Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-09 20:15

Mitt intryck är att Hifi ända sedan 80-talet har haft en image om att vara mest för folk som lyssnar på jazz och symfonisk musik. Inget fel med musiken, men den har liten publik. I alla fall jämfört med rock och pop. Max vibbar att denna vinkling dels frpån branchen själv och i Hifi-pressen (även om t.ex. High Fidelity hade exempel på snäll rock i en del fall på 90-talet då jag slutade läsa tidnignen.
Trenden verkar ha varit intrnationellt. Det är mycket mycket vanligare att en Hifi-annons innehåller en fiol än en marshall-stack eller Fairlight, dvs sånt som vanligt folk lyssnade på på 80-talet. Marshall-stackarna finns ju kvar medan Fairlightarna som fortfarande är i drift numera oftast hittas hemma hos entusiaster....

Vad tror faktiskt.ses experter? Kan Hifi-branchen ha distansierat sig från stora kundgrupper sedan decenier?

Tanken att jag kom på detta nu är att jag suttit och lyssnat på en del feta 80-tals produktioner.

Edit: Har bytt musik nu. Yello - Motion Picture. Kodord: Fairligth serie 3.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
hcl

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav hcl » 2017-04-09 21:41

Intressant ämne! Nu är inte jag någon "expert" på något vis, men har ändå en eller annan åsikt på temat. Det är säkert så att det finns flera orsaker till det svalnade intresset för hifi, där både branschen som sådan har en del av skulden, men även andra förändringar i samhället har drivit denna utveckling. För egen del har jag dålig koll på utvecklingen fram till mitten av 80-talet, men har följt den intresserat sedan dess.

Det första stora som drabbade den distribuerade musik-scenen under 80-talet anser jag inträdet av MTV och musikspisande via TV:n. Många kopplade sedermera TV:n till stereon, men det var oftast inte tillnärmelsevis lika bra som att lyssna via en god vinylspelare, direkt från vinylen. MTV innebar dessutom ett förskjutet fokus från musikalisk prestation, till visuellt framträdande. Musik har länge varit till en del visuell, men MTV och musikvideon intåg gjorde att det visuella fick oerhörd betydelse. Det är väl inte omöjligt att anta att den dalande kvaliteten som musiklyssning via TV:n innebar också i viss mån banade väg för acceptans för musiklyssning via MP3.

Med teknikdriven, till skillnad från musikupplevelsedriven utveckling har den dalande kvaliteten och med den mindre emotionell impact och därmed engagemang och intresse för musik. Både distributionsformatens begränsningar, kvaliteten på uppspelningsutrustningen och typisk situation vari musik avlyssnas har påverkat vilken upplevelse musik kan ge. Det är absolut inte allt som blivit sämre, långt därifrån, men fokus har allt mer hamnat på andra saker än artisternas och fonogrammens kvalitet. Idag kan alla spela in musik och det har varit en fantastisk utveckling, men det kunnande och den hängivenhet som fanns på 60- och 70- talet är idag mycket ovanlig (relativt sett). Överdriven tro på teknikens förträfflighet eller överdriven tro på att bara man använder "rätt" vintage utrustning så blir det bra. Branschen är hårt ansatt av överetablering (för många studios) med vad det för med sig i form av avkall på kvaliteten till förmån för snabb genomloppstid i studion. Skivbolagen har idag - på gått och ont (förvisso) - mycket litet svängrum i.o.m. kraftigt sjunkande intäkter. Även det har givetvis påverkan på kvaliteten (alltså inte bara på vinsterna...).

Trycket på att synas/märkas/höras har - som vi alla vet - lett till det olyckliga "Loudness race":t, med vad det fört med sig av kraftig negativ påverkan på kvaliteten. Där ser man dessutom tydligt hur de olika inslagen av MTV, MP3, lyssningsvanor (shuffle play) slutligen resulterat i en galen jakt på maximal medelnivå. Att detta har en monumental effekt på hur musiken upplevs (eller inte) tror jag de flesta här är överens om.

Till orsakerna kan jag även skönja en viss alienation från vad musiken står för - från hifi-branschens sida. Mycket inom hifi handlar inte om att återge musik så bra som möjligt - ur ett musikupplevelseperspektiv. Mycket har kommit att handla om tekniska aspekter och för en majoritet av musiklyssnarna ointressanta aspekter. Detta tycker jag varit och är pinsamt tydligt när man går runt i hifi-butiker. Det spelas ganska ofta trist demo-musik och det är allt för ofta som återgivningen, ur ett musikupplevelseperspektiv är ganska medioker. Delvis beror det på musikmaterialet och delvis på att mycket hifi kört i diket avseende vad hifi verkligen är till för. Att återge musik så att den förmår förmedla en känsla och beröra. Det är inte riktigt så enkelt som att några hifi-prestanda parametrar skall vara uppfyllda.

Förutom till musik och musiklyssning direkt kopplade skeenden så har vi dessutom fått andra elektroniska pryttlar och annat att lägga våra surt förvärvade slantar på (datorer, mobiltelefoner, inredningsexcesser, resor, ...).

Ja, orsakerna är många, men musikintresset är nog inte mindre idag, fokus är dock ett helt annat och konkurrensen om publiken stenhård. Intresset och viljan att investera i hifi är dock tämligen låg idag.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-09 22:33

Många bra poänger där av hcl.

Att återge musik så att den förmår förmedla en känsla och beröra.

Jag tror man bommar mycket här också. Återge. Mycket av den musik som vanligt folk lyssnar på går inte att återge, eftersom den aldrig har framförts. Så har det sett ut sedan 60-talet och framåt i allt större omfattning. Istället för att sikta in sig (och marknadsföringen) på pressentation, så har man snöat in på återgivningen. Missförstå mig rätt: En anläggnin som är bra på återgivning kommer att vara bra på pressentation också. Men det gäller att ha fokus på vad den eventuella kunden kan relatera till. Att marknadsföra mot en nichad grupp leder till att man har få potentiella kunder vilket i förlängen inte är helt lyckat.

MTV var ett bra inspel. Och redan här missade man från Hifi-branchen. Man hängde inte med. Och har, enligt mig, inte förstått vad som hände. Man borde ha haft annonser med "Kul med MYV? Ännu roligare när du kan höra dina favoriter ordentligt. Köp genast våra feta högtalare med passande slutsteg, endast 8999:-". Och så haft en bild t.ex. i den här stilen:

Bild

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-09 22:50

Vad tycker ni om hifiklubbens reklam då? Tycker att de verkligen jobbar på att göra hifi kul igen med sin reklam... Och att man faktiskt gör reklam på tv.... Tror man har gjort bort sig rejält genom att göra reklam inom ett så snävt område enbart. När såg du reklam för Revel i ett ombordmagasin på flyget sist, t.ex.?
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-09 22:55

Nattlorden skrev:Vad tycker ni om hifiklubbens reklam då? Tycker att de verkligen jobbar på att göra hifi kul igen med sin reklam... Och att man faktiskt gör reklam på tv.... Tror man har gjort bort sig rejält genom att göra reklam inom ett så snävt område enbart. När såg du reklam för Revel i ett ombordmagasin på flyget sist, t.ex.?

Jag har inte sett deras TV-reklam. Men här i Norge så är Hifi-klubben i stort sett den enda aktören som finns kvar. Man har en del reklam runt om. På bussar, tågstation etc. Jag tror man har börjat fatta. Man inriktar sig också på att man är just Hifi-klubb. Inte allmän elektronikbutik. Men den reklam jag har sett har inritkat sig på små livsstilproduker. Kanske för att det är vad som går att sälja.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-10 00:37

Max_Headroom skrev:MTV var ett bra inspel. Och redan här missade man från Hifi-branchen. Man hängde inte med. Och har, enligt mig, inte förstått vad som hände. Man borde ha haft annonser med "Kul med MYV? Ännu roligare när du kan höra dina favoriter ordentligt. Köp genast våra feta högtalare med passande slutsteg, endast 8999:-". [/img]

Eller så kanske kände man att det inte gick att marknadsföra dyra hifihögtalare för MTV med tanke på att TV-ljudet de första åren, för de allra flesta, hade en hel det att önska vad gäller ljudkvalité (milt uttryckt) ? Oftast var det analoga ljudet via satellit i halvbrusig mono eller möjligen i stereo där bruset hölls nere med illa pumpande brusreducering ("Panda 1" för Astra-satelliten) och för många med kabelTV så var det väl ofta ännu sämre återutsänt monoljud.
Hur det såg ut i USA vet jag inte, men kanske hade folk även där vant sig vid det nya sättet att titta på musik, innan ljudkvalitén kom ikapp?
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 08:56

Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i. För man tror nämligen inte att det kan bli kaos och att det blir svårare att uppfatta musiken. För tonerna är ju sååå rätt och "våran högtalare kostar 1,2 miljoner så det måste vara rätt" (obs påhittat citat).

Mao, tillverkarna får skylla sig själva när musiken låter mycket roligare i en köksradio.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-10 09:04

Bill50x skrev:Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i. För man tror nämligen inte att det kan bli kaos och att det blir svårare att uppfatta musiken. För tonerna är ju sååå rätt och "våran högtalare kostar 1,2 miljoner så det måste vara rätt" (obs påhittat citat).

Mao, tillverkarna får skylla sig själva när musiken låter mycket roligare i en köksradio.

/ B

Det var exakt det som gjorde att jag började bygga högtalare.
Det fanns inget som lät bra med musik.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-10 10:12

Bill50x skrev:Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i.
[...]

För en som mest lyssnar på pling-plongmusik är det svårt att se problemet. :) Vet vi något om:

a) det ligger något i att att stökig musik typiskt låter sämre på en pling-plongomptimerad anläggning?
och
b) vad det i så fall beror på?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 10:25

PerStromgren skrev:
Bill50x skrev:Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i.
[...]

För en som mest lyssnar på pling-plongmusik är det svårt att se problemet. :) Vet vi något om:

a) det ligger något i att att stökig musik typiskt låter sämre på en pling-plongomptimerad anläggning?
och

Viss form av högre dist upplever jag kan uppfatta som postitivt på gles akustisk musik, typ gitarr och stråkar. Samma dist pålagd på ett bredare och mer komplext intensivt förlopp tillför istället 'gröt'

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-10 10:35

PerStromgren skrev:
[...]

och

a) Kanske. Det är mycket enklare att tillverka högtalare som låter bra med gles musik än en som låter bra med kompelx musik. Framför allt om man skall kunna spela stakrt också. Alltså tar man en enkla vägen och lägger inte ned tillräckligt mer resurser/kompetens på utvecklingen och elementen och demonstrerar sedan med "demo-jazz" för att det klarar grejjorna åtminstone.

b) I huvudsak, menar jag, sitter problemet på högtalarsidan. Problemens ursprung (enligt mig) är distorsionsrelaterade. Problem med membran som inte uppför sig kolvformigt och/eller har ogynnsamma uppbrytningsbeteenden, olinjäritet i upphängningen, temrisk kompression, luftkompression + det faktum att många högtalare helt enkelt är för det man försöker göra (den tvingas spela starkare än den egentligen klarar, kunden borde ha köpt en större, som klarar det önskade ljudtrycket med lägre dist).

Även här finns marknadsföringsproblem. Man har i en tid med allt glesare inredning till stor del marknadsfört högatalare med stor spridning vilket ger ett skrälligt ljud. Och då låter det inget vidare. Men inrednigstrenden har varit att högtalare inte skall synas och då blir det så. Det har liksom inte funnits någon motkraft mot detta. Man har, tycker jag, liksom inte ens försökt.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-10 10:40

Tack för svar, Max! Har du något exempel på stökig musik att fresta min plingplonganläggning med?

PS. ... helst tillgänglig på spottan, eftersom det normalt inte finns i min skivsamling.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-10 10:46

PerStromgren skrev:Tack för svar, Max! Har du något exempel på stökig musik att fresta min plingplonganläggning med?

Death Magnetic.
Låter kanon hemma här.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-10 11:00

sportbilsentusiasten skrev:
PerStromgren skrev:Tack för svar, Max! Har du något exempel på stökig musik att fresta min plingplonganläggning med?

Death Magnetic.
Låter kanon hemma här.

Jag lyssnade nyss i jobbsystemet! 8O

Jag lovar att prova hemma...
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2017-04-10 11:02

Det finns olika grader i helvetet också. Just på skränig musik så kan ett bra system i ett bra rum göra underverk, men det finns så klart gränser.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 11:19

PS. ... helst tillgänglig på spottan, eftersom det normalt inte finns i min skivsamling.

Ta vilken live jazzplatta som helst från 50-talet (med mycket "tut i luren") så hör du skillnaden. Ja under förutsättning att du har en anläggning som verkligen kan återge skillnaden. Som jag tidigare skrivit om testade jag två olika cd-spelare hemma hos en kamrat för ett par månader sedan. Först spelade vi cd'n på min spelare och det lät ungefär som man kan förvänta sig av en 50/60-tals live-inspelning, dvs ganska skramligt men med en bra närvarokänsla, nästan som man hade musikerna i rummet (jag skrev "nästan" eller hur?). Sedan kopplade vi in kamratens relativt dyra cd-spelare, en Sony med kanske 10 år på nacken, vilket är ungefär samma ålder som min egen cd-spelare. Och ljudmässigt skramlade det på som tidigare men det var ju totalt kaos! Det gick inte alls att urskilja de olika musikernas prestationer. Min kamrat som är väl bevandrad med musikstycket upplevde inte alls detta utan tyckte det lät väldigt lika. Möjligen något mer kontrollerat med min spelare.

Men spela ett trip-hop-blipp stycke med tex Portishead så kommer skillnaderna vara mycket mindre. Där blir det större fokus på ljudbild och instrumentklang. Precis det som high-end tillverkare ofta fokuserar på.

/ B

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-10 14:53

Max_Headroom skrev:
Nattlorden skrev:Vad tycker ni om hifiklubbens reklam då? Tycker att de verkligen jobbar på att göra hifi kul igen med sin reklam... Och att man faktiskt gör reklam på tv.... Tror man har gjort bort sig rejält genom att göra reklam inom ett så snävt område enbart. När såg du reklam för Revel i ett ombordmagasin på flyget sist, t.ex.?

Jag har inte sett deras TV-reklam. Men här i Norge så är Hifi-klubben i stort sett den enda aktören som finns kvar. Man har en del reklam runt om. På bussar, tågstation etc. Jag tror man har börjat fatta. Man inriktar sig också på att man är just Hifi-klubb. Inte allmän elektronikbutik. Men den reklam jag har sett har inritkat sig på små livsstilproduker. Kanske för att det är vad som går att sälja.

Soundgarden finns ju också. Gillar dom bättre än hifi-klubben av någon märklig anledning

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-10 15:10

Bill50x skrev:

Ta vilken live jazzplatta som helst från 50-talet (med mycket "tut i luren") så hör du skillnaden.

Jag provar med "Count Basie at Newport" från sommaren '57.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-10 15:18

Jag vet sällan om det är rummet, sterion, inspelningen, mina öron eller min mood som stökar men nedanstående tycker jag är båda stökigt och riktigt bra. Det tog ett tag innan jag fattade det, men det är inte alls "svår" musik.

https://open.spotify.com/album/64Bld7Eb4gQWDaKWj729QC

Bild
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-10 15:35

Ja, det har har jag:

- The Primitives, låten "Spaceead".

- The Chemical Brothers, låten "The Sunshine Underground". Böjrar med pling-plong, nästan som demo-jazz. Men med den växer på sig. Blir med tiden riktigt mäktig.

- The Fileds of Nephelim - Earth inferno. Hela albumet. Svartrock. Tungt och tätt.

- Peter Gabriel - OVO, spår 1 och 4 (och en del till). Tätt, rörigt, detaljrikt. Inte stökigt egentligen, men blir det om inte grejjorna hänger med.

- Police, "Syncronisity".

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-10 15:37

Ojojoj! Nu har jag så jag klarar mig! Ikväll testar jag stökmusik på plingplongsterion! :)
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-04-10 15:50

Testa detta. Stökigt med välinspelat!

https://open.spotify.com/album/5wVbEnAId7NRtMiwSqdJNn

Bild
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-10 19:59

Här har ni mer stökig o maxxad musik. Får se hur länge ni orkar ;P
https://www.youtube.com/watch?v=UQAavbcsCe8
https://www.youtube.com/watch?v=Xn6bXVDPQ0A

Vet iaf att det ändå är en hel del just inom i psytrance-branschen (o såklart typ techno osv) som verkligen gillar välljud. Snubben som producerat andra spåret har tillomed gjort det på ett par piP.
Så jag vet inte, jag har iaf aldrig sett hifi som nånting som bara kufer som lyssnar på skum jazz är intresserade av, utan det är nånting som många av mina musikintresserad kompisar tycker är viktigt. Fast såklart, det har väl alltid börjat med strävan efter bara hög volym o massa bas, men har sen gått över till mer välljud (på hög volym o med massa bas såklart ;P).

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-10 20:51

Jag skapade en spellista på Spotify: https://open.spotify.com/user/perstromg ... H3A8qI4iPM och spelade i plingplongsterion(*) på en nivå som mättes till ca 80 dB (uppskattat medel) med appen Buller(**) från Arbetsmiljöverket. Jag vet inte om den är så bra att mäta med, men den kan säkert fungera som referens här.

Hur lät det, då? Rätt förfärligt, om jag ska vara ärlig. Gitarrer på hög nivå tillsammans med det kontinuerliga ljudet från cymbalerna är rätt påfrestande. Speciellt låten Spacehead med gruppen The Primitives var svårlyssnad.

Om jag spelade i kökssterion lät det bättre, men troligen endast för att den inte kunde spela med samma ljudnivå.

Prova ni också!

*) Quad Vena - Quad 606 - Quad 2912
**) Buller för ios: https://itunes.apple.com/se/app/buller/id418022274?mt=8
Buller för android: https://play.google.com/store/apps/deta ... ller&hl=sv
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-10 21:10

PS.
Jag spelade i mina Sennheiser HD 600 också med ungefär samma nivå och tyckte det lät rätt lika, dvs inte njutbart pga det starka övre mellanregistret.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 21:11

Primitiveslåten får man nog klassa som usel i sig själv; resten var fullt njutbart eller ännu mer vid 80dB (audiotools dBA) här.

The Sunshine Underground var fantastiskt trevlig, vilka fina svep och stereobild långt långt utanför högtalarna. Kommer att lyssnas mycket på tror jag. 100dBC blev det när jag flippade switchen.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-10 21:52

PerStromgren skrev:Hur lät det, då? Rätt förfärligt, om jag ska vara ärlig. Gitarrer på hög nivå tillsammans med det kontinuerliga ljudet från cymbalerna är rätt påfrestande. Speciellt låten Spacehead med gruppen The Primitives var svårlyssnad.

Märkligt. Jag provade just själv och jag kan hålla med om att basen är "orginell". Men resten är inga problem, om grejjorna hänger med. Det händer ljudmåassigt mycket, speciellt i mellanregistret med både elektriska och aukustiska gitarrer + delay effekter. Lätt att det blir grötigt med mindre goda högtalare.

När det gäller Syncronisity med The Police så har jag inte provat den version som ligger i Spotify-listan utan det var denna som avsågs:¨

https://open.spotify.com/track/4J6pO5yKVyHKsYiahk8oZ7

Men i orginalversion. Den som finns på Spotify är en remaster som jag inte vet något om. Kan vara hur rutten som helst. Eller bra. Jag vet inte. Prova. Bra musik i vilket fall som helst.

Edit: Provlyssnar ny Police-låten. Verkligt bra. Skivan måste skaffas.
Senast redigerad av Max_Headroom 2017-04-10 22:09, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2017-04-10 22:00

Testar nu "Spacehead" med the Primitives på Spotify. Den version som ligger i listan ovan på spotify är en helt annan än den jag har. Det är inte ens samma inspelning.

Denna är i alla fall från rätt album:
https://open.spotify.com/album/7dkhewp2B3L7YNsUp9u5GR

Har igen aning om Spotify lyckats med rippningen.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-10 22:08

Ja, det fanns ju lyssningsbara varianter av den också visst!

Personligen brukar jag kolla om system fixar "stök" med Mike Oldfield "Five miles out" och lyssnar efter 'talförståelse' på vocoderpartierna.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-10 22:13

Nattlorden skrev:Personligen brukar jag kolla om system fixar "stök" med Mike Oldfield "Five miles out" och lyssnar efter 'talförståelse' på vocoderpartierna.

8O Stök? Prova en tidig Zappa istället. Om du överhuvudtaget förstår vad FZ ville ha sagt - då är det OK.

/ B

Nästa

Återgå till Generellt om hifi