Moderator: Redaktörer
MorganM skrev:Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.
Tjutet i basen kan beskrivas som ett högfrekvent tjut.Har pratat med DLS och haft in steget på test,men dom säger att steget är tyst och inget fel på?
Kan man använda något motstånd för att lura steget att lasten är lite mer?
MorganM skrev:Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.
Tjutet i basen kan beskrivas som ett högfrekvent tjut.Har pratat med DLS och haft in steget på test,men dom säger att steget är tyst och inget fel på?
Svante skrev:(detta var 80-tal) ... Ford Granada
---
(tack för att du ger en gammal man en massa minnen...)
MorganM skrev:Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.
MorganM skrev:Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.
Följande delar:
Pioneer dex p99rs (cd spelare).
Slutsteg genesis dmx till seas lotus reference-2-vägs kitt.
slutsteg dls cc-1000 till Dls Nordica 10i/Anthem 10"/JL Audio 10w6v3-D4.
Batteri Optima yellow top 55amp max 1meter 33mm" till slutstegen.
batteriladdare Ctek XC 2500=25amp.
Har provat att jorda cd spelaren extra till batteriet,även provat att jorda extra till stegets chassie.
Har fått lite indikationer att klass D stegen har ett litet tjut hela tiden via elementen man ansluter.
Ps!Enda gången basen är helt tyst,är när jag kör JL Audio basen i 8ohm!
RogerJoensson skrev:Jordslingor brukar man inte kunna lösa med en liten kondensator och med en stor så kan det bli ännu värre...
Svante skrev:MorganM skrev:Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.
Nu blir jag förvirrad. Sitter de inte i bilen alltså?
Vi behöver mer input tror jag om vi ska kunna hjälpa dig.
1. Sitter grejorna i en bil?
2. Kommer störningarna om motorn inte är igång?
3. Beror störningarna av motorvarvet?
4. Beror störningarna av något annat i bilen? (bromsljus, bakljus, instrumentbelysning etc?)
5. Exakt vad är inkopplat och hur får de olika delarna plus och jord?
6. Var i bilen sitter prylarna? (baklucka, radiouttag, handskfack?)
Om man kopplar in en 8 ohms högtalare i stället för en 2 ohms högtalare sjunker nivån med 12 dB och uteffelten till 1/4. Eftersom allt blir 12 dB tystare så minskar även störnivån med 12 dB. Jag skulle gissa att det är det som gör att du ser ett motstånd som en lösning, men det är egentligen bara att strypa systemet. Högtalarimpedansen är knappast heller orsaken till problemet såvida inte högtalarelementet är trasigt eller på något sätt har en jordförbindelse som knasar till det.
boom skrev:MorganM skrev:Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.
Följande delar:
Pioneer dex p99rs (cd spelare).
Slutsteg genesis dmx till seas lotus reference-2-vägs kitt.
slutsteg dls cc-1000 till Dls Nordica 10i/Anthem 10"/JL Audio 10w6v3-D4.
Batteri Optima yellow top 55amp max 1meter 33mm" till slutstegen.
batteriladdare Ctek XC 2500=25amp.
Har provat att jorda cd spelaren extra till batteriet,även provat att jorda extra till stegets chassie.
Har fått lite indikationer att klass D stegen har ett litet tjut hela tiden via elementen man ansluter.
Ps!Enda gången basen är helt tyst,är när jag kör JL Audio basen i 8ohm!
Prova en annan huvodenhet kan vara så att jorden i den har gått har själv varit ute för det på en pioner.
RogerJoensson skrev:"jorda extra" betyder det dubbel jord från olika ställen? Det kan vara problematiskt...
Om du drar ur sladdarna till slutsteget (ev kortsluter ingångarna), är det tyst då?
Michael skrev:Vad händer om du kopplar bort laddaren helt och hållet?
Och så som tipsats, testa köra utan några insignalkablar till slutsteget.
//Michael
IngOehman skrev:Både utan signal och även helt utan sladd till ingången bör du prova.
Vh, iö
IngOehman skrev:MorganM skrev:Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.
Menar du att tjutet finns där även helt utan insignal?
I så fall är det möjligen en instabilitet, och det kan i så fall vara så att det är en zobel-länk du behöver.
Men det hela är väldigt underligt. Switchförstärkare (de flesta) bygger antingen på en kontrollerad instabilitet (som "tjuter" i ultraljudsområdet) eller på en triangelvpgskomparation (som också tjuter långt över 20 kHz).
Kan det vara så att det är något knas med förstärkaren, men att den inte är instabil uta tjuter av annat skäl, och oavsett element, men att det element du tycker fungerar har en jättelik svacka vid tjutfrekvensen?
Att du läser och känner till impedansen behöver inte betyda att den har något med saken att göra. Finns tjutet där hela tiden så kommer det sannolikt att höras mera ju lägre impedansen är, eftersom lägre impedans betyder högre känslighet om verkningsgraden är samma. Har det högohmigare elementet dessutom en svacka i tonkurvan vid tjutfrekvensen så kan skillnaden upplevas som stor, även om tjutet är precis likadant hela tiden.
Har du ett dubbelisolerat oscilliskop så du kan titta på utgången går det på ett kick att ta reda på hur det är. Det är bättre än att gissa.
Vh, iö
MorganM skrev:
Vad är en Zobel-länk?
Hur bygger jag en sån,så den passar till mitt ändamål?
Michael skrev:Visst då göms tjutet, bra eller dumt!
Det verkar vara ett dåligt steg, har du garanti så bör du kräva åtgärd eller pengar tillbaks.
Du kan ju testa med rc-länk. Behöver inte va 4 ohm, är nog bättre med minst 8 (tror jag som inte har en aning om va detta steg tycker om). Var vaksam på om motståndet blir varmt.
PS. Du känner inte någon med oscilloskop? Se dock upp med eventuell skyddsjord. Batteri drivet rekommenderas.
//Michael
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster