Har precis läst igenom hela tråden. Jag vet inte riktigt vad som skulle kunna tilltala allmänheten till mer Hifi. Jag är själv prylbög, och jag kan nörda ner mig i lite vad som helst egentligen. Som redan nämnts så är ju Sonos lite hett, och har varit i många år. Bose hade ju samma status (och kanske fortfarande fast i mindre skala) för några år sedan. Jag har själv sållat mig till hifi-bögeri-skaran i många år. Jag har varit igenom Cerwin på åttiotalet, det var inte av välljud, utan för att det var det coolaste man kunde ha då. Det var först när jag efter många år senare letade efter ett hembiosystem som jag hade med en kompis som hade mer kunskap än jag... Vi lyssnade igenom massor med system som jag tyckte var snygga, men som kanske inte lät så bra. Till slut hittade jag en kompromiss med KEF äggen. Min profilbild består av en stereobänk som jag snickrade ihop helt enligt samma form på högtalarna. Estetik har alltid varit viktigt för mig. Någonstans här började jag intressera mig mig för mer välljud. Har sedan dess varit igenom många system primärt för hembio, men till slut endast stereo med delat system. Jag började gå på hifimässor och lyssnade på många system. När jag hamnade på faktiskt byggde jag mina första subbor, och läste kilometervis med trådar. Ganska snart började jag förstå att jag egentligen hade en ganska bra anläggning, men att akustiken "pajjade" rätt mycket. Detta var väl för typ 3 år sedan... Har efter detta insett att jag inte kommer få någon optimal setup i mitt vardagsrum, och samtidigt förstår jag att utan riktigt lyssningrum/biorumm så kommer jag inte komma i mål. Gav därför nyligen upp och sålde av allt. Mitt sista inköp består av scandyna designhögtalare, har alltid velat ha sådana, och nu unnade jag mig det

Låter det bra? - NEJ. Jag bad till och med hifiklubben koppla in ett par random stativare som var billigare - för test - och de lät såklart bättre än mina nyinköpta grejjer. Jag köpte dem ändå.
Jag har alltså precis tagit ett steg längre ifrån hifi!
MEN, beroende på hur min akustik ser ut hemma så kommer det inte spela så stor roll, men det kommer ändå låta bättre än tv-ljudet. Kommer det låta bättre än ett sonos? Kanske...
Nu är jag ju teknikbög av naturen, och mina senaste carlsonprojekt kommer jag ha mycket behållning av, säkert flera år framåt. Jag ser det som en riktigt kompetent utmanare till sonos (ur spridningsmässiga egenskaper). Som en ren stereosetup - nej (men jag vet att det finns andra carlssonmodeller som säkert funkar väldigt mycket bättre än mina).
Var vill jag komma med denna monolog då?
Jo, om vi tar Sonos som exempel, så gissar jag att dessa har stått för en betydande del av deras (hifiklubbens) försäljning de senaste åren - är detta då hifi? Givetvis inte - de låter "ok" - men inte mer i mina öron i alla fall. De har också lyckats skapa en hype som ingen verkar rå på. Det finns ju tunga konkurrenter (Sony/Samsung/philips) som skulle kunna tänkas ta marknadsandelar, men så har inte skett i större skala.
Min gräns för hifi-nirvana stannade vid akustiken, vad stannar gränsen för medelkonsumenten? 90% struntar i/känner inte till/är inte intresserade av akustik...
Ett tillägg är också att alla musikbegåvade inte alls är intresserade av återgivning. Jag har en bekant som är mycket musikaliskt begåvad, men han tycket tv-ljudet är lika bra som ett par riktiga högtalare... Det finns alltså uppenbart inget likhetstecken mellan krav på återgivning och musikalitet. Han kör för övrigt på sonos större modeller och tycker det låter svinbra (även om jag tycket det låter som en konservburk på högre nivåer). Akustiken då? Han kunde inte bry sig mindre...