Kalejdokom skrev:Men om du lutar åt ett delat system så finns ju Reference II serien även som stativare (Bookshelf), t.ex RB-81 II. Då får du väl motsvarande kapacitet i topparna och kan komplettera med subbar.
yes, har kollat lite på dom också.. Har lite svårt att placera dom bara, tjejen gillar verkligen inte stativ med högtalare på heller.. Så en golvare får det nog bli men tack för tipset
Johan_Lindroos skrev:Dawelito.
Alltså, det här med "vanliga hifi-högtalare" är fel grej för dig bedömer jag (utifrån det du skrivit). Mitt förslag är att du börjar kika på PA-högtalare. Problemet med sådana är att de kan ha lite krokig frekvensgång och ha sitt eget sound. Somliga brukar föreslå Ino, men här blir det också fel för dig med de vanliga Ino. Däremot har Ino även PA-högtalare som i mitt tycke rockar fett och spelar skiten ur i princip alla vanliga hifihögtalare. De låter inte riktigt lika rent som Inos studiomonitorer, men är åt det hållet. Jag kör själv med Ino PA-top4 på mitt landställe (r56h på hemmaplan), och det går att spela jääääättestarkt med 100 watt tillgängligt.(delat till 4 st subbar). Och det låter fan bra. Du kan ta en titt på Ino "Pop & rock", modellen med dubbla 8-tummare. Det är en portad låda. Dessa går även att dela med aktivt delningsfilter till subbar för framtida utbyggnader. Du behöver ha i åtanke att dessa högtalare är inte gjorda för att vara snygga, fokus är enbart på ljudet.
Jag har haft ett helt PA system med 15" toppar och hemmabyggd 2x18" basreflex m.m. Det lät mycket såklart men inte direkt jättefint, inte i det relativt lilla rummet dom stod i. PA system är ju ofta inte direkt snygga heller, (r56h hade varit fint.. riktigt fina skapelser).
Ska man köpa PA så måste man köpa riktigt dyra grejor om det ska låta bra samtidigt som det spelar högt, jag tror jag klarar mig volymmässigt på ett par stabila "hifi" golvhögtalare, mina AT-100 grejade uppdraget utan problem men dom är också för stora och klumiga att ha vid tvn nu, i mitt tycke..
Visste inte att det fanns PA grejor från ino, förmodligen snuskigt dyra eller nästan omöjliga att få tag på kan jag tänka mig? hittar inte mycket om jag söker på "Ino PA-top4" , skicka gärna lite bilder och information till mig
DVD-ai skrev:Om du vill kunna spela denna typ av musik på dom ljudnivåer som jag tolkar dig som att du vill, då ska du INTE snåla på elementrstorleken i topparna...
Du vill nog ha absolit minst 2st 6,5" eller hälst 2st 8" i varje högtalare (eller mer) samt rimligt hög känsloghet i golvarna som du sedan delar mot subbor.
Detta för att du vill inte att topparna får kämpa förbrilt och låta dålig och riskera att eldas upp eller bottna när du drar på, har du DIY konstruktioner med hög känslighet ?
Jag hade i ditt läge personligen köpt beggade Genelec monitorer av bra mått med 8" basar och kompletterat med hemmabyggda subbor, då blir det "bara" 1st 8 i varje högtalare men det ska absolut räcka om du delar högt (250Hz 18/30dB okt) mot riktigt bra subbor som låter bra högt upp i frekvens.
Frådan är om diskanten i genelec räcker till att leverera det du vill... ?!
Nu är det ju väldigt svårt att veta hur starkt du egentligen spelar, men om målet är att verkligen överrösta och skapa en "ljudmatta" så kommer du vilja ha riktigt bra om kapacitet i hela registret.
Det finns dåligt med märken där ute som jag vågar rekommendera till dig med dom behov som du har delgivit, jag är rädd att det inte finns så mycket som kommer att palla med...
Glöm Audiovektor och Dali och alla dom där mer vanliga på en gång... dom kan spela rätt starkt men inte i närheten av att skapa ljudmattor och överrösta (om dom ska hålla), även om du börjar dela mot moduler.
Du behöver högtalare med ganska hög känslighet (utgångspunk kan vara mer än ca 90dB 1w 8ohm / 93dB 2w 4ohm), bra med konarea ( gärna 2st 8" i varje högtalare) , kapabla till höga ljudtryck (konstruerade med detta i åtanke) och med kvaliteer för välljud.
kombinationen är inte direkt en väl fylld lucka i tillgången bland högtalarec
Tror att en liten monitor med 8" bas blir för klent som mid/frontsystem faktiskt.. därav mina tankar mot att köra klipsch RF7ii med dubbla 10or och dela kring 100hz, borde bli bra snärt i midbasen då..
Och som jag nämnt så är inte stativhögtalare så jätteintressant, isåfall ska dom vara himla snygga så man kan ställa dom direkt på tv bänken (som är rätt bred) och offra lite av sambons glasvasar och skit, men som sagt så måste dom vara snygga isåfall
Har inga konstruktioner på baslådor eller så, vet att grannen som sagt kör 4st slutna lådor med 12" peerless sls element i som spelar ruggigt bra, kan kolla med honom om han har någon idé eller om jag kan ta hans konstruktion
ett par subbar har vi alltså bestämt att det ska bli nu.
Kom över ett par KEF iq9 igår i mycket fint skick för 1200kr... kunde inte låta bli, ska hämta dom i veckan.. de kanske inte fyller just mina kriterier men för det priset så kan man ju inte låta bli