Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
cameltoe

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 17:33

sportbilsentusiasten skrev:
cameltoe skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Så alla som prioriterar annorlunda än du är "snåla jävlar", ok.
De med Kia, billig cykel o Acer kanske sitter på en fel segelbåt för 4mille, stuga ifjällen eller åker jorden runt varje år. De snåla jävlarna...

PS
Alla har "höga krav" idag, bara olika krav och på olika saker

ja man gör sina val. är det inte så??

Såklart, men det är ju du som tycker tvärtom. :roll:
Varför kallar du dom "snåla jävlar"?

jaa kjan det va för att dom är snåla jävlar??

vem vt?

vadå jag tycker tvärt om. jag är mycket mottaglig för ny teknologi. SÅ LÄNGE DEN ÄR MINST LIKA BRA SOM DEN GAMLA.
Men det är ju inte den nya skiten. så varför ska man bry sig??????

vakna din tomte. du tror att det är en viss grej. men det är ju inte så. du lever i en fantasi
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 17:54

cameltoe skrev:
cameltoe skrev:
ja man gör sina val. är det inte så??

Såklart, men det är ju du som tycker tvärtom. :roll:

vem vt?

vadå jag tycker tvärt om. jag är mycket mottaglig för ny teknologi. SÅ LÄNGE DEN ÄR MINST LIKA BRA SOM DEN GAMLA.

vakna din tomte. du tror att det är en viss grej. men det är ju inte så. du lever i en fantasi

Sluta med personangreppen!!
Samt...Dina inlägg är väldigt svåra att förstå då de är osammanhängande.

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-22 18:16

cameltoe skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Såklart, men det är ju du som tycker tvärtom. :roll:

vem vt?

jag har inte ens börjat med personangreppen. vad är det du klagar på rent specifikt???

nada gissat jag på?
~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-22 18:29

cameltoe skrev:
cameltoe skrev:

vem vt?

jag har inte ens börjat med personangreppen. vad är det du klagar på rent specifikt???

nada gissat jag på?

Jag uppskattar en vuxen dialog om sakfrågan. Ovan citat är ingetdera. Och fullt med nedvärderande ord.
Jag lämnar denna tråd nu.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-04-22 18:54

cameltoe skrev:jag har inte ens börjat med personangreppen. vad är det du klagar på rent specifikt???

nada gissat jag på?

Jag tycker du ska ta till dig att någon kan ta illa upp att bli kallad tomte, så personangreppen i bakfickan ligger nog bra där de ligger.
Perspektiv: Detta är inget att bråka över.

/K12
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-22 19:18

DVD-ai skrev:Som en av dom som är mitt mellan "dom yngre" och "dom äldre" med mina 28år och med vänner och bekanta ner till 19års åldern, så vill jag ändå hävda att det jag skrev förrut har potential att vara en av dom största faktorerna.
När jag talar med andra i min ålder och ner till under 20år, då är det mycket tydligt att total tillgång är den enda "användar faktor" som anses avgörande.

Detta resulterar ju i att allting ska vara litet, uppkopplat och billigt, detta är alltså vad samtliga jag har talat med vill ha !
Orsaken till att dom vill ha detta är också något som jag har talat mycket med dessa personer om, det som är tydligt är att bland dom jag har talat med, så har dom aldrig ens övervägt att ha något annat än litet, uppkopplat och billigt.
Helt enkelt för att allt annat är ju helt oförsvarbart, när något kan vara så oerhört tillgängligt, varför då välja något sämre pga att det är större och dyrare och kanske inte ens uppkopplat vart som helst du befinner dig ?!
Det är ju jätte uppenbart att man INTE ska köpa något annat än i bästa fall enliten blåtand högtalare :)
Min känsla är att dom upplever detta på samma sätt som vi "hifi nördar", bara det att deras krav är på helt andra delar än för oss...
Dom tycker att: Hur kan vi nöja oss med våra stora hopplösa högar man apparater och högtalare... när dom kunde ha ljud i en liten låda i storlek av en snusdosa ?!

Så dom har alltså aldrig från första början fattat vittsen med att ha en återgivning som är en någorlunda korrekt version av det dom finns i deras ettor och nollor, pga att detta kräver något som för dom är totalt dumt bara...
Det intressanta är att det inte sällan blir så att om någon av dessa som tycker så kommer hem till mig och lyssnar, så inser dom att woooww fanns det såhär mycket att hitta i musiken, kunde det vara såhär häftigt med musik, vilken upplevelse osv osv...

Men!
Ändå så är det inte mer än att dom sedan i alla fall förstår lite mer och accepterar förekomsten av onödigt stora, dyra och jobbiga ljudanläggningar...
Men dom har oftast svårt att förstå att man ens kan tänkas vilja ha en riktig stereo ändå.
Dom återgår till sin iphone liggande på bordet och spelandes skrikande hemskheter och är precis lika nöjda som innan :D
Och orsaken till detta har i varje fall jag varit så nyfiken på att jag gärna pratar om det och just litet, uppkopplat och billigt är dom helt avgörande faktorerna, ingenting oavsett hur bra det är eller häftigt kan påverka detta i nuläget hos dom dom absolut flesta unga jag träffat.

Vi har helt olika syn på tillvaron och därmed också helt olika syn på detta med vad för ljudanläggning man bör ha.
Att just total tillgång har blivit styrande hos yngre är det jag tror är den starkaste orsaken till att ljudanläggningarna blir sämre och sämre.

Men nu ligger väl målgruppen för "riktig hifi" nånstans mellan 20 och pensionärshemmet? Finniga fjortisar köper inte heller badrum för 100-tals tusenlappar eller feta SUV:ar. Och tittar man på den köpstarkare och mindra hormonstinna faktiska målgruppen så är fulheten hos apparaterna det övervägande problemet tror jag.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-22 19:27

cameltoe skrev:
petersteindl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Nu blev det lite fel va?
Du talar ju mot dig självt.

Är du säker på det?

Jag tror Zeeall menar att mobiltelefon och/eller laptopen låter dåligt. D v s som stand alone med deras inbyggda högtalare.

Dock är Mobiltelefon + 500kr lurar och blåtandsburkar extra steget mittemellan som inte låter så jävla illa.

Är det någon här som tycker att 500kr in-ear lurar eller Marshall Stanmore låter DÅLIGT?

Svarar ni Ja på den frågan så kan zeeall förstå varför HiFi är utdöende.

Slutsats: Svarar man nej på den frågan så lever dagens hifi vidare, fast med Mobiltelefon + 500kr lurar och blåtandsburkar.

du. farsan har kanske 10 olika lurar, alla låter skit.

han har dessutom kanske 3 olika bluetoothburkar dom låter inte särskilt bra av dom nån. tyvärr. sen har han stationärt
1 dator med ljud ut från den vanliga ljudutgången. sen till en liten reciver som splittar till bas/ main och i topparna har han ett par canton förca 2k och basen är nåt junk.

men ja "hemmasystemet" låter fullgott, resten låste skit, så är det.

men alla vet ju det här så vad är det vi diskuterar egetligen?????

Trist för din far som tydligen köpt fel hörlurar. Det är inte så många bluetoothlimpor som låter bra. Själv föredrar jag en gammal Grundig rörradioapparat med inbyggda högtalare. Dessutom tycker jag nog att det är trevligare att lyssna på musik ur en gammal Grundig rörradioapparat med inbyggda högtalare än 99 % av alla stereoanläggningar som säljs. Det är bara att lira en Beatles eller Stones eller Dylan så kommer det musik som är lätt att ta till sig i gammal rörmono i jämförelse med traditionell stereolyssning i sweetspot.

Så vad du diskuterar vet jag inte. Däremot kan jag mycket väl förstå dagens ungdoms prioritering.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-04-22 20:10

Kan väl försöka sammanfatta mitt uppfattning om det hela i några enkla punkter.

1. ungdomar/yngre människor skiter inte alls i ljudkvaliten. Man vet att laptopen, surfplattan eller mobiltelefonen låter dåligt, men...

2. bra ljud kostar relativt mycket pengar (säg minst 5000kr för en bra anläggning). Då köper man hellre ett par "billiga" (500kr) hörlurar till telefon istället.

3. en blåtandslåda för 2-3000kr låter faktiskt okej om man ser till vad det är, fast inte så mycket mer. Det är mest avsaknaden av riktig stereo jag saknar, därför jag anser att man bör skaffa aktiva högtalare (dvs två burkar ist för en).

4. vi audiofiler har extremare krav när det kommer till ljud och vi har lite svårt att sätta oss in i andras situationer.
Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-22 20:31

hcl skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Om du tror de är kravlösa saknar du koll. Det är tvärt om.

Det förefaller dock handla om kvantitet snarare än kvalitet(???)

Inte alls.
Krav = spela överallt, all musik tillgänglig, enkelt handhavande, billigt, inget strul, låta bra. Dvs SUPERHÖGA krav. Och tydligt kvalitetskrav.
Hade någon definierat dessa krav för några år sedan hade alla bedömt dessa som totalt orealistiska.
Det är lätt att döma ut konsumenter som ovetande dumskallar som "inte förstår sitt bästa, och om vi bara kan visa som ett BRA alternativ så kommer de förstå..."

Höga krav? Alldeles säkert, men de prioriterar uppenbarligen inte kvalitet...
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
hcl

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intress

Inläggav hcl » 2017-04-22 20:42

Zeeall skrev:
KarlXII skrev:Musiklyssningsprylar idag låter helt enkelt tillräckligt bra för folk i gemen.
Jämför med 80-talet, när man hade att välja på stora, bra stereoanläggningar, eller en rutten mikrostereo / en svajande, brusande kassettfreestyle med ruttna lurar med begränsad frekvensåtergivning.

En telefon med dagens lurar låter många gånger bättre. Det gör även de flesta bluetoothhögtalare.
De flesta skiter i om musiken "släpper" från högtalarna eller om ljudbilden är "en liten boll" eller om Diana har "en flera meter bred mun".
Det låter helt enkelt tillräckligt bra för att kunna fokusera på musiken istället.

Det kanske är sunt?

Där har du en väldigt bra punkt faktiskt!

Förr fanns det (i mina ögon) två steg av hifi; Skräp och Bra.

60-tal: vinylspelare med högtalare i locket eller riktig hifi-anläggning

70-tal: allt-i-ett-anläggning med bredbandshögtalare eller riktig hifi-anläggning

80-tal: bergsprängare eller riktig hifi-anläggning

90-00-tal: micro-hifi eller riktig hifi-anläggning.

Men nu:
laptop/mobilhögtalare - Blåtandsburk - riktig hifi-anläggning.

Nu finns det där extra steget mittemellan, där mobiltelefon+500kr lurar och blåtandsburkar lägger sig. Ska man vara heeeeelt ärlig så låter det inte så jävla illa. Kan nån ärligt säga att 500kr in-ear lurar eller Marshall Stanmore låter _DÅLIGT_?

Svarar ni Ja på den frågan så kan jag förstå varför HiFi är utdöende.

Jag kan lova att alla, ALLA, tycker att mobiltelefon eller laptopen låter dåligt.

Fast just MP3 + blåtand går fetbort. Det är helt enkelt riktigt dåligt (alla varianter jag hört).

Bjorn_

Inläggav Bjorn_ » 2017-04-22 20:43

Har precis läst igenom hela tråden. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna tilltala allmänheten till mer Hifi. Jag är själv prylbög, och jag kan nörda ner mig i lite vad som helst egentligen. Som redan nämnts så är ju Sonos lite hett, och har varit i många år. Bose hade ju samma status (och kanske fortfarande fast i mindre skala) för några år sedan. Jag har själv sållat mig till hifi-bögeri-skaran i många år. Jag har varit igenom Cerwin på åttiotalet, det var inte av välljud, utan för att det var det coolaste man kunde ha då. Det var först när jag efter många år senare letade efter ett hembiosystem som jag hade med en kompis som hade mer kunskap än jag... Vi lyssnade igenom massor med system som jag tyckte var snygga, men som kanske inte lät så bra. Till slut hittade jag en kompromiss med KEF äggen. Min profilbild består av en stereobänk som jag snickrade ihop helt enligt samma form på högtalarna. Estetik har alltid varit viktigt för mig. Någonstans här började jag intressera mig mig för mer välljud. Har sedan dess varit igenom många system primärt för hembio, men till slut endast stereo med delat system. Jag började gå på hifimässor och lyssnade på många system. När jag hamnade på faktiskt byggde jag mina första subbor, och läste kilometervis med trådar. Ganska snart började jag förstå att jag egentligen hade en ganska bra anläggning, men att akustiken "pajjade" rätt mycket. Detta var väl för typ 3 år sedan... Har efter detta insett att jag inte kommer få någon optimal setup i mitt vardagsrum, och samtidigt förstår jag att utan riktigt lyssningrum/biorumm så kommer jag inte komma i mål. Gav därför nyligen upp och sålde av allt. Mitt sista inköp består av scandyna designhögtalare, har alltid velat ha sådana, och nu unnade jag mig det :-)
Låter det bra? - NEJ. Jag bad till och med hifiklubben koppla in ett par random stativare som var billigare - för test - och de lät såklart bättre än mina nyinköpta grejjer. Jag köpte dem ändå.
Jag har alltså precis tagit ett steg längre ifrån hifi!
MEN, beroende på hur min akustik ser ut hemma så kommer det inte spela så stor roll, men det kommer ändå låta bättre än tv-ljudet. Kommer det låta bättre än ett sonos? Kanske...
Nu är jag ju teknikbög av naturen, och mina senaste carlsonprojekt kommer jag ha mycket behållning av, säkert flera år framåt. Jag ser det som en riktigt kompetent utmanare till sonos (ur spridningsmässiga egenskaper). Som en ren stereosetup - nej (men jag vet att det finns andra carlssonmodeller som säkert funkar väldigt mycket bättre än mina).
Var vill jag komma med denna monolog då?
Jo, om vi tar Sonos som exempel, så gissar jag att dessa har stått för en betydande del av deras (hifiklubbens) försäljning de senaste åren - är detta då hifi? Givetvis inte - de låter "ok" - men inte mer i mina öron i alla fall. De har också lyckats skapa en hype som ingen verkar rå på. Det finns ju tunga konkurrenter (Sony/Samsung/philips) som skulle kunna tänkas ta marknadsandelar, men så har inte skett i större skala.
Min gräns för hifi-nirvana stannade vid akustiken, vad stannar gränsen för medelkonsumenten? 90% struntar i/känner inte till/är inte intresserade av akustik...

Ett tillägg är också att alla musikbegåvade inte alls är intresserade av återgivning. Jag har en bekant som är mycket musikaliskt begåvad, men han tycket tv-ljudet är lika bra som ett par riktiga högtalare... Det finns alltså uppenbart inget likhetstecken mellan krav på återgivning och musikalitet. Han kör för övrigt på sonos större modeller och tycker det låter svinbra (även om jag tycket det låter som en konservburk på högre nivåer). Akustiken då? Han kunde inte bry sig mindre...

Användarvisningsbild
HK430

Inläggav HK430 » 2017-04-22 21:11

Det är en diskussion kring hur inskränkta ni är. En generell känga, inte nog för en varning va :P

Det kanske kommer som en nyhet men världen förändras och tekniken går framåt, dessutom bryr sig inte alla om musik, än mindre om hifi. Kan ni tänka er??

Människor prioriterar olika, vissa kör kia för att kunna åka till grekland två gånger om året, andra kör en 10 år gammal audi fastän dom hade kunnat köra ferrari och förvaltar istället förmögenheten till barnen, en tredje lägger hela månadslönen på sprillans nya bilar och skotrar.

Ingen av dessa äger förmodligen en stereo, nån av dom kanske har lagt en tusenlapp eller två på ljud för att dom spenderar mycket tid framför TVn. Alla kanske ääälskar musik men hatar prylar, förutom den sistnämnda då men där gick ju hela månadslönen till annat.

Själv lyssnar jag genom i6+basar, marshall-lurar, mobilhögtalare, laptophögtalare, bt-högtalare, diverse bilstereos och PA. Vips så står jag utanför alla dessa fack som ni räknat upp där ni pular ner unga människor och människor generellt.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2017-04-22 21:42

Min erfarenhet (av de tonåringar jag har hemma):

Tillgänglighet, pris och utbud regerar, kvalitet är tämligen ointressant.

Ett exempel; tonåring 1 har en 42" TV med Chromecast, men ser hellre Youtube clips direkt på sin iPhone.

Tonåring 2 har en Brik som matar 2st Tannoy Reveal, men lyssnar på musik i sin Macbook.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
cameltoe

Inläggav cameltoe » 2017-04-23 01:55

Conan skrev:
DVD-ai skrev:Som en av dom som är mitt mellan "dom yngre" och "dom äldre" med mina 28år och med vänner och bekanta ner till 19års åldern, så vill jag ändå hävda att det jag skrev förrut har potential att vara en av dom största faktorerna.
När jag talar med andra i min ålder och ner till under 20år, då är det mycket tydligt att total tillgång är den enda "användar faktor" som anses avgörande.

Detta resulterar ju i att allting ska vara litet, uppkopplat och billigt, detta är alltså vad samtliga jag har talat med vill ha !
Orsaken till att dom vill ha detta är också något som jag har talat mycket med dessa personer om, det som är tydligt är att bland dom jag har talat med, så har dom aldrig ens övervägt att ha något annat än litet, uppkopplat och billigt.
Helt enkelt för att allt annat är ju helt oförsvarbart, när något kan vara så oerhört tillgängligt, varför då välja något sämre pga att det är större och dyrare och kanske inte ens uppkopplat vart som helst du befinner dig ?!
Det är ju jätte uppenbart att man INTE ska köpa något annat än i bästa fall enliten blåtand högtalare :)
Min känsla är att dom upplever detta på samma sätt som vi "hifi nördar", bara det att deras krav är på helt andra delar än för oss...
Dom tycker att: Hur kan vi nöja oss med våra stora hopplösa högar man apparater och högtalare... när dom kunde ha ljud i en liten låda i storlek av en snusdosa ?!

Så dom har alltså aldrig från första början fattat vittsen med att ha en återgivning som är en någorlunda korrekt version av det dom finns i deras ettor och nollor, pga att detta kräver något som för dom är totalt dumt bara...
Det intressanta är att det inte sällan blir så att om någon av dessa som tycker så kommer hem till mig och lyssnar, så inser dom att woooww fanns det såhär mycket att hitta i musiken, kunde det vara såhär häftigt med musik, vilken upplevelse osv osv...

Men!
Ändå så är det inte mer än att dom sedan i alla fall förstår lite mer och accepterar förekomsten av onödigt stora, dyra och jobbiga ljudanläggningar...
Men dom har oftast svårt att förstå att man ens kan tänkas vilja ha en riktig stereo ändå.
Dom återgår till sin iphone liggande på bordet och spelandes skrikande hemskheter och är precis lika nöjda som innan :D
Och orsaken till detta har i varje fall jag varit så nyfiken på att jag gärna pratar om det och just litet, uppkopplat och billigt är dom helt avgörande faktorerna, ingenting oavsett hur bra det är eller häftigt kan påverka detta i nuläget hos dom dom absolut flesta unga jag träffat.

Vi har helt olika syn på tillvaron och därmed också helt olika syn på detta med vad för ljudanläggning man bör ha.
Att just total tillgång har blivit styrande hos yngre är det jag tror är den starkaste orsaken till att ljudanläggningarna blir sämre och sämre.

Men nu ligger väl målgruppen för "riktig hifi" nånstans mellan 20 och pensionärshemmet? Finniga fjortisar köper inte heller badrum för 100-tals tusenlappar eller feta SUV:ar. Och tittar man på den köpstarkare och mindra hormonstinna faktiska målgruppen så är fulheten hos apparaterna det övervägande problemet tror jag.

själv tycker jag COOLHETEN av apparatertna är ganska viktigt. kan man inte göre en bra cool apparat rent fysiskt. så vil inte jag ha den.
'
det här är ingen bra låt enligt mig. den är ganska cool dock. så jag har den i min playlist. och jag är nöjd med den så som den är.
den spelades på morsans begravning, hon tyckte om den. hon var värd den.

~team klirrfaktor~

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-04-23 03:44

Spännande...

I min värld är a whiter shade of pale som låt en av dom där monumentala fullträffarna när när inspiration och genialitet möts, sådär som det som det så sällan gör. Rankar den som en av de största poplåtarna, kanske den största.
I motsats till allt det banala dravel som spelas på den kommersiella radiokanalen 24/7 tillför den något nytt. Ett bevis på styckets konstnärliga höjd är att den står emot tidens tand, där nämnda dravel inte har en chans!

Den är så bra så den behöver inte cool!

Skräpmusik behöver dock cool som substitut för geni. Utan cool har den nämligen ingenting.
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
Helmut

Inläggav Helmut » 2017-04-23 20:53

Har nog tappat intresset för HIFI. Skulle vilja ha en förstärkare med få sladdar in och få sladdar ut. På fronten skulle jag vilja ha en till och från knapp och en volymkontroll. Skulle det vara nödvändigt efter att jag fixat till akustiken skulle jag koppla in en EQ före slutsteget.
Även till min hemmabio skulle jag vilja ha en liten låda med en HDMI sladd in och 7 + 1 sladdar ut till slutstegen. På fronten skulle det finnas en till och från brytare och volymkontroll ev en EQ mellan försteget och slutsteget.
Tycker att det finns för mycket skräp i dagens HIFI system för att jag skulle vilja intressera mig för dagens HIFI system. Varför lägga en massa pengar på skapelser med miljoner transistorer som går sönder efter några år och då inte går att reparera?
Var hittar jag dessa godingar? Har letat efter lösa försteg men dessa finns bara till hutlöst höga priser.
Ungefär så här vill jag att ett försteg ska se ut!

https://www.aliexpress.com/item/New-SPD ... .43.2ETgx0

https://www.aliexpress.com/item/MOCHA-Q ... .66.mVpdho

https://www.aliexpress.com/item-img/1pc ... .2.rvYBea#

Någon som säljer dessa eller något liknande i Sverige. Vet inte om dessa fungerar och är värda ens detta låga pris?

mangs

Inläggav mangs » 2017-04-24 13:02

Intressant diskussion som lätt får mig att titta mer generellt och filosofiskt över hur vår livsstil idag skiljer sig åt från hur det har sett ut tidigare när Hifi var mer vanligt i de svenska hemmen. Efter mycket funderande tror jag att valfriheten är den största enskilda faktorn. Låt mig förklara hur jag tänker nedan.

Jämför vi idag med 70-90-talet så har samhället i stort gått i en riktning där varje individ har möjlighet att fördjupa sitt intresse och därmed plöja in mängder av tid och pengar inom det eller de områden som personen mest önskar. För de allra flesta sätter tid och pengar gränser för hur många områden vi vill och kan fördjupa oss. Någonstans har väl alltid dessa begränsningar funnits men skillnaden idag är att det finns väldigt många fler områden där vi som konsumenter kan välja att förverkliga oss själva.

Musik har för många idag blivit något som man hör på i bakgrunden när man utför sin hobby enligt ovan. Idag kanske man hör på musik när man dricker sitt Exotiska kaffe med bönor som urspringer ur en Indonesisk djungelkatts tarmsystem, vidare till en exakt malningsprocess i specialbyggd kvarn för att få rätt struktur från sina bönor och sedan vidare in i den nya Espresso-maskinen med 18 sorters mjölkskum och rengöringsprogram. Detta inmundigas från vråldesignade koppar i limiterad utgåva från någon avliden dansk konstnär. Det är lätt att misstänka att musiken som avnjuts från Iphonens inbyggda högtalare kommer ur fokus då tillgängligheten och själva tillvägagångssättet för att få igång den är diametralt motsatt mot hur man idag brygger sitt kaffe. Jämför mot förr i tiden när man slog sig ned i soffan för att lyssna på musik med en kopp kaffe som sällskap, kaffet var något man fick på köpet medan för musiken var man tvungen att först köpa hem fin utrustning, köpa sina skivor med omsorg, välja skiva, slå på utrustningen och lägga på vinylen för att sedan lyssna på ett album.

Detta i kombination med att dagens Hifi ofta går stick i stäv mot rådande inredningstrender med minimalism av prylar och öppna ytor. Kombinera detta med att gemene man idag inte tar sig tid att sitta ned för att utföra en uppgift (i singularis) utan ständigt är på språng och har 3-4 aktiviteter i gång samtidigt gör att behovet av en renodlad Hifi-anläggning ligger långt ned på prio-listan hos gemene man. Ett fint hem, fint kök, fina badrum, bilar, garderob, semesterresor, upplevelser går för många ofta före tekniska prylar.

Sedan finns det då vi som vill prioritera välljud men även vi blir i många fall påverkade av vår omgivning då det pga ovanstående lätt blir en obskyr hobby vi sysslar med då den i mångt och mycket frångår de gällande idealen.

Lägg därtill att det ekonomiska steget idag från att gå från något som låter hyfsat till väldigt bra skiljer en faktor 100 eller mer gör ju inte att branschen lättare får in nya anhängare. Folk har överlag pengar men har svårt att motivera varför man skall lägga kostnaden för flera helg-weekends i New York för att införskaffa en bättre DAC när den de har i sin Iphone på 99% av materialet inte ger någon hörbar skillnad och i detta fallet har jag full förståelse då Hifi-branchen idag inte hunnit med i svängarna kring vad man kan ta betalt för från gemene man. Välljud i all ära men smidighet och tillgång till din musik, exempel på liknande musik, synkning mm är idag nästintill gratis och det som 95% av konsumenterna främst eftersträvar, vill man ha en verklig återgivning beger man sig hellre till konsert än försöka efterskapa den i sin mancave.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-24 13:31

Jag träffade en fullvuxen man som häpnade över att jag kunde lyssna på en hel skiva. "Lyssnar du på alla låtarna" frågade han skeptiskt. Och det gör jag. Minst en gång. Tyvärr har jag fått en backlog som börjar växa rejält, så snart måste jag införa köpstopp eller säga ifrån mig uppdrag under en period. Tror jag väljer det senare. Att jag hade åkt dryga 60 mil t o r i helgen för att besöka en hifimässa fick mig att bli placerad i hörnet för exotiska små djur.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-24 13:43

hifikg skrev:Jag träffade en fullvuxen man som häpnade över att jag kunde lyssna på en hel skiva. "Lyssnar du på alla låtarna" frågade han skeptiskt. Och det gör jag. Minst en gång. Tyvärr har jag fått en backlog som börjar växa rejält, så snart måste jag införa köpstopp eller säga ifrån mig uppdrag under en period. Tror jag väljer det senare. Att jag hade åkt dryga 60 mil t o r i helgen för att besöka en hifimässa fick mig att bli placerad i hörnet för exotiska små djur.

Själv matar jag fåglar och klappar katter :-)
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-24 14:28

hifikg skrev:Jag träffade en fullvuxen man som häpnade över att jag kunde lyssna på en hel skiva. "Lyssnar du på alla låtarna" frågade han skeptiskt. Och det gör jag. Minst en gång. Tyvärr har jag fått en backlog som börjar växa rejält, så snart måste jag införa köpstopp eller säga ifrån mig uppdrag under en period. Tror jag väljer det senare. Att jag hade åkt dryga 60 mil t o r i helgen för att besöka en hifimässa fick mig att bli placerad i hörnet för exotiska små djur.
:mrgreen:

hammarn_2

Inläggav hammarn_2 » 2017-04-24 17:54

Jag har försökt att vara intresserad till och från sedan 10-12 år tillbaka. Är 28 nu.

Det jag personligen har svårast med är alla konstiga idéer som är utbredda bland ljudintresserade på internetforum. Jag behöver desperat något slags intresse/hobby men det leder mest till frustration. Det i kombination med att jag inte verkar ha någon "förmåga" att höra alla dessa enorma natt-och-dag skillnader mellan olika pryttlar gör det svårt att liksom haka på i tugget utan att bara vara en gnällig nej-sägare.

Har jag hybris om jag påstår att man måste vara (minst lite) knäpp för att bli en riktig hifi-nörd och jag är helt enkelt för förnuftig? Jag kan ju inte lika gärna låtsas att jag hör skillnad på olika grejer...?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-04-24 19:40

hammarn_2 skrev:Jag har försökt att vara intresserad till och från sedan 10-12 år tillbaka. Är 28 nu.

Det jag personligen har svårast med är alla konstiga idéer som är utbredda bland ljudintresserade på internetforum. Jag behöver desperat något slags intresse/hobby men det leder mest till frustration. Det i kombination med att jag inte verkar ha någon "förmåga" att höra alla dessa enorma natt-och-dag skillnader mellan olika pryttlar gör det svårt att liksom haka på i tugget utan att bara vara en gnällig nej-sägare.

Har jag hybris om jag påstår att man måste vara (minst lite) knäpp för att bli en riktig hifi-nörd och jag är helt enkelt för förnuftig? Jag kan ju inte lika gärna låtsas att jag hör skillnad på olika grejer...?

Nej, du har rätt, de andra har fel. Nordost t ex som hyr en dyr utställningsyta och pratar sig varma för kabellyftare och aktiva kontakter som ska stoppas i de tomma hålen i skarvdosorna (som om det skulle bli några över liksom) för många tusen + deras svarta koner som allt måste stå på, drar ett löjes skimmer över vår hobby. Det är inget jag vill tala om med mina "normala" bekanta. Då kan de ju tro att jag är sådan, bara för att jag har en luftslang, till skivspelaren, hängande i taket.
Hör du ingen skillnad kan du sitta nöjd. Om du hör en liten skillnad och prislappen drar iväg till över 4 miljoner + en total ombyggnad av ditt hemman så kan du antagligen sitta nöjd ändå.
Jag kommer aldrig att berätta det, men jag HAR hört ljudanläggnngar som låter bättre än min egen, men inte SÅ mycket bättre att jag tyckt det varit mödan värt att uppgradera det senaste kvarts-seklet, men säg det inte till någon
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad

Inläggav distad » 2017-04-24 20:30

Jag kommer aldrig att berätta det, men jag HAR hört ljudanläggnngar som låter bättre än min egen, men inte SÅ mycket bättre att jag tyckt det varit mödan värt att uppgradera det senaste kvarts-seklet, men säg det inte till någon

Vi lovar att inte göra det. :wink: Sitter nog i samma båt :oops: MEN jag tillägger att det för min del handlar mest om att det kommer KOSTA att komma upp tydligt till en högre nivå då det är så prisvärda grejer som jag har nu och det finns inte heller pengar till det och det gör inget för jag lyssnar mer nu än på många år utan att leta fel även om inte allt är perfekt och det är ett gott tecken.
Psykfall med en rad diagnoser och sjukdomen MS.
Lever på samhällets botten
Ordförande i Kabeltroendes riksförbund.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-25 11:01

FBK skrev:

Vi lovar att inte göra det. :wink: Sitter nog i samma båt :oops: MEN jag tillägger att det för min del handlar mest om att det kommer KOSTA att komma upp tydligt till en högre nivå då det är så prisvärda grejer som jag har nu och det finns inte heller pengar till det och det gör inget för jag lyssnar mer nu än på många år utan att leta fel även om inte allt är perfekt och det är ett gott tecken.

Samma här. Njuter i fulla muggar fast jag bara har Marantz 5010, Monitor audio silver 6, Epson 7300 (proj) och Panasonic 900 4 k spelare.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-25 14:46

hifikg skrev:Jag kommer aldrig att berätta det, men jag HAR hört ljudanläggnngar som låter bättre än min egen, men inte SÅ mycket bättre att jag tyckt det varit mödan värt att uppgradera det senaste kvarts-seklet, men säg det inte till någon

Jo, visst har man hört bättre anläggningar men ofta är det helt andra prioriteringar gjorde än jag själv är gör. Dedikerat lyssningsrum lär inte bli av...

Jag tror inte heller det är många som är lika benägna att sitta i sweetspot och lyssna i timtal som vi nördar. Jag känner bara ett fåtal som är sådana. De allra flesta lyssnar inte så och den allra största andelen har ingen aning om vad vi talar om i termer som ljudbild, upplösning, rumslighet m.m. Några som lyssnat hemmavid kan möjligen säga något som att det låter luftigt, naturligt, som live och liknande.

Användarvisningsbild
Zeeall

Inläggav Zeeall » 2017-04-27 11:43

Amerikansk video i ämnet. Har själv inte sett hela videon så jag kan inte kommentera det som sägs.

Denon AVR-2106 - LTS F1 - Thorens TD160 MkII / Ortofon OM30 - NAD 5320

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-27 20:44

mangs skrev:Intressant diskussion...försöka efterskapa den i sin mancave.

+1 på denna text som kan läsas i sin helhet ovan.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2017-04-27 20:52

hammarn_2 skrev:... men det leder mest till frustration. Det i kombination med att jag inte verkar ha någon "förmåga" att höra alla dessa enorma natt-och-dag skillnader mellan olika pryttlar gör det svårt att liksom haka på i tugget utan att bara vara en gnällig nej-sägare.

Du har rätt. Försöker man lyssna på grejor som andra lyfter till skyarna och pratar om detaljer, svärta osv blir man lätt deprimerad när man själv inte hör någon (större) skillnad. Men handen på hjärtat, är den där extra Hz'en neråt i frekvensomfång så viktig? Är det så viktigt med en klingande diskant som sticker ut ur ljudbilden? Är det inte viktigare att det låter musikaliskt, att man njuter av musikernas prestationer? Lyssna på det sättet istället, låter det som om musikerna är duktiga och att man bara vill spela mera och flera skivor? Försök lyssna på kombinationen Audio Research och Sonus Faber så förstår du v ad jag menar. Skitdyrt förstås men det ger en referens på hur musik kan förmedlas. Det är ju detta som är det viktiga, inte att det säger zzzing om diskanten och bom-bom om basen :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2017-04-27 21:15

Conan skrev:

Men!

Men nu gälde inte detta exklusivt dom under 20 utan "även dom" :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-27 21:41

Zeeall skrev:Amerikansk video i ämnet. Har själv inte sett hela videon så jag kan inte kommentera det som sägs.

En småputtrig diskussion med några få höjdpunkter. Passar ganska bra som inramning till vår diskussion här.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi