Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-21 18:55

DVD-ai skrev:Men!
Ändå så är det inte mer än att dom sedan i alla fall förstår lite mer och accepterar förekomsten av onödigt stora, dyra och jobbiga ljudanläggningar...
Men dom har oftast svårt att förstå att man ens kan tänkas vilja ha en riktig stereo ändå.
Dom återgår till sin iphone liggande på bordet och spelandes skrikande hemskheter och är precis lika nöjda som innan :D
Och orsaken till detta har i varje fall jag varit så nyfiken på att jag gärna pratar om det och just litet, uppkopplat och billigt är dom helt avgörande faktorerna, ingenting oavsett hur bra det är eller häftigt kan påverka detta i nuläget hos dom dom absolut flesta unga jag träffat.

Vi har helt olika syn på tillvaron och därmed också helt olika syn på detta med vad för ljudanläggning man bör ha.
Att just total tillgång har blivit styrande hos yngre är det jag tror är den starkaste orsaken till att ljudanläggningarna blir sämre och sämre.

Jag har en son född -96. Han är uppväxt med hygglig ljudåtergivning här hemma. En öronöppnare tror jag det blev när vi var och lyssnade på lite större Magnepan för några år sedan. Jo, han hade sett mina Tympani undanstoppade tidigare men hade ingen aning om hur de kan låta. Musikintresset har han med sig sedan han fyllde fyra år, det var då han började spela fiol. Det är sedan även blivit saxofon och gitarr på musikskolan. Han fick lite bättre högtalare när han fyllde tio och de gick alltid vid den stationära datorn. Problem blev det när han flyttade till lägenhet, där gick varken att spela saxofon eller musik via högtalare utan att grannarna klagade. Nu var det väl generna från mig som gjorde att han skaffade sig bra hörlurar med egen förstärkare... Blev faktiskt avundsjuk på hos Sennheiser HD-650 och Pro-Ject hörlurstärkare! Billigt fick att dem också den rackarn. De halvbra högtalarna får numera tjänstgöra vid platt-TV:n. Det var något jag proppsade på och han nappade direkt. Riktigt bra ljud i lägenheten vet jag inte hur man fixar med bibehållen grannsämja.

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-21 22:32

cameltoe skrev:så där ser 90% av befolkningen ut idag. Så why the f*ck ska man bry sig om dom?? dom har ju sin iphone. det räcker. Helt kravlösa.

Inget att ta hänsyn till över huvud taget imo.

Fast vaddå, med en iPhone o ett par vettigare lurar så har dom ju faktiskt bra ljud, betydligt bättre än vad du nånsin hade med dig (o kanske hemma också) när du var ung.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-21 23:41

cameltoe skrev:så där ser 90% av befolkningen ut idag. Så why the f*ck ska man bry sig om dom?? dom har ju sin iphone. det räcker. Helt kravlösa.

Om du tror de är kravlösa saknar du koll. Det är tvärt om.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-21 23:54

RogerGustavsson skrev:
DVD-ai skrev:Men!
Ändå så är det inte mer än att dom sedan i alla fall förstår lite mer och accepterar förekomsten av onödigt stora, dyra och jobbiga ljudanläggningar...
Men dom har oftast svårt att förstå att man ens kan tänkas vilja ha en riktig stereo ändå.
Dom återgår till sin iphone liggande på bordet och spelandes skrikande hemskheter och är precis lika nöjda som innan :D
Och orsaken till detta har i varje fall jag varit så nyfiken på att jag gärna pratar om det och just litet, uppkopplat och billigt är dom helt avgörande faktorerna, ingenting oavsett hur bra det är eller häftigt kan påverka detta i nuläget hos dom dom absolut flesta unga jag träffat.

Vi har helt olika syn på tillvaron och därmed också helt olika syn på detta med vad för ljudanläggning man bör ha.
Att just total tillgång har blivit styrande hos yngre är det jag tror är den starkaste orsaken till att ljudanläggningarna blir sämre och sämre.

Jag har en son född -96. Han är uppväxt med hygglig ljudåtergivning här hemma. En öronöppnare tror jag det blev när vi var och lyssnade på lite större Magnepan för några år sedan. Jo, han hade sett mina Tympani undanstoppade tidigare men hade ingen aning om hur de kan låta. Musikintresset har han med sig sedan han fyllde fyra år, det var då han började spela fiol. Det är sedan även blivit saxofon och gitarr på musikskolan. Han fick lite bättre högtalare när han fyllde tio och de gick alltid vid den stationära datorn. Problem blev det när han flyttade till lägenhet, där gick varken att spela saxofon eller musik via högtalare utan att grannarna klagade. Nu var det väl generna från mig som gjorde att han skaffade sig bra hörlurar med egen förstärkare... Blev faktiskt avundsjuk på hos Sennheiser HD-650 och Pro-Ject hörlurstärkare! Billigt fick att dem också den rackarn. De halvbra högtalarna får numera tjänstgöra vid platt-TV:n. Det var något jag proppsade på och han nappade direkt. Riktigt bra ljud i lägenheten vet jag inte hur man fixar med bibehållen grannsämja.

Ja jag avskyr samtliga grannar i hela världen, grannar ska man inte ha någon alls inom ett avstånd på i alla fall 10-20m' helst mycket mycket mer !
Grannar är ett stort hinder och gissel i livet som enbart bidrar med problem i livet i stort, kan man slippa dom så är man mycket lyckligt lottad och/ eller bor ej i närheten av en stor stad...
Jag hoppas att jag någon dag slipper dom där hemska grannarna... uch!
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-22 09:32

sportbilsentusiasten skrev:

Det förefaller dock handla om kvantitet snarare än kvalitet(???), men vår dotter kör Tidal i sin iPhone med lurar (lite olika lurar beroende på tillfälle) och strömmar (fortfarande Tidal) från telefonen till stereon (när hon är ensam hemma - väldigt hemlighetsfull med sin musiksmak). Det var länge sedan hon valde bort Spotify till förmån för Wimp (sedermera Tidal). Ingen direkt tvekan om varför.

Både höga och låga krav har nog alltid funnits och det är troligen ofta kopplat till personlig läggning, uppfostran och tillgång till referenser som formar vilken inställning man har.

Det är extremt tydligt (idag) vilket enormt fokus folk har på PRIS och möjligheten att slippa prioritera. Flera dåliga trumfar ofta färre bra. Erfarenheten säger dock motsatsen; man glömmer snabbt priset för en dyrare manick som berikar ens tillvaro och funkar precis som man vill (gärna bättre), medan en dålig, strulande kass pryl alltid uppfattas som just dålig, strulande och kass och därmed inte värd den utgift den än gång betingade. Kass mat, liiiiite billigare trumfar nästan uteslutande lite dyrare, vällagad mat. Jag tycker det är en helt huvudlös och obegriplig inställning. Jag tror fortfarande att man bara lever en gång och vad man då äter, gör och upplever - dagligen - formar en i grunden och påverkar hela ens existens - hela tiden. Det är klart att någonstans måste alla (nåja de flesta) anpassa sina "krav" till tillgängliga resurser, men det jag ser dagligen är att även folk som har möjlighet att välja lite bättre ändå inte gör det utan sparar till en större pengahög när de dör.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-22 09:44

Förutom krav på kvalitet så är nog möjligheten att ta den med sig överallt viktig att komma ihåg.
Det blir så otympligt att dra en vagn med en stereoanläggning med sig överallt.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 11:38

hcl skrev:

Det förefaller dock handla om kvantitet snarare än kvalitet(???)

Inte alls.
Krav = spela överallt, all musik tillgänglig, enkelt handhavande, billigt, inget strul, låta bra. Dvs SUPERHÖGA krav. Och tydligt kvalitetskrav.
Hade någon definierat dessa krav för några år sedan hade alla bedömt dessa som totalt orealistiska.
Det är lätt att döma ut konsumenter som ovetande dumskallar som "inte förstår sitt bästa, och om vi bara kan visa som ett BRA alternativ så kommer de förstå..."

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-22 13:09

hcl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Om du tror de är kravlösa saknar du koll. Det är tvärt om.

Inte alls.
Krav = spela överallt, all musik tillgänglig, enkelt handhavande, billigt, inget strul, låta bra. Dvs SUPERHÖGA krav. Och tydligt kvalitetskrav.
Hade någon definierat dessa krav för några år sedan hade alla bedömt dessa som totalt orealistiska.
Det är lätt att döma ut konsumenter som ovetande dumskallar som "inte förstår sitt bästa, och om vi bara kan visa som ett BRA alternativ så kommer de förstå..."

De kanske till och med har så pass höga ljudkrav och designkrav att utbudet i butiker och på mässor och det som erbjuds på marknaden inte duger/räcker. Då väjer man istället mobilitet och musikutbud. Det passar bättre in på dagens levnadsmönster. Om 10 år kan det vara förändrat igen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-04-22 13:30

Musiklyssningsprylar idag låter helt enkelt tillräckligt bra för folk i gemen.
Jämför med 80-talet, när man hade att välja på stora, bra stereoanläggningar, eller en rutten mikrostereo / en svajande, brusande kassettfreestyle med ruttna lurar med begränsad frekvensåtergivning.

En telefon med dagens lurar låter många gånger bättre. Det gör även de flesta bluetoothhögtalare.
De flesta skiter i om musiken "släpper" från högtalarna eller om ljudbilden är "en liten boll" eller om Diana har "en flera meter bred mun".
Det låter helt enkelt tillräckligt bra för att kunna fokusera på musiken istället.

Det kanske är sunt?
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 13:38

Tell skrev:

Fast vaddå, med en iPhone o ett par vettigare lurar så har dom ju faktiskt bra ljud, betydligt bättre än vad du nånsin hade med dig (o kanske hemma också) när du var ung.

jag hade bärbar cd-spelare. :)
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-22 13:47

Tror inte att billigt är ett krav heller generellt. Man säljer massor med Sonos och Bose och de är inte billiga. B&O har bärbara grunkor också som inte är billiga så musiklyssnare är ingen homogen grupp. En del vill ha en anläggning kopplad till Tv'n och lyssnar på musik och ser film. Andra vill absolut inte ha nån bild inblandad i anläggningen. Helt andra är Spotifygenerationen som vill spela på en massa olika små grunkor lite överallt. Stereo är absolut inget krav. 1 eller 2 eller 3 eller 4 högtalare, spelar roll bara dom spelar synchront och det är musik överallt. Och gästar skall enkelt kunna spela sina listor. Känner ett antal butiker som alla har installationsservice och de säljer stora anläggningar för fasta installationer och mycket multirum och det ofta. Men kunderna hänger aldrig på hififorum, det vet inte ens att de finns.
Kollar man på facebookgrupper om stereos i Sverige så finns det många med fina anläggningar med ägare som inte verkar hänga på forum alls och stämningen är mycket god oavsett vad man äger.
Att tro att musikintresset och kvalitétskrav bara kan uppfyllas med en anläggning i ett dedicerat rum är mera representativt för faktiskt och euphonia än resten av Sverige tycker jag det känns som. Finns många som tycker forum är extremt trista med mycket förutfattande meningar och för mycket teknik och för mycket rätt och fel och bråk. Man ser inte på matforum att mat skall bara lagas på ett sätt, eller att en leverantör är överlägsen och alla andra har missuppfattat allt. Eller att man skall jaga ett visst märke och gör man inte det så hamnar man i hätska diskussioner. Så varför skall folk hålla på med HiFi om man bara har musik som intresse. Som jag ser det så finns det ingen koppling alls mellan HiFi och musikkonsumtion numera.

/Harryup

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 14:00

hcl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Om du tror de är kravlösa saknar du koll. Det är tvärt om.

Inte alls.

att lägstanivån på junket höjts är ju sant. men om man bara äger 1 par lurar och en bluetoothburk på 7x7x7cm ja vafan har man då för krav egentligen??
Jag har hd650 och hd25 med rejält med kräm bakom. hur man än vrider och vänder på det så låter det minst 10x sämre än i riktiga högtalare.

Redan för 10 år sen kunde man få med sig en hel del på"bärbara spelare. mer än vad man kunde lyssna igenom på 1 dag.

Det här med kravlöshet har inte bara med "hifi" att göra. Jag tycker det går igenom hela samhället med alla produkter som folk köper.

man köper ingen bmw för 500k man köper en kia.
man köper ingen cykel för 30k man köper en biltema.
man köper ingen thinkpad för 15-30k (som håller minst 5-6 år) man köper en acer för 3k på siba.

nästan alla är snåla jävlar och helt enkelt nöjer sig med skit. så länge det är billigt/gratis så kan man bortse från kvalitet/komfort/prestanda/användbarhet/design osc osv osv.

En tråkig sak är ju att man kan få skit även om man betalar bra idag. Vi kör dell laptops på jobbet. deras bästa grejer. dom kostar runt 30-40k sisådär. 3 års garanti. och efter 3 år byts dom ut. Och efter 3 år så börjar vätska mellan lcdn och den yttre filmen läcka ut, så det blir bubblor i hörnen på displayen.... :) VA???

och det är för att dom som styr detta är helt jävla kravlösa/inte riktigt vet vad kvalitet är. Dom köpte det "billigaste".
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 14:06

Harryup skrev:Tror inte att billigt är ett krav heller generellt. Man säljer massor med Sonos och Bose och de är inte billiga. B&O har bärbara grunkor också som inte är billiga så musiklyssnare är ingen homogen grupp. En del vill ha en anläggning kopplad till Tv'n och lyssnar på musik och ser film. Andra vill absolut inte ha nån bild inblandad i anläggningen. Helt andra är Spotifygenerationen som vill spela på en massa olika små grunkor lite överallt. Stereo är absolut inget krav. 1 eller 2 eller 3 eller 4 högtalare, spelar roll bara dom spelar synchront och det är musik överallt. Och gästar skall enkelt kunna spela sina listor. Känner ett antal butiker som alla har installationsservice och de säljer stora anläggningar för fasta installationer och mycket multirum och det ofta. Men kunderna hänger aldrig på hififorum, det vet inte ens att de finns.
Kollar man på facebookgrupper om stereos i Sverige så finns det många med fina anläggningar med ägare som inte verkar hänga på forum alls och stämningen är mycket god oavsett vad man äger.
Att tro att musikintresset och kvalitétskrav bara kan uppfyllas med en anläggning i ett dedicerat rum är mera representativt för faktiskt och euphonia än resten av Sverige tycker jag det känns som. Finns många som tycker forum är extremt trista med mycket förutfattande meningar och för mycket teknik och för mycket rätt och fel och bråk. Man ser inte på matforum att mat skall bara lagas på ett sätt, eller att en leverantör är överlägsen och alla andra har missuppfattat allt. Eller att man skall jaga ett visst märke och gör man inte det så hamnar man i hätska diskussioner. Så varför skall folk hålla på med HiFi om man bara har musik som intresse. Som jag ser det så finns det ingen koppling alls mellan HiFi och musikkonsumtion numera.

/Harryup

Nåstan alla jag känner har en bra anläggning hemma. men ingen har ett dedikerat lyssningsrum. det är vardagsrummet som gäller.

En del nöjer sig dock med ett 5.1 alltiett-box för 4000. och det märkliga är att dessa personerna är dom som tjänar mest, typ 50-100k/mån. förklara den ekvationen :)
~team klirrfaktor~

Tell

Inläggav Tell » 2017-04-22 14:22

cameltoe skrev:
Tell skrev:

Visst jag med, men en iPhone trycker ju ut lätt bättre ljud än den gamla CD-spelaren jag hade med mig iaf. :P

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 14:34

cameltoe skrev:
Harryup skrev:Tror inte att billigt är ett krav heller generellt. Man säljer massor med Sonos och Bose och de är inte billiga. B&O har bärbara grunkor också som inte är billiga så musiklyssnare är ingen homogen grupp. En del vill ha en anläggning kopplad till Tv'n och lyssnar på musik och ser film. Andra vill absolut inte ha nån bild inblandad i anläggningen. Helt andra är Spotifygenerationen som vill spela på en massa olika små grunkor lite överallt. Stereo är absolut inget krav. 1 eller 2 eller 3 eller 4 högtalare, spelar roll bara dom spelar synchront och det är musik överallt. Och gästar skall enkelt kunna spela sina listor. Känner ett antal butiker som alla har installationsservice och de säljer stora anläggningar för fasta installationer och mycket multirum och det ofta. Men kunderna hänger aldrig på hififorum, det vet inte ens att de finns.

/Harryup

Nåstan alla jag känner har en bra anläggning hemma. men ingen har ett dedikerat lyssningsrum. det är vardagsrummet som gäller.

En del nöjer sig dock med ett 5.1 alltiett-box för 4000. och det märkliga är att dessa personerna är dom som tjänar mest, typ 50-100k/mån. förklara den ekvationen :)

Så alltiett-box för 4000 kallar du bra?

Förklara? De med hög lön tänker givetvis som de flesta andra såklart. Varför skulle de inte?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 14:41

cameltoe skrev:
hcl skrev:

Inte alls.

att lägstanivån på junket höjts är ju sant. men om man bara äger 1 par lurar och en bluetoothburk på 7x7x7cm ja vafan har man då för krav egentligen??
Jag har hd650 och hd25 med rejält med kräm bakom. hur man än vrider och vänder på det så låter det minst 10x sämre än i riktiga högtalare.

Redan för 10 år sen kunde man få med sig en hel del på"bärbara spelare. mer än vad man kunde lyssna igenom på 1 dag.

Det här med kravlöshet har inte bara med "hifi" att göra. Jag tycker det går igenom hela samhället med alla produkter som folk köper.

man köper ingen thinkpad för 15-30k (som håller minst 5-6 år) man köper en acer för 3k på siba.

nästan alla är snåla jävlar och helt enkelt nöjer sig med skit. så länge det är billigt/gratis så kan man bortse från kvalitet/komfort/prestanda/användbarhet/design osc osv osv.

En tråkig sak är ju att man kan få skit även om man betalar bra idag. Vi kör dell laptops på jobbet. deras bästa grejer. dom kostar runt 30-40k sisådär. 3 års garanti. och efter 3 år byts dom ut. Och efter 3 år så börjar vätska mellan lcdn och den yttre filmen läcka ut, så det blir bubblor i hörnen på displayen.... :) VA???

och det är för att dom som styr detta är helt jävla kravlösa/inte riktigt vet vad kvalitet är. Dom köpte det "billigaste".

Så alla som prioriterar annorlunda än du är "snåla jävlar", ok.
De med Kia, billig cykel o Acer kanske sitter på en fel segelbåt för 4mille, stuga ifjällen eller åker jorden runt varje år. De snåla jävlarna...

PS
Alla har "höga krav" idag, bara olika krav och på olika saker

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 14:54

Tell skrev:
cameltoe skrev:
Tell skrev:

Visst jag med, men en iPhone trycker ju ut lätt bättre ljud än den gamla CD-spelaren jag hade med mig iaf. :P

frågan är om den faktiskt gjorde det? :)
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 14:55

cameltoe skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Inte alls.

De med Kia, billig cykel o Acer kanske sitter på en fel segelbåt för 4mille, stuga ifjällen eller åker jorden runt varje år. De snåla jävlarna...

PS

ja man gör sina val. är det inte så??
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 15:03

jag menar: jag har 2st cyklar som jag byggt från scratch för runt 50k styck. och det enda jag har dom cyklarna till är att cykla till jobbet. och en hel del cykelfanatiker tycker det är waste of money. men det här är ju då personer som använder sina grejer 1 timme per vecka i skogen. och jag använder mina grejer 1,5-2h per dag. är det inte bättre att lägga cashen på det du använder varje dag?? och se till att det är det bästa du kan få.

Det är bara ett exempel. men ska jag sitta på en cykel kanske 0,5-1 månad per år. ja då kan du ge dig fan på att jag bygger det bästa som finns att köpa.

men alla har inte samma filosofi. och det får stå för dom.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-22 15:30

cameltoe skrev:
Tell skrev:
cameltoe skrev:

frågan är om den faktiskt gjorde det? :)

Krell demade vid något tillfälle med en gömd iPod inuti ett Krell-chassie och ingen av lyssnarna märkte att något var på tok... De spelar inte dåligt, däremot kan det ju vara kvalitetsförlust på det som spelas/strömmas.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-22 15:31

cameltoe skrev:jag menar: jag har 2st cyklar som jag byggt från scratch för runt 50k styck. och det enda jag har dom cyklarna till är att cykla till jobbet. och en hel del cykelfanatiker tycker det är waste of money. men det här är ju då personer som använder sina grejer 1 timme per vecka i skogen. och jag använder mina grejer 1,5-2h per dag. är det inte bättre att lägga cashen på det du använder varje dag?? och se till att det är det bästa du kan få.

Det är bara ett exempel. men ska jag sitta på en cykel kanske 0,5-1 månad per år. ja då kan du ge dig fan på att jag bygger det bästa som finns att köpa.

Ja, där sparade jag ju in till mina pi60s-s på det eftersom jag inte har cykel. :)

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-04-22 15:43

KarlXII skrev:Musiklyssningsprylar idag låter helt enkelt tillräckligt bra för folk i gemen.
Jämför med 80-talet, när man hade att välja på stora, bra stereoanläggningar, eller en rutten mikrostereo / en svajande, brusande kassettfreestyle med ruttna lurar med begränsad frekvensåtergivning.

En telefon med dagens lurar låter många gånger bättre. Det gör även de flesta bluetoothhögtalare.
De flesta skiter i om musiken "släpper" från högtalarna eller om ljudbilden är "en liten boll" eller om Diana har "en flera meter bred mun".
Det låter helt enkelt tillräckligt bra för att kunna fokusera på musiken istället.

Det kanske är sunt?

Där har du en väldigt bra punkt faktiskt!

Förr fanns det (i mina ögon) två steg av hifi; Skräp och Bra.

60-tal: vinylspelare med högtalare i locket eller riktig hifi-anläggning

70-tal: allt-i-ett-anläggning med bredbandshögtalare eller riktig hifi-anläggning

80-tal: bergsprängare eller riktig hifi-anläggning

90-00-tal: micro-hifi eller riktig hifi-anläggning.

Men nu:
laptop/mobilhögtalare - Blåtandsburk - riktig hifi-anläggning.

Nu finns det där extra steget mittemellan, där mobiltelefon+500kr lurar och blåtandsburkar lägger sig. Ska man vara heeeeelt ärlig så låter det inte så jävla illa. Kan nån ärligt säga att 500kr in-ear lurar eller Marshall Stanmore låter _DÅLIGT_?

Svarar ni Ja på den frågan så kan jag förstå varför HiFi är utdöende.

Jag kan lova att alla, ALLA, tycker att mobiltelefon eller laptopen låter dåligt.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 15:56

Nattlorden skrev:
cameltoe skrev:jag menar: jag har 2st cyklar som jag byggt från scratch för runt 50k styck. och det enda jag har dom cyklarna till är att cykla till jobbet. och en hel del cykelfanatiker tycker det är waste of money. men det här är ju då personer som använder sina grejer 1 timme per vecka i skogen. och jag använder mina grejer 1,5-2h per dag. är det inte bättre att lägga cashen på det du använder varje dag?? och se till att det är det bästa du kan få.

Ja, där sparade jag ju in till mina pi60s-s på det eftersom jag inte har cykel. :)

du vet l8ike väl som mig att burkarna gör mest.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 16:00

Nattlorden skrev:

Ja, där sparade jag ju in till mina pi60s-s på det eftersom jag inte har cykel. :)[/quot

ja du gjorde väl väl det.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 16:32

cameltoe skrev:
cameltoe skrev:

PS

ja man gör sina val. är det inte så??

Såklart, men det är ju du som tycker tvärtom. :roll:
Varför kallar du dom "snåla jävlar"?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 16:37

jo, jag har förstått att du tycker de som tycker annorlunda än dig är korkade... :wink:

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 16:40

Zeeall skrev:Nu finns det där extra steget mittemellan, där mobiltelefon+500kr lurar och blåtandsburkar lägger sig. Ska man vara heeeeelt ärlig så låter det inte så jävla illa. Kan nån ärligt säga att 500kr in-ear lurar eller Marshall Stanmore låter _DÅLIGT_?

Jag kan lova att alla, ALLA, tycker att mobiltelefon eller laptopen låter dåligt.

Nu blev det lite fel va?
Du talar ju mot dig självt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-22 16:56

Zeeall skrev:Nu finns det där extra steget mittemellan, där mobiltelefon+500kr lurar och blåtandsburkar lägger sig. Ska man vara heeeeelt ärlig så låter det inte så jävla illa. Kan nån ärligt säga att 500kr in-ear lurar eller Marshall Stanmore låter _DÅLIGT_?

Nu blev det lite fel va?

Tror han syftar på de inbyggda högtalarna där på slutet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-22 17:05

Nu blev det lite fel va?

Är du säker på det?

Jag tror Zeeall menar att mobiltelefon och/eller laptopen låter dåligt. D v s som stand alone med deras inbyggda högtalare.

Dock är Mobiltelefon + 500kr lurar och blåtandsburkar extra steget mittemellan som inte låter så jävla illa.

Är det någon här som tycker att 500kr in-ear lurar eller Marshall Stanmore låter DÅLIGT?

Svarar ni Ja på den frågan så kan zeeall förstå varför HiFi är utdöende.

Slutsats: Svarar man nej på den frågan så lever dagens hifi vidare, fast med Mobiltelefon + 500kr lurar och blåtandsburkar.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 17:26

petersteindl skrev:

Nu blev det lite fel va?

Är du säker på det?

Jag tror Zeeall menar att mobiltelefon och/eller laptopen låter dåligt. D v s som stand alone med deras inbyggda högtalare.

Dock är Mobiltelefon + 500kr lurar och blåtandsburkar extra steget mittemellan som inte låter så jävla illa.

Är det någon här som tycker att 500kr in-ear lurar eller Marshall Stanmore låter DÅLIGT?

Svarar ni Ja på den frågan så kan zeeall förstå varför HiFi är utdöende.

Slutsats: Svarar man nej på den frågan så lever dagens hifi vidare, fast med Mobiltelefon + 500kr lurar och blåtandsburkar.

du. farsan har kanske 10 olika lurar, alla låter skit.

han har dessutom kanske 3 olika bluetoothburkar dom låter inte särskilt bra av dom nån. tyvärr. sen har han stationärt
1 dator med ljud ut från den vanliga ljudutgången. sen till en liten reciver som splittar till bas/ main och i topparna har han ett par canton förca 2k och basen är nåt junk.

men ja "hemmasystemet" låter fullgott, resten låste skit, så är det.

men alla vet ju det här så vad är det vi diskuterar egetligen?????
~team klirrfaktor~

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi