Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

MorganM

Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Inläggav MorganM » 2017-04-15 18:53

Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.

Tjutet i basen kan beskrivas som ett högfrekvent tjut.Har pratat med DLS och haft in steget på test,men dom säger att steget är tyst och inget fel på?

Kan man använda något motstånd för att lura steget att lasten är lite mer?
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Re: Digitalt slutsteg ger tjut i basen

Inläggav Perfector » 2017-04-15 19:01

MorganM skrev:Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.

Tjutet i basen kan beskrivas som ett högfrekvent tjut.Har pratat med DLS och haft in steget på test,men dom säger att steget är tyst och inget fel på?

Lite grand undrar jag om du har tillräckligt grov kabel från batteriet till slutsteget.
steget ska väl vara stabilt i 2 Ohms last?
Är kablaget för tunt så blir det spänningsfall när effekten strömförbrukningen ökar.
Ska du använda ett motstånd så blir det ju ett monster till motstånd som ska tåla effekten från steget.
3.9 Ohm och en hemskans effekttålighet så visst kan det funka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-15 19:17

MorganM skrev:Har ett Digitalt slutsteg i bilen DLS cc-1000,som jag driver en st 10" bas 4ohm.Men det är ett högt lite lätt tjutande ljud ur basen hela tiden,som vandrar lite upp och ner.Men byter jag till en 8ohms bas så finns inte tjutet kvar,och byte jag till en 3ohms bas så blir det ytterligare lite mer tjut i basen.

Det där ger mig vibbar från tiden när jag jobbade med att montera bilstereo. Det låter som generatorstörningar, man testar det enkelt genom att varva motorn lite och höra om ljudets tonhöjd ändras med varvtalet.

Det fanns två anledningar (detta var 80-tal) som kunde göra att det uppkom, antingen strålade det in direkt i apparaten, Ford Granada hade ett radiouttag som i vissa fall inte gick att använda. Den andra orsaken/lösningen var att hitta EN bra jordpunkt. Ofta kunde problemen försvinna när man drog ur antennen (som även ger jord) sedan fick man leta/prova om det fanns någonstans i bilens chassie som inte gav störningarna. Att ta minus direkt framme vid batteriet var en big nono, generatorns hela laddström flyter ju genom minusledaren vilket gör att man får ett spänningsfall över den. Kombinerat med en annan jordpunkt (antennen) blev börjar det gå generatorströmmar genom bilradions jordanslutning.

Nu minns jag en annan sak också (tack för att du ger en gammal man en massa minnen... :) ) det var en gång en Mazda tror jag det var som hade en instrumentbelysningsdimmer som störde. När man ändrade ljusstyrkan bytte ljudet karaktär. Jag tror att lösningen då var att sätta ett strömfilter (en drossel) på matningen till radion. Förr i världen hade många apparater just en sån hängande på plusmatningen, och det var inte helt ovanligt att folk som hade köpt "begagnat"* kom in och hade problem med störningar eftersom drosseln/filtret hade blivit kvar i förra bilen.

Så, experimentera med jordarna är mitt korta råd, om det nu är generatorstörningar. Eller filter på strömmatningen om det är nån elektronik som stör. Det faktum att de inte hittar något fel tyder ju på att det är en störning från bilen som går in.

Edit: en sak till jag skulle prova är att flytta på slutsteget fysiskt, det kan tänkas sitta nära någon kabelstam och idag är väl alla kablar proppade med elektroniska störningar. Slutsteget kan också tänkas få jord om man skruvar fast det i bilens chassie.

*Stölder av bilstereo var ett större problem förr tror jag. Vi hade massor med stöldskador och kontakter med försäkringsbolag.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2017-04-15 21:38

Svante skrev:(detta var 80-tal) ... Ford Granada
---
(tack för att du ger en gammal man en massa minnen... :) )

Tack från mig också. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-15 22:30

På den tiden jag höll på med bilstereo så var ett sätt att lösa jordslingeproblemen att jorda slutsteget på samma ställe där bilstereon var jordad (inte sällan i chassiet nära bilstereon). Om slutsteget monterades i kofferten så drog man jordledaren dit (en tjock ledare för att förhindra stort spänningsfall, ofta 6mm2 eller mer). Vissa slutsteg fick man sedan montera så att dess chassi kom i kontakt med bilens chassi/plåt.
Även plusledarna kunde i vissa fall behöva anslutas i samma punkt som stereons plus, vilket ibland krävde att man drog fram en fet plusledare direkt från batteriet, om originalkablaget var för tunt och att man behövde en fetare säkring.

