Moderator: Redaktörer
avr7000 skrev:
I torsdags var jag och besökte smältverket (continous casting) på Sandvik i Sandviken.
70 ton stål i en smälta som skapas med 3 st typ 30 cm grova långa grafitelektråder, påförd effekt var 80 MW, (lika mycket som Malmö stad drar sa de) Det var ett otroligt oväsen av ljusbågen och huset, jag, ja allting vibrerade. Otroligt mäktigt! Man stod där och tänkte att, -fan snart smäller nog allt i en fet explosion....
Vilka är era upplevelser av "mäktiga" ljud?
/Stefan
STDI skrev:2008-12-16 kl 06:22 var det jordbävning i Skåne. Jag satt ensam på jobbet i stort kontorslandskap. Jag kände naturligtvis vibrationer och skakningar. Men det som förvånade mig var mullret. Just då var väl inte ordet "imponerade" det rätta. Men nu efteråt är det.
Perfector skrev:Här har ni vacker sång från JAS.
Inget annat flygplan kan göra det, jag har sökt men inte hittat något annat plan som kan.
https://www.youtube.com/watch?v=wurA98TaEr4
Figge77 skrev:jag måste nog hålla med några tidigare här....Viggen! Jas är ju mesigt i jämförelse.
RM8 i viggen var i princip dubbelt så kraftfull? kommer ihåg dessa från 80-talet när jag växte upp, rätt va de va kom 2st och skaka om hela stan:)
Perfector skrev:Effekten i jas är densamma som i viggen enligt uppgift
rajapruk skrev:Undrar hur många dB förlorad hörsel värnplikten har kostat Sverige sammantaget?
JM skrev:rajapruk skrev:Undrar hur många dB förlorad hörsel värnplikten har kostat Sverige sammantaget?
Idag är ohälsosamt lyssnande med hörlurar ett avsevärt större problem för hörseln än vad hörselskador orsakade under militärtjänsten någonsin varit.
JM
Figge77 skrev:jag måste nog hålla med några tidigare här....Viggen! Jas är ju mesigt i jämförelse.
RM8 i viggen var i princip dubbelt så kraftfull? kommer ihåg dessa från 80-talet när jag växte upp, rätt va de va kom 2st och skaka om hela stan:)
adagio skrev:Figge77 skrev:jag måste nog hålla med några tidigare här....Viggen! Jas är ju mesigt i jämförelse.
Helt rätt, Har man inte hört Viggen så förstår man inte vad vi menar. Är ju uppväxt i Norrköping och F-13 hade ju som alla flottiljer på den tiden beredskap och ansvar för patrullering av Östersjön. Lite olika men jag vill minnas att de lyfte två rotar med ca 30 minuters intervall dygnet runt i minst en vecka under de mest intensiva perioderna..
Viggen motsv KlassA och gripen klassD innom förstärkeri. Jag betvivlar inte för en sekund att gripen är ett bättre och mer ekonomiskt plan men viggen var bara för brutal.
Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 19 gäster