Moderator: Redaktörer
Att återge musik så att den förmår förmedla en känsla och beröra.
Nattlorden skrev:Vad tycker ni om hifiklubbens reklam då? Tycker att de verkligen jobbar på att göra hifi kul igen med sin reklam... Och att man faktiskt gör reklam på tv.... Tror man har gjort bort sig rejält genom att göra reklam inom ett så snävt område enbart. När såg du reklam för Revel i ett ombordmagasin på flyget sist, t.ex.?
Max_Headroom skrev:MTV var ett bra inspel. Och redan här missade man från Hifi-branchen. Man hängde inte med. Och har, enligt mig, inte förstått vad som hände. Man borde ha haft annonser med "Kul med MYV? Ännu roligare när du kan höra dina favoriter ordentligt. Köp genast våra feta högtalare med passande slutsteg, endast 8999:-". [/img]
Bill50x skrev:Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i. För man tror nämligen inte att det kan bli kaos och att det blir svårare att uppfatta musiken. För tonerna är ju sååå rätt och "våran högtalare kostar 1,2 miljoner så det måste vara rätt" (obs påhittat citat).
Mao, tillverkarna får skylla sig själva när musiken låter mycket roligare i en köksradio.
/ B
Bill50x skrev:Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i.
[...]
Mao, tillverkarna får skylla sig själva när musiken låter mycket roligare i en köksradio.
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i.
[...]
För en som mest lyssnar på pling-plongmusik är det svårt att se problemet.Vet vi något om:
a) det ligger något i att att stökig musik typiskt låter sämre på en pling-plongomptimerad anläggning?
och
b) vad det i så fall beror på?
PerStromgren skrev:Bill50x skrev:Ett fel som HighFi-producenter har gjort är att optimera sina anläggningar för gles pling-plongmusik som nästan ingen lyssnar på utom när dom ska välja utrustning. Man koncentrerar sig på att lyssna efter detaljer, hur en närmickad gitarrsträng låter tex. Eller om violintonen i ett skittråkigt stycke låter exakt rätt. Att en stökig jazz-platta eller en tidig Zappa bara låter kaos, det skiter man i.
[...]
För en som mest lyssnar på pling-plongmusik är det svårt att se problemet.Vet vi något om:
a) det ligger något i att att stökig musik typiskt låter sämre på en pling-plongomptimerad anläggning?
och
b) vad det i så fall beror på?
PerStromgren skrev:Tack för svar, Max! Har du något exempel på stökig musik att fresta min plingplonganläggning med?
sportbilsentusiasten skrev:PerStromgren skrev:Tack för svar, Max! Har du något exempel på stökig musik att fresta min plingplonganläggning med?
Death Magnetic.
Låter kanon hemma här.
PerStromgren skrev:Tack för svar, Max! Har du något exempel på stökig musik att fresta min plingplonganläggning med?
PS. ... helst tillgänglig på spottan, eftersom det normalt inte finns i min skivsamling.
Max_Headroom skrev:Nattlorden skrev:Vad tycker ni om hifiklubbens reklam då? Tycker att de verkligen jobbar på att göra hifi kul igen med sin reklam... Och att man faktiskt gör reklam på tv.... Tror man har gjort bort sig rejält genom att göra reklam inom ett så snävt område enbart. När såg du reklam för Revel i ett ombordmagasin på flyget sist, t.ex.?
Jag har inte sett deras TV-reklam. Men här i Norge så är Hifi-klubben i stort sett den enda aktören som finns kvar. Man har en del reklam runt om. På bussar, tågstation etc. Jag tror man har börjat fatta. Man inriktar sig också på att man är just Hifi-klubb. Inte allmän elektronikbutik. Men den reklam jag har sett har inritkat sig på små livsstilproduker. Kanske för att det är vad som går att sälja.
Bill50x skrev:PerStromgren skrev:Tack för svar, Max! Har du något exempel på stökig musik att fresta min plingplonganläggning med?
PS. ... helst tillgänglig på spottan, eftersom det normalt inte finns i min skivsamling.
Ta vilken live jazzplatta som helst från 50-talet (med mycket "tut i luren") så hör du skillnaden.
PerStromgren skrev:Hur lät det, då? Rätt förfärligt, om jag ska vara ärlig. Gitarrer på hög nivå tillsammans med det kontinuerliga ljudet från cymbalerna är rätt påfrestande. Speciellt låten Spacehead med gruppen The Primitives var svårlyssnad.
Nattlorden skrev:Personligen brukar jag kolla om system fixar "stök" med Mike Oldfield "Five miles out" och lyssnar efter 'talförståelse' på vocoderpartierna.
Användare som besöker denna kategori: Hjalmar_Branting, Lassej och 23 gäster