En sista åtgärd (eller varför inte en första) kan vara att montera en audiotransformator mellan stereon och slutsteget (eller delningsfiltret). Exempel på en vettigt prissatt sådan för lågnivå: https://www.monacor.com/en-us/monacor/p ... on/fga-40/
Om man har en sådant till hands är det bara att koppla in och prova och se om det löser problemet. Är man lat så vara köper man en och provar...
Jag använder en sådan i stugan (12V "hifi"/förstärkare) för att få bort switchingstörningar från TV:n (riktigt ruskig switchning från dess 12V ingång...). Även vissa vissa LED lampor switchar på hörbart (utan denna). Jag provade först feta avstörningsdrosslar och olika jordningsarrangemang, men det räckte inte. Med transformatorn blev det som först tyst på oljudet.

Jag förutsätter här att slutsteget+högtalaren är tyst om inget är anslutet till slutstegets ingång...
-På självvald "semester".

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-15 23:14

Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.

Följande delar:
Pioneer dex p99rs (cd spelare).
Slutsteg genesis dmx till seas lotus reference-2-vägs kitt.
slutsteg dls cc-1000 till Dls Nordica 10i/Anthem 10"/JL Audio 10w6v3-D4.

Batteri Optima yellow top 55amp max 1meter 33mm" till slutstegen.
batteriladdare Ctek XC 2500=25amp.

Har provat att jorda cd spelaren extra till batteriet,även provat att jorda extra till stegets chassie.

Har fått lite indikationer att klass D stegen har ett litet tjut hela tiden via elementen man ansluter.

Ps!Enda gången basen är helt tyst,är när jag kör JL Audio basen i 8ohm!
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-15 23:56

"jorda extra" betyder det dubbel jord från olika ställen? Det kan vara problematiskt...

Om du drar ur sladdarna till slutsteget (ev kortsluter ingångarna), är det tyst då?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-16 00:10

MorganM skrev:Jag hade hela anläggningen uppkopplad inomhus.

Nu blir jag förvirrad. Sitter de inte i bilen alltså?

Vi behöver mer input tror jag om vi ska kunna hjälpa dig.

1. Sitter grejorna i en bil?
2. Kommer störningarna om motorn inte är igång?
3. Beror störningarna av motorvarvet?
4. Beror störningarna av något annat i bilen? (bromsljus, bakljus, instrumentbelysning etc?)
5. Exakt vad är inkopplat och hur får de olika delarna plus och jord?
6. Var i bilen sitter prylarna? (baklucka, radiouttag, handskfack?)

Om man kopplar in en 8 ohms högtalare i stället för en 2 ohms högtalare sjunker nivån med 12 dB och uteffelten till 1/4. Eftersom allt blir 12 dB tystare så minskar även störnivån med 12 dB. Jag skulle gissa att det är det som gör att du ser ett motstånd som en lösning, men det är egentligen bara att strypa systemet. Högtalarimpedansen är knappast heller orsaken till problemet såvida inte högtalarelementet är trasigt eller på något sätt har en jordförbindelse som knasar till det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
AndersD

Inläggav AndersD » 2017-04-16 08:28

Om störningarna följer motorvarvtalet var det förr en universalmedicin att helt enkelt koppla slutstegsmatningen till jord via en liten konding.
Detta funkade, åtminstone på äldre bilar där avstörningen var lite sisådär.

Idag hade jag nog inte vågat mig på en sådan vildavästernlösning utan ordentlig analys av problemet.
.....

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-16 11:25

Jordslingor brukar man inte kunna lösa med en liten kondensator och med en stor så kan det bli ännu värre... Det skulle möjligen kunna hjälpa i något specialfall, med något slutsteg som har dåligt filtrerad spänningsmatning eller där det råkar hjälpa att i någon mån skyffla över en del av jordströmmen mot plusledaren (för att jorden då ansluter i en annan punkt/punkter). I sådana fall kan det även hjälpa med en tunnare jordledare, men om man har ett kraftigt slutsteg så vill man inte ha spänningsfall och då är man i dilemmat att problem kan bli större pga kraftigare ledare.
Oftast är största problemet jordpotentialen mellan strömförsörjning och ljudingångarna och även om man gjort strömförsörjningarrangemanget rätt, så kan det vara svårt att helt få bort jordslingeproblemet i ett 12V system där en massa kablage löper parallellt och man kan då behöva skilja spänningsmatningsjord och signaljord för att helt får bort eländet. Man kan tycka att lösa problemet med en lågnivåtransformator är vilda västern, men det är väldigt mycket bättre än att behöva sitta med olösta jordslingeproblem och hörbara störningar. Det finns även lösningar där man kör ljudet över en optokopplare och helt har skiljt jorden i audioområdet. Hade slutsteget haft balanserade ingångar, hade man troligen varit hjälpt av det (ofta är det lika effektivt som transformator). En del slutsteg hade (vad jag minns) någon form av aktiv balansering redan på 80-talet och dessa var ofta mindre känsliga för jordslingeproblem, men oftast var det inte så och jag har sett exempel även idag där jordarna bara verka vara ihopkopplade och problemen lätt uppstår. 12V system kan vara riktigt läbbiga när det gäller jordslingeproblem (pga gemensam jord för signal och strömförsörjning) och att det sitter switchande elektronik lite här var (och inte bara i slutstegen som förr) gör det ofta ännu värre. Här snackar vi dessutom klass D...
Ett raggarknep är att ställa ner slutstegets känslighet "gain" (det brukar sitta trimpottar för det). Om det räcker för att ta ner störningarna till rimligare nivåer och det ändå går att styra ut slutsteget till fullt, så kan man nöja sig med det. Man har visserligen inte löst jordslingeproblemen, men det kanske inte gör något i praktiken.

I det här fallet skulle ett foto där man ser kabeldragningen hjälpa, eller en skiss där man tydligt ser hur kablarna är dragna och var de är anslutna. Och kanske en lista på vad för apparater som kopplats ihop.
Om slutsteget är inkopplat med "högnivå" så är det inte lika lätt och billigt att skilja jordarna, men då är det lättare att hitta en framkomlig väg med kablage och jordpunkter.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2017-04-16 11:49

Följande delar:

Har provat att jorda cd spelaren extra till batteriet,även provat att jorda extra till stegets chassie.

Har fått lite indikationer att klass D stegen har ett litet tjut hela tiden via elementen man ansluter.

Prova en annan huvodenhet kan vara så att jorden i den har gått har själv varit ute för det på en pioner.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2017-04-16 13:06

RogerJoensson skrev:Jordslingor brukar man inte kunna lösa med en liten kondensator och med en stor så kan det bli ännu värre...

Det var min tanke också. Strömförsörjningen i en bil är väldigt lågimpediv och att parallellkoppla den med en kondensator i tron att spänningen ska bli stabilare funkar knappast. Att seriekoppla den med en drossel kan däremot hjälpa och det är nog lite standard att det sitter en sådan inuti eller utanför apparaten. Det brukar se ut som en svart plastkloss på plusledaren.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-16 13:56

Ja det var ett vanligt grepp på spelarsidan för att dämpa bort generatorstörningar (för egen del, när det begav sig). På (stora) slutstegsidan så blir det dock orimligt stora drosslar om man hålla rimligt låga förluster kombinerat med bra dämpning, så det var aldrig aktuellt.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-16 16:39

Svante skrev:

Nu blir jag förvirrad. Sitter de inte i bilen alltså?

Vi behöver mer input tror jag om vi ska kunna hjälpa dig.

1. Sitter grejorna i en bil?
2. Kommer störningarna om motorn inte är igång?
3. Beror störningarna av motorvarvet?
4. Beror störningarna av något annat i bilen? (bromsljus, bakljus, instrumentbelysning etc?)
5. Exakt vad är inkopplat och hur får de olika delarna plus och jord?
6. Var i bilen sitter prylarna? (baklucka, radiouttag, handskfack?)

Om man kopplar in en 8 ohms högtalare i stället för en 2 ohms högtalare sjunker nivån med 12 dB och uteffelten till 1/4. Eftersom allt blir 12 dB tystare så minskar även störnivån med 12 dB. Jag skulle gissa att det är det som gör att du ser ett motstånd som en lösning, men det är egentligen bara att strypa systemet. Högtalarimpedansen är knappast heller orsaken till problemet såvida inte högtalarelementet är trasigt eller på något sätt har en jordförbindelse som knasar till det.

Grejerna sitter ihopkopplade inomhus (ej bil).För tester som jag gjort på bilstereosaker.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-16 16:42

boom skrev:

Följande delar:

Prova en annan huvodenhet kan vara så att jorden i den har gått har själv varit ute för det på en pioner.

Har 2st nya Pionner dex p99rs.Har provat båda,och det är precis samma ljud ur basen (höfrekvent tjutande ljud).Tjutandet på verkas inte om jag ändrara volym upp eller ner.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-16 16:52

Plocka isär alltihop.
Koppla högtalarna till steget och lyssna om det piper eller om pipet kommer till när du kopplar in resten av enheterna.
Kanske en konstighet, men lägg en 4700 uF i serie med signalen till basen och se om det hjälper.
Annars en spole som delar ut 1000 Hz 4 Ohm och se om det är vad som behövs.
Sista biten, att bygga en filterbrygga mellan batteri och slutsteg.
1 st. 3300 uF mellan plus och minus
1 st. 330 uF mellan pluss och minus
1 st. 33 uF mellan plus och minus
1 st. 3.3 uF med samma koppling
1 st. 0.33 uF enligt ovan.

I bil med generator är det mycket effektivt att blockera störningar i olika varvregister från generatorn.
Men din laddare kanske är delaktig i problemuppkomsten.
Har du provat bara batteri utan laddare?
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-16 16:52

RogerJoensson skrev:"jorda extra" betyder det dubbel jord från olika ställen? Det kan vara problematiskt...

Om du drar ur sladdarna till slutsteget (ev kortsluter ingångarna), är det tyst då?

Tackar för all hjälp :).Tyvärr har jag inget uppkopplat idag.Utan jag kom på att jag kunde kanske få lite hjälp här till nästa gång jag kopplar in allt igen för mer tester.

Så jag spar all info jag får,och använder det till nästa tillfälle jag tester saker igen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-16 19:19

Menar du att tjutet finns där även helt utan insignal?

I så fall är det möjligen en instabilitet, och det kan i så fall vara så att det är en zobel-länk du behöver.

Men det hela är väldigt underligt. Switchförstärkare (de flesta) bygger antingen på en kontrollerad instabilitet (som "tjuter" i ultraljudsområdet) eller på en triangelvpgskomparation (som också tjuter långt över 20 kHz).

Kan det vara så att det är något knas med förstärkaren, men att den inte är instabil uta tjuter av annat skäl, och oavsett element, men att det element du tycker fungerar har en jättelik svacka vid tjutfrekvensen?

Att du läser och känner till impedansen behöver inte betyda att den har något med saken att göra. Finns tjutet där hela tiden så kommer det sannolikt att höras mera ju lägre impedansen är, eftersom lägre impedans betyder högre känslighet om verkningsgraden är samma. Har det högohmigare elementet dessutom en svacka i tonkurvan vid tjutfrekvensen så kan skillnaden upplevas som stor, även om tjutet är precis likadant hela tiden.

Har du ett dubbelisolerat oscilliskop så du kan titta på utgången går det på ett kick att ta reda på hur det är. Det är bättre än att gissa.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-04-17 14:52

Vad händer om du kopplar bort laddaren helt och hållet?
Och så som tipsats, testa köra utan några insignalkablar till slutsteget.

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-17 22:14

Tackar för mer input :) .Jag har ju inte sakerna uppkopplade nu hemma (inne).Men ska vid senare tillfälle prova mig fram med den hjälpen jag fått,och se om jag kommer på vad det kan vara.

Steget är ju som sagt testat av Dls verkstad,där dom säger att steget är felfritt,dock tyckte han jag skulle jorda cd spelaren chassie med slutstegets chassie,har provat det,men ingen skillnad.

Jag ska prova det du srev Ingvar Ö,om att sen om det tjuter i basen även om jag inte har signal in i steget.

Jag återkommer hur det går,men det blir nog inte förrens framåt sommaren.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-17 22:16

Michael skrev:Vad händer om du kopplar bort laddaren helt och hållet?
Och så som tipsats, testa köra utan några insignalkablar till slutsteget.

//Michael

Har provat ytan laddare,låter likadant.

ska prova utan signal in i steget.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 10:35

Både utan signal och även helt utan sladd till ingången bör du prova.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-11 20:54

IngOehman skrev:Både utan signal och även helt utan sladd till ingången bör du prova.

Vh, iö

Nu har jag istallerat slutstget (klass D) i bilen.men trots att jag har urkopopplade rca kontakter,så tjuter det ur basen.
Är det konstruktionen att det är klass D som gör att detta uppstår.Är inget tjut alls om jag tar ett klass AB steg.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-11 21:06

IngOehman skrev:

Menar du att tjutet finns där även helt utan insignal?

I så fall är det möjligen en instabilitet, och det kan i så fall vara så att det är en zobel-länk du behöver.

Men det hela är väldigt underligt. Switchförstärkare (de flesta) bygger antingen på en kontrollerad instabilitet (som "tjuter" i ultraljudsområdet) eller på en triangelvpgskomparation (som också tjuter långt över 20 kHz).

Kan det vara så att det är något knas med förstärkaren, men att den inte är instabil uta tjuter av annat skäl, och oavsett element, men att det element du tycker fungerar har en jättelik svacka vid tjutfrekvensen?

Att du läser och känner till impedansen behöver inte betyda att den har något med saken att göra. Finns tjutet där hela tiden så kommer det sannolikt att höras mera ju lägre impedansen är, eftersom lägre impedans betyder högre känslighet om verkningsgraden är samma. Har det högohmigare elementet dessutom en svacka i tonkurvan vid tjutfrekvensen så kan skillnaden upplevas som stor, även om tjutet är precis likadant hela tiden.

Har du ett dubbelisolerat oscilliskop så du kan titta på utgången går det på ett kick att ta reda på hur det är. Det är bättre än att gissa.

Vh, iö

Vad är en Zobel-länk?
Hur bygger jag en sån,så den passar till mitt ändamål?

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-07-11 21:15

MorganM skrev:
Vad är en Zobel-länk?
Hur bygger jag en sån,så den passar till mitt ändamål?

I högtalarsammanhang är det typiskt en kondensator i serie med ett motstånd som sitter parallellt med ett element för att kontrollera impedansen (som ibland stiger olämpligt mycket med frekvens, pga att talspolen är en spole). Typ.
Don’t just do something, sit there.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-11 21:25

Är en Zobel-länk samma sak som en rc-länk?

Hittade detta (kommer faktiskt ihåg att jag läst detta i en gammal Molt tidning) Länk:file:///C:/Users/Hemma/Documents/kabelbygg.pdf

Fast min ska helst vara gjord för 4ohms last,då förstäkaren är gjord för 4ohm.

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-12 10:12

[quote="MorganM"]Är en Zobel-länk samma sak som en rc-länk?

Hittade detta (kommer faktiskt ihåg att jag läst detta i en gammal Molt tidning) Länk:file:///C:/Users/Hemma/Documents/kabelbygg.pdf

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-12 10:36

Vill bara tilägga att jag delar basen aktivt i cd spelaren (80hz-30db branthet).Alltså inget passivt filter,dock kanske passivt filter hade varit lösningen på tjut problemet?

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-07-12 11:14

Visst då göms tjutet, bra eller dumt!

Det verkar vara ett dåligt steg, har du garanti så bör du kräva åtgärd eller pengar tillbaks.

Du kan ju testa med rc-länk. Behöver inte va 4 ohm, är nog bättre med minst 8 (tror jag som inte har en aning om va detta steg tycker om). Var vaksam på om motståndet blir varmt.

PS. Du känner inte någon med oscilloskop? Se dock upp med eventuell skyddsjord. Batteri drivet rekommenderas.

//Michael

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-07-13 15:57

Michael skrev:Visst då göms tjutet, bra eller dumt!

Det verkar vara ett dåligt steg, har du garanti så bör du kräva åtgärd eller pengar tillbaks.

Du kan ju testa med rc-länk. Behöver inte va 4 ohm, är nog bättre med minst 8 (tror jag som inte har en aning om va detta steg tycker om). Var vaksam på om motståndet blir varmt.

PS. Du känner inte någon med oscilloskop? Se dock upp med eventuell skyddsjord. Batteri drivet rekommenderas.

//Michael

Steget är inlämnat till DLS verkstad en gång,och dom säger att det inte är något fel på det 8O .Är garanti kvar,kommer lämna in det igen, om det inte är något man hittar något som gör att tjuteter.

8 ohm ska steget klara.

Nej,känner inget med oscilloskop,tyvärr.

Nästa

Återgå till Teknikforum