Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Re: Hifi har länge haft fel image. => minskat intresse

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 12:03

BellsnWhistles skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Som jag skrev, I en verkligt BRA hifi-anläggning spelar ev söndermastring och andra fel mindre roll, man dras in i musiken.
Välkommen hem till mig så spelar vi sk söndermastrad musik så får du höra. Mitt system är inte perfekt, men bra nog att spela alla musik med behållning.

Sportbilsentusiasten, vad har du för anläggning?
I viss mån kan jag hålla med om det jag citerade, t.ex. mina Staxlurar har den egenskapen, det låter i princip aldrig illa/påträngande/olyssningsbart, däremot hör man såklart brister i produktionen men det går att dra på bra rätt bra ändå och njuta av musiken.
Mycket få anläggningar jag hört funkar dock på det sättet.

Har aldrig hört Stax, snart kanske dax :mrgreen: (sorry)

Linn streamer, Lejonklou förstärkare och JBL högtalare med sub (INO-filter till subben)
Skicka nummer via PM så kan vi snacka mer i detalj om systemet

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-01 14:04

sportbilsentusiasten skrev:Tråden handlar ju om varför det är minskat intresse.
Kolla på vad du skriver här i ditt inlägg - det jag ursprungligen kommenterade. Det tolkar jag som att du anser det är dåliga inspelningars fel. Är det inte så?

Jo så kan det vara och om som jag sagt menar jag att mervärdet att investera i en fin anläggning minskar om det man vill spela ändå inte låter så mycket bättre än att spela det samma i en sämre anläggning.
Även om det inte alltid beror på själva mastringen, så har hårdmastringen ändå skjutit på utvecklingen i hur man mixar åt samma håll (man fokuserar på att det ska låta högt utan att man själv skruvar upp och ljudkvalitén hamnar in andra hand).
-På självvald "semester".

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-01 14:07

sportbilsentusiasten skrev:
IngOehman skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Exakt

Är för mycket snack om att ""de som inte lyssnar på hifi-system inte fattar"...och hur kass inspelningarna är...
Tröttsamt. Ingen förståelse för vad andra tycker.

Roger har helt rätt.

Ni har totalt fel.

Och det ni påstår att Roger skriver är heller inte vad han skriver. Det är bara vad ni väljer att läsa för att ni skall kunna kokettera med er spelade kränkthet.

Kan försäkra att jag inte är det minsta krängt. :wink:
Vi tycker bara olika.

Nej. Du svarade "Exakt" på angreppet som byggde på att jag sågade musiken, vilket är ett falskt påstående.
Än värre och trots att jag förklarat vad jag sa och vad jag menade, så verkar du stå fast vid att försvara den lögnen.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 14:27

RogerJoensson skrev:
IngOehman skrev:Roger har helt rätt.

Ni har totalt fel.

Och det ni påstår att Roger skriver är heller inte vad han skriver. Det är bara vad ni väljer att läsa för att ni skall kunna kokettera med er spelade kränkthet.

Kan försäkra att jag inte är det minsta krängt. :wink:
Vi tycker bara olika.

Nej. Du svarade "Exakt" på angreppet som byggde på att jag sågade musiken, vilket är ett falskt påstående.
Än värre och trots att jag förklarat vad jag sa och vad jag menade, så verkar du stå fast vid att försvara den lögnen.

Är inte alls med nu.
Du skriver ju detta
RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.

Jag tolkar det som du refererar till just "söndermastrade populärmusiken"

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-05-01 14:35

BORIS skrev:
RogerJoensson skrev:Det mesta av den söndermastrade populärmusiken passerar som skval i köksradion. Det låter visserligen fan men är urhärdligt tack vare att skiten druknar i dist, kass akustik och beskuret frekvensomfång, men om jag provar att lyssna på detsamma i någon av de bättre stereoanläggningarna så stänger jag hellre av.

Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.

Det är alltså denna “lögnen“ det handlar om. När jag nu läser vad du skrev igen tycker jag nog att det finns fog för att kalla det föraktfullt. Anser även fortsatt att denna attityden inte kommer att locka nya hifi-intresserade utan tvärtom stöta bort dom. Därmed tycker jag inte det finns fog att kalla mig lögnare som du gör.

RogerJoensson skrev:Fullständigt absurda vantolkningar. Du får det dessutom att låta som om jag försöker tvinga någon att ändra sin musiksmak. Så är det verkligen inte! :roll:

Själv tycker jag det är trevligt när folk visar mig saker som kan vidga mina vyer, så att jag själv kan ge mig ut vidare och hitta och lära om sådant som jag eventuellt har missat. Om det skulle visa sig att det inte var något för mig, så är jag glad ändå för möjligheten jag gavs.

Många av dina inlägg börjar likadant, du förfasar dig över hur dina texter “vantolkas“. Gång på gång. Vore inte detta ett ypperligt tillfälle att i någon mening “vidga dina vyer“? Istället för att omedelbart rikta all denna ilska och frustration mot de som läser det du skriver kunde du praktisera lite självreflektion och fundera över varför så många uppfattar dig och det du skriver som de gör. Kanske kan du hitta något du missat och kanske kunde du uttrycka dig annorlunda, möjligheten finns?

Hursomhelst, det är ju som sagt alltid trevligt att vidga vyerna och jag vet sedan gammalt att du är som en liten svamp när det gäller att ta emot hjälp, alltid villig att suga åt sig så det blir säkert bra detta.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-01 14:41

RogerJoensson skrev:Nej. Du svarade "Exakt" på angreppet som byggde på att jag sågade musiken, vilket är ett falskt påstående.

Är inte alls med nu.
Du skriver ju detta

Ok, då fick jag till slut en förklaring till vad det var som inte gick fram. Med det avsåg jag naturligtvis populärmusiken som är söndermastrad.
Om du har läst resten och funderat lite på vad jag säger så borde du fattat det, för inte tror du på fullt allvar att jag menade att det musikaliska uttrycket (musiken) skulle bli sämre i en bättre anläggning eller liknande?

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-01 14:44

BORIS skrev:Hursomhelst, det är ju som sagt alltid trevligt att vidga vyerna och jag vet sedan gammalt att du är som en liten svamp när det gäller att ta emot hjälp, alltid villig att suga åt sig så det blir säkert bra detta.

Vad tycker du själv i tråd-ämnet?

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 15:01

RogerJoensson skrev:
RogerJoensson skrev:Nej. Du svarade "Exakt" på angreppet som byggde på att jag sågade musiken, vilket är ett falskt påstående.

Är inte alls med nu.
Du skriver ju detta

Ok, då fick jag till slut en förklaring till vad det var som inte gick fram. Med det avsåg jag naturligtvis populärmusiken som är söndermastrad.
Om du har läst resten och funderat lite på vad jag säger så borde du fattat det, för inte tror du på fullt allvar att jag menade att det musikaliska uttrycket (musiken) skulle bli sämre i en bättre anläggning eller liknande?

Ja jag har hela tiden förstått att du talar om den"söndermastrade populärmusiken" - du skrev ju det! Och jag blåmarkerade ju exakt det i inlägget ovan... :wink:
Förstår inte inte varför du kallar mig/andra lögnare bara för att du TROR att andra inte fattar var du menar. Jo jag fattar, men jag håller inte med dig bara...

Vad menar du med nedan citat? Tänker det är bäst att fråga då du annars kanske misstolkar mitt svar som att jag inte förstår...
för inte tror du på fullt allvar att jag menade att det musikaliska uttrycket (musiken) skulle bli sämre i en bättre anläggning eller liknande?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-01 15:22

Bild
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-01 15:24

sportbilsentusiasten skrev:Ja jag har hela tiden förstått att du talar om den"söndermastrade populärmusiken" - du skrev ju det! Och jag blåmarkerade ju exakt det i inlägget ovan... :wink:
Förstår inte inte varför du kallar mig/andra lögnare bara för att du TROR att andra inte fattar var du menar. Jo jag fattar, men jag håller inte med dig bara...

Hm, nu blir jag osäker på vad du uppfattade att Boris menade och vad du höll med fullständigt i. Han skrev:
Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av dagens musik och indirekt dagens unga är en talande bild av “problemet“. Ingen som helst förståelse för andras tycke och smak tillsammans med en orubblig tro på att den egna uppfattningen är den “rätta“ kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade.

Om det inte var att jag skulle ha kritiserat de ungas musik (som jag uppfattade det), vad var det då?
Menar du att det är föraktfullt mot dagens unga att säga jag är övertygad om att många skulle föredra en mildare behandling av deras musik i mix/mastringsskedet och att om de själva skulle få välja (lyssnat genom en fin anläggning) skulle välja det som jag tycker låter sändermastrat?
Vad menar du med nedan citat? Tänker det är bäst att fråga då du annars kanske misstolkar mitt svar som att jag inte förstår...
för inte tror du på fullt allvar att jag menade att det musikaliska uttrycket (musiken) skulle bli sämre i en bättre anläggning eller liknande?

Om det nu skulle ha handlat musiken och inte ljudkvalitéen, så var det typ den enda förklaring jag kunde komma på. -Men nu säger du ju att du förstod att jag avsåg söndermastringen (inte själva musiken) och då är frågan/förklaringen inte längre aktuell.

-Uppriktigt sagt så förstår jag inte vad du invänder emot i mina inlägg i denna tråd. Skulle jag inte uttryckt vad jag tycker om dagens populätmusikljudmix/mastringar och att jag tror att de påverkar intresset negativt för att investera i en fin anläggning?

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-01 15:44

RogerJoensson skrev:
sportbilsentusiasten skrev:Tråden handlar ju om varför det är minskat intresse.
Kolla på vad du skriver här i ditt inlägg - det jag ursprungligen kommenterade. Det tolkar jag som att du anser det är dåliga inspelningars fel. Är det inte så?

Jo så kan det vara och om som jag sagt menar jag att mervärdet att investera i en fin anläggning minskar om det man vill spela ändå inte låter så mycket bättre än att spela det samma i en sämre anläggning.
Även om det inte alltid beror på själva mastringen, så har hårdmastringen ändå skjutit på utvecklingen i hur man mixar åt samma håll (man fokuserar på att det ska låta högt utan att man själv skruvar upp och ljudkvalitén hamnar in andra hand).

Det riktigt tråkiga i kråksången är dessutom att musiken, mindre hårt nivå-mastrad, skulle kunna bli bättre t.o.m. med enklare anläggningar än den blir nu med hårt, t.o.m. toppklippta masters spelad även i riktigt bra system. Nästan alla förlorar (utom möjligen dom som lyssnar väldigt svagt eller med väldigt hög bakgrunds-/störnivå - är detta verkligen prio{?} och det går ju ordna på andra sätt...).
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Tidigare - Rocred Records

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-05-01 15:46

RogerJoensson skrev:
BORIS skrev:Hursomhelst, det är ju som sagt alltid trevligt att vidga vyerna och jag vet sedan gammalt att du är som en liten svamp när det gäller att ta emot hjälp, alltid villig att suga åt sig så det blir säkert bra detta.

Jag menar alltså att samma gubbar som förfasar sig över det minskade intresset är precis samma gubbar som utgör ett problem för tillväxten. T.ex. genom att sakna förståelse för vad den nya generationen vill ha, eller ännu värre strunta i vad den nya generationen vill ha och tro att vägen framåt är att skruva tillbaka klockan till 1979. Eller genom att som du, i mitt tycke, uttrycka sig föraktfullt över den musik många lyssnar på och gillar. Kort sagt genom att bete sig som förstockade översittare vars beteende på intet sätt attraherar unga.

Själv är jag inte ens säker på att det finns ett problem, såvida man inte säljer hifi-prylar då, iaf inte på problemet är så stort som man kan få intryck av när man läser på detta forum. Folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet verkar lyssna på musik som aldrig förr vilket i min mening är mångfalt viktigare(vilket i sig såklart inte betyder att det inte finns ett problem). Det är också där mitt intresse finns.

Edit:
att du inte tycks förstå att det kan uppfattas föraktfullt att kalla den musik många lyssnar på dagligen och tycker om för “söndermastrad..uthärdlig..skit“ osv. får betecknas som symptomatiskt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-01 15:56

Det är klart att du inte tycker att det finns ett problem! Det tycker bara de som hör det och förstår det.

Men här debatten handlar inte om dig alls. Den handlar om problemet.

Och du och andra som inte ser probleme (hör det, förstår det) MEN ÄNDÅ lägger sig i debatten bara för att ventilera ett oförstående, gör tyvärr att problemen blir svårare att lösa. Lösningen blir mer och mer avlägsen ju mera pseudodebatt du och andra alstrar. Vad är ditt syfte med att berätta att du inte förstår att det ens finns ett problem? Det tillför ingenting.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2017-05-01 15:58, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-01 15:57

IngOehman skrev:Bra inlägg där, och ett som får mig att än en gång känna hur viktigt det är att inte jag eller någon annan "utomstående" lägger sig i hur produktioner görs "soundmässigt".

Det är inte dålig ljudkvalitet som sådan som är det stora problemet, speciellt inte sådan som är med avsikt dålig. Skitiga ljud där de som skapat dem vill att de skal vara skitiga, helt enkelt.

Problemet är oönskad skitighet. När önskan om hög medelnivå omöjliggör allt annat än låg ljudkvalitet. DÅ är det inte önskad dålig ljudkvalitet, utan en ljudkvalitet som man acceptera för att nå det andra målet - låta mycket.

Allt det där kommer man i ordning med genom att reglera medelvärdet istället för toppvärdet. Den som vill skapa skitigt ljud (vilket kan vara hur bra och rätt som helst, beroende på sammanhanget) han fortsätta att göra det, men den som inte vill, kan skapa musik utan att bli dränkt av sådant som skriker högre.

R-128.

Och även om inte all musik kommer att låta bättre så kommer mycket musik att göra det. Den som vill göra det. Och ju större andel som utnyttjar dynamikområdet och låter musiken få leva mera dynamiskt (om de vill det) desto mera kommer den bättre anläggningen att kunna visa framfötterna och dess bättre egenskaper få ett värde. Den framtiden hoppas jag på.

Vh, iö

Ja, behovet av införande av R-128 på bred front kan inte nog betonas (inte bara i strömmade tjänster och radio utan i alla tänkbara distributionskanaler).

Det branschen idag ägnar sig åt är inget annat än teknik-missbruk.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

... men precis som också nämns i tråden så finns det musik som inte är lika hårt hoptryckt och det finns även mycket musik, såväl dynamiskt hoptryckt som mer modest sådan som kan ge stora musikupplevelser, återgivna i bra hifi-anläggningar. Dessa exempel är givetvis sådant som skall lyftas fram, premieras och belysas. Generellt klagande, i synnerhet till folk som inte ens egentligen skulle behöva känna till eller behöva bry sig om problemet leder knappast framåt. Däremot att konsekvent upplysa artisterna och bearbeta produktions- och distributionsleden samt media behövs för att få till en vändning. Där går det (väl?) redan åt rätt håll, om än långsamt.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2017-05-01 16:08

Tycker även att det är bra att nämna att inte bara "hifi-människor" (som man kanske kan tycka att jag är) som älskar musik, har reagerat på den trista utveckligen som kallas loudness war, utan sedan nu en hel del år tillbaka så har även prominenta företrädare för branschen, faktiskt framförallt mastrare(!) börjat tröttna på den misshandel av musiken som bara blivit värre och värre.

Så att som Boris försöka tala illa om musikälskare som regerar på att få musiken förstörd i mastringsled, blir lite tokigt när även de som arbetar med mastring tycker att det gått för långt och ställer upp helhjärtat bakom R-128 för att den kreativa friheten skall kunna ges tillbaka till både musiker, inspelningstekniker, producenter och mastrare.

Att i det läget som Boris gör, hoppa på någon som klagar på konsekvenserna av loudness war (Roger) på precis samma sätt som praktiskt taget hela branschen gjort vid det här laget(!), blir inte så... bra. Att i nästa tag även berätta att man inte förstår att problemet finns är ju nästan komiskt mandatbefriande. Kommentera inte en diskussion av ett problem som du inte ens ser/förstår finns!

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-01 16:18

BORIS skrev:
RogerJoensson skrev:

Jag menar alltså att samma gubbar som förfasar sig över det minskade intresset är precis samma gubbar som utgör ett problem för tillväxten. T.ex. genom att sakna förståelse för vad den nya generationen vill ha, ...

Men vad hade de valt om de hade haft valmöjlighet? Bryr du dig om sådant? Vet du något om det?
Eller genom att som du, i mitt tycke, uttrycka sig föraktfullt över den musik många lyssnar på och gillar. Kort sagt genom att bete sig som förstockade översittare vars beteende på intet sätt attraherar unga.

Fast det där är ju något du bara har hittat på. Jag nämnde ju inget om "den musik många lyssnar på och gillar".
Själv är jag inte ens säker på att det finns ett problem, såvida man inte säljer hifi-prylar då, iaf inte på att det är så stort som man kan få intrycket av när man läser på detta forum. Folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet verkar lyssna på musik som aldrig förr vilket i min mening är mångfalt viktigare(vilket i sig såklart inte betyder att det inte finns ett problem). Det är också där mitt intresse finns.

Så för att du inte bryr dig särskilt hur det låter ska jag inte få säga vad jag tycker utan att få okvädesord kastade efter mig? Det är rätt originellt, må jag säga, med tanke på att detta forum huvudsakligen är tänkt att vara ett hifi-forum.
Edit:
att du inte tycks förstå att det kan uppfattas föraktfullt att kalla den musik många lyssnar på dagligen och tycker om för “söndermastrad..uthärdlig..skit“ osv. får betecknas som symptomatiskt.

Man kan tycka om musiken trots att den låter skit, så nej, det förstår jag inte riktigt och om någon tycker illa om den musik jag lyssnar på för tillfället så uppfattar jag nog inte det som föraktfullt. Det är väl naturligt om folk har olika smak... -Det krävs lite mer än så för att jag ska bli kränkt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 16:40

hcl skrev: behovet av införande av R-128 på bred front kan inte nog betonas (inte bara i strömmade tjänster och radio utan i alla tänkbara distributionskanaler).

Verkligen.
Men är tyvärr helt övertygad om att även OM all musik vore mastrad med R-128...det inte hade betytt något för dagens utveckling.
Dagens krav från de allra flesta är annorlunda.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 16:41

IngOehman skrev:Tycker även att det är bra att nämna att inte bara "hifi-människor" (som man kanske kan tycka att jag är) som älskar musik, har reagerat på den trista utveckligen som kallas loudness war, utan sedan nu en hel del år tillbaka så har även prominenta företrädare för branschen, faktiskt framförallt mastrare(!) börjat tröttna på den misshandel av musiken som bara blivit värre och värre.

Det är bra det!

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-01 16:46

BORIS skrev:...
Själv är jag inte ens säker på att det finns ett problem, såvida man inte säljer hifi-prylar då, iaf inte på problemet är så stort som man kan få intryck av när man läser på detta forum. Folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet verkar lyssna på musik som aldrig förr vilket i min mening är mångfalt viktigare(vilket i sig såklart inte betyder att det inte finns ett problem). Det är också där mitt intresse finns.

Så här kan det gå till:

Ljudnivån ökar förvisso rejält, men det gör den ju även om man höjer volymen (när man spelar upp musiken). Det förefaller också som att kriteriet för när det är för hårt uppskruvat är att det tydligt hörs, men bara för att klippningen inte hörs så tydligt i en anläggning så betyder det ju inte riktigt att det inte hörs tydligt i en annan anläggning (något som alla riktiga proffs i.o.f.s. snappat upp för länge sedan). Att lyssna genom MP3-kodningen är helt nödvändigt (om man nu måste trycka upp nivån på detta sätt), men man bör definitivt lyssna både med och utan extra kodning och i olika anläggningar, för att vara någorlunda säker på hur musiken tar sig ut efter mixning.

R-128 skulle rendera denna, destruktiva aktivitet, helt redundant och därmed göra tillvaron enklare för alla.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 16:49

RogerJoensson skrev:-Uppriktigt sagt så förstår jag inte vad du invänder emot i mina inlägg i denna tråd. Skulle jag inte uttryckt vad jag tycker om dagens populätmusikljudmix/mastringar och att jag tror att de påverkar intresset negativt för att investera i en fin anläggning?

Klart alla får uttrycka sin åsikt.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-01 16:53

hcl skrev:

R-128 skulle rendera denna, destruktiva aktivitet, helt redundant och därmed göra tillvaron enklare för alla.

Tror Boris menar att det inte finns ett problem för "Folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet" :wink:

Alla (i princip) jag demat skillnaden för (orginal vs sönderkomprimerat och iPhone vs hemmahifi-system) bara rycker på axlarna...de är nöjda bara de kan bära med sig musiken överallt.

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-01 16:56

hcl skrev: behovet av införande av R-128 på bred front kan inte nog betonas (inte bara i strömmade tjänster och radio utan i alla tänkbara distributionskanaler).

Verkligen.
Men är tyvärr helt övertygad om att även OM all musik vore mastrad med R-128...det inte hade betytt något för dagens utveckling.

Det hade dock påverkat upplevelsen av musik, för alla som lyssnar på musik och det vore ju ganska fantastiskt. En större upplevelse är väl alltid bra, även om det kanske inte hade förmått ändra kursen för hur folk i allmänhet ser på hifi, vilket jag ändå är benägen att tro att det faktiskt skulle kunna haft. F.f.a. hade det givit mer spelrum och möjlighet att visa poängen med riktigt bra hifi och sållat bort dyra, prylar som inte gör det dom bör göra.

"Source-first" helt enkelt.

MassaAstrom
Inaktiverad

Inläggav MassaAstrom » 2017-05-01 17:07

Brukar inte hålla med Ingvar i allt. Men nu är det bara att kapitulera. Här håller jag med Ingvar fullständigt. Låt massan tycka det är toppen med kass ljudkvalité, det är inte lönt. Jag har själv försökt förklara för folk hur mycket trevligare det blir med bra ljudkvalité på bra anläggningar. Men man får bara svar att man är nån sorts sur elitgubbe (ja jag är 50 den 26 januari) - man får svar att de skiter i ljudkvalitet vi njuter av musiken inte något fanatiskt kvalite. Jag lyssnar på svajiga band och njöt som bara den säger de. Förresten blir det inte trevligare med bra ljudkvalité på även sk sämre anläggningar, är det dyrare att ha bra ljudkvalité. Om inte varför skall vi ha eländet med kass kvalite???

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel

Inläggav BORIS » 2017-05-01 17:21

Spoiler:
Visa
RogerJoensson skrev:
BORIS skrev:
RogerJoensson skrev:

Jag menar alltså att samma gubbar som förfasar sig över det minskade intresset är precis samma gubbar som utgör ett problem för tillväxten. T.ex. genom att sakna förståelse för vad den nya generationen vill ha, ...

Men vad hade de valt om de hade haft valmöjlighet? Bryr du dig om sådant? Vet du något om det?
Eller genom att som du, i mitt tycke, uttrycka sig föraktfullt över den musik många lyssnar på och gillar. Kort sagt genom att bete sig som förstockade översittare vars beteende på intet sätt attraherar unga.

Fast det där är ju något du bara har hittat på. Jag nämnde ju inget om "den musik många lyssnar på och gillar".
Själv är jag inte ens säker på att det finns ett problem, såvida man inte säljer hifi-prylar då, iaf inte på att det är så stort som man kan få intrycket av när man läser på detta forum. Folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet verkar lyssna på musik som aldrig förr vilket i min mening är mångfalt viktigare(vilket i sig såklart inte betyder att det inte finns ett problem). Det är också där mitt intresse finns.

Så för att du inte bryr dig särskilt hur det låter ska jag inte få säga vad jag tycker utan att få okvädesord kastade efter mig? Det är rätt originellt, må jag säga, med tanke på att detta forum huvudsakligen är tänkt att vara ett hifi-forum.
Edit:

Man kan tycka om musiken trots att den låter skit, så nej, det förstår jag inte riktigt och om någon tycker illa om den musik jag lyssnar på för tillfället så uppfattar jag nog inte det som föraktfullt. Det är väl naturligt om folk har olika smak...
Råger skrev Det krävs lite mer än så för att jag ska bli kränkt.

Mm det är bra, vi sätter punkt där.

Spoiler:
Visa
hcl skrev:

[ YouTube ]

[ YouTube ]

[ YouTube ]

Så här kan det gå till:

[ YouTube ]

Ljudnivån ökar förvisso rejält, men det gör den ju även om man höjer volymen (när man spelar upp musiken). Det förefaller också som att kriteriet för när det är för hårt uppskruvat är att det tydligt hörs, men bara för att klippningen inte hörs så tydligt i en anläggning så betyder det ju inte riktigt att det inte hörs tydligt i en annan anläggning (något som alla riktiga proffs i.o.f.s. snappat upp för länge sedan). Att lyssna genom MP3-kodningen är helt nödvändigt (om man nu måste trycka upp nivån på detta sätt), men man bör definitivt lyssna både med och utan extra kodning och i olika anläggningar, för att vara någorlunda säker på hur musiken tar sig ut efter mixning.

hcl Jetefina videosar

Söt du är

Användarvisningsbild
hcl

Inläggav hcl » 2017-05-01 17:22

Det är inte bara "Loudenss War" som påverkar hur musik framstår... Råkade på detta pedagogiska föredrag:

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2017-05-01 20:15

hcl skrev:Det är inte bara "Loudenss War" som påverkar hur musik framstår... Råkade på detta pedagogiska föredrag:
[ YouTube ]

...it basically doesn't matter if you are using a good speaker system or a shitty speaker system, it sounds horrible anyway so...

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2017-05-01 21:09

hcl skrev:

Tror Boris menar att det inte finns ett problem för "Folk i allmänhet och ungdomar i synnerhet" :wink:

Alla (i princip) jag demat skillnaden för (orginal vs sönderkomprimerat och iPhone vs hemmahifi-system) bara rycker på axlarna...de är nöjda bara de kan bära med sig musiken överallt.

Ja dom du demat för kanske rycker på axlarna där och då, men om nån av dem i framtiden skulle fundera på en bättre ljudanläggning och ta sin favoritmusik till hifi-handlaren för en lyssning så skulle ju bara deras tanke om att bättre hifi-anläggningar bara är onödiga cementeras. Det låter på sönderkomprimerad musik inte bättre i förhållande till prislappen mellan blåtandshögtalaren och den välljudande hifi-anläggningen.

Varför ska musiken förresten komprimeras och annat för de som (viket du själv skriver) faktiskt inte bryr sig? Musiken kunde lika gärna lämnats oförstörd om det inte var för att skivbolagen ser kommersiella fördelar med att det ska låta så högt som möjligt jämfört med konkurrerande musik. Och det är ju här standarder som R-128 kommer in och tar bort den fördelen med att tokmastra.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2017-05-02 00:00

hifikg skrev:
sportbilsentusiasten skrev:På Sweetspot förra helgen så är detta tydligt. Begäran att sätta på "vanlig" musik utlöser ofta ett "neeee kass inspelning". Men det skiljer verkligen agnarna från vetet!!!
Ola i Larsen-rummet är ett lysande undantag :D

Jag upplevde det annorlunda. I Nordostrummet påstod de att de var de enda som INTE spelade Hotel California (fast jag inte hörde den någonstans överhuvudtaget under de timmar jag var där). I ett rum sa demonstratören att han inte hittade "Keith don´t go" och möttes av stort jubel från publiken (som uppenbarligen tyckte att den spelades för ofta (fast jag inte hörde den heller när jag var där)) och så var det han med de engensnidade högtalarna som lovade att inte spela, vad det nu var, till publikens stora glädje, i rör-rummet spelade man gamla LP-skivor o gjorde en grej av att man minsann inte spelade mässjazz. Det var riktigt skönt att åtminstone en aktör vågade lira Krall och Bremnes (kopparhögtalarna). HA lirade Terje Isungset som börjar likna "mässjazz" fast det inte alls är jazz och japanska trummor (Kodo?) som kanske inte alla lirar hemma på lördagkvällen. Vad de lirade i vintagestugan minns jag inte, men det var ingalunda mässjazz.

Och Ola har inte varit i närheten de gånger jag varit inne hos Larsen. Brukar börja och sluta mina mässbesök där, för att kalibrera mig ;-)

Har du missat Ola har du missat mycket! :D
Kunnig o trevlig. Dessutom bra musik-smak.

Menade att det han spelar inte är i närheten av mässjazz. Ola har jag träffat hver gang. Så och herr Larsen själv, mycket sympatisk man.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 10:13

RogerJoensson skrev:
hcl skrev:Det är inte bara "Loudenss War" som påverkar hur musik framstår... Råkade på detta pedagogiska föredrag:
[ YouTube ]

...it basically doesn't matter if you are using a good speaker system or a shitty speaker system, it sounds horrible anyway so...

Ja så säger han.
Du kan säkert hitta många fler som tycker som du. :wink:
Men säg mig... hur många tonåringar/"icke-hifinördar" har du diskuterat detta med o vad har de sagt?

Och hur förklarar man tesen "får de bara höra hur bra det kan låta"...med att även de som tidigare haft bra hifi-system&orginalskivor säljer sina system för att de föredrar iPhone/spotify?

Eller de som HAR bra hifi-system&orginalskivor, matar stereon från sin iPhone med Spotify - istället för att spela orginalskivorna?
ALLA jag snackat med (som matar från iPhone) säger "ok det är sämre men mycket enklare. Och så finns det så mycket musik att leta runt bland"

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2017-05-02 10:20

hcl skrev:

Verkligen.

Det hade dock påverkat upplevelsen av musik, för alla som lyssnar på musik och det vore ju ganska fantastiskt. En större upplevelse är väl alltid bra, även om det kanske inte hade förmått ändra kursen för hur folk i allmänhet ser på hifi, vilket jag ändå är benägen att tro att det faktiskt skulle kunna haft. F.f.a. hade det givit mer spelrum och möjlighet att visa poängen med riktigt bra hifi och sållat bort dyra, prylar som inte gör det dom bör göra.

"Source-first" helt enkelt.

Ja.
Dock..jag har visar liknande videos för flera personer o tyvärr tycker de flesta tycka att de mastringar som låter högst är bäst.
När jag frågar varför, ser de förvånat på mig som jag vore knäpp... "för att då kan jag spela högre såklart"
ok, nivåanpassade demos är ju bättre men exakt detta hör mannen på gatan i sin radio. Högt = bäst.
R128 vore super.

Tyvärr köper de flesta den TV som ger kraftigast färger/högst ljusstyrka... jo jag har försökt diskutera även bild med grannar/vänner
Verklig kvalitet är svår att sälja in.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi