Friskar upp.
Moderator: Redaktörer
rajapruk skrev:Jag förstår att dessa tankar gränsar till kätteri
Friskar upp.
Kraniet skrev:om du vill kan du ju tillverka en bas med spikfötter eller liknande som står stadigt på heltäckningsmattan. på denna sätter du sedan dämpfötter som högtalaren kan ställas på. Den basen bör ju kanske ingå i designen av lådan som helhet för snyggast resultat.
Michael skrev:Jag tror "bas" avsåg typ stativ, inte bas-högtalare.
rajapruk skrev:Michael skrev:Jag tror "bas" avsåg typ stativ, inte bas-högtalare.
Aha
Det vill jag inte heller.
rajapruk skrev:Eventuellt skulle jag vilja ha hjul som fötter faktiskt, nu när jag tänker på det.
Ett grej jag vill testa är att dra fram woofern en meter ur hörnet (för att flytta ner SBIR till register som den inte spelar), och ha hornet vägghängt mot vägg, och sen sätta rätt delay dem emellan.
Jag kommer nog börja med att ha dem på de små rullbrädorna jag har.
Nattlorden skrev:rajapruk skrev:Eventuellt skulle jag vilja ha hjul som fötter faktiskt, nu när jag tänker på det.
Ett grej jag vill testa är att dra fram woofern en meter ur hörnet (för att flytta ner SBIR till register som den inte spelar), och ha hornet vägghängt mot vägg, och sen sätta rätt delay dem emellan.
Gör dock inte misstaget att förvänta dig att hjul ger samma resultat som sd-fötter. Det behöver inte alls bli lika låg resonansfrekvens.
rajapruk skrev:Nattlorden skrev:rajapruk skrev:Eventuellt skulle jag vilja ha hjul som fötter faktiskt, nu när jag tänker på det.
Gör dock inte misstaget att förvänta dig att hjul ger samma resultat som sd-fötter. Det behöver inte alls bli lika låg resonansfrekvens.
Det förväntar jag mig inte.
idea skrev:Nu skall vi inte dra igång den här diskussionen om spikfötter igen MEN...![]()
rajapruk skrev:Högtalaren står alltså inte helt still med viktanpassade mjukfötter. Det är klart att det kan vara en nackdel för "bass kick and impact" tror jag, jämfört med om den hade stått mer still.
"Vilket jökla påhitt"
Tvättmaskiner har hårda fötter, och fjädringen i upphängningen av den rörliga delen. Varför har de inte mjuka viktanpassade fötter?
Är det inte en gammal tokaudiofiltumregel att det är bäst med "mjuka fötter på hårt golv, och hårda fötter på mjukt golv"?
Att bulta fast högtalaren i ett betonggolv (eller vägg) känns spontant som det skulle vara bästa foten ur "bass kick and impact"-synpunkt. Men jag kan mycket väl ha fel.
rajapruk skrev:Yes.
Min fråga från början handlade egentligen mer om prioriteringen av fötternas viktighet i det stora hela. I systemet som helhet.
Jag har vanliga gummifötter liggandes. Att hålla på och testa andra typer av fötter, är det värt tiden och kostnaden i det stora hela?
Sen ballade det ur såklart till hårda vs rättmjuka, den konflikten verkar ligga latent i världsalltets DNA
Jag tror att olika högtalarkablar kan ge en skillnad, och passa olika bra beroende på kontext, men jag bedömer inte det är värt tiden och kostnaden att prova olika kablar för den i sammanhanget lilla förbättringen som troligen skulle kunna uppnås vs en "ok" kabel.
Kostnadsnyttoanalys för högtalarfötter är det jag vill ha! Men jag tolkar er som att nyttan av optimal fot är stor, och kostnaden (tid och pengar) är låg, så att det blir ett bra business-case.
Harryup skrev:Jag har ju ett antal vittnen här på faktiskt att fötter kan ha väldigt stor påverkan på ljudkvalitén.
Mina subbar och frontar är kortslagiga servo-subbar och stod i original på som en slags upp- och nervänd svamp i tunn plast.
Köpte SD kuddar och fick sämre ljud, väsentligt sämre ljud. Köpte andra SD kuddar och fick i princip lika dåligt ljud. Köpte ytterligare SD kuddar och fick hela tiden sämre ljud än i original. Nu skall ingen skugga falla över SD fötter alls eftersom jag vet att dom varit lysande i andra sammanhang. Och jag hade inte köpt så många olika SD kuddar om jag inte trodde på dom. Visst blev det mer basljud med SD men extremt mycket mindre väldefinierad musik.
Så jag besökte Audio Concept och lånade fötter. Hårda fötter ifrån Finite Elements fixade ljudet direkt och hör och häpna också avkopplade högtalarna ifrån golvet.
Här inne sitter många med Ino och då är det naturligt att man kör SD. Och sen att man med ryggmärgen rekommenderar SD till alla utan att veta om de verkligen passar eller inte till andra system med de rumsbetingelser som existerar precis just där de skall användas.
Så jag säger, köp inte, låna och testa alternativen också. Att SD passar i alla sammanhang är en floskel. Det är inte ens vetenskapligt bevisat. Vad folk här inne bortser ifrån är skillnader i underlag som jag ser det. Om underlaget passar SD så är SD bäst, passar det inte av någon anledning så är de inte bäst.
Men om nu SD passar hos dig så är ju det bra, men utan att testa så vet man inte det.
Men i mitt rum är skillnaden på att använda SD och hårda fötter (alltså inga spikar) större än skillnaden mellan Bryston och en 300B förstärkare.
/Harryup
darkg skrev:
Fötter diskuteras onekligen en del här inne mellan varven. Har du med tanke på det någon idé om hur dina upplevelser och observationer kan förklaras, tekniskt / fysikaliskt alltså? Det lilla jag har förstått räcker inte, för mig. Om du själv inte är så intresserad av teorin är jag givetvis ok med det.
Harryup skrev:Vid nått tillfälle tyckte jag att jag läste att 17Hz också är den horisontella resonansfrekvensen på SD-fötter. Det kan säkert nån verifiera om det är så. När jag lånade de hårda fötterna hade jag ingen uppfattning om de skulle vara bättre eller sämre än SD som de betedde sig hemma hos mig men det var väldigt stor skillnad. Nu skall jag testa med andra basar om några veckor och då tänkte jag låta SD få en ny chans.
Nattlorden skrev:De generella fötterna c:a 10Hz, de viktanpassade ~7Hz.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:De generella fötterna c:a 10Hz, de viktanpassade ~7Hz.
7 Hz är möjligen inte alltid långstidsstabila? Finns det inte risk att deras fjädring kollapsar med tiden? Vill minnas att något skrevs i MoLt om vad som var realistiskt.
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 236 gäster