Moderator: Redaktörer
hcl skrev:Zeeall skrev:Amerikansk video i ämnet. Har själv inte sett hela videon så jag kan inte kommentera det som sägs.
En småputtrig diskussion med några få höjdpunkter. Passar ganska bra som inramning till vår diskussion här.
Nattlorden skrev:Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?
Ser ett litet problem där nu när strömmande tjänster så ofta erbjuder sämre mastrade utgåvor än vad som funnits i CD:ns tidiga skede. Hårdmastrad musik tycker jag inte ger den bättre anläggningen rättvisa alla gånger och den kick som man vill ge vid en butiksdemo kanske uteblir i många fall.
RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?
Ser ett litet problem där nu när strömmande tjänster så ofta erbjuder sämre mastrade utgåvor än vad som funnits i CD:ns tidiga skede. Hårdmastrad musik tycker jag inte ger den bättre anläggningen rättvisa alla gånger och den kick som man vill ge vid en butiksdemo kanske uteblir i många fall.
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?
Men vilken sorts musik demas, då? Jag lyssnar nästan uteslutande på jazz och konstmusik, och tycker det låter fint även från Spotify!
PerStromgren skrev:RogerGustavsson skrev:Nattlorden skrev:Tänkte lite på det i bilen på väg till jobb... Om man nu över huvud taget lyckas få in en person i butik, vore det inte en bra idé att man hade en iPad eller liknande sittande på bord eller någon pelare med spotify igång och uppmanade folk att välja eget? För att minska avståndet mellan hur man kanske är van att lyssna till vad man kan få ut av det?
Men vilken sorts musik demas, då? Jag lyssnar nästan uteslutande på jazz och konstmusik, och tycker det låter fint även från Spotify!
hcl skrev:En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.
Hifi betraktas ofta som något som inte är för musikens skull utan för att tillfredsställa apparatintresse, teknikintresse, ljudintresse snarare än musikintresse. Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken. Det är givetvis helt ok att vara intresserad av hifi eller musik eller ljudåtergivning, av vilka skäl man än har, men när fokus i för hög utsträckning hamnar utanför huvudpoängen med hifi, ja vad skall man då ha det till?
RogerJoensson skrev:Harry James-plattan låter ju fint även i Spotifys lägre (reklamfinansierade) kvalitetsläge!
Det säger en del om var de huvudsakliga ljudkvalitetsproblemen ligger hos mycket annat.
matssvensson skrev:hcl skrev:En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.
Hifi betraktas ofta som något som inte är för musikens skull utan för att tillfredsställa apparatintresse, teknikintresse, ljudintresse snarare än musikintresse. Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken. Det är givetvis helt ok att vara intresserad av hifi eller musik eller ljudåtergivning, av vilka skäl man än har, men när fokus i för hög utsträckning hamnar utanför huvudpoängen med hifi, ja vad skall man då ha det till?
Klockrent inlägg![]()
![]()
!
sportbilsentusiasten skrev:matssvensson skrev:hcl skrev:En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.
Klockrent inlägg![]()
![]()
!
Medhåll!
På Sweetspot förra helgen så är detta tydligt. Begäran att sätta på "vanlig" musik utlöser ofta ett "neeee kass inspelning". Men det skiljer verkligen agnarna från vetet!!!
Ola i Larsen-rummet är ett lysande undantag
Conan skrev:
Musikälskaren använder hifi-anläggningen för att lyssna på musik - audiofilen använder musik för att lyssna på hifi-anläggningen.
Nattlorden skrev:Conan skrev:
Musikälskaren använder hifi-anläggningen för att lyssna på musik - audiofilen använder musik för att lyssna på hifi-anläggningen.
Vad kallar du den som gör både och?
Nattlorden skrev:Conan skrev:
hcl skrev:hcl skrev:Zeeall skrev:Amerikansk video i ämnet. Har själv inte sett hela videon så jag kan inte kommentera det som sägs.
En småputtrig diskussion med några få höjdpunkter. Passar ganska bra som inramning till vår diskussion här.
En intressant synpunkt, framförd av Peter McGrath (7 min in i klippet) var att han ansåg att en stor andel av säljkåren var musikaliskt obildade och oinitierade (fri tolkning). Man kan verkligen undra varför hifi (generellt) har svårt att attrahera även extremt musikintresserade (utförare och musiker). Går man runt i butiker och besöker mässor så är det ganska tydligt att just återskapande av det musikaliska innehållet, att förmedla musikens essens inte är i fokus utan att det verkar vara andra aspekter av återgivningen som fått prio (skenbar tydlighet, skenbar transparens, tight bas, luftig diskant, ...). Att återge musikmaterialet så att lyssnaren upplever poängen med musiken verkar ofta inte ha fokus. Det finns undantag, men majoriteten av hifi-fabrikanterna och butikspersonalen verkar inte ha fokus där. Just detta tror jag haft en fundamental inverkan när det gäller hur musikälskare, musiker och allmänhet ser på hifi.
hcl skrev:Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken.
RogerJoensson skrev:hcl skrev:Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken.
Jag förstår dem!
-I vissa fall så är det ju svårare att hålla fokus borta från mastringsoljudet i välljudande hifi-anläggningar än i ur hifimässigt dåliga anläggningar.
Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om.
sportbilsentusiasten skrev:RogerJoensson skrev:Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om.
Tror du helt missuppfattat vad hcl skriver om.
De välljudande hifi-anläggningarna du talar om är exakt det problem hcl talar om.
Det viktiga är ju hur hifi-anläggningen återger musiken.
I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken oavsett.
sportbilsentusiasten skrev:RogerJoensson skrev:hcl skrev:Detta har gått så långt att man i vissa kretsar betraktar hifi som något negativt för musikförmedlingen, då många hifi-anläggningar förskjuter fokus från musiken till ljuden som bär musiken.
Jag förstår dem!
-I vissa fall så är det ju svårare att hålla fokus borta från mastringsoljudet i välljudande hifi-anläggningar än i ur hifimässigt dåliga anläggningar.
Söndermastringar visar ofta sitt fula tryne bättre i bra anläggningar, så många kanske föredrar en på många sätt sämre anläggning som lägger ett lager mildrande sameness över alltihop. Då får man tyvärr inte heller någon stor upplevelse av sådant som låter rent och dynamiskt (om man nu skulle råka spela något med hög kvalité) och man vet inte vad man går miste om.
Tror du helt missuppfattat vad hcl skriver om.
De välljudande hifi-anläggningarna du talar om är exakt det problem hcl talar om.
Det viktiga är ju hur hifi-anläggningen återger musiken.
I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken oavsett.
RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.
CODY skrev:Tycker att det finns kompromisser som är uthärdliga; att så många köper Sonos beror ju på att det är rimligt ljud i dem. Det är hifiJag tror också att många kan känna sig tveksamma till att omfamna hifi av de skäl som hcl nämner. Ett annat och mer nutida skäl - sedan hifi-apparater inte är något som vanliga människor ägnar sig åt längre - är de ordrika tirader med gnäll på ljudkvalitet på själva mediet som förekommer rikligt bland annat på detta forum. Det är helt enkelt tankegods som de flesta har svårt att ta till sig, när sätter på en skiva som man längtat efter länge.
BORIS skrev:RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.
Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.
sportbilsentusiasten skrev:Nattlorden skrev:Conan skrev:
Perfekt!?
BORIS skrev:RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.
Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.
MassaAstrom skrev:BORIS skrev:RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.
Men Roggemannen menade väl ljudkvaliteten, inte själva the music
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster