sportbilsentusiasten skrev:Svante skrev:hcl skrev:
Får man fråga varför du har den uppfattningen. Begreppet "tillräckligt" är så oerhört situationsberoende och godtyckligt och för just distribution av musik bevisbart otillräckligt. Att det i flera fall inte är tillräckligt bra gör det i mitt tycke till ett otillräckligt distributionsformat, d.v.s. raka motsatsen. Att vi båda kommer till så olika slutsatser ser jag som ett symptom på att validiteten i uppfattningen om "44/16 är alldeles tillräckligt" eller ej är tämligen värdelös, annat än som vilseledande retoriskt nonsens och därför något jag förväntar mig att forskare på området avhöll sig ifrån.
?
Källa på det?
Tillräckligt för mig är samma upplösning som inspelningen hade i studion. Denna definition borde för alla vara solklar eller?
Att komprimera en inspelning (tex 96/24 till 44/16) är vansinne då man tar BORT information. = ej tillräckligt.
Av exakt samma skäl är MQA vansinne!
1. Ja det räcker för mig med! Verkar vettigt att i de flesta fall tillämpa försiktighetsprincipen istället för att tro/tycka att något är tillräckligt.
2. Mänskliga hörbara dynamikomfånget är något över 120 dB (det vimlar av länkar på detta). 16 bitar erbjuder inte ett motsvarande dynamikomfång (det vimlar av länkar på detta också) => 16 bitar är otillräckligt som format (bitdjup).
%%%%%%%%%%%
Dessutom är det ofta uppenbart att material med högupplöst ursprung (>44.1 kHz och >16 bitar) inte låter lika då det omsamplats till 44.1 kHz/16 bitar. Det finns dock en massa potentiella orsaker till det, men krav på transparens genom omsamplingsalgoritmer är ändå något som man bör ta i beaktande då man väljer att anse att ett format är tillräckligt.