hcl skrev:Nu är jag tämligen säker på att jag absolut inte är ensam om att ha möjlighet att höra skillnad (när jag nu gör det). Däremot så är det mycket svårt att inte tappa fokus efter några lyssningar, vilket gör kontrollerade blindtester i det närmaste omöjliga att genomföra med tillräcklig konfidens. Att lyssningen måste ske blint är ingen tvekan, men tillräckligt antalet korrekta svar är svårt. Dessutom; Att anordna test i tävlingsform eller med undertonen att testa en persons förmåga är också dömt att misslyckas. Vem kan lyssna på ett "normalt" sätt under sådana förhållanden? I princip måste man utforma testet så att personen i fråga inte är medveten om att det är ett test. Det kan vara mycket effektivt. En annan bra variant för att detektera hörbarhet är också att inte ha några (förhands-)preferenser, helt öppet sinne och ett mål att utröna vilket man föredrar. Under sådana förhållanden kan man ibland detektera ytterst små skillnader.
Vilka tester är det vi pratar om? De filer som Ogjort (sorry!) la upp eller det test som genomfördes här på Faktiskt, för något år sedan (eller när det nu var?)? Några andra tester?
Min ytterst ovetenskapliga jämförelse mellan CD resp. motsv. MQA-version på Tidal bör inte tas med här. Den var vare sig blind eller rimligt omfattande.
Javisst, allt det där är jag medveten om. Min erfarenhet är dock att om man får möjlighet att blindtesta med snabba växlingar så
ökar förmågan att höra små skillnader. Det kan tom vara så att man inte tror att man hör någon skillnad, men att man ändå detekterar skillnaden med tillräcklig signifikans. Vanligare är dock att man tror att man hör en skillnad, men när man tittar på serien efter en stunds lyssning så är svaren helt slumpmässiga.
Effekten av uttröttning är dock ett problem, men det går liksom inte att komma runt annat än genom att ta pauser.
Hur som helst, och enligt min erfarenhet igen, är den där känslan av att man hör en skillnad är inte så mycket att lita på. I varje fall inte när vi talar om så små skillnader som här. Jag landar därför i att om man inte lyckas höra skillnaden efter mycket letande med hjälp av riktiga blindtester, då är det troligen så att det där man hör i öppna tester med långt emellan växlingarna är ren placebo. Andra behöver inte hålla med mig och andra får gärna testa på annat sätt med långlyssning etc. Men för att jag ska ta resultaten på allvar behöver jag en serie, möjligen upptagen över flera dagar, med tillräckligt många rätt i rad, och jag behöver ha vara övertygad om att man har haft koll på nivåkalibreringen. Och alla andra liknande felkällor. Annars blir ett påstående om hörbarhet bara ett i raden av massor av placeboinducerade "fantastiska" upptäckter.
Sån är jag, och det står jag för...

Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.