Dags för ett par "hifi" golvare - (Lustigt slut!)

Vad är bästa uppgraderingen för just din anläggning? Här kan du fråga andra erfarna medlemmar vad deras åsikt är.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
dawelito

Re: Dags för ett par "hifi" golvare (ny frågeformulering)

Inläggav dawelito » 2017-04-22 15:56

Kalejdokom skrev:Men om du lutar åt ett delat system så finns ju Reference II serien även som stativare (Bookshelf), t.ex RB-81 II. Då får du väl motsvarande kapacitet i topparna och kan komplettera med subbar.

yes, har kollat lite på dom också.. Har lite svårt att placera dom bara, tjejen gillar verkligen inte stativ med högtalare på heller.. Så en golvare får det nog bli men tack för tipset :)

Johan_Lindroos skrev:Dawelito.
Alltså, det här med "vanliga hifi-högtalare" är fel grej för dig bedömer jag (utifrån det du skrivit). Mitt förslag är att du börjar kika på PA-högtalare. Problemet med sådana är att de kan ha lite krokig frekvensgång och ha sitt eget sound. Somliga brukar föreslå Ino, men här blir det också fel för dig med de vanliga Ino. Däremot har Ino även PA-högtalare som i mitt tycke rockar fett och spelar skiten ur i princip alla vanliga hifihögtalare. De låter inte riktigt lika rent som Inos studiomonitorer, men är åt det hållet. Jag kör själv med Ino PA-top4 på mitt landställe (r56h på hemmaplan), och det går att spela jääääättestarkt med 100 watt tillgängligt.(delat till 4 st subbar). Och det låter fan bra. Du kan ta en titt på Ino "Pop & rock", modellen med dubbla 8-tummare. Det är en portad låda. Dessa går även att dela med aktivt delningsfilter till subbar för framtida utbyggnader. Du behöver ha i åtanke att dessa högtalare är inte gjorda för att vara snygga, fokus är enbart på ljudet.

Jag har haft ett helt PA system med 15" toppar och hemmabyggd 2x18" basreflex m.m. Det lät mycket såklart men inte direkt jättefint, inte i det relativt lilla rummet dom stod i. PA system är ju ofta inte direkt snygga heller, (r56h hade varit fint.. riktigt fina skapelser).

Ska man köpa PA så måste man köpa riktigt dyra grejor om det ska låta bra samtidigt som det spelar högt, jag tror jag klarar mig volymmässigt på ett par stabila "hifi" golvhögtalare, mina AT-100 grejade uppdraget utan problem men dom är också för stora och klumiga att ha vid tvn nu, i mitt tycke..

Visste inte att det fanns PA grejor från ino, förmodligen snuskigt dyra eller nästan omöjliga att få tag på kan jag tänka mig? hittar inte mycket om jag söker på "Ino PA-top4" , skicka gärna lite bilder och information till mig :)

DVD-ai skrev:Om du vill kunna spela denna typ av musik på dom ljudnivåer som jag tolkar dig som att du vill, då ska du INTE snåla på elementrstorleken i topparna...
Du vill nog ha absolit minst 2st 6,5" eller hälst 2st 8" i varje högtalare (eller mer) samt rimligt hög känsloghet i golvarna som du sedan delar mot subbor.
Detta för att du vill inte att topparna får kämpa förbrilt och låta dålig och riskera att eldas upp eller bottna när du drar på, har du DIY konstruktioner med hög känslighet ?
Jag hade i ditt läge personligen köpt beggade Genelec monitorer av bra mått med 8" basar och kompletterat med hemmabyggda subbor, då blir det "bara" 1st 8 i varje högtalare men det ska absolut räcka om du delar högt (250Hz 18/30dB okt) mot riktigt bra subbor som låter bra högt upp i frekvens.
Frådan är om diskanten i genelec räcker till att leverera det du vill... ?!

Nu är det ju väldigt svårt att veta hur starkt du egentligen spelar, men om målet är att verkligen överrösta och skapa en "ljudmatta" så kommer du vilja ha riktigt bra om kapacitet i hela registret.

Det finns dåligt med märken där ute som jag vågar rekommendera till dig med dom behov som du har delgivit, jag är rädd att det inte finns så mycket som kommer att palla med...
Glöm Audiovektor och Dali och alla dom där mer vanliga på en gång... dom kan spela rätt starkt men inte i närheten av att skapa ljudmattor och överrösta (om dom ska hålla), även om du börjar dela mot moduler.

Du behöver högtalare med ganska hög känslighet (utgångspunk kan vara mer än ca 90dB 1w 8ohm / 93dB 2w 4ohm), bra med konarea ( gärna 2st 8" i varje högtalare) , kapabla till höga ljudtryck (konstruerade med detta i åtanke) och med kvaliteer för välljud.
kombinationen är inte direkt en väl fylld lucka i tillgången bland högtalarec ;)

Tror att en liten monitor med 8" bas blir för klent som mid/frontsystem faktiskt.. därav mina tankar mot att köra klipsch RF7ii med dubbla 10or och dela kring 100hz, borde bli bra snärt i midbasen då..

Och som jag nämnt så är inte stativhögtalare så jätteintressant, isåfall ska dom vara himla snygga så man kan ställa dom direkt på tv bänken (som är rätt bred) och offra lite av sambons glasvasar och skit, men som sagt så måste dom vara snygga isåfall ;) ett stativ med högtalare uppepå är inte intressant, de tar ju lika stor plats som en golvhögtalare.. då köper jag hellre det :)

Har inga konstruktioner på baslådor eller så, vet att grannen som sagt kör 4st slutna lådor med 12" peerless sls element i som spelar ruggigt bra, kan kolla med honom om han har någon idé eller om jag kan ta hans konstruktion :)

ett par subbar har vi alltså bestämt att det ska bli nu.

Kom över ett par KEF iq9 igår i mycket fint skick för 1200kr... kunde inte låta bli, ska hämta dom i veckan.. de kanske inte fyller just mina kriterier men för det priset så kan man ju inte låta bli :P någonstans har man ju plats för dom iaf 8) Han jag ska köpa dom av är lite halvstrulig bara så jag ska egentligen inte ropa hej förens jag har dom hemma!
Senast redigerad av dawelito 2017-04-22 16:13, redigerad totalt 3 gånger.
Gnistjagare & Psychedelic trance fantast

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 16:04

bygg 2 12 tums bas sen toppar till det. köp toppar. typ elac ell liknande.
2: va nöjd. det blir inte bättre.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 16:04

så är det.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-22 16:11

cameltoe skrev:bygg 2 12 tums bas sen toppar till det. köp toppar. typ elac ell liknande.

Med "toppar" så menar du golvhögtalare eller :) ? Bättre kan det väl alltid bli 8)

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 16:20

dawelito skrev:
cameltoe skrev:bygg 2 12 tums bas sen toppar till det. köp toppar. typ elac ell liknande.

Med "toppar" så menar du golvhögtalare eller :) ? Bättre kan det väl alltid bli 8)

ja du kan köpa vad fasn som helst i prinmcip men sen bygg riktigt fundament med kanske 2 st 12 tums xxls. numera snadspeak. kostar nästan nada. va glad.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-22 16:59

cameltoe skrev:
dawelito skrev:

ja du kan köpa vad fasn som helst i prinmcip men sen bygg riktigt fundament med kanske 2 st 12 tums xxls. numera snadspeak. kostar nästan nada. va glad.

Har svårt att tro att jag kan köpa "vad fan som helst" med mina krav, är ju ingen klockradio till köket jag ska bygga direkt :)

Basarna löser sig säkert i en senare tråd sen, får se vad det blir :)

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 17:05

dawelito skrev:
cameltoe skrev:
dawelito skrev:

Har svårt att tro att jag kan köpa "vad fan som helst" med mina krav, är ju ingen klockradio till köket jag ska bygga direkt :)

Basarna löser sig säkert i en senare tråd sen, får se vad det blir :)

2 st scsnspeak discover 12 tum @ max flås är ingen klockradio kan jag meddella :) men alla andra golvare kommer framstå som en klockradio i jämförelse. det kan jag också meddela
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 17:10

det finn nästan inga element i världen som kan pumpa mer luft än än gamla peerless xxls 12 tum eller numera sanspeak discovery 12 tum bara så du vet.

och vill du ha mer kapacitet, så är det billigare att bara köpa fler sämre. bara så du vet. men det är lite coolt när du maxar en peerless xls/xxls då har du fan bra kräm hemma.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-22 17:34

cameltoe skrev:det finn nästan inga element i världen som kan pumpa mer luft än än gamla peerless xxls 12 tum eller numera sanspeak discovery 12 tum bara så du vet.

och vill du ha mer kapacitet, så är det billigare att bara köpa fler sämre. bara så du vet. men det är lite coolt när du maxar en peerless xls/xxls då har du fan bra kräm hemma.

Eller så har du noll styrning av konrörelsen, det är åxå ett alternativ.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-22 17:49

cameltoe skrev:det finn nästan inga element i världen som kan pumpa mer luft än än gamla peerless xxls 12 tum eller numera sanspeak discovery 12 tum bara så du vet.

Vill inte ha mer kapacitet än jag haft, det går aldrig med ett par peerless 12or och ett par monitorer :) Det var inte alls frågeställningen. Vill bara kunna spela högt som sagt, inte högre än min förra setup.

Har lyssnat på peerless 10or, eller 12or kanske det var.. 4st i slutna lådor och det lät bra, men det går inte att jämföra med te.x mina faital pro basar 18", inte rent högspelarmässigt iallafall, men som sagt så lämnar vi nu basmodulerna åt sidan lite, kan inte fundera på allt sammtidigt, ska först och främst hitta ett par bra frontar ;).. och med "klockradio" menar jag att jag kan ju inte gå in på harald nyborg och köpa ett par stativhögtalare för 199kr paret och sen blir jag nöjd bara för att jag har ett par peerless basar.. Hälften av nöjet sitter ju i midbasen / fronthögtalarna.

Mina cerwin vega AT-100 svek aldrig, så i stil med dom så är jag nöjd rent "högspelarmässigt".

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 18:00

dawelito skrev:

Vill inte ha mer kapacitet än jag haft, det går aldrig med ett par peerless 12or och ett par monitorer :) Det var inte alls frågeställningen. Vill bara kunna spela högt som sagt, inte högre än min förra setup.

Har lyssnat på peerless 10or, eller 12or kanske det var.. 4st i slutna lådor och det lät bra, men det går inte att jämföra med te.x mina faital pro basar 18", inte rent högspelarmässigt iallafall, men som sagt så lämnar vi nu basmodulerna åt sidan lite, kan inte fundera på allt sammtidigt, ska först och främst hitta ett par bra frontar ;).. och med "klockradio" menar jag att jag kan ju inte gå in på harald nyborg och köpa ett par stativhögtalare för 199kr paret och sen blir jag nöjd bara för att jag har ett par peerless basar.. Hälften av nöjet sitter ju i midbasen / fronthögtalarna.

Mina cerwin vega AT-100 svek aldrig, så i stil med dom så är jag nöjd rent "högspelarmässigt".

det får nog visa sig ska du se.
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 18:10

dawelito skrev:

Du måste gå på gröve/ brutalare grejer om du vill uppnå det du skall. baraa så du vet. och då måste du till ett annat forum här.diy. så är deet
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2017-04-22 21:19

Jag har två https://www.thomann.de/se/ev_elx_112.htm och två https://www.thomann.de/se/behringer_vp1800_s.htm i vardgsrummet.

Topparna drivs av en hemma biorecciver och basarna av ett https://www.thomann.de/se/behringer_a50 ... dstufe.htm från sub out från bioreccivern.

Lättskött för övriga familjen och tillräckligt bra/starkt för musik/bio i vardagsrummet.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
vattuvarg

Inläggav vattuvarg » 2017-04-22 22:31

Mitt råd är att provlyssna pi60s (signaturvarianten, alltså) hos någon i din närhet. Själv provlyssnade jag dem hos IÖ efter en resa på 70 mil från södra Lappland. I mitt fall blev det ändå piP, främst på grund av att min bostad är så liten, men pi60s är ändå något jag drömmer om ibland.

Räcker inte trycket från stereo-högtalarna så kan man komplettera med bs60 eller lämpliga basar ur profundus-serien. Men två högtalare drivs ganska enkelt av en förstärkare. Det behövs inga delningsfilter utan bara lite akustikfix (matta och dämpning fram, minst). I mitt fall valde jag mellan dåligt surround och bra stereo. Mitt system har fortfarande bara två kanaler. Två bra kanaler. Du har ett liknande val framför dig. Basar med delningsfilter och separata förstäkare kontra mer högtalare för pengarna.

Problemet för dig är att det är ganska lätt att tro att en högtalare gjord för hifi-lyssning skulle vara tunn i basen. Men bra återgivning betyder att även låga frekvenser måste kunna återges bra. Det gör pi60s. Kanske tillräckligt för din smak, kanske inte. Det är därför du nog måste åka en bit för att provlyssna.

Börja där.
radxa rock 5b \ esi ubm192 \ adafruit max9744 \ sony högtalare - - - https://mastodon.green/@vattuvarg

Användarvisningsbild
blixten_no1

Inläggav blixten_no1 » 2017-04-23 08:26

Här kan du se pa top 2.

Priset vet jag inte men kostar inte, fråga trådskaparen.

viewtopic.php?f=3&t=62185#p1857434

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2017-04-23 18:35

Ett par beg JBL LS80? Dyker upp då och då mellan 10-15 tusingar. Ingen djupbas där heller men..

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-24 15:49

Sanny_X skrev:Jag har två https://www.thomann.de/se/ev_elx_112.htm och två https://www.thomann.de/se/behringer_vp1800_s.htm i vardgsrummet.

Topparna drivs av en hemma biorecciver och basarna av ett https://www.thomann.de/se/behringer_a50 ... dstufe.htm från sub out från bioreccivern.

Lättskött för övriga familjen och tillräckligt bra/starkt för musik/bio i vardagsrummet.

Hej, ungefär som min förra setup fast HK audio toppar och faital pro basar, vill inte ha mer "PA" i vardagsrummet, tycker det är för fult helt enkelt :) tack ändå för tipset

blixten_no1 skrev:Här kan du se pa top 2.

Priset vet jag inte men kostar inte, fråga trådskaparen.

viewtopic.php?f=3&t=62185#p1857434

ska kolla upp, rätt snygga skapelser faktiskt! inväntar lite info från honom på PM :)

Emanuelgbg skrev:Ett par beg JBL LS80? Dyker upp då och då mellan 10-15 tusingar. Ingen djupbas där heller men..

Riktigt coola, ska definitivt kolla upp mer kring dessa :) Såg riktigt bra ut IMO. Såg lite hasstigt att "effekttåligheten" endast är 100watt? Låter lite lite för en så pass stor högtalare? vet att effekttålighet inte är allt men "ändå". (finns säkert olika sätt att räkna på då?)

Ingen på forumet som har ett par Klipsch rf7ii som man kan provlyssna? Verkar som att ingen i hela södra sverige som säljer klipsch har rf7 för demolyssning.

Måste bara poängtera att med att "spela högt" och "överrösta" så menar jag bara att jag vill kunna spela "fest-högt" i ett normalstort vardagsrum (lite högre än vad "högt" normalt sett är för en person), i ett par timmar utan att behöva skrota högtalarna dagen efter.. Är INTE ute efter att spela högre än ett par renodlade PA högtalare. te.x audio vector SR3 med subbar kanske duger till ändamålet alldeles utmärkt, jag har lyssnat på så få "hifi" högtalare, kan ha överdrivit och blivit misstolkad i hur högt jag vill spela.

Jättesvårt att ge tips och disskutera runt sånt här såklart, måste nog åka runt några helger och lyssna.

Finns det något märke mer än klipsch och cerwin vega bland "normalhögtalarna" som är kända för att vara lite mera klipp i? Räkna med att jag kommer komplettera med subbar också..

Finns alldeles för många högtalare att välja mellan..och folk pratade om att hifi var på väg att dö ut :( 8O

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2017-04-24 17:42

JBL har väl varit uppe i tråden och dom har såklart det du behöver, men då pratar vi förstås helt annan budget. Men om man fick drömma fritt :) :
http://www.jblsynthesis.com/productdetail/id_4429.html

Det finns ju JBL Studio 290 för 5.000 kr/st, men om dom räcker har jag ingen aning om:
http://www.jbl.se/hogtalare/STUDIO+290.html

Användarvisningsbild
dawelito

Re: Dags för ett par "hifi" golvare - (Lustigt slut!)

Inläggav dawelito » 2017-04-28 20:07

Kom över ett par KEF iQ9 löjligt billigt idag, sådär billigt så att man måste köpa även om man kanske inte ens behöver dom..

Så nu har jag dessa iallafall, sålänge 8O

Det är ju "biwire" på dessa, ska man "biwirea" eller ska man bara koppla in sig på ett par av terminalerna? Aldrig haft såna här finesser förut ju. Vad är det ens ?

Testat lite snabbt utan steget och det låter helt klart bättre än en PA burk :mrgreen:

bild
http://oi66.tinypic.com/25recgi.jpg

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2017-04-28 20:15

dawelito skrev:Kom över ett par KEF iQ9 löjligt billigt idag, sådär billigt så att man måste köpa även om man kanske inte ens behöver dom..

Det är ju "biwire" på dessa, ska man "biwirea" eller ska man bara koppla in sig på ett par av terminalerna? Aldrig haft såna här finesser förut ju. Vad är det ens ?

Testat lite snabbt utan steget och det låter helt klart bättre än en PA burk :mrgreen:

bild

Det tycks inte finnas någon verklig vinst med biwiring. Men båda terminalerna måste förstås kopplas in.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-28 20:18

dawelito skrev:Kom över ett par KEF iQ9 löjligt billigt idag, sådär billigt så att man måste köpa även om man kanske inte ens behöver dom..

bild

biwire om du har 2 slutsteg med separat volymkontroll.
finns det möjlighet att gå förbi filtret krävs ett elektroniskt filter.
Enkel koppling med bygel mellan hög/låg och ett slutsteg är nog vanligast om man inte gillar att pilla med nivåerna och balansera nivån själv.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
exity

Inläggav exity » 2017-04-28 20:21

bild

Det verkar väl vara ett bra smakprov på "hifi-träsket"

Bry dig inte om bi-wire, om du inte mot förmodan har två stycken likadana slutsteg, då kanske det kan ge dig något.. Dock brukar jag byta stål "bläcken" mot någon form av kablage, om det ger något låter jag vara osagt.. det får mig rent psykiskt att känna mig tryggare iallafall :-)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-28 21:08

Ok tack för svaren alla, då bryr jag mig inte om det där med biwire. :) sitter på mobilen så kan inte citiera varje svar :)

Har inte hunnit lyssna på något bra än, bara några sekunder på en Spotify låt.
Håller på att installera allt där de ska stå och det dök upp lite frågetecken när jag vände på Denon steget, visst är det A eller B jag ska använda , te.x de övre 2 paren ingångar ? Var ju hundra år sedan jag använde detta.. :oops:

Alltså att slutsteget typ är gjort för att köra 2st par högtalare, A eller B frontar (totalt 4st) kör man enbart ett par frontar så skall dom vara på antingen A eller B kanalen och inte olika.

Bild:
http://i67.tinypic.com/2sajdcp.jpg

Tror med detta kan vara något, kunde dock konstatera direkt att jag måste skaffa en eller två subbar också hehe

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-04-29 10:08

nu har jag fått igång allt med denon steget, det går ju att spela förvådansvärt högt med ett par "finlir" högtalare ändå, inte på något sätt maxat dom men ändå.

men 2st 12" basar vore inte dumt som sagt, det får jag fixa!. Skulle vara fint med 2st som inte tar så himla mycket plats. Tips?

Färgen på keffarna är inte direkt tjusig, skickade en bild och tjejen menar på att mina PA burkar med en 320L 2x18" PA låda såg bättre ut :roll: Så det är alltså akut omlackning på g.. Blanksvart vore fint.

så det kan bli.

Användarvisningsbild
Beakungen

Inläggav Beakungen » 2017-05-05 11:40

Vill man ha bra drag och ändå finlir så titta på äldre jbl. Jag köpte på skoj ett par ti240 och har man bara hyfsat mkt effekt så går det att spela duktigt högt med dessa. Hittills har de inte kroknat iaf.

De är dessutom lite härligt retrocoola! Spelar bra mkt bättre på alla punkter än cerwin.

Även l166 borde räcka för många när det gäller spela högt. Likaså l65 :)

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-05-05 20:55

Köpte ju ett par kef iq9 av en vän och jag tycker de spelar himla fint faktiskt, har inte känt behov av att kunna spela högre än iaf.

Men tack för tipset, jbl ligger mig varmt om hjärtat :)

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2017-05-11 21:36

Kul att du landade i ett par kef iq9, sålänge!

Har du ändå tänkt att köpa ett par RF7II så gör detta när RF7III släppts och priset på II är rejält dumpat (läs tyskland), så blir det ingen tokförlust om du inte är nöjd.
Kom även ihåg att RF7II inte låter i närheten av sina mindre släktingar (som till största del är tillverkade i Kina) Rp280F RF82 etc.
Jag är inne på mitt tredje par Klipsch (RF82, RF7II, RF82II), mest valuta för pengarna har utan tvekan vart RF82 modellerna. Dock kommer inte RF82 i närheten av samma SPL som RF7II, vid tillfället när jag hade mina RF82 så hade jag även 4st XTZ 12.18P (XXLS 12") då var det i närheten av vad RF7II klarar av att leverera UTAN kompletterande basstöd. 8O
Inga av mina tidigare par högtalare har klarat av att leverera en såpass fysisk musikupplevelse som RF7II. :twisted:
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-05-11 22:50

Fanatic skrev:Inga av mina tidigare par högtalare har klarat av att leverera en såpass fysisk musikupplevelse som RF7II. :twisted:

Det är liksom det som är grejen med RF7II 8) Man måste älska den här fysiska upplevelsen och gör man det så är de helt underbara :P
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

Användarvisningsbild
dawelito

Inläggav dawelito » 2017-05-12 21:18

Fanatic skrev:Kul att du landade i ett par kef iq9, sålänge!

Har du ändå tänkt att köpa ett par RF7II så gör detta när RF7III släppts och priset på II är rejält dumpat (läs tyskland), så blir det ingen tokförlust om du inte är nöjd.
Kom även ihåg att RF7II inte låter i närheten av sina mindre släktingar (som till största del är tillverkade i Kina) Rp280F RF82 etc.
Jag är inne på mitt tredje par Klipsch (RF82, RF7II, RF82II), mest valuta för pengarna har utan tvekan vart RF82 modellerna. Dock kommer inte RF82 i närheten av samma SPL som RF7II, vid tillfället när jag hade mina RF82 så hade jag även 4st XTZ 12.18P (XXLS 12") då var det i närheten av vad RF7II klarar av att leverera UTAN kompletterande basstöd. 8O
Inga av mina tidigare par högtalare har klarat av att leverera en såpass fysisk musikupplevelse som RF7II. :twisted:

Hej och ja, jag satt med fingret på köpknappen (rf7ii) samtidigt som kompisen skrev och behövde göra sig av med ett par högtalare.. betalade kaffepengar för mina kef iq9 i nära nyskick. Därför det blev som det blev.

men nu är jag inne i "hifi" träsket iallafall 8) Skaffade en XTZ 12.17 bas för en vecka sedan med, hela systemt spelar super fint och bra.. förstår inte vad jag ville ha ut med ett helt PA i mitt förhållandevis lilla vardagsrum, det gick ju knappt på över tomgång ändå.

En sak som är säker är att jag kommer skaffa 2st 12.17 basar till för att få ännu bättre känsla och runtstrålning, själva basvolymen är jag redan nöjd med,men, det kan alltid bli bättre "feeling" som ni vet. En skall placeras snett bakom soffan och en till framför i "frontlinjen" .

men..

Dels för att jag köpte ett par keffar men också dels för att RF7iii (mk3) snart släpps, så har jag ryggat tillbaka lite ang RF7ii, någon pratade om att RF7 iii kommer bli dubbelt så dyr som rf7ii ? Isåfall kanske det inte är så intressant men, borde inte RF7iii bli en ren efterträdare till mk2an och därmed hamna i ungefär samma prisklass, kanske lite över? Eller kommer man forsätta sälja och tillverka mk2an när mk3an släpps?

Lite högt tänkande bara, har inte lagt ner så mycket energi på att ta reda på det själv ännu.

Lite mer punch i midbasen från golvarna vore ju helt klart trevlig, tror det blir lättare att integrera bas-systemet med frontarna då med :) Får se hur dyra RF7 mk3 blir och hur billiga mk2 blir 8)

Föregående

Återgå till Köpråd