ekk spelande som bytt till "dyrkablar"?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

pingvinlakrits

Inläggav pingvinlakrits » 2006-01-22 01:19

Mayro: jag har gått från EKK till "dyrkabel", ett par Marcus Cables Black Maestro Silver. Låter det bättre? Nä, men de är mjuka och smidiga (och liite snygga med). Låter EKK bättre? Näe, jag kan inte höra skillnad på dem och kan tänka mig att byta tillbaka om jag hamnar i en annan uppställning där kablarna jag använder nu inte passar / räcker till.

På ett sätt ångrar jag att jag lade mer pengar än "nödvändigt" på kablage, men nu har jag dem. Mot bättre vetande kanske men så kan det vara ibland.
Inaktiv

woland
Semesterfirare

Inläggav woland » 2006-01-22 01:28

MAYRO..

Lägg ned sådana här meningslösa trådar, du är expert på att dumpa ut dumheter...

Mvh

Rollo

Re: ekk spelande som bytt till "dyrkablar"?

Inläggav Rollo » 2006-01-22 15:21

Mayro skrev:Finns det någon som gått ifrån ekk samt andra former av diy o lts varianter till sk "dyrkablar" här?

Nu har du fått tre exempel som jag tycker svarar på frågan du ställer i trådens början:

Hetsporren: Grå kabel till Audioquest, Harmonic Tech, Nordost och Xindak
pingvinlakrits: EKK till Marcus Cables
Jag själv: Antennsladd till Nordost (och även lampsladd till Tara Labs, förresten)

Är det något mer du undrar över? Har du några följdfrågot till oss uppgraderare?

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-22 15:44

Rollo skrev:
Mayro skrev:Finns det någon som gått ifrån ekk samt andra former av diy o lts varianter till sk "dyrkablar" här?

Nu har du fått tre exempel som jag tycker svarar på frågan du ställer i trådens början:

Jag själv: Antennsladd till Nordost (och även lampsladd till Tara Labs, förresten)

Är det något mer du undrar över? Har du några följdfrågot till oss uppgraderare?

Rollo, berätta vad du tyckte skillnaden blev? Blev det jättestor skillnade eller bara pyttelite?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-01-22 15:47

mats skrev:
Rollo skrev:

Rollo, berätta vad du tyckte skillnaden blev? Blev det jättestor skillnade eller bara pyttelite?

Pyttelite! Till antennsladdens fördel, dessutom.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2006-01-22 15:49

Mayro skrev:Detta forum behöver en rejäl översyn helt klart... Det är ett fåtal som styr forumets debatt här. och försöker man som jag gjort ett tag tala om allt möjligt så går det inte..

Dina inlägg handlar ju mer om Ino än mina, trots att jag är moderator i Inodelen :wink:

Släpp häxjakten och fråga de frågor du vill fråga istället. Martin formulerar det mycket bra i sitt inlägg och det har sagts förr. Det går inte att få ett brett forum om man hela tiden själv skriver smala saker och klagar på smalheten.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-22 15:51

Rollo skrev:
mats skrev:
Rollo skrev:

Pyttelite! Till antennsladdens fördel, dessutom.

Så du bytte tillbaka, eller?
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Rollo

Inläggav Rollo » 2006-01-22 16:13

mats skrev:Så du bytte tillbaka, eller?

Sort of. Jag lät nordostarna sitta kvar (de hade kontakter som satt rätt hårt och såg ömtåliga ut. Jag ville inte rycka i dem i onödan.)
Senare flyttade jag ut anläggningen från bokhyllan till en hifihylla och passade på att göra längdanpassade kablar till hela anläggningen. Sedan dess har nordostarna legat i en låda och sett tjusiga ut.

Karnaa

Inläggav Karnaa » 2006-01-22 17:58

Konstigt att det alltid blir heta disskutioner om kablar!
Själv så kan jag börja med att säga att för 2 år sedan så skrattade jag så jag fick ont i magen över alla "hifi nördar" som köpte kablar dyrare än Supra Ply 3.4! :lol: Började med Supra 2.5 sen till Ply 3.4 och skillnaden vill större,sen bytte jag till AAD Q serien och tyckte att diskanten var väl vass och fråga lite folk och så var det någon som rekomenderade Audioquest,Började där med King Cobra signal (hade tidigare Supra EFF-ISL) och tyckte ljudbilden blev något närmare,sen Sen så köpte jag mig Gibraltar till mid/diskant och Slate till basen WOW! den vassa diskanten var helt borta och hela ljudbilden blev mycket mer detaljrik samt basen blev tajtare!!! Trodde aldrig ett par kablar kunde förändra så mycket,det är ju ändå en hel del pengar för att chansa!
Sen (dum som jag var) läste jag en test på deras Anaconda och "råkade" hitta den begagnad för 2500:- (kostar nya 9000:-) när jag kopplade in dem så trodde jag att jag skuvat upp volymen en hel del.Återigen blev ljudet bättre och bättre och sen "råkade" jag hitta Volcano högtalarkabeln begagnad för 5500:- (kostar nya 19000:-) och? ja vad tror ni???
Detta upplevde jag mest
1. diskanten blev mättad från sin vasshet.
2.Distade gitarrer,orgel m.m. lät mer som det skall från mellanregistret
3.Basen blev mycket tajtare,dvs. skinnet från baskaggen hördes tydligare...
4.Detaljrikare

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2006-01-22 18:10

Man kan tycka vad man vill om Mayro, men jag undrar vad folk läser med? Frågan är ju rätt simpel, vilka har gått från EKK (lr liknade) till sk "dyrkablar"?

Om det är så att ni INTE har gjort detta men skriver ändå, är ni något bättre än vad ni anklagar att mayro göra i andra trådar? Är det en tråd som inte man har något intresse av så behöver man inte posta.
Varför vill vissa bara bråka?

Tycker nog vissa får fan tänka över vad dom sysslar med.

Själv så har jag inga dyrkablar, eftersom jag inte tror på sådant, men folk som anser det är bra kan få skriva hur mycket dom vill utan få massa skit.

/Mattias
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-22 18:39

Jag tror du blev lite OT nu :wink:
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Användarvisningsbild
Sampix

Inläggav Sampix » 2006-01-22 19:21

Karnaa skrev:Konstigt att det alltid blir heta disskutioner om kablar!
Själv så kan jag börja med att säga att för 2 år sedan så skrattade jag så jag fick ont i magen över alla "hifi nördar" som köpte kablar dyrare än Supra Ply 3.4! :lol: Började med Supra 2.5 sen till Ply 3.4 och skillnaden vill större,sen bytte jag till AAD Q serien och tyckte att diskanten var väl vass och fråga lite folk och så var det någon som rekomenderade Audioquest,Började där med King Cobra signal (hade tidigare Supra EFF-ISL) och tyckte ljudbilden blev något närmare,sen Sen så köpte jag mig Gibraltar till mid/diskant och Slate till basen WOW! den vassa diskanten var helt borta och hela ljudbilden blev mycket mer detaljrik samt basen blev tajtare!!! Trodde aldrig ett par kablar kunde förändra så mycket,det är ju ändå en hel del pengar för att chansa!
Sen (dum som jag var) läste jag en test på deras Anaconda och "råkade" hitta den begagnad för 2500:- (kostar nya 9000:-) när jag kopplade in dem så trodde jag att jag skuvat upp volymen en hel del.Återigen blev ljudet bättre och bättre och sen "råkade" jag hitta Volcano högtalarkabeln begagnad för 5500:- (kostar nya 19000:-) och? ja vad tror ni???
Detta upplevde jag mest
1. diskanten blev mättad från sin vasshet.
2.Distade gitarrer,orgel m.m. lät mer som det skall från mellanregistret
3.Basen blev mycket tajtare,dvs. skinnet från baskaggen hördes tydligare...
4.Detaljrikare

I all välmening. Innan man lägger ut 10´-15´på kablar så bör man kanske fråga sig om man inte borde göra sig av med högtalarna istället (som tydligen uppvisar bristande egenskaper).
Att behöva "strypa diskanten" eller vad du försökt göra med hjälpa av kablarna känns inte som en kostnadseffektiv lösning. Akustiken kanske? :wink:

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2006-01-22 22:06

Jag måste säga att jag i detta fall ger Mayro helt rätt. Han har startat tråden och han vill bara ha svar på en specifik fråga. Vad är problemet?
Bara för att det är Mayro som frågar kan man fortsätta att svara på oställda frågor?

Karnaa

Inläggav Karnaa » 2006-01-22 22:30

I all välmening. Innan man lägger ut 10´-15´på kablar så bör man kanske fråga sig om man inte borde göra sig av med högtalarna istället (som tydligen uppvisar bristande egenskaper).
Att behöva "strypa diskanten" eller vad du försökt göra med hjälpa av kablarna känns inte som en kostnadseffektiv lösning. Akustiken kanske? :wink:[/quote]

Om jag är jättenöjd med ljudet i högtalarna förutom att diskanten är något vass med Supra Ply 3.4 så finns det väl ingen anledning att byta ut dem...
Akustiken fungerar jättebra som jag har det så varför skulle det vara fel att lägga ut lite pengar på kablar :?: [/quote]

Användarvisningsbild
mikke_musik

Inläggav mikke_musik » 2006-01-22 22:33

Mayro skrev:Jaha.. En stilla undran här... Finns det någon som gått ifrån ekk samt andra former av diy o lts varianter till sk "dyrkablar" här?

Ja.

Jag hade ett tag EKK i min anläggning. Sedan bytte jag till Harmonic Tech Pro9+ Bi-Wire. De var mycket dyrare.

OT: Senare bytte jag ut HT-kablarna mot Supra 3.4 och 5800:-
Senast redigerad av mikke_musik 2006-01-23 10:06, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2006-01-22 22:43

Hej Mayrokompis

Jag har haft några "dyrkablar", dessa har jag fått med på köpet när jag köpt vissa högtalare.

Farsan är elektriker, så jag har sedan barnsben förstått de där med kablar, att dom inte gör någon skillnad. Det har bekräftats eftersom jag aldrig hört någon skillnad mellan olika kablar, vad jag än använt.

Enda gången jag hört skillnad på en kabel, var när någon testade en silverkabel som var "ämnad" för digitalt bruk, en DIY -kabel, det blev jättekonstigt ljud, jag har än idag inget svar på varför det lät som det gjorde, kanske var det kabelns ohm som inte stämde, ingen aning.

Så ja, jag har väl testat dyra kablar, men dessa ligger idag i garderoben, vissa har jag dock kasserat då jag byggde om i källarförrådet och behövde hänga upp klädgalgar, jag knöt en tjock billigare transparent cable mellan mitt och grannes förråd, jag antar att detta är den största nytta en transparent-kabel någonsin gjort i ett hem :wink: :lol:

Väldigt hållbar faktiskt. Och snygg med fläta. Tyvärr förpassades den till tippen i somras då jag städade där nere..
NN

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2006-01-22 22:47

tara labs ut ekk in hör ingen skillnad

Användarvisningsbild
MP_inaktiv

Inläggav MP_inaktiv » 2006-01-22 22:52

Mayro skrev:... Finns det någon som gått ifrån ekk samt andra former av diy o lts varianter till sk "dyrkablar" här?

Jag har gått från ekk och andra kablar flera gånger till "dyrkablar"

EKK rullen ligger nämligen i hallen och "dyrkablarna" ligger i bilen

Där i bilen bryr jag mig inte så mycket om ljudet, men lite kräsen är jag trots allt, så därför ligger de i bakluckan tillsammans varningstriangeln.
Senast redigerad av MP_inaktiv 2006-01-22 23:01, redigerad totalt 1 gång.
Ha ett fint liv.
Våga stå för något, hyckla aldrig !

Hetsporren
Spolar Kröken!

Inläggav Hetsporren » 2006-01-22 23:00

:!: Köpte förresten en 1,5 m lång dyrkabel i dag:
En Itec Optical Fibre (optisk digitalkabel) för 69 kr på Clas Ohlson...

Bild

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2006-01-22 23:49

Man kan tycka vad man vill om Mayro, men jag undrar vad folk läser med? Frågan är ju rätt simpel, vilka har gått från EKK (lr liknade) till sk "dyrkablar"?

Om det är så att ni INTE har gjort detta men skriver ändå, är ni något bättre än vad ni anklagar att mayro göra i andra trådar? Är det en tråd som inte man har något intresse av så behöver man inte posta.
Varför vill vissa bara bråka?

Tycker nog vissa får fan tänka över vad dom sysslar med

Instämmer verkligen.

Ursäkta OTen :oops:

Användarvisningsbild
realist

Inläggav realist » 2006-01-23 10:10

Harryup skrev:Jag måste säga att jag i detta fall ger Mayro helt rätt. Han har startat tråden och han vill bara ha svar på en specifik fråga. Vad är problemet?
Bara för att det är Mayro som frågar kan man fortsätta att svara på oställda frågor?

Utgangspunktet for denne tråden var rimelig klar for meg, les trådstarten en gang til, hvis den ikke føles relevant, ikke svar, finn på noe annet i stedet... Jeg synes det er en relevant og sunn vinkling, i allefall hvis vi får mange svar som går i retningen fra dyrkabel til ekk eller tilsvarende. :D

Användarvisningsbild
Tompa_39

Inläggav Tompa_39 » 2006-01-23 10:13

Jag har bytt från billiga till dyrare kablar, både till högtalare och CD:n och vinylsvarven.

Högtalarkablarna har gått från Clas Ohlson via IXOS 806-s till RoseVoix FS, där hade jag väldigt svårt att uppfatta några skillnader, men RoseVoix:arna är klart snyggast 8) , däremot på signalkablar märktes tydliga skillnader :D där har jag gått från Biltema grön -> QED Qunex1 -> Xindak AC-01 -> Kimber, (silver variant) -> Xindak FA-1 och jag har hört tydliga skillnader :o där Kimber och Xindak FA-1 är klart dyrast (FA-1 kostar 1500:- ) och gav "bäst" ljud.

Kimbern är kanske lite "spretigare" men samtidigt med en väldigt luftig och bred ljudbild :? (undrar vad det beror på ?) medans Xindak:en är lite mer sammanhållen i ljudbilden.
Vad som är "rätt" har jag ingen aning om, men det kanske jag kan bestämma själv med mina öron.

Summarsummarum så sitter numera FA-1 :an på CD:n och Kimbern på RIAA:t.

EDIT: har beställt en Dark Serpentine från Naqref nu......ska bli jätteintressant att få prova den, har hört mycket gott om den, även från Mayro, så förmodligen är den en *killer*....eller helt enkelt en kabel som är gjord som den ska :)

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2006-01-23 10:25

Gick från Supra ply till Sword och märkte en skillnad, nej inte enorm mer pricken över iet!

Sedan får de andra påstå att jag har fått inbillningsjukan men det bryr jag mig inte om. Det mästaren säger, det är det som gäller.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi