IngOehman skrev:Bra inlägg där, och ett som får mig att än en gång känna hur viktigt det är att inte jag eller någon annan "utomstående" lägger sig i hur produktioner görs "soundmässigt".
Det är inte dålig ljudkvalitet som sådan som är det stora problemet, speciellt inte sådan som är med avsikt dålig. Skitiga ljud där de som skapat dem vill att de skal vara skitiga, helt enkelt.
Problemet är oönskad skitighet. När önskan om hög medelnivå omöjliggör allt annat än låg ljudkvalitet. DÅ är det inte önskad dålig ljudkvalitet, utan en ljudkvalitet som man acceptera för att nå det andra målet - låta mycket.
Allt det där kommer man i ordning med genom att reglera medelvärdet istället för toppvärdet. Den som vill skapa skitigt ljud (vilket kan vara hur bra och rätt som helst, beroende på sammanhanget) han fortsätta att göra det, men den som inte vill, kan skapa musik utan att bli dränkt av sådant som skriker högre.
R-128.
Och även om inte all musik kommer att låta bättre så kommer mycket musik att göra det. Den som vill göra det. Och ju större andel som utnyttjar dynamikområdet och låter musiken få leva mera dynamiskt (om de vill det) desto mera kommer den bättre anläggningen att kunna visa framfötterna och dess bättre egenskaper få ett värde. Den framtiden hoppas jag på.
Vh, iö
Ja, behovet av införande av
R-128 på bred front kan inte nog betonas (inte bara i strömmade tjänster och radio utan i alla tänkbara distributionskanaler).
Det branschen idag ägnar sig åt är inget annat än teknik-missbruk.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
... men precis som också nämns i tråden så finns det musik som inte är lika hårt hoptryckt och det finns även mycket musik, såväl dynamiskt hoptryckt som mer modest sådan som kan ge stora musikupplevelser, återgivna i bra hifi-anläggningar. Dessa exempel är givetvis sådant som skall lyftas fram, premieras och belysas. Generellt klagande, i synnerhet till folk som inte ens egentligen skulle behöva känna till eller behöva bry sig om problemet leder knappast framåt. Däremot att konsekvent upplysa artisterna och bearbeta produktions- och distributionsleden samt media behövs för att få till en vändning. Där går det (väl?) redan åt rätt håll, om än långsamt.