Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav Nattlorden » 2017-04-28 07:15

Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?

En tankeväckande sak från videon är nog ändå det om utseende butik/säljare och attityd. Det är nog en springande punkt... är man van vid annat så lär inte en stökig butik med en kuf bakom disken med en väldigt annorlunda säljstrategi vara något vinnande koncept direkt...
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-04-28 08:08

hcl skrev:
Zeeall skrev:Amerikansk video i ämnet. Har själv inte sett hela videon så jag kan inte kommentera det som sägs.

En småputtrig diskussion med några få höjdpunkter. Passar ganska bra som inramning till vår diskussion här.

En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.

Hifi betraktas ofta som något som inte är för musikens skull utan för att tillfredsställa apparatintresse, teknikintresse, ljudintresse snarare än musikintresse. Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken. Det är givetvis helt ok att vara intresserad av hifi eller musik eller ljudåtergivning, av vilka skäl man än har, men när fokus i för hög utsträckning hamnar utanför huvudpoängen med hifi, ja vad skall man då ha det till?
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-28 08:20

Nattlorden skrev:Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?

Ser ett litet problem där nu när strömmande tjänster så ofta erbjuder sämre mastrade utgåvor än vad som funnits i CD:ns tidiga skede. Hårdmastrad musik tycker jag inte ger den bättre anläggningen rättvisa alla gånger och den kick som man vill ge vid en butiksdemo kanske uteblir i många fall.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-28 09:36

RogerGustavsson skrev:
Nattlorden skrev:Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?

Ser ett litet problem där nu när strömmande tjänster så ofta erbjuder sämre mastrade utgåvor än vad som funnits i CD:ns tidiga skede. Hårdmastrad musik tycker jag inte ger den bättre anläggningen rättvisa alla gånger och den kick som man vill ge vid en butiksdemo kanske uteblir i många fall.

Då får man ju som handlare dyka upp och berätta varför just det lät så illa, och välja något mer välljudande... Kontrasten borde bli slående. Men oavsett... även den musiken på en bra anläggning ska kunna slå knock på det flesta som icke-audiofiler lyssnat på tiigare.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-28 10:20

RogerGustavsson skrev:

Men vilken sorts musik demas, då? Jag lyssnar nästan uteslutande på jazz och konstmusik, och tycker det låter fint även från Spotify!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-28 11:06

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

Men vilken sorts musik demas, då? Jag lyssnar nästan uteslutande på jazz och konstmusik, och tycker det låter fint även från Spotify!

Tycker det mesta jag lyssnar på låter helt ok. Kör via Sonos och en Benchmark DAC1 i det ena fallet och Sonos till DAC i bioreceivern i andra fallet. Finns så stora vinster med bra högtalare, tillräckligt kompetent drift och akustikbehandling att det spelar väldigt liten roll om du kan få några procent ytterligare på att peta i en CD eller lägga på en vinyl.

Annars kan ju handlaren ha ett digitalt bibliotek med goda filer att bläddra i - med en STOR spännvidd på musik. Och då är vi tillbaka på det som nämndes från Wilson-representanten - handlarens musikkompetens.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-28 11:40

PerStromgren skrev:
RogerGustavsson skrev:

På Sweetspotmässan nyligen fick jag en känsla av att det på en del håll är musiken utvald för att låta bra på just den anläggning som demas. Det är mera sällan man få höra något liknar ett framförande av en akustisk händelse, något man kan relatera till på ett annat sätt än studioproduktioner eller syntetiskt genererad musik som inte finns utan högtalare.

Tyvärr tycker jag jazzen har börjat drabbas allt mera av dynamikmanglingen. Var uppfriskande att det spelades Harry James, https://open.spotify.com/track/4j8q38fbDjLLtUt4UAS8V9 , där finns rätt god likhet med hur det låter live. Kör sedan denna utan att röra volymkontrollen, https://open.spotify.com/track/06qsW58NF5e2so6K4Lo01f Vadå loudnesswar? Här en till av samma musikstycke, https://open.spotify.com/track/4cIseXnTf3TOAJU0LbqZDp

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2017-04-28 12:23

Angående Harry James' Sheffield Labs-skivor: är de verkligen fullt utstyrda? Jag måste kolla.

Men bra låter de!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
matssvensson

Inläggav matssvensson » 2017-04-28 12:54

hcl skrev:En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.

Hifi betraktas ofta som något som inte är för musikens skull utan för att tillfredsställa apparatintresse, teknikintresse, ljudintresse snarare än musikintresse. Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken. Det är givetvis helt ok att vara intresserad av hifi eller musik eller ljudåtergivning, av vilka skäl man än har, men när fokus i för hög utsträckning hamnar utanför huvudpoängen med hifi, ja vad skall man då ha det till?

Klockrent inlägg :D :D :D!
Skivaffär, IC kretsar, mobiltelefoner, hifi-skribent, näringslivsanalyser i CV:t. Har snöat in på dipolära högtalare, Stig Carlsson och psykoakustik

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-28 13:23

Harry James-plattan låter ju fint även i Spotifys lägre (reklamfinansierade) kvalitetsläge! :D
Det säger en del om var de huvudsakliga ljudkvalitetsproblemen ligger hos mycket annat.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-28 13:46

RogerJoensson skrev:Harry James-plattan låter ju fint även i Spotifys lägre (reklamfinansierade) kvalitetsläge! :D
Det säger en del om var de huvudsakliga ljudkvalitetsproblemen ligger hos mycket annat.

Tackar. Kanonbra info. :)

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-28 17:32

matssvensson skrev:
hcl skrev:En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.

Medhåll!
På Sweetspot förra helgen så är detta tydligt. Begäran att sätta på "vanlig" musik utlöser ofta ett "neeee kass inspelning". Men det skiljer verkligen agnarna från vetet!!!
Ola i Larsen-rummet är ett lysande undantag :D

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-28 17:43

sportbilsentusiasten skrev:
matssvensson skrev:

Medhåll!
På Sweetspot förra helgen så är detta tydligt. Begäran att sätta på "vanlig" musik utlöser ofta ett "neeee kass inspelning". Men det skiljer verkligen agnarna från vetet!!!
Ola i Larsen-rummet är ett lysande undantag :D

Musikälskaren använder hifi-anläggningen för att lyssna på musik - audiofilen använder musik för att lyssna på hifi-anläggningen. :)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-28 20:36

Conan skrev:
Musikälskaren använder hifi-anläggningen för att lyssna på musik - audiofilen använder musik för att lyssna på hifi-anläggningen. :)

Vad kallar du den som gör både och?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2017-04-28 23:17

HiFi-bög . . . typ ? :arrow:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-04-29 07:36

Nattlorden skrev:
Conan skrev:

Kluven :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-29 07:46

Nattlorden skrev:
Conan skrev:

Perfekt!?

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2017-04-29 08:49

hcl skrev:
hcl skrev:
Zeeall skrev:Amerikansk video i ämnet. Har själv inte sett hela videon så jag kan inte kommentera det som sägs.

En småputtrig diskussion med några få höjdpunkter. Passar ganska bra som inramning till vår diskussion här.

En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.

Håller med om väldigt mycket i ditt inlägg ovan. Antagligen samma fenomen som gör att människor ledsnar på sin "hobby" i jakten på den "perfekta" anläggningen. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 10:04

hcl skrev:Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken.

Jag förstår dem!
-I vissa fall så är det ju svårare att hålla fokus borta från mastringsoljudet i välljudande hifi-anläggningar än i ur hifimässigt dåliga anläggningar.

Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om. I en distande anläggning där allt låter orent så blir inte dåligheterna från söndermastringar lika uppenbar, åtminstone inte ur alla aspekter och man kan lättare vänja sig och undvika att reagera på just dem.

För att det ska kännas meningsfullt att lägga en massa pengar på en dyr anläggning, så behövs nog för merparten av köparna att det ska vara värt det i form av positiva hörbara upplevelser och många av dom som lyssnar på modern populärmusik har kanske aldrig fått höra några sådana ur en hifianlägning eftersom musiken de köper inte levererar mycket av sådana kvalitéer.
När en bättre anläggning inte levererar så mycket mer än den billiga eller t o m gör att man hör trasigheten bättre i de inspelningar man lyssnar till, varför ska man intressera sig för att lägga pengar på den dyra?
Att äga en stor dyr hifianläggning har inte längre den status som den en gång hade (snarare tvärtom mode- och inredningsmässigt) så av den anledningen är den nog för många helt ointressant att lägga pengar på.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-29 11:06

Generellt ballt att ha en fin stereo kändes som att det tog slut i mitten på 80-talet. Sen var det tomt ett tag innan det blev ballt att ha hembioanläggning och sedan ett bra tag så är det inte så ballt att grotta in sig på stationära grejor överhuvudtaget.

När det gäller att söndermastrat eller som en del skulle kalla det modernt mastrat så tycker jag att det trots allt låter bättre om sådana låtar på en dynamisk anläggning. Om man har en anläggning som anses bra och har ett väldigt väl/mycket dämpat lyssningsrum så kan man uppleva det som trist förstås. Personligen så vill jag ha ett livligare ljud än vad många anläggningar förmår att producera på lägre ljudnivå. Tror därför som det är många som vill lyssna på så innehelvete hög ljudnivå för att anläggningen låter för dött på lägre ljudnivå. Personligen så tror jag inte att varken en orkester eller en anläggning låter bra i normalstora rum på konsertnivå. Att det går att spela högt innebär inte att det känns "riktigt" för det.

/Harryup

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-04-29 11:18

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken.

Jag förstår dem!
-I vissa fall så är det ju svårare att hålla fokus borta från mastringsoljudet i välljudande hifi-anläggningar än i ur hifimässigt dåliga anläggningar.

Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om.

Tror du helt missuppfattat vad hcl skriver om.

De välljudande hifi-anläggningarna du talar om är exakt det problem hcl talar om.
Det viktiga är ju hur hifi-anläggningen återger musiken.
I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken oavsett.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2017-04-29 11:26

RogerJoensson skrev:Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om.

De välljudande hifi-anläggningarna du talar om är exakt det problem hcl talar om.
I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken oavsett.

Håller med er båda. Tycker inte det ena utesluter det andra, det är olika från fall till fall. En del som utges idag är tydligen tänkt att avlyssnas mera som något i bakgrunden med tanke på att det låter som det gör.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 12:17

RogerJoensson skrev:

Jag förstår dem!

Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om.

Den anläggningen har jag nog aldrig hört i så fall.
Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.
Själva söndermastringen hindrar eller försvårar mig från att dras in i musiken och ju mer jag hör av bieffekterna dess värre. Jag har ännu inte hört en hifi anläggning (inkl akustik) som klarar av att minska mastringsskräpet utan att lägga till något annat som jag tycker låter ungefär lika illa. Den anläggningen (inkl akustiken) blir samtidigt sämre för välljudande inspelningar. Så för mig. -Nej, det finns ingen lösning än att stå över och spela något annat (om det söndermastrade inte är in i h---e intressant ur musikalisk aspekt).
-Och där var poängen. Att många som vill spela det som jag ratat, kanske inte tycker det är värt att satsa på den där BRAiga hifi-anläggningen eftersom de upplever att det inte ger så stor hörbar vinst. Lyssnar man mycket till sådant material så blir det kanske även så att man inte ser någon poäng att lyssna koncentrerat, utan väljer att enbart skval-lyssna, vilket blir ännu en anledning att inte intressera sig för den där BRA-iga hifianläggningen.

Eftersom skadan tillfogats signalen redan före den distribuerats, så finns inte mycket konsumenten kan göra för att reparera skadan. Source först ligger i studion/mastringsfabriken.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2017-04-29 12:43

Tycker att det finns kompromisser som är uthärdliga; att så många köper Sonos beror ju på att det är rimligt ljud i dem. Det är hifi :) Jag tror också att många kan känna sig tveksamma till att omfamna hifi av de skäl som hcl nämner. Ett annat och mer nutida skäl - sedan hifi-apparater inte är något som vanliga människor ägnar sig åt längre - är de ordrika tirader med gnäll på ljudkvalitet på själva mediet som förekommer rikligt bland annat på detta forum. Det är helt enkelt tankegods som de flesta har svårt att ta till sig, när sätter på en skiva som man längtat efter länge.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-04-29 13:23

RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.

Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-29 14:00

CODY skrev:Tycker att det finns kompromisser som är uthärdliga; att så många köper Sonos beror ju på att det är rimligt ljud i dem. Det är hifi :) Jag tror också att många kan känna sig tveksamma till att omfamna hifi av de skäl som hcl nämner. Ett annat och mer nutida skäl - sedan hifi-apparater inte är något som vanliga människor ägnar sig åt längre - är de ordrika tirader med gnäll på ljudkvalitet på själva mediet som förekommer rikligt bland annat på detta forum. Det är helt enkelt tankegods som de flesta har svårt att ta till sig, när sätter på en skiva som man längtat efter länge.

+1.
Att gnälla på allt att det är dåligt utom något visst fabrikat, gärna att modellen som är den enda rätta är nerlagd i tillverkning dessutom gör kanske inte folk mera köpsugna. Och dessutom så är alla moderna inspelningar förstörda. Finns det något skäl att ens lyssna på musik?
Personligen så tycker jag att just tiden folk spenderar på att lyssna på musik är den viktiga för musikintresset och vilken utrustning man har spelar mindre roll. Särskilt är jag inte nån som bryr mig om att andra skall ha någon speciell utrustning. Så om folk lyssnar via Sonos eller en Nad208 spelar mig ingen roll.
Jag tycker det är roligt om folk är nöjda. Personligen ligger det inte i mitt intresse att omvända nöjda människor till att bli missnöjda.
Så för min del finns det inget särskilt behov av att frälsa flera att börja köpa dyr HiFi, folk får köpa precis vad dom vill för min del. Det som gör HiFi lite speciellt är att det finns ett rätt och många fel alternativ i denna hobby, enligt en del. Och det ihop med en hel del bråk historiskt på diverse forum kan ju likaväl vara en faktor som gör att folk inte tycker att HiFi verkar så kul om de som håller på med det verkar osams och oense ganska ofta. Tror inte att det händer mellan Sonos och Bose-kunder lika frekvent.

/Harryup

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-29 14:02

BORIS skrev:
RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.

Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.

Men Roggemannen menade väl ljudkvaliteten, inte själva the music

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-04-29 14:04

Nattlorden skrev:
Conan skrev:

Perfekt!?

Påminner om mig :mrgreen:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-29 14:09

BORIS skrev:

Ännu en obegriplig attack från halmdockefabriken. :roll:
Jag och de flesta unga kan nog hitta gemensamma exempel som vi tycker är bra även bland modern mainstream-musik och de gånger jag visat exempel på hur något mindre mastringskrossat låter i en hygglig anläggning så inte leder det till oenighet om musiken eller om hur mycket bättre den kunde låtit om man behandlat den mindre illa musikfabriken.
Några gånger har jag hört kommentarer från unga att det låter bättre live och det gör det ju faktist ibland. Åtminstone så är det ofta dynamiskt så det stänker jämfört med det mastringskrossade och det blir ju extra imponerande om man typ aldrig hör det på inspelningarna.
Lyssnar man på syntbaserad dansmusik finns mycket som låter rent och fett och inte bleknar när man drar på. De som lyssnar mycket på sådant verkar också mer intresserade av hur det låter när man spelar upp det...

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-04-29 14:13

MassaAstrom skrev:
BORIS skrev:

Men Roggemannen menade väl ljudkvaliteten, inte själva the music

Om “Roggemannen“ och andra stofiler med samma attityd specifikt menar ljudkvaliteten eller musiken spelar mindre roll. Resultatet är detsamma, igen förståelse, förakt och tröttsamma gubbar som gör allt annat än attraherar en yngre generation.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi