sprudel skrev:Piotr skrev:Svante skrev:
Fast med den argumentationen är ju gula spelare bättre än röda, om man i ett test kommer fram till att den gula spelaren lät bättre än den röda.
En lika logisk slutsats som din är att "min spelare är bättre på att spela 24/96 än 16/48". Eller : "24/96-mastern var nog bättre än 16/48-mastern". Eller hur?
Jag säger inte att man inte ska köpa 24/96 om det låter bättre på hemmaplan med dem, men man ska vara försiktig med när man försöker förklara varför det låter bättre.
Ja precis så!
Ja, men visst. Har det egentligen argumenterats emot detta?
Vad är då skillnaden på din och min utsaga:
Svante: "min spelare är bättre på att spela 24/96 än 16/48"
sprudel: "Vi pratar ju om uppspelning av lagrad musik och den spelas via en stereoanläggning. Spelar du 24/96 så föredras det av lyssnaren jfrt med 16/48. Så då är 24/96 ett bättre format, det låter ju bättre."
Kan summeras som att min setup spelar 24/96 bättre än 16/48. I setupen ingår uppspelare DAC.
Slutsatserna som kan dras av lyssnaren är logiskt likvärda, men att specifikt ange dacen som orsak i kombination med format är precisare.![]()
En annan fundering är ju vad som är bättre? Det är ju ett skitord i sammanhanget, föredras av en lyssnare är bättre.
Nja, nu uppfattade jag det ju som:
Sprudel: 24/96 är bättre än 16/44.
Svante:En lika logisk slutsats som att 24/96 är bättre än 16/44 är att "min spelare är bättre på att spela 24/96 än 16/48". Eller : "24/96-mastern var nog bättre än 16/48-mastern".

Jag triggar på när man säger att xx/yy är orsaken till skillnaden. Det är det inte.