Projekt JBL Kebnekaise

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Re: Projekt JBL Kebnekaise

Inläggav Harryup » 2017-04-25 21:43

Pratar ni inte om vertikala resonansfrekvensen?

/Harryup

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2017-04-25 21:50

7/10 hämtade jag ur sonic designs egna dokument.

( Min egen test ifrågasatte jag ju validiteten på själv. )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-04-26 09:26

OK, nån i någon tråd här har tidigare skrivit 17Hz för kanske nått halvår sedan typ.
Jag kan ju tänka mig att det är lite svårt att ha helt exakta siffror för detta då de belastas inom ett viktspann och viktfördelningen rent fysiskt kan vara väldigt annorlunda. En hög högtalare med mycket vikt högt beter sig nog ganska annorlunda jämfört med en bred och låg subb med elementet neråt.

/Harryup

Användarvisningsbild
BellsnWhistles

Inläggav BellsnWhistles » 2017-04-26 14:22

RogerGustavsson skrev:7 Hz är möjligen inte alltid långstidsstabila? Finns det inte risk att deras fjädring kollapsar med tiden? Vill minnas att något skrevs i MoLt om vad som var realistiskt.

Jag har personligen långtidstestat SD-fötterna på mina Pio60s, de har haft fötterna i över 20 år och ingen kollaps :D .
Loud is beautiful… if it's clean (advertising for Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-04-27 00:06

Harryup skrev:OK, nån i någon tråd här har tidigare skrivit 17Hz för kanske nått halvår sedan typ.
Jag kan ju tänka mig att det är lite svårt att ha helt exakta siffror för detta då de belastas inom ett viktspann och viktfördelningen rent fysiskt kan vara väldigt annorlunda. En hög högtalare med mycket vikt högt beter sig nog ganska annorlunda jämfört med en bred och låg subb med elementet neråt.

/Harryup

Du minns fel, eller personen som skrev det hade fel.

7Hz gäller.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 11:22

Tillför hifikitslisten någon form av fjädring/avkoppling mellan element och låda?
Den känns spontant väldigt (för) tjock. Jag vill ha så absolut lite fjädring som möjligt där. JBL kör ju med tunna hårda "motorliknande" packningar. Hmmm....

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-08 11:30

rajapruk skrev:Tillför hifikitslisten någon form av fjädring/avkoppling mellan element och låda?
Den känns spontant väldigt (för) tjock. Jag vill ha så absolut lite fjädring som möjligt där. JBL kör ju med tunna hårda "motorliknande" packningar. Hmmm....

Tätlisten kläms ihop till mindre än ett 100 gram papper (vikt per kvm).
Ideal är 5 mm bred och 2 mm tjock list, men tjockare är inget hinder.
dock kan en tunn plåtkorg "vika sig" lite i hörnen om korgen är fyrkantig.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-08 12:08

rajapruk skrev:Tillför hifikitslisten någon form av fjädring/avkoppling mellan element och låda?

Den kläms ihop till "ingenting" när du skruvar dit elementet. Tätar av väldigt lätt och bra mellan korgen och lådan. :) Ger därför en närmast stum koppling mot lådan vilket överför driverns vibrationer på alldeles utmärkt sätt till baffeln. (Vilket alltså inte är eftersträvansvärt om du inte vill att lådan ska vibrera med ... :wink: : http://www.linkwitzlab.com/Driver%20Decoupling.doc)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 12:59

Det känns som detta, vibrationer, är ett ämne där man lätt kan hamna fel och lösa fel problem, på fel ställe.
Att man attackerar följdfel och inte rotorsaken så att säga.
Jag har börjat ifrågasätta dämplimskonstruktion med, har nog vaknat på fel sida idag :)
Är det rätt ställe att "attackera" vibrationer? Och på rätt sätt (dämpa)?

Alla kan nog vara överens om att ett så stilla kabinett och elementkorg som möjligt är det optimala, eller? Vägen dit verkar diffa något enormt :)

Jag känner själv att ration vikt på kabinett och dess styvhet / vikt på rörliga delen, borde vara det viktigaste för att öka mothållet av elementets rörelse. Rotorsaken. Så lite dämpning som möjligt alltså önskvärt då i alla led.

Med reservation för att jag kan vara helt ute och cykla :)

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 13:09

Kontentan av detta tänk blir något i stil med:
Gör lådan och elementinfästningar så tung, stum och styv som möjligt, skruva fast lådan i så mycket som möjligt, väggar tak etc :)
Allt för att öka ration av mothåll mot konens rörelser.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-08 13:17

Att elementet vibrerar så det blir ljud i slott o koja är väl bra. Tycker du att mer ska vibrera och bidra som ljudkälla, utöver elementet?

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 13:36

Adhoc skrev:Att elementet vibrerar så det blir ljud i slott o koja är väl bra. Tycker du att mer ska vibrera och bidra som ljudkälla, utöver elementet?

Nej, jag vill att inget annat skall vibrera. Och jag vill att elementet ska vibrera så rätt som möjligt (vilket ges av att dess orörliga delar sitter "fast").

Om en fluga fiser på månen, så vibrerar inte månen! ;)

Tillräckligt stor vikt/mothåll av den örörliga delen i relation till den rörliga delens vikt, så blir det väl inga vibrationer som går vidare? Att dämpa bort vibrationerna i flera efterföljande led känns mer som att åtgärda symptom än att kurera rotorsaken.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-08 15:07

Bästa sättet att undvika vibrationer är att inte spela på elementen d v s att tillföra noll energi genom talspolen. :) Näst bästa sättet är att ha två identiska element och att förbinda bådas magneter genom stel koppling till varandra och att tillföra lika mycket energi i respektive talspole. Då kommer de mekaniska vibrationerna i båda högtalarelementen ligga i motfas med varandra och därmed genom fullständig summering ta ut varandra så att resultatet i stort set blir nära noll mekaniska vibrationer i magneterna och även i korgarna.

Om inget av dessa alternativ är tillfyllest eller uppnått så finns alternativet att energin från de ofrånkomliga mekaniska vibrationerna på något sätt fortplantar sig och därefter ger ifrån sig energi eller dämpas på vägen. Någonstans uppstår resonans. De kan bli mer eller mindre dominanta i jämförelse med den utstrålade energin från högtalarelementets membran. Man vill inte att den mekaniska energin i korg eller högtalarlåda påverkar den akustiska energin från membranet. En högtalarlåda har större area än membranet och kan utstråla mer energi.

Ett alternativ är att tillföra dämpning av denna mekaniska energi och speciellt dämpning av resonanser. Energin måste ta vägen någonstans och ett sätt är att införa resistiv dämpning.

Akustisk analogi: En högtalarlåda helt utan dämpmaterial ger upphov till akustiska resonanser i lådan. De kan yttra sig som krokig frekvensgång från membranet samt krokig impedanskurva. Med dämpmaterial bra applicerat i lådan försvinner resonansen både i tonkurva och i impedanskurva.

Dämpning är verkligen av godo i det fallet.

Jag tippar att ungefär samma förhållanden råder gällande mekanisk energi och resonanser.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 15:30

"Mekanisk jord" är en utopi som inte går att uppnå för högtalare? Tex att bulta fast i betonggolv och betongvägg i en källare?
I det scenariot tänker jag att dämplimmad baffel inte är det optimala, till exempel. Utan att maximal styvhet är det. Om jag hade haft Adhocs rum, typ.

Är dina högtalare avsedda för vägghängning mekaniskt dämpade Peter? I vilka led?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2017-05-08 15:55

Mot vägg har de filttassar på 3 ställen samt en hyfsat stum koppling med aluminiumskena. Framsidan och baksidan på högtalarlådan har också hyfsat stum koppling. Tätning sker med rund gummilist som ligger i ett spår.

Det är högtalarelementen mot främre delen av lådan som tätas med den tätningslist som är färdiglimmad mot högtalarelementen.

Med vänlig hälsning
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-08 15:56

Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2017-05-08 20:17

MagnusÖstberg skrev:Jag tror aldrig att du kommer bygga högtalarna.

Hur många högtalare har du själv inte byggt?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 20:47

Hoppas inte du får rätt, för jag har hela vardagsrummet fullt av högtalarelement!
Bilagor
IMG_0730.JPG
IMG_0730.JPG (1.7 MiB) Visad 9547 gånger

Användarvisningsbild
Perfector
Semesterfirare

Inläggav Perfector » 2017-05-08 20:59

Bry dig inte om surkarten, dom är bara avundsjuka.
Fd. högtalarbyggare i samarbete med Monacor AB under 10 år, HiFi Kit Stockholm sedan 1973, Visaton, Inertia AB, Sinus. Sveriges Radio. Deltagit i HiFi och musik, Elektronikvärlden och Teknik för alla.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 22:55

Only dead fish goes with the stream! Jag vill ifrågasätta vedertagna sanningar ibland, när jag själv inte till fullo förstår dem.
Jag är mycket tacksam för all hjälp och tips som ni ger mig.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2017-05-08 23:19

Vad gäller hifikits tätningslist så verkar det rörigt. Jag tror att vissa skriver om den list de hade tidigt nittiotal och inte den de hade för några år sedan. Va de har idag, vet jag ej.

//Michael

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-08 23:26

Så kan det kanske vara med, folk har haft fel i den här tråden förr! :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-08 23:42

paa skrev:

Hur många högtalare har du själv inte byggt?

Massor!!!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-08 23:44

rajapruk skrev:

Hoppas inte du får rätt, för jag har hela vardagsrummet fullt av högtalarelement!
:)
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2017-05-09 00:13

rajapruk skrev:

Surkarten Östberg har helt rätt. Chansen att du kommer bygga högtalarna är lika stor som den där flugans fis på månen är högljudd. -Eftersom du saknar maskiner och bra lokal blir lådbyggejobbet utlejt.

Om du nu inte vill att annat ska börja vibrera och återutsända /reflektera som ljud den energi som det tagit emot av det vibrerande elementet, ljudvågor via luften inne i lådan eller mekaniskt via fastsättningen av elementet i lådan och därifrån vidare, vad behöver du göra och vilka möjligheter finns att göra det?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-09 02:06

Om du har en ritning så kan ju ett snickeri såga upp bitarna så att du kan sedan montera om själv sen.
Jag tror på dig!! :)

/Harryup

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-09 08:06

Adhoc skrev:
rajapruk skrev:

Surkarten Östberg har helt rätt. Chansen att du kommer bygga högtalarna är lika stor som den där flugans fis på månen är högljudd. -Eftersom du saknar maskiner och bra lokal blir lådbyggejobbet utlejt.

Om du nu inte vill att annat ska börja vibrera och återutsända /reflektera som ljud den energi som det tagit emot av det vibrerande elementet, ljudvågor via luften inne i lådan eller mekaniskt via fastsättningen av elementet i lådan och därifrån vidare, vad behöver du göra och vilka möjligheter finns att göra det?

Vi letar hus igen nu (frugan precis fått nytt jobb), och med lite tur kommer det då finnas ett rum som ditt att leka med i höst. Jag vill i så fall ha högtalarna infällda i någon form av baffelvägg, om möjligt. Då tänker jag mig att möjligheten skulle kunna finnas att bulta fast högtalarna mot golv och vägg.

Svårt med lite rörligt mål just nu.

rajapruk

Inläggav rajapruk » 2017-05-09 08:20

Harryup skrev:Om du har en ritning så kan ju ett snickeri såga upp bitarna så att du kan sedan montera om själv sen.

/Harryup

Planen är fortfarande att Aerob skall bygga åt mig. Jag måste bara finalisera designen, nu i närtid.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2017-05-09 10:26

rajapruk skrev:
Harryup skrev:Om du har en ritning så kan ju ett snickeri såga upp bitarna så att du kan sedan montera om själv sen.

/Harryup

Planen är fortfarande att Aerob skall bygga åt mig. Jag måste bara finalisera designen, nu i närtid.

Aha, dåså.
Lycka till.

/Harryup

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2017-05-09 11:35

rajapruk skrev:Då tänker jag mig att möjligheten skulle kunna finnas att bulta fast högtalarna mot golv och vägg.

Svårt med lite rörligt mål just nu.

Jag tror du läser för mycket skit på internet och är mottaglig för för mycket rappakalja om jag skall vara ärlig.

Magnus, det där var inte ett speciellt genomtänkt inlägg. Du anklagar rajapruk för att vara naiv. Gör inte det. / Per
Jag saknar dig.

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum