
Nu blir 10 000 kronors frågan. Om jag sätter in en 4/6" port, blir röret kortare eller längre?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-03-25 09:31

Jag skulle prova att stämma av den högre, d v s vid 20-25 Hz. Tanken är att öka nyttosignalen man kan höra i förhållande till blåsljud.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-03-25 12:53

HK430 skrev:Nu blir 10 000 kronors frågan. Om jag sätter in en 4/6" port, blir röret kortare eller längre?

Rören blir så långa som du sågar till dom.
Ska jag PM:a kontouppgifterna?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Elfsberg

Inläggav Elfsberg » 2017-03-27 15:21

Ett större(diameter eller tvärsnittsarea) rör blir längre för samma avstämningsfrekvens.
På det tillkommer att det större röret tar mer plats i lådan.
Guru QM60 & Ino bs60, Anaview AMS1000, Topping E30 & CamillaDSP / Guru QM10 mk 1, Anaview ALA0080
Hifiman Sundara, Sennheiser PXC-550 II, Hidisz S9 Pro (Schiit Audio Magni 2)

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2017-04-16 15:08

En annan sak jag funderat på när det gäller basportar är om det finns en längd i förhållande till arean där längden blir för lång? Och var går i så fall gränsen? Har för mig att det kan uppstå kvartsvågsresonanser i för långa portar. Finns det i så fall något sätt att minska risken. Har portens geometri någon betydelse? Kan en slitsport med stort sidoförhållande t. ex. vara en fördel?
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-16 18:33

Eri skrev:En annan sak jag funderat på när det gäller basportar är om det finns en längd i förhållande till arean där längden blir för lång? Och var går i så fall gränsen? Har för mig att det kan uppstå kvartsvågsresonanser i för långa portar. Finns det i så fall något sätt att minska risken. Har portens geometri någon betydelse? Kan en slitsport med stort sidoförhållande t. ex. vara en fördel?

Ja, det finns det många trådar om. Vi hade en period här på Faktiskt när det var mycket sånt. Halvvågsresonansen uppstår när rörets längd är en halv våglängd, men vad som händer med en port med varierande tvärsnittsarea längs röret är betydligt svårare att räkna ut. Poängen med en slitsport är dock att göra det svårare för virvlar (turbulens) att "få plats" i röret men att ändå ha en hyggligt stor tvärsnittsarea så att lufthastigheten blir låg (för ett givet flöde).
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Föregående

Återgå till Teknikforum