Moderator: Redaktörer
Seagull skrev:Efter att tidigare bara smygläst ställer jag nu min första fråga.
Använder en PC som spelare, Intel moderkort med HD Audio Realtek ALC898, utimpedans 2ohm.
Kopplar PC'n direkt till en effektförstärkare, förstärkaren har inimpedans 48kOhm, tror jag, balanserad THAT1200 IC.
Om jag förstår detta rätt ska jag ställa PC'ns (foobar) volymkontroll på max, och använda en yttre analog volymkontroll för att inte tappa upplösning?
Kan jag koppla en enkel potentiometer mellan PC/förstärkare?
Behöver jag en buffer efter potentiometern?
Om det räcker med en potentiometer, hur stor skall den vara? Logaritmisk?
Seagull skrev:Om jag förstår detta rätt ska jag ställa PC'ns (foobar) volymkontroll på max, och använda en yttre analog volymkontroll för att inte tappa upplösning?
darkg skrev:Välkommen!
En billig och enkel sak som du kan prova är att anbringa en L-pad som inte är reglerbar. Så får du ner nivån så att, förslagsvis, max volym i datorn ger så hög volym som du max behöver.
RogerGustavsson skrev:Windows systemljud har jag alltid avstängda. Kan vara svårt att veta hur volymkontroller i mjukvara verkligen fungerar. Det måste väl inte vara bitreducerande i den digitala domänen? Kan det inte vara mjukvarustyrda VCA eller liknande som verkar i den analoga domänen?
RogerGustavsson skrev:Windows systemljud har jag alltid avstängda.
darkg skrev:Välkommen!
UrSv skrev:RogerGustavsson skrev:Windows systemljud har jag alltid avstängda.
Jo, det försöker man ju ha men det kan ju lika gärna vara nån banner med ljud eller annan reklam som drar igång bara man öppnar ett program eller webbläsare. Vansinnigt irriterade om man missat att sänka innan...
Seagull skrev:Spelar just nu med volymkontrollen, Foobar, på -23dB. -20dB = 1/10 av ursprunglig upplösning, tänker jag rätt? Är detta verkligen inte hörbart?
Seagull skrev:En L pad är helt enkelt en spänningsdelare om jag förstår det rätt. En log. stereopot. på Electrokit kostar 17kr, jag beställer en sådan och testar.
Blir 5kOhm bra? Mer? Mindre?
RogerGustavsson skrev:Då kan du använda en spänningsdelare. Kör du obalanserat till slutsteget och hur långa kablar?
RogerGustavsson skrev:Möjligen ett högre värde. Det kan bli problem med kanalobalans med billiga potentiometrar.
cameltoe skrev:UrSv skrev:RogerGustavsson skrev:Windows systemljud har jag alltid avstängda.
Jo, det försöker man ju ha men det kan ju lika gärna vara nån banner med ljud eller annan reklam som drar igång bara man öppnar ett program eller webbläsare. Vansinnigt irriterade om man missat att sänka innan...
det finns massa flashblockers, adblockers, och liknande. Har man en del olika såna så varken rör sig något på skärmen eller några ljud kommer utan att man vill. EVER.
UrSv skrev:cameltoe skrev:UrSv skrev:
det finns massa flashblockers, adblockers, och liknande. Har man en del olika såna så varken rör sig något på skärmen eller några ljud kommer utan att man vill. EVER.
Klart man kan ha den ambitionen men jag har aldrig hört talas om någon som lyckats till 100 %. Blockers tar ju en del men t.ex. inte inbyggda ljud i applikationer och motsvarande. Men jag antar att med "EVER" menar du "för det mesta".
Tell skrev:Men windows nuförtiden har ju en volymkontroller dår man individuellt kan ändra volymen för olika program, så vill man inte ha några systemljud så är det bara trycka mute på dom så slipper man dom för evigt
RogerGustavsson skrev:Tell skrev:Men windows nuförtiden har ju en volymkontroller dår man individuellt kan ändra volymen för olika program, så vill man inte ha några systemljud så är det bara trycka mute på dom så slipper man dom för evigt
Fast en del applikationer kan göra en bypass på Windows-mixern och det blir full speta ut. Det gäller att kolla...
UrSv skrev:Ja, det är ju inget konstigt. Skype är väl ett exempel som många känner till.
UrSv skrev:Det är nog borta nu men var ett problem i tidiga versioner vill jag minnas.
AndreasArvidsson skrev:Ja det går allt. Är du intressrad av ämnet så kan du söka på wasapi, asio eller kernel streaming. Detta är dock inget som "vanliga" program generellt gör. Utan något för musikuppspelare, musikproduktionsprogram mm. Det är dock tekniskt möjligt för en mjukvara att gå runt din digitala voymkontroll och det hade inte jag velat leva med.
UrSv skrev:Ja, det är ju inget konstigt. Skype är väl ett exempel som många känner till.
Seagull skrev:Efter att tidigare bara smygläst ställer jag nu min första fråga.
Använder en PC som spelare, Intel moderkort med HD Audio Realtek ALC898, utimpedans 2ohm.
Kopplar PC'n direkt till en effektförstärkare, förstärkaren har inimpedans 48kOhm, tror jag, balanserad THAT1200 IC.
Om jag förstår detta rätt ska jag ställa PC'ns (foobar) volymkontroll på max, och använda en yttre analog volymkontroll för att inte tappa upplösning?
UrSv skrev:cameltoe skrev:UrSv skrev:
Klart man kan ha den ambitionen men jag har aldrig hört talas om någon som lyckats till 100 %. Blockers tar ju en del men t.ex. inte inbyggda ljud i applikationer och motsvarande. Men jag antar att med "EVER" menar du "för det mesta".
UrSv skrev:Och dessutom kan man då köra Windows systemljud över det inbyggda ljudkortet men välja det andra för musik så slipper man dessutom få Windows-blipp med full volym mitt i musiken...
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Majestic-12 [Bot] och 16 gäster