Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
IngOehman

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 14:38

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Just det du beskriver - att lyssna på kunderna och ge dem enkla bärbara apparater - är ju vad branschen har gjort, och det var just det som dödade de riktiga HiFi-anläggningarna. Och när alla har glömt bort vad som går att få uppleva så kommer det inte tillbaka så lätt. Att loudness war ställt till det ytterligare gör att vägen tillbaka bara blir längre och längre.

Musikkonsumtionen är högre än någonsin, samma med filmtittandet.
Varför finns det då inte större sug efter hemmaHIFI och hemmabio enl dig? Mitt svar har du redan.

digitalkameran kom...Kodak tyckte att "skitkass bild med digital, nää analog med film är helt överlägset"
iPhone kom...Nokia tyckte att "skitkass att ringa från, kass rent allmän"
Många sa, visar man bara konsumenterna en VERKLIGT bra kamera (o deras bilder) och en VERKLIGT bra telefon så kommer de köa för att köpa analog kamera och Nokiatelefoner"

Hur gick det?

Näää, kvalitet är helt ute tyvärr. Tillgänglighet o finesser är det alla vill ha

Jag förstår inte logiken i det du skriver. ALLA exempel du tar upp visar ju att det är som jag säger - att de som inte gav konsumenten vad konsumenten tror han eller hon vill ha utan något som var bättre, lyckades!

- - -

Allt det du frågar om har jag svarat på tidigare.

Påståendet att det konsumeras både mera musik än någonsin och mera film än någonsin, vad bygger du det på?

Mäter du minuter eller kronor (inflationsjusterade givetvis)?

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-18 15:52

IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:Just det du beskriver - att lyssna på kunderna och ge dem enkla bärbara apparater - är ju vad branschen har gjort, och det var just det som dödade de riktiga HiFi-anläggningarna. Och när alla har glömt bort vad som går att få uppleva så kommer det inte tillbaka så lätt. Att loudness war ställt till det ytterligare gör att vägen tillbaka bara blir längre och längre.

Musikkonsumtionen är högre än någonsin, samma med filmtittandet.
Varför finns det då inte större sug efter hemmaHIFI och hemmabio enl dig? Mitt svar har du redan.

digitalkameran kom...Kodak tyckte att "skitkass bild med digital, nää analog med film är helt överlägset"
iPhone kom...Nokia tyckte att "skitkass att ringa från, kass rent allmän"
Många sa, visar man bara konsumenterna en VERKLIGT bra kamera (o deras bilder) och en VERKLIGT bra telefon så kommer de köa för att köpa analog kamera och Nokiatelefoner"

Hur gick det?

Näää, kvalitet är helt ute tyvärr. Tillgänglighet o finesser är det alla vill ha

Jag förstår inte logiken i det du skriver. ALLA exempel du tar upp visar ju att det är som jag säger - att de som inte gav konsumenten vad konsumenten tror han eller hon vill ha utan något som var bättre, lyckades!

- - -

Allt det du frågar om har jag svarat på tidigare.

Påståendet att det konsumeras både mera musik än någonsin och mera film än någonsin, vad bygger du det på?

Mäter du minuter eller kronor (inflationsjusterade givetvis)?

Vh, iö

Nej, produkterna var sämre. De BLEV bättre efterhand men då de tog över marknaden var de sämre. MEN de gav något annat som kunderna ville ha. (kan ta hur många kort som helset, slippa byta film, slippa framkalla)
En forskare på Chalmers har studerat Nokia, Hasselblad, Kodak, Fazit. Jag såg hans föredrag.

Googla på ämnet så ser du. (liknande kan hittas avseende film, man ser på smartphones idag)
Några exempel
Smartphones are moving towards replacing computers as the most used device for music consumption, especially in developing countries. Users of paid audio streaming services are particularly likely to listen to music on a smartphone.
http://www.ifpi.org/downloads/Music-Con ... t-2016.pdf

Nielsen 2016 report: “Music consumption is at an all-time high”
http://rainnews.com/nielsen-2016-report ... time-high/

EVERYONE LISTENS TO MUSIC, BUT HOW WE LISTEN IS CHANGING
Music consumption has changed, but consumers’ appetite for music is as strong as ever.

According to Nielsen’s Music 360 2014 study, 93% of the U.S. population listens to music, spending more than 25 hours each week jamming out to their favorite tunes. In fact, 75% of Americans say they actively choose to listen to music, which is more than they claim to actively choose to watch TV (73%). Whether in the car (25%), at work (15%) or while doing chores (15%), we spend big chunks of our time listening to music. The difference from times past, however, is that the way we individually tune is as unique as the ear buds or headphones we sport while listening.
http://www.nielsen.com/us/en/insights/n ... nging.html

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-04-18 16:06

IngOehman skrev:Vill man att riktig HiFi skall komma tillbaka så behöver man ignorera vad kunderna vill ha (eller tror att de vill ha) och visa dem hur mycket bättre saker det finns/hur mycket större upplevelser som går att åstadkomma.

När man lyssnar på kunder för att tillgodose deras önskemål så begränsar man sig till små ambitioner. Vad spelar det för roll vad någon tror är den ultimata upplevelsen om de inte vet gränserna?

- - -

Just det du beskriver - att lyssna på kunderna och ge dem enkla bärbara apparater - är ju vad branschen har gjort, och det var just det som dödade de riktiga HiFi-anläggningarna. Och när alla har glömt bort vad som går att få uppleva så kommer det inte tillbaka så lätt. Att loudness war ställt till det ytterligare gör att vägen tillbaka bara blir längre och längre.

Med min tid i mobiltelefonbranschen känner jag mig till viss (liten) del ansvarig för dagens musik och bildkonsumtion - när vi såg möjligheterna att integrera saker som kamera och musiklyssning i det som fram tills dess bara varit en apparat för talkommunikation. Det som drev vår produktutveckling var att försöka ringa in och definiera fundamentala mänskliga behov, snarare än flyktiga marknadstrender. För att de driver ett inre habegär och därigenom konsumtionsmönster starkare än yttre faktorer.

En sån term vi kanske letade efter då, men som kom till mig först senare är - Omnipresence (allestädesnärvaro/överallt närvarande fritt översatt). Det vill säga min mänskliga drivkraft att alltid vilja ha med mig mina käraste ägodelar oavsett var jag är, eller att vara närvarande där jag helst vill vara oavsett tid eller rum. Och dela med mig av det till mina vänner.

För mig förklarar det varför vi så tydligt vill lyssna på vår favoritmusik hela tiden, inte bara begränsade framför den exklusiva hemmaanläggningen. Eller fotografera där vi är och samtidigt ha med mig mitt album med favoritbilder/filmer. etc. etc.

Och för att kunna plocka med oss och avnjuta allt detta på språng i små mobila enheter behövde vi på den tiden komprimera informationen. Där står vi idag som jag ser det. Fullt naturligt.

Men det jag tycker Hifi-branschen och mjukvaruproducenterna fullständigt missat i detta är möjligheten att - lika väl som att vi vill bära med oss våra favoriter dit vi går, skulle vi kunna gilla att "bära hem" våra favoriter till vårt hem. Och då med högsta möjliga kvalitet i alla led, istället för komprimerat och loudness maximerat.

Vem skulle inte vilja uppleva illusionen av "El Classico" på Camp Nou, en Bon Iver spelning på lokala Wisconsinhaket eller Steve Reich i Elbphilharmonie 11 maj hemma i sitt hem, om man nu inte har möjlighet att vara på plats där själv? Och då i form av den bästa tänkbara illusionen som går att skapa. Om man bara fattat vad det kan innebära i starka upplevelser.

Jag undrar när branschen plockar upp den möjligheten.

mvh, mats
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-18 16:25

Stormarknader dödar HiFi-butikerna. Folk vill inte betala för service och tveksamt om ens folk provlyssnar det som köps under något som liknar hemmiljö. Snarare är det en stormarknadshangar som är lyssningsrummet. HiFi-butikerna har det jobbigt att höras i det totala bruset. Säkert skulle många bli förvånade över att en HiFi-butik kan erbjuda anläggningar för samma pengar som en stormarknad. HiFi låter dyrt och besvärligt för vanligt folk som bara skall ha något som spelar spotify i ett hörn.
Ett tag fick folk "ordning på" sin högtalarplacering genom att hembion kom. Då visste man att centern skulle vara i mitten och höger och vänster högtalare inte skall stå bredvid varandra. Men nu med försäljningen av mer och mer limpor så försvinner bakkanaler och ljudet tar man direkt ur tv'n så nån receiver köps inte. Möjligen ett par trådlösa högtalare som spelar nån annan stans i huset och på uteplatsen. Tror faktiskt att både hembio och stereo har fått sig en törn igen av Spotify Connect, AppleTV, asiatiska leverantörer ihop med Sonos och Bose.
Visst finns det några % som kan tänka sig att betala mer för en stereo om man hittar kvalité i en HiFi-butik än vad dom faktiskt betalde på stormarknaden men så jäkla många är dom tyvärr inte längre.
Men i en stad som Stockholm, Göteborg och Malmö har butikerna fortfarande en chans att göra sig hörda.
Men det finns ju en del forum där folk gärna påpekar att det finns en byteshysteri på andra forum och folk köper fel grejor men vad skulle HiFi-butikerna leva av om folk inte vill ha bättre grejor. Väldigt jobbigt att hela tiden hitta nya kunder.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-18 16:47

matssvensson skrev:Vem skulle inte vilja uppleva illusionen av "El Classico" på Camp Nou, en Bon Iver spelning på lokala Wisconsinhaket eller Steve Reich i Elbphilharmonie 11 maj hemma i sitt hem, om man nu inte har möjlighet att vara på plats där själv? Och då i form av den bästa tänkbara illusionen som går att skapa. Om man bara fattat vad det kan innebära i starka upplevelser.

Jag undrar när branschen plockar upp den möjligheten.
Jepp, detta är en möjlighet branschen missat, och det jag efterlyser. Anpassning till moderna kunders krav - fast bättre.
Övertyga kunder om att stationär hifi är "grejjern" kommer aldrig funka. Kvaliteten i dagens mobila enheter är allt för bra

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-18 16:47

Jag tror att:

1: Allt är bögarnas fel (för alla som missat det klippet så ber jag er att söka på YouTube)
2: Det kan vara så att tillgång/smidighet till konsumption av musik här/nu och överallt helt enkelt har fått ta överhanden helt och styra utvecklingen och då blir allt litet, smidigt, uppkopplat till nätet och billigt.
Varav samtliga dessa egenskaper har stor potential att drabba väljudet... :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

ante_77

Inläggav ante_77 » 2017-04-18 17:38

DVD-ai skrev:Jag tror att:

1: Allt är bögarnas fel (för alla som missat det klippet så ber jag er att söka på YouTube)
2: Det kan vara så att tillgång/smidighet till konsumption av musik här/nu och överallt helt enkelt har fått ta överhanden helt och styra utvecklingen och då blir allt litet, smidigt, uppkopplat till nätet och billigt.
Varav samtliga dessa egenskaper har stor potential att drabba väljudet... :)

Jag tror som du.

Även jag gillar tillgång och smidighet. Här och nu och överallt är trevligt.
MEN... då kommer vi till stunden då man är hemma. Då orkar jag inte med allt för risiga anläggningar.
Har idag ingen vidare rigg. Dock väldigt smidig men saknar det lägre registret.
Inom området anläggningen mäktar med, så gör den det väldigt bra.

Saken är väl den att Hi-Fi är en ekonomisk fråga och har man en kvinna i huset så blir det en jävla kompromiss.
Sitter idag på ett par Neat Iota och en Naim UnitiQute. Trevligt smidigt och litet, men dock finns stor förbättringspotential på de flesta plan.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-18 18:15

Efter 80- o kanske lite av 90-talet så stannade utvecklingen av upplevelsen, det blev inte bättre än så. För att få sälja något nytt fick man hitta på andra produkter som fyllde andra behov. Jag gick själv över till hörlurslyssnande utomhus under flera år. Sedan dog hunden och jag hamnade så småningom mellan riktiga högtalare igen och där sitter jag. Och där kommer jag sitta till den dag jag bärs ut. Och om inget går sönder kommer jag inte vara någon bra konsument vad gäller något annat än musik. Den pryl jag lägger ner mest pengar på numera är hörlurar, in-ear, som jag sliter ut i ett högt tempo. Nyssligen gick jag över till trådlösa och, peppar, pepper, de verkar hålla längre. Dem använder jag för att lyssna på tal via telefonen eller talböcker via den inbyggda spelaren. Ytterst sällan spelar jag musik via iPhonen. Däremot får den vara med och styra ljudanläggningen i lyssningsrummet. Är det bästa av det nya lika bra som 80- o 90-talets hifi? Om det är så så finns det hopp om att en och annan vilsen själ hittar till hifi-träsket och om det blir tillräckligt många så går väl en och annan ner sig också. Medan resten sitter nöjda utan att veta vad de missar. De flesta bilister därute har aldrig gett järnet i en Porsche heller och vet inte att det finns något bortom den där "urstarka" japanska fyrhjulingen de köpt för inte helt lite pengar. Många vindrinkare har aldrig sniffat på och än mindre smakat av en Chateux Margeaux från 82. De lever sina liv, lyckligt ovetande och kanske, kanske, har de någon annan "galen" böjelse som vi andra helt har missat. Flugfiske kanske är grejen. Egentligen. Det gör med andra ord inte så mycket att hifi sakta går mot sotdöden. Det finns så mycket annat som gör livet värt att leva. För de andra.

Annars instämmer jag helt med DVD-ai. Allt galet skyller vi på bögarna (och jag har hittills aldrig träffat en bög som jag tyckt illa om)

https://www.youtube.com/watch?v=T1lvMJ-l0_A
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-18 18:26

Tell skrev:
Skrev väl nåt lite liknande på nån sida sen att trance o techno-folk ofta är rätt ljudbögiga av sig :) Finns mycket musik inom dom genrarna som låter riiiktigt fint. Dock finns det förståsigpåare där också, som ja gärna skyltar med vilket ljudsystem dom har men som inte fattar alls om grejen med akustik. Vet inte exakt vilken del av techno/trance-delen du hänger i, men jag har varit i rätt många lokaler som gjort att musiken låtit skit fast där arrangörer säger att det låter bra "för det är ett bra ljudsystem ju!". Dock blir det ju betydligt bättre om somrarna när dom tar ut högtalarna i skogen istället ^^

De största arrangörerna i Sverige (genesis project) har sina stora fester i göteborg filmstudios största lokal som är riktigt bra akustiskt sett, massor av dämpmattor och material i tak / väggar et.c, kan tänka mig att det är proffs som gjort det eftersom att det just är en stor filmstudio. Funktion ONE är ett system som är väldigt omtalat i kretsarna idag, låter bra men långt ifrån det bästa jag hört live.

Genesis project, förra gången jag var där:

Likaså eventet jag länkade (Elements i danmark), de har ett dedikerat akustikteam som fixar det i deras lokal, låter riktigt bra.. MEN jag har såklart också kommit till lite mindre, för övrigt väldigt påkostade "raves" där man skyltat om att man kört in stora anläggningar ifrån kända tillverkare men helt struntat i akustiken i rummet, lät riktigt dåligt och förstör hela feelingen :)

Utomhus är såklart det bästa, längtar till sommaren :) Arrangerar själv ett utomhusevent i sommar med musikföreningen jag är med i, Nexo Geo s12 line array med 4xRS18 subbar + nexo 4x4 amps blir det då, får se hur det låter!

Clearsound systems som elements använder är helt klart en favorit hittills samt D&B audioteknik som bl.a emmabodafestivalen har.. Helt sjukt vilka system, spelar så brutalt högt med bas som slår rakt i bröstet utan att överta mellan/högregister och samtidigt inte alls jobbigt att lyssna på. Det krävs verkligen lite av ett system att spela den typen av musik på den nivån..

FBK skrev:Förstår varför du är ute efter ett par RF7 ii, klippt och skuren till sådan musik i mina öron. Låten på länken är asbra i mina öron, vet du vad artisten 2 minuter in den heter.

Ja jag tänkte också det men samtidigt att det borde låta helt okej till "normal" musik också.. förhoppningsvis :) Låten fick du högre upp!

men men, nu vart de generell hifi :D
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 19:03

Ni pratar som om ni bara sett de senaste 10 åren av hifi-verkligheten.

Mobilt ljud är ingenting nytt. Det har funnits och varit stort alltsedan Sony Walkman. Och det är dessutom ett ytterst tveksamt påstående att ljuspinnar och idag smartphones varit ett steg i fel riktning när de kom. De har varit utmärkt bra sett till hifi-aspekten jämfört med tidigare alternativ, från start.

Så att det skulle vara mobilt ljud som dödat hem-hifi är bara fel. Det stämmer inte alls. Det vet de som varit med och följt utvecklingen sedan 60-talet.

Det som är nytt och som verkligen kostat hifi-världen en stor del av förfallet är loudness race, det allmänna kulturförfallet och datorn/internet som stjäl alltmera av våra liv, det vill säga av våt tid på jorden. Ju mindre tid vi har över desto mindre resurser får alternativa sysselsättningar, som t ex musiklyssning.

Det är ett stort misstag att tro att det som gör att folk ägnar mindre tid år finlyssning på musik framför en anläggning behöver vara lyssning av musik på annat sätt och andra ställen. Det finns massor av saker som konkurrerar om människors tid, utan att ha med varandra att göra.

Och hifi-branschens stora död skedde när den bestämde sig för att sluta (eller kraftigt dra ned på) säljet av sådant som framtidsexperter sa skulle bli svårsålt. Självgenererande profetior är väldigt, väldigt vanliga.

Vh, iö

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-18 19:14

Det går dock utmärkt att sitta i lyssningsposition med en Pad:da och surfa på mellan gångerna man styr Spotify med den. Den stationära datorn är nog ett i huvudsak övergående/övergånget fenomen.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-18 19:31

Nattlorden skrev: Den stationära datorn är nog ett i huvudsak övergående/övergånget fenomen.

Ja, och samma kommer hända med mobiltfn.
Det blir en pryl man bär med sig i kläder/under skinnet som röst (senare tanke)-styrs. Bild projiceras i luften (senare rakt in i hjärnan)

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-18 19:46

Fast vem har pratat om "den stationära datorn"?

Och vem har sagt att den är ett problem när den är med i musikspelningskedjan?

Det jag talat om är datorn + internet såsom underhållningsmakapär - som INTE spelar musik utan som används för surfande eller en massa annat. Det stjäl TID från datorns ägare, och musiklyssning ramlar nedåt på prioriteringslistan...

Vh, iö

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-18 19:54

Det finns och kommer alltid att finnas en liten klick som är "entusiaster" där hifi och ljudåtergivnong slagit an en sträng i själen. Dessa, varav många säkert hänger här på forat, behöver inte övertygas om vikten av att ha bra ljud hemma, och det får både kosta och ta plats. Frågan är hur man får upp intresset hos resten.

Tänk kök! Hur har köksinredningsbranschen lyckats sälja in sina produkter till gemene man? Samma sak med badrumsinredning; hur många la motsvarande hundratusentals kronor på badrum & kök för en 30 år sedan? Varför är det trend & status att lägga dubbelt så mycket på spegelskåpet på dass, än på ljudanläggningen i vardagsrummet? Möjligheten till "upplevelse" bör ju rimligare vara större från ljudanläggningen än från badrumsskåpet..?

Och om det nu är andra saker som pockar på folks uppmärksamhet, så borde ju samma sak drabba badrummet också? Är det möjligen så att inredningstrenderna som drivit upp efterfrågan på exklusiva badrum och kök, också slagit hårt mot hifi-branschen? Folk har efterfrågat snygga inredningslösningar medan ljudbranschen fortsatt saluföra stora, svarta lådor? Och när väl de stora, svarta lådorna var ute ur bilden i många hem, så slog det över totalt för en bransch som ville sälja nåt och då vart det blåtand-högtalare och ljudlimpor istället.

Hur vänder man trenden? Hifi-prylar måste bli snygga och samtidigt leverera en sjuhelvetes ljudupplevelse. Trådlösa, vägghängda högtalare... slimmade stärkare och uppspelare. Skivspelaren är det enda som ska synas. Inbyggnadslösningar som inte syns alls. Takhögtalare inbyggda i kök & badrum. Streaming som fungerar smärtfritt från padda och telefon. Den som kommer upp med såna grejer kan nog ta rejält med betalt också. Hifi-butiken ska bli lika delar ljud & bild som inredare och snickarkunnig. Timell & Ernst ska fås att bygga in superläckra ljudsystem i nåt av programmen.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-18 20:05

Conan skrev:Det finns och kommer alltid att finnas en liten klick som är "entusiaster" där hifi och ljudåtergivnong slagit an en sträng i själen. Dessa, varav många säkert hänger här på forat, behöver inte övertygas om vikten av att ha bra ljud hemma, och det får både kosta och ta plats. Frågan är hur man får upp intresset hos resten.

Tänk kök! Hur har köksinredningsbranschen lyckats sälja in sina produkter till gemene man? Samma sak med badrumsinredning; hur många la motsvarande hundratusentals kronor på badrum & kök för en 30 år sedan? Varför är det trend & status att lägga dubbelt så mycket på spegelskåpet på dass, än på ljudanläggningen i vardagsrummet? Möjligheten till "upplevelse" bör ju rimligare vara större från ljudanläggningen än från badrumsskåpet..?

Och om det nu är andra saker som pockar på folks uppmärksamhet, så borde ju samma sak drabba badrummet också? Är det möjligen så att inredningstrenderna som drivit upp efterfrågan på exklusiva badrum och kök, också slagit hårt mot hifi-branschen? Folk har efterfrågat snygga inredningslösningar medan ljudbranschen fortsatt saluföra stora, svarta lådor? Och när väl de stora, svarta lådorna var ute ur bilden i många hem, så slog det över totalt för en bransch som ville sälja nåt och då vart det blåtand-högtalare och ljudlimpor istället.

Hur vänder man trenden? Hifi-prylar måste bli snygga och samtidigt leverera en sjuhelvetes ljudupplevelse. Trådlösa, vägghängda högtalare... slimmade stärkare och uppspelare. Skivspelaren är det enda som ska synas. Inbyggnadslösningar som inte syns alls. Takhögtalare inbyggda i kök & badrum. Streaming som fungerar smärtfritt från padda och telefon. Den som kommer upp med såna grejer kan nog ta rejält med betalt också. Hifi-butiken ska bli lika delar ljud & bild som inredare och snickarkunnig. Timell & Ernst ska fås att bygga in superläckra ljudsystem i nåt av programmen.

En liten början kanske?
http://www.hemmabiotidningen.se/test/20 ... jligheter/
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-18 20:06

Harryup skrev:Stormarknader dödar HiFi-butikerna. Folk vill inte betala för service och tveksamt om ens folk provlyssnar det som köps under något som liknar hemmiljö. Snarare är det en stormarknadshangar som är lyssningsrummet. HiFi-butikerna har det jobbigt att höras i det totala bruset. Säkert skulle många bli förvånade över att en HiFi-butik kan erbjuda anläggningar för samma pengar som en stormarknad. HiFi låter dyrt och besvärligt för vanligt folk som bara skall ha något som spelar spotify i ett hörn.
Ett tag fick folk "ordning på" sin högtalarplacering genom att hembion kom. Då visste man att centern skulle vara i mitten och höger och vänster högtalare inte skall stå bredvid varandra. Men nu med försäljningen av mer och mer limpor så försvinner bakkanaler och ljudet tar man direkt ur tv'n så nån receiver köps inte. Möjligen ett par trådlösa högtalare som spelar nån annan stans i huset och på uteplatsen. Tror faktiskt att både hembio och stereo har fått sig en törn igen av Spotify Connect, AppleTV, asiatiska leverantörer ihop med Sonos och Bose.
Visst finns det några % som kan tänka sig att betala mer för en stereo om man hittar kvalité i en HiFi-butik än vad dom faktiskt betalde på stormarknaden men så jäkla många är dom tyvärr inte längre.
Men i en stad som Stockholm, Göteborg och Malmö har butikerna fortfarande en chans att göra sig hörda.
Men det finns ju en del forum där folk gärna påpekar att det finns en byteshysteri på andra forum och folk köper fel grejor men vad skulle HiFi-butikerna leva av om folk inte vill ha bättre grejor. Väldigt jobbigt att hela tiden hitta nya kunder.

/Harryup

Jag tror internetförsäljning från tillverkare/internetkedjor är/blir en likkista för hifibutiker.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-18 21:25

IngOehman skrev:Fast vem har pratat om "den stationära datorn"?

Det jag talat om är datorn + internet såsom underhållningsmakapär - som INTE spelar musik utan som används för surfande eller en massa annat. Det stjäl TID från datorns ägare, och musiklyssning ramlar nedåt på prioriteringslistan...

Vh, iö

Det är mycket som konkurrerar om vår tid och våra pengar. Inte bara internet.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-18 21:41

hifikg skrev:

Vh, iö

Ja, vad som "stjäl" tid från en person är inte så uppenbart, om det ens går att prata om det. Vi sitter ju här på faktiskt, till exempel. Vissa mer än andra. Jag har svårt att tro att man därifrån kan avläsa vem som lyssnar mest på musik.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-18 21:42

Vh, iö

Om man surfar så behöver det inte sno någon tid från lyssnandet om man kan surfa på rätt plats; jag svarar på denna posten ifrån lyssningsposition lyssnandes på Von Holsts planeterna - Venus just nu. Det hade jag inte kunnat göra med samma behållning med en stationär. Det var ett påpekande, inte ett svar på något som någon sade.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-18 22:02

PerStromgren skrev:
hifikg skrev:

Vh, iö

Ja, vad som "stjäl" tid från en person är inte så uppenbart, om det ens går att prata om det. Vi sitter ju här på faktiskt, till exempel. Vissa mer än andra. Jag har svårt att tro att man därifrån kan avläsa vem som lyssnar mest på musik.

Sant, det har blivit lite av en dålig vana, att lyssna o skriva ett o annat inlägg samtidigt. Eller läsa MoLT eller H&M och kommentera innehållet. Tja... multitasking helt enkelt. Fast musiken brukar ta över.

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-18 22:41

dawelito skrev:
Tell skrev:
Skrev väl nåt lite liknande på nån sida sen att trance o techno-folk ofta är rätt ljudbögiga av sig :) Finns mycket musik inom dom genrarna som låter riiiktigt fint. Dock finns det förståsigpåare där också, som ja gärna skyltar med vilket ljudsystem dom har men som inte fattar alls om grejen med akustik. Vet inte exakt vilken del av techno/trance-delen du hänger i, men jag har varit i rätt många lokaler som gjort att musiken låtit skit fast där arrangörer säger att det låter bra "för det är ett bra ljudsystem ju!". Dock blir det ju betydligt bättre om somrarna när dom tar ut högtalarna i skogen istället ^^

De största arrangörerna i Sverige (genesis project) har sina stora fester i göteborg filmstudios största lokal som är riktigt bra akustiskt sett, massor av dämpmattor och material i tak / väggar et.c, kan tänka mig att det är proffs som gjort det eftersom att det just är en stor filmstudio. Funktion ONE är ett system som är väldigt omtalat i kretsarna idag, låter bra men långt ifrån det bästa jag hört live.

