gromit skrev:IÖ:
Jag har uppfattat dig som en stark motståndare till SACD. Flera gånger har du skrivit att SACD skulle vara sämre än CD. Har du ändrat dig eller gäller detta bara ibland, därför brasklappen om tredje och fjärde plats?
De jämförelser jag menar är alltså CD-SACD och inte diskussionerna kring DVD-A-SACD.
/Gr.
Nejdå, jag har inte ändrat några uppfattningar, tvärtom har jag, ju mer jag lyssnat, blivit alltmer övertygad om att SACD är en tveksam "utveckling".
Att det skulle vara entydigt sämre än CD har jag aldrig påstått, och det gör jag fortfarande inte. Tvärtom är det entydigt bättre vid låga frekvenser. Något annat har jag definitivt inte påstått. Problemen hos SACD ligger i det översta diskantområdet och i ultraljudsområdet.
Om du läser de diskussioner som funnits publicerade på olika håll på internet (bl a de diskussion jag haft med Derf Reefman på Philips, jag vet inte hur man hittar dem) så får du nog en bra bild av SACD-systemets problem. Även Derf håller med om att det är DVD-A på alla vis underlägset.
Fast jag vet inte vad Sony/Philips tyckte om det. Hoppas han inte kom i trubbel...
Nu är ju SACD ett system som ger möjlighet till så mycket som sju kanaler, och uppskattar man det kanske man trots allt tycker att det är bra? Det får förstås var och en bedöma.
Jag bryr mig primärt om de grundläggande ljudkvalitetsproblemen och sen får det vara hur det vill med flerkanaligheten. Det är ju som "bättre ersättare" till CD som SACD lanserats. Det var förresten bara tvåkanaligt när de första spelarna började säljas. Bara en sådan sak - de ändrar sin standrard mitt i alltihopa. De som köpte en stereo-SACD-spelarna får helt enkelt köpa en ny.
Dessutom kan man ju om man skall titta på alternativen konstatera att både DVD-A och DTS flerkanalskapabla.
Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).