Moderator: Redaktörer
2-ch skrev:Fick möjligheten att lyssna på deras inspelningen både före och efter mixning/mastring.
Fy tusan. Det gick från att låtit skapligt till rena kräkreflexer.
Rille skrev:EQa doch endast för att ta bort ett fel. Försök inte fixa till ett ballt ljud med EQn.
Tell skrev:https://soundcloud.com/themasteringshow/sets/the-mastering-show-with-ian
Nu var det inte mastering du ville pyssla med, men det här är ändå väldigt väldigt nyttigt och intressant att lyssna på
2-ch skrev:Tell skrev:https://soundcloud.com/themasteringshow/sets/the-mastering-show-with-ian
Nu var det inte mastering du ville pyssla med, men det här är ändå väldigt väldigt nyttigt och intressant att lyssna på
Jag vet inte vad begreppen mix, mastering och producent riktigt står för faktiskt.
Mixen är väl som att koka ihop soppan.
Mastering är salt och peppar.
---
Rätta mig om jag har fel.
Almen skrev:Rille skrev:EQa doch endast för att ta bort ett fel. Försök inte fixa till ett ballt ljud med EQn.
Många bra tips, där! Dock tycker jag att det ibland kan vara användbart med EQ för att lyfta fram ett instrument eller ljud som annars försvinner i mixen. Man puttar upp lite på några karakteristiska frekvensband så slipper man ligga och tävla med nivåer mellan instrumenten.
Almen skrev:Rille skrev:EQa doch endast för att ta bort ett fel. Försök inte fixa till ett ballt ljud med EQn.
Många bra tips, där! Dock tycker jag att det ibland kan vara användbart med EQ för att lyfta fram ett instrument eller ljud som annars försvinner i mixen. Man puttar upp lite på några karakteristiska frekvensband så slipper man ligga och tävla med nivåer mellan instrumenten.
Almen skrev:Nä, mastring är att bära ut maten i restaurangen och servera den. Då får väldigt många serveringspersoner för sig att de skall steka på extra, salta och peppra rejält, och ösa på med en massa ketchup, oavsett hur duktiga kockarna är och hur fina råvarorna är.
Almen skrev:Ja, absolut. Mastring är till för att förbereda en tvåkanalsmix för massproduktion.
Almen skrev:Ja, absolut. Mastring är till för att förbereda en tvåkanalsmix för massproduktion.
För CD kodar man metadata, man lägger in pauser mellan låtarna, fixar indexering, kanske justerar nivåer på låtar. Och mycket eventuellt kan man gå in och EQ:a på sina ställen, om man i mixningen har missat saker på grund av till exempel bristfällig monitorlyssning.
P.S. Men att mastring blivit en sådan egen liten industri beror på Loudness Race.
Bill50x skrev:Almen skrev:Rille skrev:EQa doch endast för att ta bort ett fel. Försök inte fixa till ett ballt ljud med EQn.
Visst kan man EQ'a av den anledningen. Men det ska göras på det aktuella spåret som instrumentet ligger på, inte på hela slutmixen.
Tell skrev:Fast lite småpill på hela slutmixen gör inte så mycket, det är väl när man ska göra större eller mer specifika grejer som det är bättre att gå tillbaks i till mixen o styra upp. Men vet att vissa skickar iväg mixar dom vet det är fel i o hoppas på att masteringsnubben ska kunna laga det. Lagom bakvänt tänk.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster