sportbilsentusiasten skrev:RogerJoensson skrev:sportbilsentusiasten skrev:Kort sagt, vet ingen som väljer medvetet - de söker upp musiken o lagrar i playlist. That's it. O skiter i utgåvan på inspelningen.
"Denna och liknande föraktfulla beskrivningar av [...] dagens unga är en talande bild av “problemet“ [...] kan rimligen inte annat än alienera den nya generationens hifi-intresserade."

Du glömmer att ovan utsaga är efter att ha talat med dom.
Är faktiskt tvärt om, de tittar konstigt på mig...tokdåre typ som har hifi hemma.

Du behöver byta umgänge verkar det.

Det är ju som så, att varken "unga" eller "stofiler" är homogena grupper, och inom varje grupp så är människorna väldigt olika varandra. Man kan inte tala med några ungdomar och sedan säga "de bryr sig inte om ljudkvalitet!".
Även på det hifi-tokiga 70-talet var så, att de flesta inte brydde sig så värst!
Så i alla tider har de som verkligen brytt sig varit få, inom ALLA åldersgrupper.
Sen har unga alltid lyssnat mest på musik (typ mellan 12 och kanske 20 framförallt) och ett lite genuinare hifi-intresse har alltid varit sekundärt för de flesta, och blommat upp lite senare som en konsekvans av musikintresset. Då som nu.
Bara ett litet fåtal är genuint musikintresserade hela livet. Och det samma gäller kanske intresset för ljudkvalitet. Ännu mindre till och med. Det finns ju massor av människor som trots ett musikintresse inte är ljudkvalitetsintresserade, eller ens nämnvärt medvetna.
Men vad jag vill säga är att jag känner MASSOR av unga människor med stort hifi-intresse! De flesta är då från typ 17 och uppåt. Men nu som då är de få i procent räknat. På demo i Lahäll är spridningen i åldrar mycket stor.
Så att bara ta en valfri grupp ungdomar och vänta sig att hitta några audiofiler där är feltänkt. Då som nu.
Att ta en grupp audiofiler och däribland hitta ett gäng ungdomar är däremot helt normalt.
- - -
Sammanfattningsvis tror jag man är fel ute om man tror att det finns något finurligt recept för hur man skall ge "vem som helst" ett stort musik- eller hifi-Intresse. Det finns inget sådant recept. De flesta är inte speciellt intresserade och att bara ta del av musik från ungdomsåren är det normala. Den musik som man av sociala skäl får till sig.
- - -
Däremot finns det en minoritet som har det som behövs för att kunna bli mera genuint intresserade och bry sig. Det är den minoriteten som hifi-branschen vänt sig till, då som nu. De som är väldigt musikintresserade och som bryr sig om hur det låter. Och de har ofta en bredare smak och behöver inte matas med listettor för att känna igen sig. Det är inte ens säkert att de tycker det är jobbigt att inte känna igen som. De flesta audiofiler jag känner älskar att exponeras för ny spännande musik.
Även om det är en minoritet så handlar det om tiotusentals människor i vårt land, och räknar man in dem som kan bli intresserade av lite enklare musikutrustningar så är de hundratusentals.
Men tyvärr har de tappats bort till stor del på grund av den negativa ljudkvalitetsutvecklingen de senaste årtiondena, på grund av alternativa intressen (internet/datorn är väl största tjyven) och på grund av att branschen själv givit upp och trott att lösningen varit just det några här i tråden anser att branschen borde göra - spela musiken som låter sämst. Problemet är ju att det är precis det som branschen har gjort.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).