Er häftigaste ljudupplevelse...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Er häftigaste ljudupplevelse...

Inläggav avr7000 » 2017-04-30 03:43

Jag gillar att spela starkt och har stereo därefter.
Det är liksom kul när man kan spela otroligt starkt med låg distortion så att man sitter i soffan och tänker "djeflar i havet" nu smäller något (utrustningen) snart...

Det är ännu häftigare när man får höra "riktiga" ljud som verkligen får en lite ur balans.

Jag har jobbade med flygmotorer tidigare och har suttit i ett kontrollrum med en Viggen med RM8 på fullt skaft 5 m bort. Rummet var ljudisolerat men man fick ändå en upplevelse av vilket himla drag det var.

I torsdags var jag och besökte smältverket (continous casting) på Sandvik i Sandviken.
70 ton stål i en smälta som skapas med 3 st typ 30 cm grova långa grafitelektråder, påförd effekt var 80 MW, (lika mycket som Malmö stad drar sa de) Det var ett otroligt oväsen av ljusbågen och huset, jag, ja allting vibrerade. Otroligt mäktigt! Man stod där och tänkte att, -fan snart smäller nog allt i en fet explosion....

Vilka är era upplevelser av "mäktiga" ljud?

/Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

ante_77

Re: Er häftigaste ljudupplevelse...

Inläggav ante_77 » 2017-04-30 05:57

Top fuel

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel

Inläggav STDI » 2017-04-30 06:04

2008-12-16 kl 06:22 var det jordbävning i Skåne. Jag satt ensam på jobbet i stort kontorslandskap. Jag kände naturligtvis vibrationer och skakningar. Men det som förvånade mig var mullret. Just då var väl inte ordet "imponerade" det rätta. Men nu efteråt är det.
OD-11, 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 2xL8, SC6, SC6.2

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-30 07:06

Har på någon/några km avstånd sett/hört/känt en fyrgrupp AJ37 låghöjdsbomba en mål-ö med ev 16x3 120kg sprängbomb m71/m71, den fjärde rulla över i uppochnedvänt läge för att sedan med fullt gaspådrag flyga rakt upp i en vikande solfjädersformation samtidigt som det förde planet fällde en hel last facklor över hela himlen.

Vi förstod inte riktigt var som var på gång eftersom vi övade en uppvisning för den franska försvarsministern eller luftvapenchefen, minns inte riktigt. Vi såg AJorna komma in på ovanligt låg höjd med ovanligt hög fart, sen såg vi bomberna som började singla ned nästan paralellt med flygplanen. Några sekunder senare lyste hela himlen upp de höga gråa molnen lyste upp som ett antal gigantiska fotoblixtar, vi stirrade som fogelholkar, i nästa sekund kom en tryckvåg som fick uniformen att fladdra och tryckas mot kroppen sen kom.......det mäktigaste avgrundsvrålet/långa mullrandes jag hört. Sen det lyste hela himlen av facklor och glittrande remsor.

Kunde inte räkna de fällda bomberna, det var många, men AJ kunde bära 16st/flygplan och jag antar att lasten var maxad. Det kan ha varit färre. Men det var nog några tom som exploderade i en matta under några sekunders tid. Tyvärr såg vi inte detonationen eftersom det var skog i mellan oss och sjön.

Sen var det mäktigt att sitta på vallen på en vägbas ca 10-20m från banan och se/höra/känna två rotar dundra förbi och lyfta precis framför snoken, känna och lukta på varma flygavgaser......säkert inte så nyttigt men vem brydde sig då?
Senast redigerad av adagio 2017-04-30 07:10, redigerad totalt 1 gång.
Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-30 07:08

Dubbelpost

Användarvisningsbild
Seagull

Inläggav Seagull » 2017-04-30 07:36

avr7000 skrev:
I torsdags var jag och besökte smältverket (continous casting) på Sandvik i Sandviken.
70 ton stål i en smälta som skapas med 3 st typ 30 cm grova långa grafitelektråder, påförd effekt var 80 MW, (lika mycket som Malmö stad drar sa de) Det var ett otroligt oväsen av ljusbågen och huset, jag, ja allting vibrerade. Otroligt mäktigt! Man stod där och tänkte att, -fan snart smäller nog allt i en fet explosion....

Vilka är era upplevelser av "mäktiga" ljud?

/Stefan

Samma grej, fast i Hofors smältverk, 30km bort, 20m från smältan, det gnistrar, smäller, blixtrar, hela byggnaden vibrerar, verkligen mäktigt!

Användarvisningsbild
Manni76

Inläggav Manni76 » 2017-04-30 08:44

Kan oxå referera till en flygupplevelse, om så dock kvar på jorden.
Hade under skoltiden en bekant som jobbade på motorprovningen på F10, Skåne.
Där fick jag sitta i baksida på en J35 Draken Ceasar. Och känslan av att få lov att föra gasen till fullt läge och sen på given signal trycka den lite längre och koppla in EBK var en epic känsla. Blandningen av ljudet och trycket över bröstet var helt fenomenalt. Mäktigt!!!

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-30 09:04

Här har ni vacker sång från JAS.
Inget annat flygplan kan göra det, jag har sökt men inte hittat något annat plan som kan.
https://www.youtube.com/watch?v=wurA98TaEr4
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2017-04-30 10:32

Jag Var skytt/för på stridsvagn-S i lumpen. Vi var en skytt/för, för många på kompaniet, så ibland fick man sitta bredvid i en terrängbil-11 med befälen.
Vist var det mäktigt att själv sitta i vagnen och mata skott med kanonen, men det kommer inte i närheten av trycket man upplevde i bilen, bredvid ett gäng skjutande stridsvagnar. :)
Stereo = En liten anläggning med visst basunderstöd….

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-04-30 10:57

STDI skrev:2008-12-16 kl 06:22 var det jordbävning i Skåne. Jag satt ensam på jobbet i stort kontorslandskap. Jag kände naturligtvis vibrationer och skakningar. Men det som förvånade mig var mullret. Just då var väl inte ordet "imponerade" det rätta. Men nu efteråt är det.

Det var den jag vaknade till och tänkte "-Jävla lastbilajävel till och ställa sig här utanför på tomgång. -Jävla idioter!". Garderobsdörrarna skallrade och grejor ramlade ner från hyllorna, men jag var trött och somnade om, lätt irriterad. :)

Annars är nog en av de häftigaste ljudupplevelserna (med hörselskydd) handgranaterna som jag släppte på andra sidan av en skyddsmur. Tryckvågen var en go magsugare och hördes delvis genom kroppen. När övningen var nästan slut sa kapten; "vi har två över, någon som vill kasta en gång till?" -JAAAA!!!

Sen har jag en del upplevelser där en ensam fiolspelman spelar (riktigt bra) till dans utan förstärkning. Trots många dansande hörs det tydligt och fint. Alla dansar tyst och i takt. Inget babblande. Mäktigt. Raka motsatsen till handgranaterna, men likväl stora ljudupplevelser.
-På självvald "semester".

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2017-04-30 11:13

Raketuppskjutning från Cape Canaveral ligger bra till.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2017-04-30 12:15

Jag skulle inspektera en 6km lång tilloppstunnel i ett kraftverk. Tunneln är ca 3x6m och tillfälligt tömd på vatten.
Tillträdet sker i en ort, mitt på tunneln, ca 40m lång och 4x4m. Längst in hänger en 40 ton betongklädd klafflucka med gångjärn
Upptill. Klaffluckan öppnas och smäller igen i takt med svallningarna i tilloppstunneln.

Resultatet blir att hela konstruktionen, med svallschakt och vattenmagasin nedströms inräknat, blir till ett gigantiskt
Musikinstrument! En fantastisk bjupbasknuff var 5e sekund alstras. Ren, fin och sjukt mäktig!

(Jag fick en impuls att fånga skådespelet med mobilen...)
HIFI är det nya varg.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2017-04-30 14:48

ERSTA-kanonerna på Landsort avfyrades när jag gjorde repmånad där -94.
Det var en rejäl kabang, vill jag lova. Man blev yr.
Inte minst var det häftigt att visuellt kunna se 22-kilospjäsen på väg ut mot målet, studsa som en macka på havsytan, sen nytt nerslag några kilometer bort, om och om igen bort förbi horisonten. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-30 15:05

En stor upplevelse var när jag bodde i Hölö och godståget stod och väntade på ett passagerartåg som skulle passera.
När dom drog på gasen igen på T44'an så skakade hela huset.
Jag bodde 220 Meter från järnvägen och undrar lite hur det kändes för de mest närboende.
Annat än det så ett rejält åskväder som slog i berget 50 meter från huset.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

adagio

Inläggav adagio » 2017-04-30 15:32

Perfector skrev:Här har ni vacker sång från JAS.
Inget annat flygplan kan göra det, jag har sökt men inte hittat något annat plan som kan.
https://www.youtube.com/watch?v=wurA98TaEr4

Nja? Jag tycker 39an låter elakt och vasst inte alls det grymma avgrundsvrålet som JA37an, bästa flygljudet ever.
200m takeoff 10.000m på 2min! Kolla kvasten! Synd att det inte går att återge ljudet.
https://youtu.be/0aJGZyiDMbw

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-04-30 16:38

Jag har svårt att greppa att den mänskliga rösten kan bli så stark, med så enormt höga ljudtryck.

Småungar som skriker är ju inte heller så svagt.

Droppen var då jag såg Birgit Nilsson live på Operan i Richard Strauss Electra. 100- 110 man i orkestern som spelar fff d v s så starkt det någonsin går och Birgit som sjunger.

Det är mycket starkt från orkestern och då börjar Birgit sjunga starkare och starkare och ännu starkare i fortet.

Till slut hördes inte orkestern överhuvudtaget trots att de spelade på för fulla muggar. Det gick bara att höra Birgit Nilsson. Hon överröstade allt. Hela orkester uppfattades snarast som statister trots att de spelade på för absolut högtryck.

Det var en fantastisk ljudupplevelse utöver det vanliga.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-04-30 18:06

jag måste nog hålla med några tidigare här....Viggen! Jas är ju mesigt i jämförelse.
RM8 i viggen var i princip dubbelt så kraftfull? kommer ihåg dessa från 80-talet när jag växte upp, rätt va de va kom 2st och skaka om hela stan:)
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
ChristianAndersson

Inläggav ChristianAndersson » 2017-04-30 18:18

Åska låter imponerande.

Finkänsliga personer varnas, med all respekt för de båda:

Spoiler:
Visa
Nilsson & Nilsson?

Bild
Shatterer of words

MorganM

Inläggav MorganM » 2017-04-30 18:34

När uppvisningen av Jas gjordes i Stockholm (då planet krashade vid skeppsbron).När planet kom in på låg höjd över där vi precis stod,och det tvärt steg rakt upp i himlen och drog på för fullt!Det var så hela bröstet vibrerade :lol: .
Oppo 105D,Holografic Audio pre two fullbredd,Cr 80es,Ulc 1,2,pi60,px2,2st Holographic Audio Amp twenty.

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-04-30 18:43

Figge77 skrev:jag måste nog hålla med några tidigare här....Viggen! Jas är ju mesigt i jämförelse.
RM8 i viggen var i princip dubbelt så kraftfull? kommer ihåg dessa från 80-talet när jag växte upp, rätt va de va kom 2st och skaka om hela stan:)

Effekten i jas är densamma som i viggen enligt uppgift, men planet väger nästan 4 ton mindre.
Men den jag kletade in avsåg turbinvisslan och det hade inte viggen alls.

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2017-04-30 18:45

Jag var ca 20 m från ett rejält blixtnedslag en gång. Det var ett knaster utan motstycke...
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
gopnik

Inläggav gopnik » 2017-04-30 22:09

Perfector skrev:Effekten i jas är densamma som i viggen enligt uppgift

Den uppgiften får du nog dubbelkolla. 53(/80) kN för RM12 mot 72(/125) kN för RM8.
Kebab-Träume in der Mauerstadt
Türk-Kültür hinter Stacheldraht
*inaktiv*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-30 22:36

Två plan under stridsövning dök ned i ett sund på sjön som vi satt i kanot på och passerade ljudvallen... Det var häftigt.
Tidigare omnämnd ljudbävning också. Slå igång en stereoanläggning med hornhögtalare av misstag stående på max var chockerande i sin rätta mening också.

Fast den häftigaste upplevelsen av ljud (som inte har med volym att göra) var nog att råka gå ned i kryptan i Lunds domkyrka och där satt en cellist och spelade vackert på gränsen till spöklikt.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-01 07:45

Undrar hur många dB förlorad hörsel värnplikten har kostat Sverige sammantaget?

JM

Inläggav JM » 2017-05-01 08:05

rajapruk skrev:Undrar hur många dB förlorad hörsel värnplikten har kostat Sverige sammantaget?

Idag är ohälsosamt lyssnande med hörlurar ett avsevärt större problem för hörseln än vad hörselskador orsakade under militärtjänsten någonsin varit.

JM
Annihilerar antimateria. Beauty is in the Brain of the Listener. We are standing on the shoulders of giants.
"Kill your Darlings" => Scientific Progress.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-01 08:19

JM skrev:
rajapruk skrev:Undrar hur många dB förlorad hörsel värnplikten har kostat Sverige sammantaget?

Idag är ohälsosamt lyssnande med hörlurar ett avsevärt större problem för hörseln än vad hörselskador orsakade under militärtjänsten någonsin varit.

JM

Ja, det kan jag mycket väl tänka mig.

adagio

Inläggav adagio » 2017-05-01 08:33

Figge77 skrev:jag måste nog hålla med några tidigare här....Viggen! Jas är ju mesigt i jämförelse.

Helt rätt, Har man inte hört Viggen så förstår man inte vad vi menar. Är ju uppväxt i Norrköping och F-13 hade ju som alla flottiljer på den tiden beredskap och ansvar för patrullering av Östersjön. Lite olika men jag vill minnas att de lyfte två rotar med ca 30 minuters intervall dygnet runt i minst en vecka under de mest intensiva perioderna..
Viggen motsv KlassA och gripen klassD innom förstärkeri. Jag betvivlar inte för en sekund att gripen är ett bättre och mer ekonomiskt plan men viggen var bara för brutal.

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2017-05-01 08:56

Den som inte har suttit på läktaren då en topfuel drar iväg har verkligen missat något!

Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
Figge77

Inläggav Figge77 » 2017-05-01 09:58

adagio skrev:

Helt rätt, Har man inte hört Viggen så förstår man inte vad vi menar. Är ju uppväxt i Norrköping och F-13 hade ju som alla flottiljer på den tiden beredskap och ansvar för patrullering av Östersjön. Lite olika men jag vill minnas att de lyfte två rotar med ca 30 minuters intervall dygnet runt i minst en vecka under de mest intensiva perioderna..
Viggen motsv KlassA och gripen klassD innom förstärkeri. Jag betvivlar inte för en sekund att gripen är ett bättre och mer ekonomiskt plan men viggen var bara för brutal.

:D knappt man kan se den flyga på shower längre. drar väl för mycket soppa. vill minnas någon sade 1000L i minuten på nån flyguppvisning i början på 90-talet. Brutal?....Så in i He
Renoverar/Reparerar Vintage HiFi

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-01 10:08

Har skottat fram en översnöad Ockelboskoter ute i terrängen vid Hornavan när vi skulle fiska. Just ingen blåst alls och dödstyst ute. Exakt samtidigt som min fd svärfar drar i startsnöret exploderar allt tror vi. Då kom en route Viggen flygandes tränandes lågflygning mellan fjällen rakt över oss på extremt låg höjd. Vi kunde räkna varje skruv och nit på flygplanen så svårt att säga hur lågt men drygt trädtoppshöjd var det. Det var dubbelt otrevligt då vi under bråkdelen av en sekund trodde att skotern hade exploderat så att familjen kunde vara skadad innan vi insåg att smällen kom ifrån planen.

/Harryup

Nästa

Återgå till Generellt om hifi