Genesis project, förra gången jag var där:
[ YouTube ]

Likaså eventet jag länkade (Elements i danmark), de har ett dedikerat akustikteam som fixar det i deras lokal, låter riktigt bra.. MEN jag har såklart också kommit till lite mindre, för övrigt väldigt påkostade "raves" där man skyltat om att man kört in stora anläggningar ifrån kända tillverkare men helt struntat i akustiken i rummet, lät riktigt dåligt och förstör hela feelingen :)

Utomhus är såklart det bästa, längtar till sommaren :) Arrangerar själv ett utomhusevent i sommar med musikföreningen jag är med i, Nexo Geo s12 line array med 4xRS18 subbar + nexo 4x4 amps blir det då, får se hur det låter!

Clearsound systems som elements använder är helt klart en favorit hittills samt D&B audioteknik som bl.a emmabodafestivalen har.. Helt sjukt vilka system, spelar så brutalt högt med bas som slår rakt i bröstet utan att överta mellan/högregister och samtidigt inte alls jobbigt att lyssna på. Det krävs verkligen lite av ett system att spela den typen av musik på den nivån..

FBK skrev:Förstår varför du är ute efter ett par RF7 ii, klippt och skuren till sådan musik i mina öron. Låten på länken är asbra i mina öron, vet du vad artisten 2 minuter in den heter.

Ja jag tänkte också det men samtidigt att det borde låta helt okej till "normal" musik också.. förhoppningsvis :) Låten fick du högre upp!

men men, nu vart de generell hifi :D

Ock de låter mer än helt okej till normal musik också.. oavsett vad en del säger då andra märken ska snackas ner mer eller mindre, är en sjukdom som tyvärr finns här. Hade du startat din RF7 ii,tråd på något annat ljudforum så hade det knappt varit något motstånd då alla där ha olika smak. Tack för länken, det var uppfriskande att återuppleva sådan musik igen så det blir en del letande på Spotify efter mer bra trance o techno då jag är rätt kräsen samtidigt och förr så var det för mycket som inte höll måttet i mina öron.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-04-18 23:45

Conan skrev:Hur vänder man trenden? Hifi-prylar måste bli snygga och samtidigt leverera en sjuhelvetes ljudupplevelse. Trådlösa, vägghängda högtalare... slimmade stärkare och uppspelare. Skivspelaren är det enda som ska synas. Inbyggnadslösningar som inte syns alls. Takhögtalare inbyggda i kök & badrum. Streaming som fungerar smärtfritt från padda och telefon. Den som kommer upp med såna grejer kan nog ta rejält med betalt också. Hifi-butiken ska bli lika delar ljud & bild som inredare och snickarkunnig. Timell & Ernst ska fås att bygga in superläckra ljudsystem i nåt av programmen.

När jag läser detta tänker jag på en diskussion med en näringslivsutvecklare i Värmland, som grämde sig över en missad möjlighet. Han hade blivit tillfrågad om att delta i/skapa ett reality-TV program om att jobba inom verkstadsindustrin i Sverige. Knasigt tyckte han då och tackade nej, för att sen titta på vad som hände med Arga snickaren, Bygglov, Äntligen hemma, Extreme Home Makeover - den exponering bygg-/inredningsbranschen fått i mediaflödet och det intresset det skapat sen dess...
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 00:02

hifikg skrev:

Vh, iö

Du har självklart rätt. Landställen, puben, bilar, båtar, vänner, familj och utlandsresor tävlar också, liksom förnedringsTV och jobbet och nattsömnen.

Att jag nämnde datorn och internet beror på att de inte var en nämnvärd tidstjuv för 20-30 år sedan. Det vill säga det är den faktor som tillkommit sedan tiden då hifi var stort.

Vh, iö

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-19 00:11

IngOehman skrev:
hifikg skrev:

Vh, iö

Du har självklart rätt. Landställen, puben, bilar, båtar, vänner, familj och utlandsresor tävlar också, liksom förnedringsTV och jobbet och nattsömnen.

Att jag nämnde datorn och internet beror på att de inte var en nämnvärd tidstjuv för 20-30 år sedan. Det vill säga det är den faktor som tillkommit sedan tiden då hifi var stort.

Vh, iö

En fråga som väcks i min skalle är då, har hifi någonsin varit särskilt jättestort? Är vi inte en relativt liten skara som trots allt bryr oss på allvar? Under en tid, 70-80-tal så där, så var det status att ha en bra anläggning, men var den verkligen för att lira musik på, eller var den mest en statuspryl? En polare till mig hade en Sonab/Carlsson anläggning för att lira musik i massor på. Han fick mig att upptäcka Mozart och Beethoven, det är jag evigt tacksam för, men hur vanligt var det? Många av mina mer jämnåriga polare satsade sina slantar på coola Jamohögtalare och Cervin Vega som såg häftigt ut och gav status i kompisgänget, men lät det så jäkla bäst? En kille hade en Philips Jet Set, med massor av lysdioder medan mina OD-11 inte imponerade särskilt mycket, men ljudet var inget att skämmas för.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-19 04:05

IngOehman skrev:Ni pratar som om ni bara sett de senaste 10 åren av hifi-verkligheten.

Mobilt ljud är ingenting nytt. Det har funnits och varit stort alltsedan Sony Walkman. Och det är dessutom ett ytterst tveksamt påstående att ljuspinnar och idag smartphones varit ett steg i fel riktning när de kom. De har varit utmärkt bra sett till hifi-aspekten jämfört med tidigare alternativ, från start.

Så att det skulle vara mobilt ljud som dödat hem-hifi är bara fel. Det stämmer inte alls. Det vet de som varit med och följt utvecklingen sedan 60-talet.

Det som är nytt och som verkligen kostat hifi-världen en stor del av förfallet är loudness race, det allmänna kulturförfallet och datorn/internet som stjäl alltmera av våra liv, det vill säga av våt tid på jorden. Ju mindre tid vi har över desto mindre resurser får alternativa sysselsättningar, som t ex musiklyssning.

Det är ett stort misstag att tro att det som gör att folk ägnar mindre tid år finlyssning på musik framför en anläggning behöver vara lyssning av musik på annat sätt och andra ställen. Det finns massor av saker som konkurrerar om människors tid, utan att ha med varandra att göra.

Och hifi-branschens stora död skedde när den bestämde sig för att sluta (eller kraftigt dra ned på) säljet av sådant som framtidsexperter sa skulle bli svårsålt. Självgenererande profetior är väldigt, väldigt vanliga.

Vh, iö

Fast för i tiden så var det en kompromiss i ljudkvalité med bärbart ljud. Kassetterna var svåra att ta med utan att ha egna väskor om man vill ha med 20 st skivor=LP. Ljudkvalitén jämfört med skivspelaren hemma var sämre. I bilen så trasslades det band. Det gick att spela musik valfritt ifrån högst 20 album normalt och det var ett helvete att snabbspola och hitta nästa låt. Kort batteritid gjorde dessutom på Walkman att det inte blev så lång lyssning. Sen kom bärbara CD-spelare. Bättre ljud och svårare att hålla skivorna skrapfria. Idag har man med sig all musik som någonsin gjorts i samma hölje som telefonen och kameran och spelmanicken och socialamediergrunkan och med upp till 8 timmars speltid. Och dagens lurar är dessutom väsentligt bättre och det är dessutom ballt att ha större lurar som man inte hade möjlighet till att orka driva förr i tiden. Loudness race är helt okänt för den stora massan tyvärr, annars skulle vi inte ha det. Man kan påtala att det leder till lägre ljudkvalité för vanliga användare men folk hör det inte för de har inget att jämföra med. Ingen vanlig människa köper CD-skivor längre, man streamar och då blir det som det låter på Spotify. Att det skulle vara lägre ljudkvalité på Spotify än att spela CD-skivor har ingen betydelse då folk inte har några skivsamlingar längre och att köpa en skiva kostar mer än att kunna spela all musik man vill ifrån vilket band som helst i en månad dessutom kan alla spela det dom vill var som helst med familjeabbonemang, samtidigt. Tillgänglighet avgör vad folk köper. Eftersom det inte finns ställbar hårdvarukompression i bärbara grunkor så har musikbranschen löst det genom loudness race vilket gör att folk kan höra musiken i bilen och på tunnelbanan. Dessutom har man tagit bort bruset på gamla inspelningar så de är bättre än någonsin för vanligt folk. Vanligt folk lider inte i sin musiklyssning av loudness race smittad musik då de inte har något att jämföra med. Däremot lider HiFi-entusiaster vilka i jämförelse är utrotningshotade. Snart är vi uppsatta på nån världsarvslista. Att tala om för folk att dom lider när dom i sitt tycke aldrig har haft bättre lyssningsmöjligheter är en grannlaga uppgift. För att få en reality check så kan man kolla i tidningsstånd och se trender, jag flyger massor och kunnat se vad som händer. Idag på Arlanda kan man köpa Hifi&Musik på allt färre ställen. Finns den så kan möjligen Hemmabio, Ljud&Bild och HiFi News finnas också. Men knappast mer. Dessutom är kanske tvärt emot vad man tror också datortidningar på utdöende. Vad som ständigt växer är fototidningar med specialreportage om digitalkameror, hemmainredning, lastbilstidningar och andra biltidningar historietidningar främst om andra världskriget och lite populär tekniktidningar. Dessutom finns det en del musiktidningar som är klart större till antalet än HiFi-tidningar. På flygplatser så säljs det istället för kameror bärbara Bose och JBL grunkor (ofta mono) att ta med till hyfsat höga priser som är Bluetooth klara för att folk skall kunna ta med på strand och hotellrum. Men man verkar inte vilja läsa om vad man skall köpa, någon minuts lyssning duger. Går det att spela tillräckligt högt, tillräckligt mycket bas, tillräckligt lång speltid, då så då är den såld. Och dessutom kör man den i köket hemma eller på uteplatsen. Jag har flera vänner som kastat ut sin hemmabioreceiver och istället kör Sonos direkt ifrån TV'n och telefonen med Spotify. En limpa under Tv'n 7000:- en subb 7000:- 2 små bakhögtalare trådlöst 4000:- och det är klart och inga fula apparter i nån stapel. Nån eller ett par högtalare i köket 4000:- som spelar i sync med vardagsrummet och uteplatsen och alla är nöjda. Köpte faktiskt till min förvåning lite sådana grejor beggat så jag har ljud i sovrum, kök och ute som komplement till stereon. Jag kan köra Roon direkt till dom grejorna och andra kan köra SpotifyConnect direkt till dom. Hur det låter? Ja det låter. Inte i närheten av stereon förstås men som bakgrundsmusik så funkar det utmärkt tack vare loudness race musik. Detta har gjort att knappast nån annan än jag vill lyssna på stereon och vara tvungen att sitta i sweetspot. Nu kan alla sitta var som helst och det låter lika dåligt överallt så därmed är det mer musiklyssning samtidigt som man pratar eller gör något annat. Skall man spela musik på stereon måste man hela tiden vara manuell volymkontroll och det slutar med att stereon har för stor dynamik så man slutar spela musik om man sitter och fikar och pratar. Jag tycker att det vore lite synd om Sonos och Bose lägger beslag på hemmamarknaden till stor utsträckning men för socialt lyssnande så är det på väg åt det hållet med rask takt verkar det. Bekvämlighet och tillgänglighet är ett krav för folk annars så kan det vara i allt större utsträckning.

/Harryup

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-19 06:23

hifikg skrev:En fråga som väcks i min skalle är då, har hifi någonsin varit särskilt jättestort? Är vi inte en relativt liten skara som trots allt bryr oss på allvar? Under en tid, 70-80-tal så där, så var det status att ha en bra anläggning, men var den verkligen för att lira musik på, eller var den mest en statuspryl? En polare till mig hade en Sonab/Carlsson anläggning för att lira musik i massor på. Han fick mig att upptäcka Mozart och Beethoven, det är jag evigt tacksam för, men hur vanligt var det? Många av mina mer jämnåriga polare satsade sina slantar på coola Jamohögtalare och Cervin Vega som såg häftigt ut och gav status i kompisgänget, men lät det så jäkla bäst? En kille hade en Philips Jet Set, med massor av lysdioder medan mina OD-11 inte imponerade särskilt mycket, men ljudet var inget att skämmas för.

Du har nog helt rätt - riktigt hifi-intresserade är en liten, men stabil skara och vi/dom kommer alltid att prioritera musiklyssning i fina anläggningar. Resten av befolkningen väljer stora/små, snygga/fula eller dyra/billiga ljudprylar utifrån trend & status.

Så egentligen är det väl skitsamma om medelsvensson har en fin eller kass ljudanläggning, men vi vet ju att han/hon kommer att få ett bättre och meningsfullare liv med den finare anläggningen... :) Och en ökad efterfrågan kommer att öka tillgången på bra och innovativa prylar.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-19 06:29

matssvensson skrev:
Conan skrev:Hur vänder man trenden? Hifi-prylar måste bli snygga och samtidigt leverera en sjuhelvetes ljudupplevelse. Trådlösa, vägghängda högtalare... slimmade stärkare och uppspelare. Skivspelaren är det enda som ska synas. Inbyggnadslösningar som inte syns alls. Takhögtalare inbyggda i kök & badrum. Streaming som fungerar smärtfritt från padda och telefon. Den som kommer upp med såna grejer kan nog ta rejält med betalt också. Hifi-butiken ska bli lika delar ljud & bild som inredare och snickarkunnig. Timell & Ernst ska fås att bygga in superläckra ljudsystem i nåt av programmen.

När jag läser detta tänker jag på en diskussion med en näringslivsutvecklare i Värmland, som grämde sig över en missad möjlighet. Han hade blivit tillfrågad om att delta i/skapa ett reality-TV program om att jobba inom verkstadsindustrin i Sverige. Knasigt tyckte han då och tackade nej, för att sen titta på vad som hände med Arga snickaren, Bygglov, Äntligen hemma, Extreme Home Makeover - den exponering bygg-/inredningsbranschen fått i mediaflödet och det intresset det skapat sen dess...

Jo det är ju så Hifi-klubben, HiFi-kit, Ultimate Sound & allt vad de heter borde tänka: har vi produkter som passar in i dagens inredningstrender? Och när vi har det, hur ska vi komma ut med de produkterna till folk & fä? Kanalerna att nå ut till medelsvensson är ju fler än någonsin. Att bara försöka sälja de stora, svarta lådorna kommer aldrig att leda nånstans.

Användarvisningsbild
Jodah

Inläggav Jodah » 2017-04-19 09:52

Ja, fast jag undrar om vi inte nått en "peak stormarknad" nu.
Det är ju samma kedjor överallt, är liksom ingen vits att åka till ett annat köpcentrum.

Tror folk börjar sakna dom små specialbutikerna där man kan köpa nått som inte finns överallt, och dessutom få expertisen av en engagerad butikspersonal.

Gjorde en reflektion när jag tvingades med till mall of Scandinavia, väldigt mycket folk men väldigt få gick med några påsar.
Dessutom verkar det vara ett allmänt tillhåll för traktens ungdomar för att fördriva tiden.

Sen verkar ju vinylskivorna fått ett uppsving, och vill man spela dom så kan man ju inte bara ha en bluetooth låda.
Dom små hifihandlare som har härdat ut tror jag nog har en framtid.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-19 10:19

Se denna tråd.
Även fler o fler av "oss" väljer numera en annan typ av system än tidigare.
viewtopic.php?f=4&t=65347

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-04-19 11:51

Håller med om att pallast-stormarknaderna blev ett svårt slag för de riktiga hifi-handlarna, men den smällen kom för rätt så många år sedan och den stora döden för HiFin kom när de seriösa handlarna gjorde valet att överge riktig HiFi.

Det var bara några år sedan det hände.

Tyvärr ser man ofta samma utveckling - när olyckskorparna kraxar om att en marknad kommer att försvagas, så blir det självuppfyllande då ALLA ger upp samtidigt. Det är ju högst beklagligt då en eller några ensamma överlevare på en marknad som har krympt lite kan leva rätt så gott.

Kort sagt: Om marknaden krymper till hälften så kan hälften av HiFi-handlarna leva lika gott som de som fanns innan gjorde. Men om de alla får skrämselhicka och slår igen då de här om den där förmodade halverade marknaden så blir marknaden inte halverad, då försvinner den helt.

Har sett det hända så många gånger. Även video/DVD/Bluray/skivbutikerna slog väl igen nästan samtidigt allihopa. :(

Vh, iö

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi